Tvåtaktseran går i graven 2012, 125 cc ersätts med Moto3!

Läste ett intressant resonemang om Casey Stoner och hans problem i år. Det gick ut på att eftersom han är skolad via 125 och 250 till MotoGP jobbar han utifrån att det är hojen som ska förändras om något inte fungerar som det ska. Det är inte han som förare som ska förändra sig.



Ovanstående kan ju förklara varför Stoner bara lyckades vinna titeln en gång. Han satt på den bästa hojen med de bästa däcken. När den inte längre var överlägsen fick han problem.

Näe.. I sånna fall förklarar det vaför Stoner vann för han satt på en hoj som passade hans körstil som handen i handsken.

Edit: dvs Bästa hojen för en viss förare, inte för alla som syntes för resterande Ducati förare.
 
Lite intressant är det ju ändå att såpass många av dom bra förarna i 500 hade annan bakgrund än 125 och 250.

Jag tror att prototypursprung är viktigare än taktantal. Detta då erfarenhet av att bygga och utveckla chassie är mer grundmurat där.

Lite förenklat är standardracing= handla motorkit från trimmare och handla fjädringsprylar från Öhlins. Funkar inte cykeln försök shimsa om fjädringen annars tough luck försök köra runt problemen.
När de sen kommer till MGP finns där helt plötsligt 5 ramar, 10 svingar och lika många fjädringslänkage, 20 gaffelkronor osv att välja på och föraren måste bestämma sig för vad han gillar och är komfortabel med. Är man då uppväxt med att veta hur det känns att flytta pivotpunkter i svingen, byta fjädringslänkage, ändra försprång osv istället för att bara kränga på nya däck och ut igen så har man ett försprång....

Sen finns där givetvis alltid talanger, Rossi hade vunnit även om någon fiskade upp honom direkt ur RD350cup...
 

Bifogat

  • amoto3.jpg
    amoto3.jpg
    232.9 KB · Visningar: 211
Jag minns det som om det var igår............alla trådarna om RR-sportens undergång när 250cc skulle ersättas av MOTO2..........

Låter precis lika nu.....enda skillnaden 125cc ersätts av MOTO3.........

Visst var 250cc racen "täta" och spännande, men inte har jag blivit besviken på MOTO2 i det avseendet...tvärt om!

Tror det blir på samma sättt med MOTO3 när vi summerar första säsongen,
......DET VAR INTE BÄTTRE FÖRR!

/KentW
 
50% eller 100%, vad tycker ni själva? 100% måste ju vara bättre, det är liksom ALLT. 50% är trots allt bara hälften, hur kan hälften vara bättre än allt?
 
Jag minns det som om det var igår............alla trådarna om RR-sportens undergång när 250cc skulle ersättas av MOTO2..........

Låter precis lika nu.....enda skillnaden 125cc ersätts av MOTO3.........

Visst var 250cc racen "täta" och spännande, men inte har jag blivit besviken på MOTO2 i det avseendet...tvärt om!

Tror det blir på samma sättt med MOTO3 när vi summerar första säsongen,
......DET VAR INTE BÄTTRE FÖRR!

/KentW
Visst har det varit roligt med Moto2 också men ofta gör man det enkelt för sig.
"Det blev fler som kör i Moto2 än i 250 för man bytte till fyrtakt." etc.

Det är ju inte bytet av motortyp som har gjort att fler är med än tidigare. Dorna hade kunnat genomföra exakt samma förändringar i klassens struktur men haft kvar tvåtaktarna och du hade sett samma typ av förändring med fler team etc, som blir färre till nästa år för övrigt.

Är 2-taktare bättre för miljön?
Nej. Men miljöargumentet för Moto2/Moto3 är ju en papperstiger. Det är knappast därför som man byter motortyp....
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: R2
internationella roadracingens miljöarbete liknas med en papperstiger :tummenupp
Vad skulle du likna det vid då?
Man byter motorer på 30-40 hojar men fortsätter köra ett 50-70 tal trailers till varje race i Europa, flyger tonvis med utrustning över hela värdlen etc. Hojarnas utsläpp är ju en piss i havet. SKulle man verkligen vilja vara progressiv och arbeta med miljöprofilen finns det massor annat att göra som har en reell verkan...
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top