Färre dödsolyckor...

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Ett speciellt körkort för sporthojs-klassade motorcyklar kan vara en tanke. Oavsett strypningar, så bör det gå efter fabriks-mått mätt.
Högre ålder är oxå ett alternativ, men jag ser bara till mig själv. Skaffade mitt hojkort när jag var 24. Och direkt upp på sporthojen. De va inte en bra ide såhär med facit i hand.

Viktigare är nog att sporthojen blir tillåten efter ett visst antal år med "normalt" mc-kort, eller en speciell utbildning. Men sånt kostar oxå pengar.

Finns inget enkelt svar. Men frågan är intressesant så länge den hålls seriös här i tråden.
 
Last edited:

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Man skulle ju vilja ha mer data att utgå ifrån i statistiken, jag kan inte förstå varför de bara skall titta på dödsolyckor.
Det är ju trots allt ganska få som omkommer även om det är för många.
Det blir lite fånigt tycker jag att räkna ut hur många procent det är av en viss typ av hojar som är inblandade när olyckorna "bara" är 36 st.
Om man istället tog med alla skadade eller alla olyckor som blir försäkringsärende skulle antalet bli större och mer rättvisande.
Men det handlar förstås om rubriker..
Med det menar jag inte att de har fel när de påstår att flest olyckor sker med sporthojar.
Jag tror däremot inte att sporthojar är farliga utan det är de förare som kör dem som är farliga....

/Stefan
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Man skulle ju vilja ha mer data att utgå ifrån i statistiken, jag kan inte förstå varför de bara skall titta på dödsolyckor.
Det är ju trots allt ganska få som omkommer även om det är för många.
Det blir lite fånigt tycker jag att räkna ut hur många procent det är av en viss typ av hojar som är inblandade när olyckorna "bara" är 36 st.
Om man istället tog med alla skadade eller alla olyckor som blir försäkringsärende skulle antalet bli större och mer rättvisande.
Men det handlar förstås om rubriker..
Med det menar jag inte att de har fel när de påstår att flest olyckor sker med sporthojar.
Jag tror däremot inte att sporthojar är farliga utan det är de förare som kör dem som är farliga....

/Stefan

Naturligtvis är det så. En modern sporthoj är väl bland det säkraste man kan köra som tvåhjuling. Det har väl betydligt mer att göra med hur man nyttjar hojens marginaler. Jag var ute och körde några vändor med en touring/custom - club och jag kan säga det att om jag skulle skada mig själv eller hojen när jag är ute med dessa så beror det på att jag tappar hojen i stillastående.
 

jetson

Guest
Kan vi inte bara vara glada för dessa siffror istället, man måste fan vara hardcore-pessimist för att gagga på som ni gör här (varje år). Fokus i den här tråden ska ligga på dom fina siffrorna, och hur vi kan fortsätta sänka dom... tycker jag.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Kan vi inte bara vara glada för dessa siffror istället, man måste fan vara hardcore-pessimist för att gagga på som ni gör här (varje år). Fokus i den här tråden ska ligga på dom fina siffrorna, och hur vi kan fortsätta sänka dom... tycker jag.



5år gammal rapport http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/Övrigt/1_1_Djupstudierapport_utg_2.pdf
Av de klasser som presenterats är
Supersport den som förekommer allra mest
frekvent (56 %). Därefter kommer Standard
(17 %) och Off-road (12 %). Antalet
dödade i Supersportklassen ökar över
perioden medan övriga sammantaget ligger
i stort sett oförändrade antalsmässigt.

Nu är sporthojarna ju nere på 47%, det innebär att dom andra hojarna blir farligare ju.
 

dexxent

R.I.P #58 1987-2011
Gick med
2 Dec 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha FJR1300-06
Driftsäkerhet vid hojjkörning

Risk definieras som sannolikhet x konsekvens och vid motorcykelkörning
så är dom flesta helt medvetna om konsekvenserna. punkt.

Konsekvensen har dock starkt samband med körglädjen :gnissla

Långtifrån alla värderar dock värdet för sannolikheten för en olycka till det värde beaktat väglag, vilt, förarens form, motorcykelns skick, erfarenhet etc. som dom borde göra.
Det här kan vara relaterat till ålder, körskicklighet och erfarenhet och har säkert en koppling till att sporthojar är överrepresenterade i dödsolyckorna.

Generellt kan man säga att nu för tiden är vägar och fordon tillräckligt säkra både ur körbarhet, avåkningssynpunkt och driftsäkerhet.
+
Vi har ett gigantiskt regelverk som ur all aspekter styr hur vi ska uppträda i trafiken så att vi alla blir förutsägbara inför våra medtrafikanter.

Återstår alltså bara föraren som påverkar fordonet på vägen med sitt beteende och just beteendet är den svaga länken, oavsett fordonstyp, väglag eller ålder.

Vi som MC-kollektiv har den olycksstatistik vi förtjänar relaterat till förmågan att bedöma sannolikheten till en avvikelse vid MC-körning till helst noll.

Betänk att den "krävda" funktionen vid Hojj-körning är att åka på två hjul hela tiden mellan platserna A och B.

Det är ändå glädjande att trenden för dödsolyckor är sjunkande trots att antalet hojjar är konstant(?).

Guud, vad jag redan längtar till första vårvärmen så att man får ut och åka på ögonstenen
:tummenupp
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vad tycker du att vi ska göra?
Tycka att det är okej att ~50 pers kör ihjäl sig/år?
Tycka att visst svinn är okej?

En vision är just en vision för att alla är medvetna om att man kanske aldrig når dit, men ett mål måste ändå sättas högt för att man ska ha en chans att åtminstone komma halvvägs.

Svinn är ett ord med negativt laddad mening..

Men tycker du 1500 själmordare i sverige är OK, men 50 (nu är det väl mindre än hälften av det ?) som kör ihjäl sig i trafiken är fruktansvärt?

En utopia (vision) som ingen kan nå, betyder bara att vi tar till medel som är orealistiska för att inte nå.
:)

Jag skulle nog iofs se det som risk jag... :rolleyes:

Jag med, men jag accepterar den, där är skillnaden.
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Visst vore det nog ingen dum idé med en till körkortsklass, men med tanke på hur många som har begränsat kort och kör ostrypt idag så är det nog i praktiken en meningslös metod. Om inte polisen får med sig mobila bromsbänkar och straffet blir 10 papp i böter och körkortet indraget i ett år om man har för låg behörighet.

Däremot, om körkortsklassen började räknas på märke och modell istället för vad det står för effekt i regbeviset så skulle det nog få större verkan.
Nu vet jag inte om det här redan har nämnts här i tråden men enligt förslaget för nya körkortsdirektiv så höjs kW från 25 till 35 på mellanklass. Men, det står också "Får ej strypas från en hoj med mer än dubbla effekten". Dvs alla hojar med mer är 70 kW/ 95 kh får inte strypas till mellanklass.

Det tar väl bort i stort alla supersportmodeller från mellanklass. Rullar någon in i poliskontroll med t ex en R6/R1 och bara har A2-kort så behöver de inte bry sig om den är stypt eller inte för den är inte godkänd i vilket fall. Men sen så vet man ju inte om det blir någon direkt påföljd av det hela.

Direktaccess till "tung MC" blir 24 år om man inte stegar sig genom korten. Men vi får väl vänta och se hur det blir här i Sverige innan det är klart. "Direktivet ska vara infört i svensk lag senast 19 januari 2011 och lagen ska börja tillämpas senast 19 januari 2013."
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Svinn är ett ord med negativt laddad mening..

Men tycker du 1500 själmordare i sverige är OK, men 50 (nu är det väl mindre än hälften av det ?) som kör ihjäl sig i trafiken är fruktansvärt?

En utopia (vision) som ingen kan nå, betyder bara att vi tar till medel som är orealistiska för att inte nå.
:)

Jag tycker att allt mer än 0 är för mkt, sen är det självklart orealistiskt att någonsin komma ner till 0.

Självmordsparallellen spricker på att det finns nästan 10 milj människor i landet och av dem begår ett fåtal självmord, men självklart är det tragiskt att det händer. Vi är inte 10 miljoner motorcyklister.

Allt jag menar är att målet alltid måste vara noll, precis likadant som att målet för polisen måste vara att sätta dit alla som mördat någon, ytterligare en grej som är omöjlig, men något annat än "0-vision" där är inte acceptabelt.
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Dödsolyckor är ju självklart tråkigt. Men antalet allvarligt skadade måste vara ett värre gäng?
På banor omkring i landet så körs det omkull ganska ofta, men där klarar vi oss ofta med mindre blesyrer...
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top