Stroka 2t vev

Nej har ingen koll på nuvarande härdning.
Vilken svetsmetod är att rekommendera?


Du har redan fått lite svar åt hållet men du verkar ha bestämt dig...

Ingen svetsmetod är lämplig för det du planerar. Det är ren dumhet.

Det jag skulle vara räddast för är att du faktiskt lyckas få ihop delarna så du kan starta motorn, även om jag inte tror det om du ska migsvetsa veven.
Kommer veven sedan vid belastning att spricka? Då kommer du behöva nytt vevhus, ny cylle, ny växellåda kanske.


Ska man göra det antingen offsettapp (inte provat, men ska tydligen fungera) eller tillverka ny vev.
 
Svetsen blir hårdare än materialet i veven så det blir sedan stora problem att klara tolleranserna för det nya hålet. Det blir ett hopplöst projekt redan innan det börjat.

Svarva nya vevskivor till den gamla veven istället och behåll bara axlarna från den veven.
 
Svetsen blir hårdare än materialet i veven så det blir sedan stora problem att klara tolleranserna för det nya hålet. Det blir ett hopplöst projekt redan innan det börjat.

Svarva nya vevskivor till den gamla veven istället och behåll bara axlarna från den veven.

Är axlarna är bara pressade i skivorna eller?
Börja få lite att göra igen.. :rolleyes:
 
Svetsade på vevtappar och slipade om för att stroka gjorde man ju förr på VW boxers och B20 och det fungerade. Om det var bra och man fick någon livslängd, har jag ingen aning om.

Det var dock 4-takt så öppettider fick man inga problem med i alla fall.

I dag är det nog bättre att hitta en vev med lämplig slaglängd och modifiera istället.

Och ja den måste vara "100%" balanserad och du lär få fila i portarna för att fixa öppettider.

Jag pressade ur fodret ur en moppecylinder (ILO :tungan) och modifierade ett foder utan portar så att det passade. Sen tog jag upp rejäla portar med kolvringsstöd i det. Därefter filade, borrade och svetsade jag till rejäla kanaler i cylindern. Slutligen pressade jag i fodret.

Morsan var inte så glad eftersom ungn och frys användes flitigt under arbetet.

Moppen gick ruggigt bra..............tills ramlagren skar och tandremmen brast.:huvet
 
Last edited:
Har strokad en del vevar .. Nufortiden endast med offset tapp det funkar bra tom 7mm (dvs 3.5mm offset)..
Om du nu maste svetsa sa kor av tappen sa tva bitar blir lite breda som vevskivan. Sen far man fasa ur rejalt och svetsa fran bagge sidor.
Sen behover du en ratt skicklig verktygsmakare som riktar upp allt och tradgnistar ur nytt hal.
De ar ratt bra och ha minst 0.7mm mellan vev och vevhus. I varsta fall
om du strokar mycket fran man 'trencha' blocket...dvs kora upp ett 'dike'...
Haller pa och strokar en 4 taktvev och far se om jag kan ta kort pa
offsettappen (stroke pin)..men veven ar inte hemmavid...
Som sagt offsetapp ar 'the way to go'
 
Ytterligare en sak att tänka på är var tändpunkten tar vägen när du flyttar vevtappen 180 grader. Nu kan inte jag 380-motorn alls, men i allmänhet gör det ju att du måste vrida tändplattan lika mycket, eller ta upp nytt kilspår i veven för att få svänghjulet rätt, (om nu tändningen styrs av detta vilket jag tror det gör på en sådan motor)

Det är nog dock en smal sak att fixa i sammanhanget.

Visst är det kul med projekt, men det krävs mycket kunnande för att få ett sånt här bygge väl fungerande... host. :tummenupp

Ta till dig av de tidigare kommentarerna, risken är överhängande för att det blir pengarna i sjön.
 
Har strokad en del vevar .. Nufortiden endast med offset tapp det funkar bra tom 7mm (dvs 3.5mm offset)..
Om du nu maste svetsa sa kor av tappen sa tva bitar blir lite breda som vevskivan. Sen far man fasa ur rejalt och svetsa fran bagge sidor.
Sen behover du en ratt skicklig verktygsmakare som riktar upp allt och tradgnistar ur nytt hal.
De ar ratt bra och ha minst 0.7mm mellan vev och vevhus. I varsta fall
om du strokar mycket fran man 'trencha' blocket...dvs kora upp ett 'dike'...
Haller pa och strokar en 4 taktvev och far se om jag kan ta kort pa
offsettappen (stroke pin)..men veven ar inte hemmavid...
Som sagt offsetapp ar 'the way to go'

Hmm, det var nog inte många som fattade vad du svamlade om,,,
Rökar du mycket därnere?
Du kan väl stroka så mycket som det går med tanke på vevhuset,,
Finns ju RD (RZ,,i din Asiatiska värld, misstänkar jag ) som har fått upp till 70 mm i slag UTAN problem och UTAN en OFFSET vev,,
Tänk dig själv om du skulle "offsetta" en vev med en "Big-rod-diameter" på,,säj 22 mm,,och så "flytta" den typ 8 mm,, för att få den önskade 70 mm i slag,,,så är där inte mycket vevhalva kvar,,
Mätt och kolla själv,,så skall du se.
Så Strokening är INTE det smartaste sättat att trimma, på,,och dessutom så får du problemar med porttiderna som nån beskrev längre upp.
Så lägg ner det sättet att trimma,,och i det hele taget så bör du kanske inte hålla på att fundera på att trimma 2-taktera,,då du inte verkar ha så mycket koll på vad som gör vad.
Bare en tanke.
 
Jag har väl inte sagt att man inte behöver räkna? :va Klart som fan att man får räkna. Man kanske får ha en spacer mellen cylinder och topp också, beroende på hur porttiderna blir :)

Nu ska jag inte skräpa ner här mer :glömdet

Hej du.
Nä,,gör inte det.
Du kan ju inte både lägga under cylinder (som höjar portiderne) och under toppen som minskar komp SAMT squischen.
Du får nog läsa på lite,,(mycket), mer,,innan du pratar om 2-takts-trim igen.
Sorry, men så är det.!!!!
 
Jag strokade en zundapp från 70cc till 85cc. Då valde jag att svarva nya vevskinkor med tappar. och det skulle jag rekommedera i detta fallet med.
Ta Impax supreme verktygstål så behöver du inte bry dig om härdning, stålet är hårt o tufft nog för applikationen som det är.

Ge sig på befintlig vev med svets är bara dumt, även om nån lyckats med nån bil vev för hundra år sedan.
Stålsorter, värmebehandlingar, svetsmetoder, tillsats material, elektroder, etc är en sån djungel att det kräver en verklig expert för att ha en chans att lyckas. glöm det


Hmm, det var nog inte många som fattade vad du svamlade om,,,
Rökar du mycket därnere?
Du kan väl stroka så mycket som det går med tanke på vevhuset,,
Finns ju RD (RZ,,i din Asiatiska värld, misstänkar jag ) som har fått upp till 70 mm i slag UTAN problem och UTAN en OFFSET vev,,
Tänk dig själv om du skulle "offsetta" en vev med en "Big-rod-diameter" på,,säj 22 mm,,och så "flytta" den typ 8 mm,, för att få den önskade 70 mm i slag,,,så är där inte mycket vevhalva kvar,,
Mätt och kolla själv,,så skall du se.
Så Strokening är INTE det smartaste sättat att trimma, på,,och dessutom så får du problemar med porttiderna som nån beskrev längre upp.
Så lägg ner det sättet att trimma,,och i det hele taget så bör du kanske inte hålla på att fundera på att trimma 2-taktera,,då du inte verkar ha så mycket koll på vad som gör vad.
Bare en tanke.

onödigt drygt. -1
 
Till: RD 350 ROCKS

Men lägg ner, inte för att jag har någon enorm erfarenhet av trimning så förstår jag iaf när folk förklara för mej.

Tex så kan man lägga på material på blocket så att man kan avverka tillräckligt för att få veven att gå fritt.

Man kan vist lägga både över och under cylindern.
Eftersom man ökar slaget så förlorar man inget i komp eller squish.


Snälla läsa iaf hela tråden innan du kommer och är spydig.
Dessutom så skulle du nog behöva läsa en hel del inom 2t trimning innan du yttrar dig igen.
 
Last edited:
Till: RD 350 ROCKS

Men lägg ner, inte för att jag har någon enorm erfarenhet av trimning så förstår jag iaf när folk förklara för mej.

Tex så kan man lägga på material på blocket så att man kan avverka tillräckligt för att få veven att gå fritt.

Man kan vist lägga både över och under cylindern.
Eftersom man ökar slaget så förlorar man inget i komp eller squish.


Snälla läsa iaf hela tråden innan du kommer och är spydig.
Dessutom så skulle du nog behöva läsa en hel del inom 2t trimning innan du yttrar dig igen.

Ok, man kan kanske upfattas som dryg,,men försök att stroka 1 eller 2 mm och sätt på ditt topplock igen och kicka,,så skall du se vad som händer,,om du har mindre squisch än det mått du har strokat, så blir nresultatet:
KABANG!!
 
Ok, man kan kanske upfattas som dryg,,men försök att stroka 1 eller 2 mm och sätt på ditt topplock igen och kicka,,så skall du se vad som händer,,om du har mindre squisch än det mått du har strokat, så blir nresultatet:
KABANG!!

Just därför man ska lägga en spacer imellan cylindern och blocket eller mellan topplocket och cylindern eller både och.
 
Ok, man kan kanske upfattas som dryg,,men försök att stroka 1 eller 2 mm och sätt på ditt topplock igen och kicka,,så skall du se vad som händer,,om du har mindre squisch än det mått du har strokat, så blir nresultatet:
KABANG!!

Tror inte det finns någon som kan stroka ett vevparti och sen tror att det bara är att sätta ihop.

Eller fanns det en?
 
OK!!!
Det var ABSOLUT inte för att vara kaxig,,MEN man kan inte bara lägga under en mellanbit under cylindern och , kanske tro att, man kan jämka till det hela med att lägga en lika tjock bit under topplocket,,det blir jättefel!!
Om vi snacker om 1 mm under cylindern på en RD 350 YPVS, så har man höjt avgaskanalen från 27 mm(ca 8500 r/min) till 26 mm(10000 r/min +) och tranferporterna från 44 mm(som motsvarer ca 6-7000 r/min) till 43 mm (som så bliver lite bättre),..och squishen som var CIRKA 2,0 mm(som är åt HELVETE för mycket) från början, den har då blivit 3 mm!!!!
Och avgasporterna, samt transferporterne har blivit "anpassat" för YTTERLIGARE R/MIN,,,och det är ju inte riktigt dedt man vill ha på en sån liten 350:er
Det blir tokigt..eller??
 
Ok, man kan kanske upfattas som dryg,,men försök att stroka 1 eller 2 mm och sätt på ditt topplock igen och kicka,,så skall du se vad som händer,,om du har mindre squisch än det mått du har strokat, så blir nresultatet:
KABANG!!

De flesta gatmotorer har så hög squish att 1mm planing kan göras utan problem. dvs 2mm strokning är så lite att det antagligen kan göras på vilket gattvåtaktare som helst utan att squishen blir för låg. Men det visste väl du redan? dvs sannolikt blir det inget KABANG!!
Sedan är squish och porttider sånt som ramram garanterat kontrollerat, och anpassat.
 
Visst kan man stroka,,relativt lätt, med en längra slaglängd på veven,,den ger dock inte mycket kubik,,så om det är värt det,,,,men det kostar,,då får man äntingen ha en kortare vevstake eller en kortare kolv,,da kan man ha samma squisch och komp. som förut,,,MEN PORTTIDERNA PÅVERKAS IAF på grund av vinkeln mellan cylinder och vevaxel.
Så det var inte bara för att vara dryg.
De flesta som har följt denna tråden verka ju inte ha fattat att det är på detta viset.
Visst, det lät drygt det med,,men kolla runt på Google, etc,,så får ni se,,om ni är intresserade.

De flesta gatmotorer har så hög squish att 1mm planing kan göras utan problem. dvs 2mm strokning är så lite att det antagligen kan göras på vilket gattvåtaktare som helst utan att squishen blir för låg. Men det visste väl du redan? dvs sannolikt blir det inget KABANG!!
Sedan är squish och porttider sånt som ramram garanterat kontrollerat, och anpassat.


Ja ja,,RD-LC,,nisse..
Plana din topp och återkom om 100 mil,,det fixar du inte ,,kan jag lova dig.
 
Last edited:
Ok, man kan kanske upfattas som dryg,,men försök att stroka 1 eller 2 mm och sätt på ditt topplock igen och kicka,,så skall du se vad som händer,,om du har mindre squisch än det mått du har strokat, så blir nresultatet:
KABANG!!

Om man nu ska stroka en RD 350 och denna allaredan har 2 mm i squish så låter det ju fiffigast att inte använda cylinderfots-spacer. Bättre att satsa på en koppardistans i toppen för att hantera squishen.

Förutom enkelheten är då fördelarna att man behåller portiderna rätt väl samt att man kan enkelt kan öka portarean genom att sänka nedre tröskeln på portarna, dessutom ändras inte kompressionsförhållandet så mycket och det är lätt att få till rätt squish, Har man tur ger strokningen en perfekt squish utan spacer i just RD 350 fallet om den nu har så stor squish som 2 mm.

Finns många lösninger. Tror att Ebos gör/gjort såna jobb på RD350.

På HD har man ju mycket större frihetsgrad vid strokning. tack vare eftermarknaden. man kan välja på oändligt antal staklängder, välja specialkolvar med högre kolvbult etc. På dessa tvåtaktare i tråden så antar jag att man är rätt låst till oem staklängd och kolvar.
 
Last edited:
jävlamassasvammel
Tagga ner va, farbrorn..

Du är inte så jävla smart som du tror, helt klart. Hur tänkte du när du säger att det är fel att lägga mellan både cylinder och block samt cylinder och topp?

Porttiderna blir jävligt höga med en fet spacer under cylindern. Minskar man då ner den och lägger en ovanpå cylindern också är problemet löst... Och det är bara svar på ett av dina jävla inlägg
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top