ramram
Medlem
Offset strokertapp: En axel med samma diameter som storandans vevtap men som har mittendelen tex 3mm 'ur centrum'. Da gar det fortfarande ganska bra att fa pa nallagret och vevstaken. Vad har det med vevhalvan att gora ?Hmm, det var nog inte många som fattade vad du svamlade om,,,
Rökar du mycket därnere?
Du kan väl stroka så mycket som det går med tanke på vevhuset,,
Finns ju RD (RZ,,i din Asiatiska värld, misstänkar jag ) som har fått upp till 70 mm i slag UTAN problem och UTAN en OFFSET vev,,
Tänk dig själv om du skulle "offsetta" en vev med en "Big-rod-diameter" på,,säj 22 mm,,och så "flytta" den typ 8 mm,, för att få den önskade 70 mm i slag,,,så är där inte mycket vevhalva kvar,,
Mätt och kolla själv,,så skall du se.
Så Strokening är INTE det smartaste sättat att trimma, på,,och dessutom så får du problemar med porttiderna som nån beskrev längre upp.
Så lägg ner det sättet att trimma,,och i det hele taget så bör du kanske inte hålla på att fundera på att trimma 2-taktera,,då du inte verkar ha så mycket koll på vad som gör vad.
Bare en tanke.
Angaende mina trimkunskaper kan Du kolla:
http://www.star-racing-ina.com/index.php?option=com_content&view=article&id=76&Itemid=123
Jag har varit inblandad i 11 (av 16 mojliga eftersom 2004-2010 finns 2 klasser) Indonesiska titlar 2001-2010(includerat 3 titlar 2001-2003 i 2 takt) i sma cc cyklar och byggandet av deras motorer.
2003 uppnadde vi 188km/h och 27.5hk pa bakhjulet/13400rpm ur 115cc med 24mm forgasare (24mm var reglementet) ur en 2taktare.
Last edited: