Hur mycket tjänar en brandman?

Jäkligt tråkig attityd på juha01, som bygger på fördomar utan verklighetsförankring. Jag vet inte var han får sin information ifrån, men det låter som han har hört någon brandman som framhävt och överdrivt endast de bra sidorna med jobbet.

Juha: Det är inte så det ser ut i verkligheten. Tråkigt att du har den bilden, och jag är rädd att inget som alla med större insyn i verksamheten säger kommer att ändra din åsikt.

Ni andra: Jag tror inte det är någon större idé att diskutera detta med juha01, då han hela tiden bara går tillbaka till "sin" sanning.

Jäkligt tråkig attityd på juha01, som bygger på fördomar utan verklighetsförankring. Jag vet inte var han får sin information ifrån, men det låter som han har hört någon brandman som framhävt och överdrivt endast de bra sidorna med jobbet.

Juha: Det är inte så det ser ut i verkligheten. Tråkigt att du har den bilden, och jag är rädd att inget som alla med större insyn i verksamheten säger kommer att ändra din åsikt.

Ni andra: Jag tror inte det är någon större idé att diskutera detta med juha01, då han hela tiden bara går tillbaka till "sin" sanning.

Tänker inte debattera mina kunskaper och dess källor. Jag har rätt bra koll och ingen har svarat på min argumentation sakligt ännu. Allt går ut på "om det skulle brinna i ditt hus...".

Och allt som sägs i uppdrag granskning är sant?

I de 4 fall av Jsnne Josefssons granskning där jag känner till historien bakom är det 3 fall där framställningen i programmet inte är i närheten av sanningen. Nu senast IVA i Södertälje....

Jag tror säkert det blivit en mer slimmad organisation med privat aktör men landstingen är ju inte direkt kända för bländande effektivitet...:näsblod

Nej. Jag framförde bara det som togs upp då.

I Göteborg så blev den mycket sämre iaf - nu får dom jobba röven av sig:D vilket och för sig jag skiter i.

Falck snodde kontraktet från räddingstjänsten som tidigare hade rubbet.

Nu har dom en bantad men mer utbildad styrka - men den är hela tiden underbemanad - så det är är SSDD

Dock finns det en skillnad - förut kunde räddningsgubbar ta reservambulansen som alltid stod och köra på den och då
var enda skillndaden att stationen tappade första insatsmöjlighet mot rökdykning och dyl men då gick andra stationer in och supportade.

(det brinner mer sällan på riktig än det behövs ambulanser) - så det var ett mer effektivt system.

Numera är ambulansen i Göteborg inhyrd på brandstationerna och peronalen hyr typ hotellrum,garage - men dom hinner inte sova så länge varje dygnspass numera:D

Så nästa gång det skiter sig lär vi möta en sömning jäkel:Bugar

Göteborg klarar sina insatstider fortfarande trots en slimmad organisation.

Varför ska du möta en sömnig ambulansbesättning? Ska inte de ara utvilade innan sina arbetspass precis som piloter, kaptener och annat tjänstefolk?

Läkaren som jobbar på akuten har även denne arbetspass på 24h på mindre ställen.

Göteborg klarar sina insatstider fortfarande trots en slimmad organisation.

Varför ska du möta en sömnig ambulansbesättning? Ska inte de ara utvilade innan sina arbetspass precis som piloter, kaptener och annat tjänstefolk?

Seså nu släpper du t-röd dunken och går och lägger dig:krama

Du får fortsätta i denna träden imån

Skulle vara intressant att se vilka ekonomiska vinster ex Danmark har gjort genom att privatisera räddningstjänsten. Givetvis även med objektiva siffror på ev försämrat skydd för medborgarna.

Det är ju helt sjukt att det idag kommer städerskor och städar på brandstationen när besättningen sitter och kollar på tv. Likaså klipps gräsmattorna av inhyrd personal på många stationer.

Även om privatisering nog inte är lösningen på allt så nog finns det många delar av offentlig verksamhet som kunde köras rejält mycket effektivare.

Ett av problemen är fackens otroligt starka ställning inom stat och kommun, där de mycket styvnackat motarbetar alla former av upplägg där en människa hanterar mer än en uppgift.

Male nurse. Jetetuft jobb.

TÜFFT!! Men hur mkt tjänar EN brandman, egentligen? EN sak som är säker: hur mkt dom än lyckas skrapa ihop, så bränner stålarna i fickan!!112 *raggadish* :D

Bifogat

• MaleNurseWithBaby.jpg
    MaleNurseWithBaby.jpg
    27.2 KB · Visningar: 51
Last edited:
Det är ju helt sjukt att det idag kommer städerskor och städar på brandstationen när besättningen sitter och kollar på tv. Likaså klipps gräsmattorna av inhyrd personal på många stationer.

Sedärja. Så får de ju träningen på en gång. :tummenupp

1. För dom är underrepresenterade, och du vet hur samhället är..

2. När man går på ett arbetspass tilldelas ens uppgifter vid ev utryckning. Kalle kör, Johan och Erik rökdyker, Nisse vattendyker etc. Roterande schema (typ)..

1. Jävla lättmjölksland.

2. Blir det aldrig slagsmål? Köra vid utryckning är väl ändå anledningen till att man blir brandman? :va

Det där kan jag hålla med om och en fråga som borde väckas hos kommunerna. Jag kan förstå att man inte kan dra iväg åt tjotahejti för att göra samhällsinsatser, men städa och klippa gräs i anslutning till stationen kan man fanimej göra själv. Se det som ett fyspass.

Huruvida brandmännen är underbetalda eller ej spelar väl inte någon roll sålänge det inte råder brist på brandmän.

Vad väljer man; ett välbetalt jobb som suger eller ett intressant jobb med taskigt betalt?

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna