Hur mycket tjänar en brandman?

Och hur ska dom ha full sysselsättning mellan uppdragen enligt dig ?
Du tycker inte det är att börja spara pengar i fel ände ?

Det kan jag lova dig att det finns gott om idéer till det! Finns en massa arbetsuppgifter i offentlig sektor som inte har en deadline och kan därmed göras när som helst på en vecka.

Och hur ska dom ha full sysselsättning mellan uppdragen enligt dig ?
Du tycker inte det är att börja spara pengar i fel ände ?

Här jobbar/jobbade brandmännen inom vården mellan sina uppdrag. Hade ungefär 50m till brandstationen så dom kunde vara snabba på plats.

EDIT: Självklart jobbade dom inte på t.ex. en kirurgavdelning då utan med äldreomsorg tillsammans med de ordinarie vårdbiträdena.

Här jobbar/jobbade brandmännen inom vården mellan sina uppdrag. Hade ungefär 50m till brandstationen så dom kunde vara snabba på plats.

Och så kommer det nog att bli i framtiden också. Lite mer deltidstänk förutom på ett fåtal centrumstationer.

Att människors skattepengar inte går till rätt saker och att folk med samma arbetsgivare (kommunen) har så sjukt mycket sämre villkor. Då gärna kvinnoyrken.

Men du langar upp ganska mycket fördomar och väldigt lite fakta. Hinkas har ex. just slagit hål på din tes...

Eller?

Det där med kvinnor är jag däremot inte helt hundra på, men jag har för mig att ex Gbg har samma krav för män och kvinnor. Har dessutom för mig att de kört nån slags speciellt träningsprogram för tjejer så att de ska klara kraven.

Frågan är om det är samma krav för en brandman som är 55 och en som är 25?

Nej det inte samma fysiska krav på en 25 åring som en 55 åring.
Kraven är högre ju yngre du är, pga att du ska kunna uppfylla kraven när du blir äldre. Klarar du inte kraven får du inte rökdyka.

Privatisera skiten!

Jo det har ju fungerat kanon bra (inte), kolla bara hur det fungerar hos ambulansen när det kommer in ett vinstdrivande företag.

Last edited:
Nej det inte samma fysiska krav på en 25 åring som en 55 åring.
Kraven är högre ju yngre du är, pga att du ska kunna uppfylla kraven när du blir äldre. Klarar du inte kraven får du inte rökdyka.

Är det samma krav för samtliga rökdykare på er station, oavsett ålder?

Jo det har ju fungerat kanon bra (inte), kolla bara hur det fungerar hos ambulansen när det kommer in ett vinstdrivande företag.

Nu får du gärna förklara. Har ambulansverksamheten börjat fungera sämre för sitt pris sedan den privatiserades?

Jag är emot privatisering av samhällsfunktioner där det inte finns möjlighet till en fungerande privat marknad utan man i princip skänker bort offentlig egendom men kan inte påminna mig att ambulansvården blivit sämre privat.

Nu får du gärna förklara. Har ambulansverksamheten börjat fungera sämre för sitt pris sedan den privatiserades?

Jag är emot privatisering av samhällsfunktioner där det inte finns möjlighet till en fungerande privat marknad utan man i princip skänker bort offentlig egendom men kan inte påminna mig att ambulansvården blivit sämre privat.

Ambulansen har inte blivit sämre på det sätt man mäter insatstider. Däremot har arbetsförhållandena försämrats drastiskt, men det är ju i jämförelse hur det var tidigare, alltså lite som för brandmännen.

Arbetsförhållandena är fortfarande bättre än för många andra i offentlig sektor och uppdraget sköts med en bråkdel av skattepengarna.

Var något avsnitt av Uppdrag Granskning (eller liknande) som tog upp problemen med privata aktörer.

-Det man tog upp var något med skiften och att man "tvingade" folk att jobba övertid.
-De anställda gavs inte tid att gå igenom / fylla på det som ska finnas i en ambulans, i början och under arbetspasset. Innan man tog ett larm.

Det var iaf vad man tog upp då.

Var något avsnitt av Uppdrag Granskning (eller liknande) som tog upp problemen med privata aktörer.

-Det man tog upp var något med skiften och att man "tvingade" folk att jobba övertid.
-De anställda gavs inte tid att gå igenom / fylla på det som ska finnas i en ambulans, i början och under arbetspasset. Innan man tog ett larm.

Det var iaf vad man tog upp då.

Och allt som sägs i uppdrag granskning är sant?

I de 4 fall av Jsnne Josefssons granskning där jag känner till historien bakom är det 3 fall där framställningen i programmet inte är i närheten av sanningen. Nu senast IVA i Södertälje....

Jag tror säkert det blivit en mer slimmad organisation med privat aktör men landstingen är ju inte direkt kända för bländande effektivitet...:näsblod

I Göteborg så blev den mycket sämre iaf - nu får dom jobba röven av sig:D vilket och för sig jag skiter i.

Falck snodde kontraktet från räddingstjänsten som tidigare hade rubbet.

Nu har dom en bantad men mer utbildad styrka - men den är hela tiden underbemanad - så det är är SSDD

Dock finns det en skillnad - förut kunde räddningsgubbar ta reservambulansen som alltid stod och köra på den och då
var enda skillndaden att stationen tappade första insatsmöjlighet mot rökdykning och dyl men då gick andra stationer in och supportade.

(det brinner mer sällan på riktig än det behövs ambulanser) - så det var ett mer effektivt system.

Numera är ambulansen i Göteborg inhyrd på brandstationerna och peronalen hyr typ hotellrum,garage - men dom hinner inte sova så länge varje dygnspass numera:D

Så nästa gång det skiter sig lär vi möta en sömning jäkel:Bugar

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back