Stroka 2t vev

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Ska ändå byta stake i min 2t cross och när jag höll veven i handen så fick jag känslan av att det inte kan vara så svårt att trådgnista två nya hål lite längre ut på motsatt sida.
Men blir ju en fruktansvärd obalans, hur löser man det?
Plugga nuvarande balanshål samt det gamla vevtapshålet och borra nya jämte nya hålet?

Hur mycket material behöver man till godo från från ytterkant på vevtappshålet till kanten på vevhalvan? Har 10mm nu.
Hur mycket spel behöver man mellan botten på vevhus och vevstaken när den är i botten?
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Det brukar sällan gå att lösa bra att bara plugga hål och göra nya, men har du en 'symmetrisk' vev så visst.

5mm gods borde nog vara det minsta, men spelar en hel del roll om det är 50cc idag eller 700cc per cylinder.

Från vevstake till vevhus borde 1,5mm räcka oavsett väder, kan säkert gå ner till 0,5 utan direkt ras. Ibland finns det plats i vevhuset att ta ur lite frigång för staken utan att minska hållfastheten för mycket. Återigen spelar storleken på motorn in, tyngd på kolv och vevstake, hur stabila och stadigt är vevhuset, hur stadiga ramlager, hur stadig vev.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Det brukar sällan gå att lösa bra att bara plugga hål och göra nya, men har du en 'symmetrisk' vev så visst.

5mm gods borde nog vara det minsta, men spelar en hel del roll om det är 50cc idag eller 700cc per cylinder.

Från vevstake till vevhus borde 1,5mm räcka oavsett väder, kan säkert gå ner till 0,5 utan direkt ras. Ibland finns det plats i vevhuset att ta ur lite frigång för staken utan att minska hållfastheten för mycket. Återigen spelar storleken på motorn in, tyngd på kolv och vevstake, hur stabila och stadigt är vevhuset, hur stadiga ramlager, hur stadig vev.

Tack för svaren, alltid skönt när man får bra svar ifrån någon som vet vad han pratar om.

Så man låter de gamla hålen vara kvar och räkna ut vart man ska borra nya då eller?
Måste veven vara 100% viktbalanserad?
Hur påverkas motorkaraktären av en lättare vev?


Det är en 380 vev så den är ganska så stor.
Och det är ca 1,5 mm spel i botten nu och bara 5mm godstjocklek på blockhalvorna i botten.
Läge att bygga på lite material i botten isåfall kanske.
Eller så kanske man kan hitta en stake med smalare tapp?
Vore skönt om man kunde hitta någon annan vestake med tanke på att ktm vill ha nästan 3000 för en.
 
Last edited:

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Tom Morgan Racing i USA har i flera decennier hjalpt mindre nograknade amerikaner att gora sina 125:eek:r och 250-hojar en hel del "storre"...kolla deras sida!

Vevtappar med offset ar i ett stycke. De har en "mittendel", alltsa sjalva vevlagerlaget, som ar forskjuten (utat) i forhallande till halen i vevhalvorna.

Modifieringar av detta slag kan val som regel anses ge rejala prestandahojningar, men verkar tyvarr allt som oftast aven resultera i hiskeligt korta serviceintervaller, om inte allt ar brutalt noga balanserat.

Sen kan du ju fundera pa om en KTM380 verkligen lampar sig for ytterligare strokning, da det ar en 250-motor som redan blivit en smula valdtagen via borr och slag, och inte direkt ar kand for att vara den mest tillforlitliga spisen...

/Lasse (f.d 380-agare)
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Tom Morgan Racing i USA har i flera decennier hjalpt mindre nograknade amerikaner att gora sina 125:eek:r och 250-hojar en hel del "storre"...kolla deras sida!

Vevtappar med offset ar i ett stycke. De har en "mittendel", alltsa sjalva vevlagerlaget, som ar forskjuten (utat) i forhallande till halen i vevhalvorna.

Modifieringar av detta slag kan val som regel anses ge rejala prestandahojningar, men verkar tyvarr allt som oftast aven resultera i hiskeligt korta serviceintervaller, om inte allt ar brutalt noga balanserat.

Sen kan du ju fundera pa om en KTM380 verkligen lampar sig for ytterligare strokning, da det ar en 250-motor som redan blivit en smula valdtagen via borr och slag, och inte direkt ar kand for att vara den mest tillforlitliga spisen...

/Lasse (f.d 380-agare)

Det står still i mitt huvud nu, men hur lyckas man sätta på staken och lagret på en tapp med offsett?
Tom Morgans hemsida verka inte funka.

Viktbalanseringen ändras också, men det kanske inte gör så mycket?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det står still i mitt huvud nu, men hur lyckas man sätta på staken och lagret på en tapp med offsett?
Tom Morgans hemsida verka inte funka.

Viktbalanseringen ändras också, men det kanske inte gör så mycket?

Man får ha lite större diameter på mittensektionen för lagret och mindre diameter på stumparna som ska pressas in i vevskivorna. Det betyder i sin tur att man antingen måste ha byta vevstake till en med större lager i storänden alternativt så får man hylsor mellan tapp och vevskiva.

I ditt fall fanns det väl 1.5mm utrymme och det lilla bör inte märkas särskillt mycket på balanseringen.

Tänk även på att porttiderna i cylindern kommer ändras.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Bestämt mej för att svetsa och köra upp ett nytt hål.
Bara till att gå på med migsvets och fylla igen hålen eller?

Sen undra jag på vad man ska tänka på när man väljer stake.
Siktar man på dubbla slaget eller?
Ändras motorkaraktär och eller slitage beroende på staklängd?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Bestämt mej för att svetsa och köra upp ett nytt hål.
Bara till att gå på med migsvets och fylla igen hålen eller?

Sen undra jag på vad man ska tänka på när man väljer stake.
Siktar man på dubbla slaget eller?
Ändras motorkaraktär och eller slitage beroende på staklängd?

Med lång erfarenhet av både seriös verkstad och klåpigt bonnmeck, skriker min kropp -Gör det inte!
Tror inte det kommer hindra dig alls, så lycka till.

90% av alla staklängder ligger mellan 1.5-2 gånger slaget. men du kan nog inte ta vad som helst, din kolv vänder längre ned och det påverkar durationen vilken avgör hela motorkaraktären.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Med lång erfarenhet av både seriös verkstad och klåpigt bonnmeck, skriker min kropp -Gör det inte!
Tror inte det kommer hindra dig alls, så lycka till.

90% av alla staklängder ligger mellan 1.5-2 gånger slaget. men du kan nog inte ta vad som helst, din kolv vänder längre ned och det påverkar durationen vilken avgör hela motorkaraktären.

Han får ju självklart använda spacer mellan cylinder och block (om han nu ska ha längre stake) ;)
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Klart han skall göra det!? Sedan att det finns stora risker att det blir skit och att det blir följder i form av olika ökat slitage är en annan femma.

Men det är kul med vilda projekt!

Med lång erfarenhet av både seriös verkstad och klåpigt bonnmeck, skriker min kropp -Gör det inte!
Tror inte det kommer hindra dig alls, så lycka till.

90% av alla staklängder ligger mellan 1.5-2 gånger slaget. men du kan nog inte ta vad som helst, din kolv vänder längre ned och det påverkar durationen vilken avgör hela motorkaraktären.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Med lång erfarenhet av både seriös verkstad och klåpigt bonnmeck, skriker min kropp -Gör det inte!
Tror inte det kommer hindra dig alls, så lycka till.

90% av alla staklängder ligger mellan 1.5-2 gånger slaget. men du kan nog inte ta vad som helst, din kolv vänder längre ned och det påverkar durationen vilken avgör hela motorkaraktären.

Nåt måste man ju ha och pilla med nu i vinter!
Bättre och ge sej på en gammal reservdelsmotor än något fungerande iaf :rolleyes:
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Bestämt mej för att svetsa och köra upp ett nytt hål.
Bara till att gå på med migsvets och fylla igen hålen eller?

Sen undra jag på vad man ska tänka på när man väljer stake.
Siktar man på dubbla slaget eller?
Ändras motorkaraktär och eller slitage beroende på staklängd?


Skaffa en reservvev innan du börjar kladda med mig.

Tror du mest kommer få skräp kvar av denna övning. Med lite tur kanske du kan köra 30 mil...

Staklängd brukar vara ungefär dubbla slaget. Motorkaraktär ändras, slitage ändras etc. Kompförhållande etc behöver justeras efter förhållandet.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Skaffa en reservvev innan du börjar kladda med mig.

Tror du mest kommer få skräp kvar av denna övning. Med lite tur kanske du kan köra 30 mil...

Staklängd brukar vara ungefär dubbla slaget. Motorkaraktär ändras, slitage ändras etc. Kompförhållande etc behöver justeras efter förhållandet.

Det är en reservvev.
Komp, porttider osv kommer att justeras efteråt. Cylindern ska även borras, svetsas och in på omnicalisering.
Det nya tapp hålet kommer att gnistas upp och sen lämnar jag in veven för ihoppressning och balansering.

Det enda jag är lite fundersam på är svetsningen.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Det är en reservvev.
Komp, porttider osv kommer att justeras efteråt. Cylindern ska även borras, svetsas och in på omnicalisering.
Det nya tapp hålet kommer att gnistas upp och sen lämnar jag in veven för ihoppressning och balansering.

Det enda jag är lite fundersam på är svetsningen.



Det är därför jag tror det inte kommer bli bra...

Kommer vara svårt att fylla hålet till 100% utan poror etc med en mig. Du kommer tillföra ganska mycket värme, stor chans att hela veven slår sig lite av detta.
Har du någon koll på hur din vev är härdad etc idag?
Kan kräva ny härdning etc...
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Det är därför jag tror det inte kommer bli bra...

Kommer vara svårt att fylla hålet till 100% utan poror etc med en mig. Du kommer tillföra ganska mycket värme, stor chans att hela veven slår sig lite av detta.
Har du någon koll på hur din vev är härdad etc idag?
Kan kräva ny härdning etc...

Nej har ingen koll på nuvarande härdning.
Vilken svetsmetod är att rekommendera?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Han får ju självklart använda spacer mellan cylinder och block (om han nu ska ha längre stake) ;)
Ja självklart.
Jag har lekt den leken också. Då vände min kolv 6mm nedanför golvet på överströmmarna och avgasporten.- helt idealiska porttider på 125:an för 17.000rpm:brinnerup
Motorn gick knappt rent under 8000varv vaknade vid 9500 drog bra vid 11.000varv och varvade till månen. Som crossmotor hade den vart helt värdelös.

Det är inte så "bara att". Räkna lite, först

Dessutom håller jag med rolle. Migsvetsloppor är inte ett ideallt (obs ironi! skitdåligt ska det vara) material till vevaxlar.
Tillföra så mycke smält material på en punkt som svalnar och drar ihop sig, sabbar härdningen och gör vevskinkan skev.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ja självklart.
Jag har lekt den leken också. Då vände min k olv 6mm nedanför golvet på överströmmarna och avgasporten.- helt idealiska porttider på 125:an för 17.000rpm:brinnerup
Motorn gick knappt rent under 8000varv vaknade vid 9500 drog bra vid 11.000varv och varvade till månen. Som crossmotor hade den vart helt värdelös.

Det är inte så "bara att". Räkna lite, först

Jag har väl inte sagt att man inte behöver räkna? :va Klart som fan att man får räkna. Man kanske får ha en spacer mellen cylinder och topp också, beroende på hur porttiderna blir :)

Nu ska jag inte skräpa ner här mer :glömdet
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top