Stroka 2t vev

Ja, jag må våra en farbror,,men hur hade du tänkt dig att lägga en spacer OVAN på cylindern, en tjock topplockspackning,,??,,och franförallt VARFÖR???
Då är du ju tillbaka vid den tjocka squishen??
Jag fattar inte vad du menar,,men jag är ju så gammal och har ingen 125:a, som du,,så det kanske är derför jag inte förstår? Eller
Är det bara jag ??

Ja, ja, jag ger upp.
Stroka på ni bara,,
Kolla med Ebos först vad det koster,,för det är JÄVLIGT dyrt,,och som jag skrev förut,,så gör det inte så mycket för kubiken och inte för effekten heller, för den delen,,varvtalet begränsas ochså,,så,,.
Finns tom några i den danska RD-klubben, som absolut INTE vill stroke på grund av av att man då får en mycket extrem avgaskanaL,,SOM REDAN ORIGINAL LIGGER PÅ 194 GRADER (350 ypvs) och över det så blir det inte så bra.
Gisling i den danska RD-Klubb fick över 70 hk på bakhjulet (orig. ca 45 hk) utan att stroka,,och där finns flera som hade tänkt stroka,,men som nu har tänkt om,,p.g.a. ovanstående problem.
Men, men,,jag är ju bara en gammal farbror,,som inget vet,,,,

Turbobiker44? eller

...extrem avgaskanaL,,SOM REDAN ORIGINAL LIGGER PÅ 194 GRADER (350 ypvs)....

Du har ju redan tidigare själv sagt att man måste anpassa cylinderns porttider efter strokningen. Hur ska du ha det? Ska man justera eller inte?
Har du missat Lasse2t? Han håller väl till hos danskarna numera och han klämde väl ur 75hk ur sin motor på bakhjulet.

Visst räcker väl det men det är skillnad i karaktär på 75hk ur 350cc resp 75hk ur 500cc

Ja, du skulle ju få 75 hk i din LC utan problem, enligt "Dödsodören", eller?

Jag har som mål ca 80hk ur min 350-motor men det blir med ca 500cc. Låter det märkvärdigt i din värld?

Du får nog maila dessa och meddela att kubik är skit.
http://homepage.ntlworld.com/ultimatelccrazy/html/Big bore kits.htm
Och 145hk ur en RD350-motor kan dom ju fetglömma!

Last edited:
Ja, ja, jag ger upp.
Stroka på ni bara,,
Finns tom några i den danska RD-klubben, som absolut INTE vill stroke på grund av av att man då får en mycket extrem avgaskanaL,,SOM REDAN ORIGINAL LIGGER PÅ 194 GRADER (350 ypvs) och över det så blir det inte så bra.
bara en gammal farbror,,som inget vet,,,,

Va??? det blir inte mer duration bara pga strokningen. Det beror på vart man placerar cylinder höjdmässigt i förhållande till kolven.
Det är inte cylindern som bli längre/högre. Det är slaglängden.

Mats

Ja, jag må våra en farbror,,men hur hade du tänkt dig att lägga en spacer OVAN på cylindern, en tjock topplockspackning,,??,,och franförallt VARFÖR???
Jag fattar inte vad du menar,,men jag är ju så gammal och har ingen 125:a, som du,,så det kanske är derför jag inte förstår? Eller
Är det bara jag ??

Vem säger att jag måste göra hiskeligt hög squish? Alla andra än du verkar kunna räkna, och då gör man så att man räknar ut en lämplig tjocklek på den där spacern..

Ja aluminiumspacers har används vid turboladdning som en tjockare topplockspackning, så varför skulle det inte funka nu? Eller en i koppar som jörgen säger.

Man kan tydligen aldrig lära en gammal hund att sitta, eller att stroka 2t..

Last edited:
Ditt problem är att du betraktar alla andra som oförstående idioter utan att du ens försöker förstå vad dom skriver eller har gjort. Du kanske borde tända lite av ödmjukhetens lampor själv?

