Men sporthojar alltjämt mycket överrepresenterade. Sporthojar utgör ungefär 10% av MC-"trafikarbetet" på vägarna, men står fortfarande för nästan hälften av dödsolyckorna.
SMC har nu fått del av Trafikverkets statistik över dödsolyckor på MC hittills i år. Glädjande är att antalet omkomna i år sjunkit från 47 personer 2009 till 36 personer 2010.
Dock är Supersportcyklar alltjämt väldigt överrepresenterade, 17 av de 36 som omkommit i år har gjort det på en sporthoj. Hur gör vi för att minska detta (utan att samtidigt "döda" körglädjen)? Bättre skydd? Bättre utbildning? Högre åldersgräns för viss hk/vikt? Utbildning i flera steg, mao kort för viss kraft/vikt, nytt test, kort för nästa kraft/vikt osv? Säkrare vägar? Annat?
Skulle gärna vilja se era synpunkter och tankar kring detta, vore kul om nästa års statistik såg roligare ut, både ur synvinkel antalet omkomna, men även ur synvinkeln antalet omkomna på supersport-hoj.
Hör kan ni läsa trafikverkets statistik.
http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/statistik/DÖDADE MOTORCYKLISTER 2010.pdf
Mvh,
Richard
SMC har nu fått del av Trafikverkets statistik över dödsolyckor på MC hittills i år. Glädjande är att antalet omkomna i år sjunkit från 47 personer 2009 till 36 personer 2010.
Dock är Supersportcyklar alltjämt väldigt överrepresenterade, 17 av de 36 som omkommit i år har gjort det på en sporthoj. Hur gör vi för att minska detta (utan att samtidigt "döda" körglädjen)? Bättre skydd? Bättre utbildning? Högre åldersgräns för viss hk/vikt? Utbildning i flera steg, mao kort för viss kraft/vikt, nytt test, kort för nästa kraft/vikt osv? Säkrare vägar? Annat?
Skulle gärna vilja se era synpunkter och tankar kring detta, vore kul om nästa års statistik såg roligare ut, både ur synvinkel antalet omkomna, men även ur synvinkeln antalet omkomna på supersport-hoj.
Hör kan ni läsa trafikverkets statistik.
http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/statistik/DÖDADE MOTORCYKLISTER 2010.pdf
Mvh,
Richard