Tvåtaktseran går i graven 2012, 125 cc ersätts med Moto3!

Vad skulle du likna det vid då?
Man byter motorer på 30-40 hojar men fortsätter köra ett 50-70 tal trailers till varje race i Europa, flyger tonvis med utrustning över hela värdlen etc. Hojarnas utsläpp är ju en piss i havet. SKulle man verkligen vilja vara progressiv och arbeta med miljöprofilen finns det massor annat att göra som har en reell verkan...

...eller publikens transporter till banorna...

Varför inte begränsa antalet startande till tre stycken i varje klass, då blir ju miljön mindre påverkad också?
 
SKulle man verkligen vilja vara progressiv och arbeta med miljöprofilen finns det massor annat att göra som har en reell verkan...

Visst men ta bara att applicera ditt tänk till svenska förhållanden! Tidigare miljö krav, nuvarande miljö krav & jag lovar kommande tuffare miljömiljökrav inom racing Du vet oxå att cyklarna/motorer ofta står först i fokus.
 
Depån kan vara en miljömässig katastrof vid många motortävlingar där inte el erbjuds av arrangören. Det finns exempel där varje team har ett bensin elverk i gång för ljus, däcksvärmning och servicearbeten m.m. Det är viktigt att lösa en bra elförsörjning till tävlingarna så att man slipper se en massa portabla elverk för t.ex däcksvärming. Sedan finns det ekonomiska skäl att många gamla "racebussar" är i drift, som är miljömässiga katastrofer.
Det är det naturligtvis svårt att genomföra på banor som endast har någon / några tävlingar per år.
 
Last edited:
SKulle man verkligen vilja vara progressiv och arbeta med miljöprofilen finns det massor annat att göra som har en reell verkan...
Jepp, börja med att ersätta alla världens motorer med 2-taktare. Det kanske är en mer "framåtskridande" motortyp?


Nej, jag menar inte att det gör någon skillnad för miljön vilka motorer 30-40 gubbar nånstans i världen tävlar med. Det är bara det att 4-takt är vad som gäller kommersiellt. Det är inte framtid, det är nutid. Det är inte så för att en ond organisation någonstans bestämt det för att de inte gillar ljudet av 2-takt. Marknadskrafterna styr. Dessutom är det kanske ett större fokus på avgasutsläpp och emissioner idag än någonsin tidigare. Kraven blir tuffare och tuffare. Varför skall då tillverkarna fortsätta tävla med 2-takt? Varför?

Att köra med 4-takt öppnar upp för fler intresserade aktörer. Ett "tråkigare" reglemente som gör sporten billigare tror jag öppnar upp för bättre racing. :)
 
Varför skall då tillverkarna fortsätta tävla med 2-takt? Varför?

Eftersom dom är lättare, effektstärkare och billigare för racing!

Är ju några av anledningarna.
Men det kanske inte är så viktigt?

Varför ska man rejsa med en 4t?

Möjligen en aning miljövänligare.
Något mer ?:va
 
Jepp, börja med att ersätta alla världens motorer med 2-taktare. Det kanske är en mer "framåtskridande" motortyp?


Nej, jag menar inte att det gör någon skillnad för miljön vilka motorer 30-40 gubbar nånstans i världen tävlar med. Det är bara det att 4-takt är vad som gäller kommersiellt. Det är inte framtid, det är nutid. Det är inte så för att en ond organisation någonstans bestämt det för att de inte gillar ljudet av 2-takt. Marknadskrafterna styr. Dessutom är det kanske ett större fokus på avgasutsläpp och emissioner idag än någonsin tidigare. Kraven blir tuffare och tuffare. Varför skall då tillverkarna fortsätta tävla med 2-takt? Varför?

Att köra med 4-takt öppnar upp för fler intresserade aktörer. Ett "tråkigare" reglemente som gör sporten billigare tror jag öppnar upp för bättre racing. :)
Men det ökade intresset för Moto2 har ju ingenting att göra med bytet till fyrtaktsmotorer utan att man ändrade hela upplägget med en enhetsmotor som det var fritt att bygga ramar till. De hade kunna göra exakt samma sak med enhetsmotorer 250/tvåtakt från Aprilia och du hade haft samma effekt för det är knappast så att FTR/Suter/Moriwaki/Kalex/Bimota etc. är involverade för att det är fyrtaktsracing...
 
Men det ökade intresset för Moto2 har ju ingenting att göra med bytet till fyrtaktsmotorer utan att man ändrade hela upplägget med en enhetsmotor som det var fritt att bygga ramar till. De hade kunna göra exakt samma sak med enhetsmotorer 250/tvåtakt från Aprilia och du hade haft samma effekt för det är knappast så att FTR/Suter/Moriwaki/Kalex/Bimota etc. är involverade för att det är fyrtaktsracing...
Samma resonemang skulle kunna sägas om wankel-, diesel-, el-, sterlingmotorer etc.
 
Eftersom dom är lättare, effektstärkare och billigare för racing!

Är ju några av anledningarna.
Men det kanske inte är så viktigt?

Varför ska man rejsa med en 4t?

Möjligen en aning miljövänligare.
Något mer ?:va

Billigare blir det bara så länge man inte utvecklar. 4 takt motorn är en standard motor idag, där delas utv kostnaden mellan alla producerade motorer. Medans 2 takt motorn för race är en specialmotor med egen utvecklingskostnad.
Skall man forsätta med 2 takt, så blir det bara några pyttesmå specialtillverkare som kommer att ha intresse att leverera motorer.
T.ex så har både Aprilla och Derbi fasat ut sina 2 taktare ur 125 gathojarna.
 
Men det ökade intresset för Moto2 har ju ingenting att göra med bytet till fyrtaktsmotorer utan att man ändrade hela upplägget med en enhetsmotor som det var fritt att bygga ramar till. De hade kunna göra exakt samma sak med enhetsmotorer 250/tvåtakt från Aprilia och du hade haft samma effekt för det är knappast så att FTR/Suter/Moriwaki/Kalex/Bimota etc. är involverade för att det är fyrtaktsracing...
Men då hade det ju blivit precis lika trist som tidigare att titta på.Motorbroms ger mer underhållande racing...
 
Men då hade det ju blivit precis lika trist som tidigare att titta på.Motorbroms ger mer underhållande racing...
Har racingen varit rolig för att de motorbromsar in i kurvorna? Förvisso ger det en annan dimension men jag tycker inte det har varit det bästa med Moto2 utan att reglerna har jämnat ut fältet. Fast jag tror att det kommer bli mer utdraget framöver när de bästa teamen får bättre ordning på sakerna.

Samma resonemang skulle kunna sägas om wankel-, diesel-, el-, sterlingmotorer etc.
Förvisso. Varför pläderar ni inte för det då? ;)
 
Last edited:
Allt är Hondas fel. Tvåtakt är bäst. Det var bättre förr. Pungt!

Vad skönt att höra att du har kommit till insikt äntligen Perra.
Vill även minnas att du hade sett och hyllade ett gammalt race med Doohan.

Det gamla talesättet när fan blir gammal blir han religiös passar nog in här.

:)
 
Vad skönt att höra att du har kommit till insikt äntligen Perra. Vill även minnas att du hade sett och hyllade ett gammalt race med Doohan. Det gamla talesättet när fan blir gammal blir han religiös passar nog in här.
Jag vill ju också känna historiens vingslag, blippa med gasen i en i övrigt tyst och fridfull depå utan att egentligen veta varför och drömma mig tillbaka till Anderstorp 1985 när tvåtaktsdimman låg tätt över depån.

BTW: Stoner, Grin-Jörgen och de andra skulle inte ha överlevt ett varv på en elak 500:a.

Nej, nu ska jag skicka ett fax, så fort jag lyft av pickupen från LP-skivan (håller på och spelar in ett blandband till freestylen), till MSMA och fråga vad fan de håller på med. Se hur det gick med Moto2, vilket fiasko!
 
Ja men gud vad kul! MotoGp har ju blivit SÅÅÅ mycket roligare sen man tog bort 500cc tvåtakt.. NOT!!
Det enda som är kul med MotoGP nu är väl stripptältet på Tysklands GP...
 
Ja men gud vad kul! MotoGp har ju blivit SÅÅÅ mycket roligare sen man tog bort 500cc tvåtakt.. NOT!!
Det enda som är kul med MotoGP nu är väl stripptältet på Tysklands GP...

Åh, ännu en bakåtsträvare med tvåtaktsolja i håret ;)

Du tycker inte Moto2 är bra? Bästa racingen på långa vägar :fakta
 
Åh, ännu en bakåtsträvare med tvåtaktsolja i håret ;)
Du tycker inte Moto2 är bra? Bästa racingen på långa vägar :fakta
Det spelar ingen roll för tvåtaktstalibanerna om Rossi, Butter, Grin-Jörgen, Boner, Elbows och några till går över mållinjen inom en sekund i varje race, det var ändå bättre förr...

(Du vet när Doohan vann med en mil och hälften av TV-publiken somnade efter 3 varv...)

:trött
 
Det spelar ingen roll för tvåtaktstalibanerna om Rossi, Butter, Grin-Jörgen, Boner, Elbows och några till går över mållinjen inom en sekund i varje race, det var ändå bättre förr...

(Du vet när Doohan vann med en mil och hälften av TV-publiken somnade efter 3 varv...)

:trött

Det är skönt att vi är överrens iallfall :)
 
Labbade lite med bilden, fanns lite mer att se.
Spännande?
byggbart? ja.

Är ju många fler som byggt minimonos på detta chassie tidigare. Så klart det går.

nrs250.jpg



NRS skämtas på andra forum till att betyda "Newer Ready but now we Sell it." :tungan

nr1.jpg
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top