Ser ni inte att det är "Turbobiker44" under annat alias, som är bannad här på sporthoj hans argumentation och inlägg slår aldrig fel. verkar bara vilja provocera och hacka på andra

Ja självklart.
Jag har lekt den leken också. Då vände min kolv 6mm nedanför golvet på överströmmarna och avgasporten.- helt idealiska porttider på 125:an för 17.000rpm:brinnerup
Motorn gick knappt rent under 8000varv vaknade vid 9500 drog bra vid 11.000varv och varvade till månen. Som crossmotor hade den vart helt värdelös.

Det är inte så "bara att". Räkna lite, först

Dessutom håller jag med rolle. Migsvetsloppor är inte ett ideallt (obs ironi! skitdåligt ska det vara) material till vevaxlar.
Tillföra så mycke smält material på en punkt som svalnar och drar ihop sig, sabbar härdningen och gör vevskinkan skev.

Det finns uppenbart folk härinne som är med på vad jag också skrev om,,
Tack.

Man får ha lite större diameter på mittensektionen för lagret och mindre diameter på stumparna som ska pressas in i vevskivorna. Det betyder i sin tur att man antingen måste ha byta vevstake till en med större lager i storänden alternativt så får man hylsor mellan tapp och vevskiva.

I ditt fall fanns det väl 1.5mm utrymme och det lilla bör inte märkas särskillt mycket på balanseringen.

Tänk även på att porttiderna i cylindern kommer ändras.

Hmm, ja,porttiderna ändras,,som du OCKSÅ skrivar,,
Varför skrivar du då att jag är helt ute att cykla?
Undrar bara!
Vem är turbi 44??

Last edited:
Det finns uppenbart folk härinne som är med på vad jag också skrev om,,
Tack.

Hmm, ja,porttiderna ändras,,som du OCKSÅ skrivar,,
Varför skrivar du då att jag är helt ute att cykla?
Undrar bara!
Vem är turbi 44??

Du sitter och rättar folk som vet vad dom gör. Vet inte om du är ett troll eller vad det är?

Hur kan jag har rätt förresten? Jag finns ju inte bland dina danska kompisar så alltså är jag väl per definition lika korkad som alla andra här?

Ja, ja, jag ger upp.
Stroka på ni bara,,
Kolla med Ebos först vad det koster,,för det är JÄVLIGT dyrt,,och som jag skrev förut,,så gör det inte så mycket för kubiken och inte för effekten heller, för den delen,,varvtalet begränsas ochså,,så,,.
Gisling i den danska RD-Klubb fick över 70 hk på bakhjulet (orig. ca 45 hk) utan att stroka,,och där finns flera som hade tänkt stroka,,men som nu har tänkt om,,p.g.a. ovanstående problem.
Men, men,,jag är ju bara en gammal farbror,,som inget vet,,,,

Sa du som vet. Fraga han pa danska RD klubben med RedBull lackade RD350 med massa Aprilia godis som gav 78hk (1mm borr) vart den motorn och cykeln var byggd.....(Det ar bla losa forbranningsrum i en orginaltopp, egna pipor,PWK38or mm).Och av vem. Vi hade annu varre grejor pa den (tandsystem med TZ250 kurva som jag modda i Australien) innan den saldes till Danmark av min kompis.
Du nanmde sjalv att avgasportshojden ar 27mm. Om jag inte missminner mig (jag roker sa mycket skit sager du :arsele) sa ar slaget 54mm orginal. Tror bestamt av avgasport tiden ar da (27/54)*360 dvs 180 stangd/oppen. Darfor, om man strokar och ska anvande orginal cylindrar sa ar 60-61mm slaglangd max dvs (27/60)*360 dvs 162 grader stangd dvs 360-162=198 grader oppen vilket fortfarende funkar ok...
Tycker du ar lite dryg du....

Är det bara jag ??

Det gar ju justera squish pa manga satt. Nar man strokar sa ar ju det fina att man kan justera squishen med strokerpacern under cylindern.
Om du nu har 2mm squish och strokar 3.0mm radiellt (dvs 6mm slag) sa lagger man en spacer pa 2mm sa har du din 1mm squish.
Fast hade kanske du nog inte tankt pa :D

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard