Hur mycket tjänar en brandman?

Världens mest överskattade jobb?

Det bästa med att vara brandman är att du inte behöver göra så mycket för pengarna.

Du tränar ett pass och så kollar man igenom bilen (som rullar 100 mil per år). Ibland övar man eld.

Efter det så lagar man mat, kollar på film, surfar, lagar sin privata bil, tvättar sin privata bil, bastar, sover, ja kort och gott det man kan göra på sin fritid fast här måste man vara nykter också.

Just ja. Ibland är det utryckning, typ en gång per dygn. Detta beror givetvis på vart du jobbar, men säg att en mellansvensk småstad har en utryckning per dygn medans en storstadsstation kör
max fem. Vanligtvis är det ett automatlarm där ex någon har rostat bröd på ett äldreboende eller dylikt.

Farligt jobb? Visst är det så! Den vanligaste arbetsskadan är pga innebandyn. Näst vanligast är skador på fotleder när man kliver ur lastbilen...

Således är min rekommendation att söka snarast till detta yrket!

Jag får inte ihop din lön jämfört med killen som bara jobbar var fjärde dygn?

En brandman har ofta jour på nätterna och det räknas inte in i den ordinarie arbetstiden. Man har oftast typ 36 timmars arbetsvecka medan arbetsplatstiden kanske är 42 timmar.

6 dygn/månad brukar vara heltid.

Världens mest överskattade jobb?

Det bästa med att vara brandman är att du inte behöver göra så mycket för pengarna.

Du tränar ett pass och så kollar man igenom bilen (som rullar 100 mil per år). Ibland övar man eld.

Efter det så lagar man mat, kollar på film, surfar, lagar sin privata bil, tvättar sin privata bil, bastar, sover, ja kort och gott det man kan göra på sin fritid fast här måste man vara nykter också.

Just ja. Ibland är det utryckning, typ en gång per dygn. Detta beror givetvis på vart du jobbar, men säg att en mellansvensk småstad har en utryckning per dygn medans en storstadsstation kör
max fem. Vanligtvis är det ett automatlarm där ex någon har rostat bröd på ett äldreboende eller dylikt.

Farligt jobb? Visst är det så! Den vanligaste arbetsskadan är pga innebandyn. Näst vanligast är skador på fotleder när man kliver ur lastbilen...

Således är min rekommendation att söka snarast till detta yrket!
Från Julafton - Nyår drog vi ut 12 människor från brinnande lägenheter/hus på min räddningstjänst.

Jag tycker det är tråkigt att du har den bilden du har om yrket, tycker det låter som den svenska jantelagen kombinerat med okunskap.

En brandman har ofta jour på nätterna och det räknas inte in i den ordinarie arbetstiden. Man har oftast typ 36 timmars arbetsvecka medan arbetsplatstiden kanske är 42 timmar.

6 dygn/månad brukar vara heltid.
Ingen större koll märker jag. 168 timmar per 4 veckorsperiod brukar vara heltid, alltså runt 180 timmar i månaden, oavsett om man arbetar dygnspass eller dag/nattpass.

Last edited:
ca 3600 i grundlön
Sen 240kr/h och 144kr/h nästkommande timmar, plus OB, övningar, matrialvård osv.

Från Julafton - Nyår drog vi ut 12 människor från brinnande lägenheter/hus på min räddningstjänst.

Jag tycker det är tråkigt att du har den bilden du har om yrket, tycker det låter som den svenska jantelagen kombinerat med okunskap.

.
Jo beror nog mycket på var man jobbar I Malmö händer det ju mycket

Jag får inte ihop din lön jämfört med killen som bara jobbar var fjärde dygn?

Vet inte om jag var otydlig förut. Han jobbar altså i 24h och är sedan ledig i 3 dygn. Dvs 175h i månaden. Men 'sover' ungefär 6-7 timmar per pass om det inte går något larm. Den här formen av dygnsskift tillhör dock inte det vanliga på landets stationer.

De flesta service jobben är väll dåligt betalt i. Men trevliga arbetskamrater och liknande brukar de vara.

Ingen större koll märker jag. 168 timmar per 4 veckorsperiod brukar vara heltid, alltså runt 180 timmar i månaden, oavsett om man arbetar dygnspass eller dag/nattpass.

Har rätt bra koll. Det finns ingen brandman som har mer än 40 timmars arbetsvecka. Arbetsplatstiden kan däremot variera.

Hur många utryckningar har ni per vecka utslaget på ett år? Hur många är automatlarm?

Detta har varje station statistik på.

Åter igen. Jag rekommenderar alla att söka ett av världens bästa jobb!

20 lax för att riskera att bli bränd till döds, ramla från en stege eller se kroppsdelar utspridda....nej tack!

Är det några som är säkerhetsmedvetna så är det brandhinkar. Hur många har förolyckats senaste 15 åren? Hur många bönder, snickare eller bärgare har gjort det?

Har rätt bra koll. Det finns ingen brandman som har mer än 40 timmars arbetsvecka. Arbetsplatstiden kan däremot variera.

Hur många utryckningar har ni per vecka utslaget på ett år? Hur många är automatlarm?

Detta har varje station statistik på.

Åter igen. Jag rekommenderar alla att söka ett av världens bästa jobb!
Senaste statistiken jag såg var 2450 larm per år, vilket borde ge ca 50 larm per vecka. Jag tror runt 3-400 av dem var automatlarm, men säg 500 för att vara på den säkra sidan.

Det är väldens bästa jobb tycker jag med, men att snacka ner det som du gör är inte rätt, oavsett vad du tror så är jobbet farligt, vi ser och upplever saker som de flesta skulle slippa och vi måste hålla oss i fysisk form året runt, under så gott som hela vår yrkeskarriär. Men det värsta är att om vi tar fel beslut, är för dåligt tränade eller för dåligt övade, så kan vi ha människoliv på vårat samvete. Det är inte bara innebandy och automatlarm det handlar om!

Senaste statistiken jag såg var 2450 larm per år, vilket borde ge ca 50 larm per vecka. Jag tror runt 3-400 av dem var automatlarm, men säg 500 för att vara på den säkra sidan.

Det är väldens bästa jobb tycker jag med, men att snacka ner det som du gör är inte rätt, oavsett vad du tror så är jobbet farligt, vi ser och upplever saker som de flesta skulle slippa och vi måste hålla oss i fysisk form året runt, under så gott som hela vår yrkeskarriär. Men det värsta är att om vi tar fel beslut, är för dåligt tränade eller för dåligt övade, så kan vi ha människoliv på vårat samvete. Det är inte bara innebandy och automatlarm det handlar om!

Ex i Uddevalla så var 40% av uppdragen automatlarm och 6% av dessa var skarpa.

Konstigt om ni har en annan situation. Hur som helst så är det ett glassigt jobb med mycket fritid.

Ibland måste man jobba och se saker som är obehagliga, men det är ganska få ggr per år.

Såg att du bodde i Malmö, tillhör du dom som fått njuta av stenkastningen? :gnissla
Japp, men lyckligtvis har snorungarna inte gjort det på ett tag nu :tummenupp

Vad är övre åldergräns för att bli brandgubbe?
Tror att det är olagligt att åldersdiskriminera nu, så det finns nog ingen. Men är du över 40 skulle jag tro att chanserna minskar ändå.

Last edited:
20 lax för att riskera att bli bränd till döds, ramla från en stege eller se kroppsdelar utspridda....nej tack!

Jag skulle inte ens stå på Vin&Sprit och skruva kork för 20k/mån. Hur f-n kan det va så dåligt betalt som brandman?

Jag skulle inte ens stå på Vin&Sprit och skruva kork för 20k/mån. Hur f-n kan det va så dåligt betalt som brandman?

Polisen har det inte mkt bättre

Lön och anställningsvillkor

Vad har polisen för ingångslön och löneutveckling?

Ingångslönen ligger på 20 000 kronor. Efter 18 månader ligger lönen på 20 800 kronor och efter 36 månader på 21 600 kronor. Därefter sätts lönen individuellt. Löneutvecklingen varierar beroende på var i landet du arbetar och vilken typ av befattning du har. Det går därför inte att säga generellt hur löneutvecklingen ser ut.

http://www.polisforbundet.se/portal/Default.aspx?areaid=11050

O så ska man bekosta utbildning för skiten också... :tummenner Undrar vad Gunvald tjänar...

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back