Växla utan koppling?

Nu 4.800 mil helt utan att använda kopplingen mer än vid start och nedväxling, fortfarande ingen rasad låda, märkligt...

Fredrik:tummenupp
 
Nu 4.800 mil helt utan att använda kopplingen mer än vid start och nedväxling, fortfarande ingen rasad låda, märkligt...

Fredrik:tummenupp

hur ofta byter du oljan? , medelvarvtal i dina växlingar? , köpte du hojen ny och har kört alla 4,8k själv? :va

jag har nog skippat kopplingen när ja körde moppe (tzr 50) pga trasig vajer , men inte på hojen, ja vet ju att de går såklart men frågan är , är det värt de , om man (som jag oftast gör vid växling) ligger på ~10 000 rpm och växlar utan koppling kan det ju knappast va finaste fisken för låddan , om man bara dippar nån bråkdel av en sekund ?

eller ?:confused:
 
Den är väl drevad för att nästa växel ska ligga rätt när du "dippar".. Känns så när jag kör. Inga konstiga smällar eller ryck bara en jäkligt mycket snabbare växling.
 
jag har nog skippat kopplingen när ja körde moppe (tzr 50) pga trasig vajer , men inte på hojen, ja vet ju att de går såklart men frågan är , är det värt de , om man (som jag oftast gör vid växling) ligger på ~10 000 rpm och växlar utan koppling kan det ju knappast va finaste fisken för låddan , om man bara dippar nån bråkdel av en sekund ?

Jodå, det är inga problem alls. Det ska kännas som växeln går i lätt bara. Smäller det till lite har man dippat gasen för mycket eller för lite.
 
Jodå, det är inga problem alls. Det ska kännas som växeln går i lätt bara. Smäller det till lite har man dippat gasen för mycket eller för lite.

Kul det här, alla försöker lära ut rätta känslan:D men för er som aldrig har växlat utan koppling kan jag bara säga att det går men man skall som med allt göra det rätt, mycket enklare och säkrare att använda kopplingen om man inte har den där känslan för maskiner.

Som enligt min erfarenhet ca. 95% av oss inte har.:rolleyes:
 
Började för 300-400 mil sedan, först körde jag med lite lite koppling, samtidigt som jag la ett tryck på växelpinnen och duttade av gasen. Men efter ett tag så skippade jag kopplingen helt och de går t o m mjukare.
 
Man behöver ju knappt sätta något tryck alls på växelpetaren om varvtalen ligger rätt.
Sedan är ju lådan osynkad så vad skulle gå sönder (mer än gafflarna om man trycker hårt)?
 
Det går utmärkt även i bil.
Bara man har känsla för feeling,
annars blir det lätt tokskrap. :gnissla

När jag var vapenvägrare på Televerket
var det mycket experimenterande.
Man behöver bara ha ett lätt tryck på spaken i rätt
riktning och sedan möta med med gasen så gled den
nya växel i som..... Ja ni vet..:rolleyes:

Det gäller dock att göra precis rätt.
Tvekade man hamnade man lätt i att synkningen
passerades och man blev hängande där några
millisekunder och när man sedan tryckte vidare
blev det general och riksskrap i lådan.
(Vi körde utrangerade Kadetter som oftast
gick till skrot efter att vi haft dom.
(om vi inte skrotade först.:crash))

Lättast att växla upp, men blev efter idog
träning riktigt duktig även på nerväxling.

Men som sagt, use the känsla för feeling
eller, i brist på det, använd kopplingen!
Your call!

:yoparty

/e
 
Ja, det är ganska vedertaget att man växlar på det viset.

Dra på rullen, när det är dags att växla slår du av på gasen och petar snabbt i nästa växel. Det går så smidigt att du inte kan ana det.

Går det lite hackigt i början så kommer du snart lära dig. Svårt att beskriva i ord. Man märker direkt när den sitter och sen blir det så varje gång.

ähh på Gelleråsen ut på start å mål är det fullplugg å så vxlar man med kopplingen lite snabb, släppa på gasen... vikket mjäk ;P

popcorn.gif
 
Sedan är ju lådan osynkad så vad skulle gå sönder (mer än gafflarna om man trycker hårt)?

En motorcykelväxellåda är annorlunda konstruerad än en bilväxellåda. En osynkad bilväxellåda kräver en del känsla och teknik. Synkningen fungerar som "broms" och utjämnar varvtalsskillnader så du kan skjuta i växlarna bekvämt och bra.

En hojlåda har ingen synkronisering, helt rätt, men du kan inte heller blanda och ge, lägga i valfri växel. Konstruktionen är sådan att nästa växel ligger "redo" att skjutas i.

Om man trycker och stampar hårt kan man skrota lådan, krokiga skiftgafflar, trasig kulissrulle, trasiga drev och så vidare.
 
Om man trycker och stampar hårt kan man skrota lådan, krokiga skiftgafflar, trasig kulissrulle, trasiga drev och så vidare.

Här är en bra bild på delarna som du nämner i en yamaha-låda.

Om varvtalet inte är rätt är det klart att det smäller/slits när man dunkar in klorna i kugghjueln i 10000 rpm.

Gearbox.jpg
 
Jag blir lite fundersam över allt snack om att varvtalet ska vara rätt. Du kan ju inte justera varvtalet utan att koppla på annat sätt än att ändra hastigheten på hojen. Att bara släppa gasen utan att koppla ändrar inte varvtalet, bara beslastningen på kluggarna i växellådan. Så vad du gör när du släpper gasen samtidigt som du har tryck på växelpedalen är att du minskar belastningen på kuggarna i växellådan så att nästa växel kan gå i lättare.
 
Jag blir lite fundersam över allt snack om att varvtalet ska vara rätt. Du kan ju inte justera varvtalet utan att koppla på annat sätt än att ändra hastigheten på hojen. Att bara släppa gasen utan att koppla ändrar inte varvtalet, bara beslastningen på kluggarna i växellådan. Så vad du gör när du släpper gasen samtidigt som du har tryck på växelpedalen är att du minskar belastningen på kuggarna i växellådan så att nästa växel kan gå i lättare.

Nu är jag inte med riktigt. En MC låda har väl visst ett "friläge mellan" varje växel även om du inte kan stanna i det läget utom mellan 1:an och 2:a pga att det är så extremt litet mellan övriga växlar i kulissen.

Om man tittar i bilden tex så måste kulissen/växelföraren dra ur en klo ur ett kugghjul innan den kan putta i nästa klo i nästa kugghjul annars skulle ju lådan tvärlåsa om två kugghjul ligger i för två olika växlar på en gång.

Det är ju under dessa millisekunder från det att klo 1 har släppt till klo två pressa in i nästa kugghjul som motorn måste byta varvtal med kanske 1000 rpm.

Eller är jag helt fel ute :confused:
 
Nä hä, vad tyst det blev, tordde någon expoer skulle kommentera omdt finns ett "friläge" mellan alla växlar på MCn.

Om du skiter i kopplingen så blir det ju duktigt påfrestningar när vartalsbytet ska ske helt utan fjädrerupptaging i kopplingen på otroligt kort tid.
 
Nä hä, vad tyst det blev, tordde någon expoer skulle kommentera omdt finns ett "friläge" mellan alla växlar på MCn.

Om du skiter i kopplingen så blir det ju duktigt påfrestningar när vartalsbytet ska ske helt utan fjädrerupptaging i kopplingen på otroligt kort tid.

Jag kan svara, ja där är ett friläge annars hade lådan suttit stumt om två vxl. var i samtidigt.
 
När man skulle köpa sin första cross så blev de en tävlingskörd 450 -04a. Alla sa att de var så bra och fint med tävligskörda maskiner då dom var väl servade... skit snack. :näsblod

Redan efter andra veckan kände jag att hojen började "hacka" som om någon duttade på kopplingen då jag körde på 4an. Sen tog de inte många timmar innan 4an och 3an var stendöd. In på rep för 7 bananer, växelgaffeln 2-3-4 drevet nedslitet.

Så gillar inte att växla utan koppling, absolut inte ner. Ibland upp när man ligger på slangen.
 
Last edited:
Eftersom man regelbundet läser mc-annonser så ger en sån här tråd anledning att ta sig en funderare............

OM det nu är så att ALLT blir BÄTTRE om man inte använder kopplingen,
är det då såna som använder kopplingen som i annonserna skriver....

-....kärvar vid växling....
-....tvåan hoppar ur.....
-....några växlar "trasslar" vid växling....

Man kanske ska satsa på en hoj där annonsören skriver......

-.....kopplingen aldrig använd.

när man ska köpa hoj nästa gång.

/KentW
 
förstår inte de här med växla vid rätt varvtal ?:va

Någon skrev tidigare vid 10 000 varv är de illa, och om man riktigt accelerar med min mito så växlar man vid 12 000 varv ca,blir de då slitage på växlarna? eller ska man bara köra fullt ut tills man kmr till 12 000 sen släppa gasen, växla upp sen gasa igen?
 
Kul att läsa alla spekulationer.
Men argumentet "Jag tror inte jag förlorar någon tid på att använda kopplingen för jag kopplar så snabbt".

Svaret på den frågan är ganska lätt.... När ni ligger i 250 på rakan och använder kopplingen när ni ska kasta i 5an. Hur lätt tror ni då kopplingen har att få grepp igen?

Ni som har testat att göra en fullgasrepa med växlingar i en dynobänk kan lätt se att det tar kanske lång tid för kopplingen att få grepp igen.

Om jämför man 2 hojar, den ena kopplar och den andra kör med QS.
Så gör hojen med QS ett skutt framåt vid varje växling. Medan den som kopplar får köra med kopplingsslir i 30 meter. Om han dessutom slår av på gasen vid växlingen så tappar han när motorn ska börja leverera också.
Med 2-3 växlingar på en lång raka så räcker gott och väl för att ta sig om och köra ifrån.

Vad gäller slitaget på växellådan så skiljer det nog inte så värst mycket. Dessutom är väll inte en service med byte av slitdelar det dyraste med att äga en hoj.
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top