Ett välbetalt jobb som är intressant. Varför nöja sig med mindre?![]()
Precis, det är bättre att vara rik och frisk än sjuk och fattig!

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Som typ vadå?![]()
Male nurse. Jetetuft jobb.
Jag har länge varit sugen på att utbilda mig till brandman.
Frågan är om någon vet vad man kan förvänta sig för lön?
Snittet är väl mellan 16-20k + tillägg för utryckning, OB osv.
Så ungefär vart landar man med alla tillägg?
Male nurse. Jetetuft jobb.
Inte alls mindervärdeskomplex va
Med tanke på att brandman är Sveriges farligaste jobb och lönerna är rätt pissiga så kan man väl få slappna av lite mellan övningarna och träningspassen tycker jag..
Folk tror dock att man tränar en timme om dagen, och sen ser man på film resten av tiden när man inte är på larm, men riktigt så är det inte..
Inga komplex alls faktiskt! Har ett oerhört bra jobb som jag inte tänker avhandla offentligt.
Brandman, Sveriges farligaste jobb! Haha! Som jag skrev tidigare är den vanligaste arbetsskadan från träningen och då ffa innebandyn. Den näst vanligaste är skador på fötterna när man kliver ur lastbilen...
Vilket är det farligaste jobbet då menar du?
Rökdyka är ingen lek, och brandmän löper 40% högre risk för hjärt/kärlsjukdomar, trots att dom tränar betydligt mer än snittet..
Vilket är det farligaste jobbet då menar du?
Rökdyka är ingen lek, och brandmän löper 40% högre risk för hjärt/kärlsjukdomar, trots att dom tränar betydligt mer än snittet..
Passa er alla brandmän, erat yrke är nästan lika farligt som städare!!!
http://www.afaforsakring.se/Pressrum/Nyheter/Arkiv-nyheter/Sveriges-farligaste-jobb--hela-listan/
Fy fan, jag måste passa mig som tvåa på listan. Vi lever bara 10,2 % av tiden som ni andra.
Bonde, sågverksarbetare och snickare bara för att nämna några.
Ett klargörande bara innan det här spårar ur totalt.
Brandmän gör ett mycket bra jobb, så är det. Men det är knappast så att de rusar in i en övertänd villa och kommer ut släpandes på barn till höger och vänster medans hela kåken exploderar i bakgrunden... Allt sker med stor kontroll och med ett oerhört säkerhetstänk. Ingen går in någonstans med "livet som insats". Det räcker med två acetylentuber i en villa för att ingen ska gå in och plocka ut en tioåring ur lågorna. Så ska det också vara. Man ska inte riskera sitt liv på jobbet bara för att få en hjältestatus. Det är ju trots allt ett jobb.
Sedan blir det fel ibland och man gör felbedömningar, men det gör läkare, helikopterpiloter och busschaufförer också.
Det som är så sjukt är att folk tror att det är som i den gamla filmen "eldstorm" där man åker och tutar dagarna igenom och kämpar med livet som insats varje dag när det i själva verket är på ett helt annat sätt.
40% av uppdragen är automatlarm och 94% av dessa är falska. Resterande 60% handlar till stor del om att släcka containrar, bilar, sanera olja, pumpa översvämningar etc. Ibland brinner det på riktigt och då rökdyker man, vilket i sig är påfrestande, men sker med kontroll och bra säkerhetsmarginaler, annars är det rent felaktigt.
Andra arbetsuppgifter är ex att kolla fordonet (som man absolut inte får meka med eftersom det är ett nytt fordon med allt vad det innebär utan det ska ske på en aukt verkstad), kolla materialet och att ibland öva.
Varför ska då denna yrkesgrupp få betalt för sina lunchraster, bastubad, filmkvällar, tvättande av privatbilar etc när ingen annan kategori inom offentlig sektor får det? Än värre är att trots att man har typ 20% effektiv arbetstid så får man betalt för 100%. Varför kan då inte dessa människor göra andra arbetsuppgifter mellan uppdragen? Det är ju ändå skattepengar som eldas upp. Det kommer till och med städerskor och trädgårdsskötare till stationen medans brandmännen "har beredskap".
Då kanske någon påstår att man jobbar minsann 100% av arbetstiden, men då faller det ju helt på sin orimlighet när man jobbar dygnspass. Då skulle man frångått detta för länge sedan och kört treskift.
Detta skulle jag vilja ha bra svar på. Givetvis kommer alla som jobbar inom räddningstjänsten att försvara detta in i bänken, och det förstår jag helt. Varför skulle man medverka till att nedmontera ens arbetsförhållanden bara sådär!? Däremot borde man kunna ha så pass mycket distans till sig själv att man kan hålla med om att man har ett sjukt bra jobb med villkor som är sällsynta i offentlig sektor.
Väldigt många har nog inte möjligheten att välja just det alternativet.
Jag måste stirra faran i vitögat då. Både snickare och brandman.
Sen är det upp till varje brandman att bestämma när/hur/var han ska agera. Vi är våra egna skyddsombud, så vi får faktisk bestämma själva om vi vill gå in eller inte i vilka situationer som helst.
Sen skriver du " under säkra former" jag vet inte om det finns så mycket säkra former med att gå in i ett okänt brinnande hus !!
Än värre är att trots att man har typ 20% effektiv arbetstid så får man betalt för 100%.
Bara en sån grej att ta hand om en bilolycka medför enorma risker om trafiken får fortgå som vanligt till exempel.
![]() |
Idag inleds nationella potthålsveckan
I år äger Nationella Potthå... |
![]() |
Nationella Potthålsveckan 1-7 maj
Det är återigen dags för Na... |
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |