Färre dödsolyckor...

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Ja, men nej... :)

Att köra fort är i sig inte farligt, men att köra för fort för gällande situation kan vara dödligt. Sen får man i situation räkna in väg, väglag, väder, ljus/mörker, erfarenhet hos föraren av hojen, trötthet, grupptryck, körkunskaper, typ av situation mm. Det som är en "säker" hastighet för en förare vid ett tillfälle kan vara total katastrof för en annan förare vid samma tillfälle, eller vid ett annat tillfälle för samma förare. Sen om det är halva skyltade eller skyltning + moms är inte så relevant egentligen, kör man fortare än vad situationer medger så hamnar man förr eller senare i terrängen :fakta

räkna också in Körglädje, vilket i mitt fall är orsaken till fortkörning, risktagande och krasher.

Vad gör man åt det :va
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
I t.ex. Australien så är alla tvungna att köra 250cc i minst ett år innan dom får köra upp för tyngre behörigheter, det tycker jag verkar vara en bra sak som man kunde föra över på svenska förhållanden.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Hastigheten är avgörande. Om antalet olyckor, och skadeutfallet per olycka, ska ned så är det hastigheterna som måste ned. Sporthojar körs ganska sällan i skyltad hastighet.

Det måste dö folk som flugor på bandagar..
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Ja, men nej... :)

Att köra fort är i sig inte farligt, men att köra för fort för gällande situation kan vara dödligt. Sen får man i situation räkna in väg, väglag, väder, ljus/mörker, erfarenhet hos föraren av hojen, trötthet, grupptryck, körkunskaper, typ av situation mm. Det som är en "säker" hastighet för en förare vid ett tillfälle kan vara total katastrof för en annan förare vid samma tillfälle, eller vid ett annat tillfälle för samma förare. Sen om det är halva skyltade eller skyltning + moms är inte så relevant egentligen, kör man fortare än vad situationer medger så hamnar man förr eller senare i terrängen :fakta

Vad jag menade var att om alla håller sig till skyltad hastighet, eller lägre om omständigheterna kräver det, så skulle antalet svårt skadade eller döda på sporthoj vara lägre.

Det måste dö folk som flugor på bandagar..

På banor har man tagit bort riskmoment som mötande trafik, korsningar, barn på vägen och annat. Sådana saker som hastighetsbegränsningar är till för att kompensera för.

Typ så då
[YOUTUBE-ID]cXCy6vw0dkI[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Alla vet att hög hastighet ökar chansen för att en olycka sker.
Alla vet att hög hastighet ökar chansen att skadas svårt/avliva vid en olycka.
Alla vet att sporthoj inbjuder till hög hastighet.
Alla vet att fler åker hoj när det är fint väder.
Alla somrar med fint väder blir "MC-döden" somrar.
Alla somrar med dåligt väder blir "Nollvisionarbetet fungerar"
Alla som åker hoj vet att man är oskyddad som motorcyklist, en stadsjeepsgrill är inte så förlåtande, inte heller vajerräcken, men ändå åker vi gata (nåja vanligt folk gör det men inte sh.com-folket, för dom åker bara bana)

Även fast det finns massa människor som jobbar för att det ska bli bättre (dansken med flera) , så har jag svårt att se slutpoängen med hela nollvisionstramset.

Vi måste ha bland den bästa statistiken i Europa?
Kanske världen?

Ändå så ska vi kämpa mot den ouppnåeliga nollvisionen.. och känna oss usla för hur det ser ut idag.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Man kan konstatera att 30% av dessa dödsfall är en följd av "ogynnsam statisk omgivning". Dvs något som KUNDE ha sett annorlunda mha insats från Trafikverket.

Nu säger jag inte att det är en enkel uppgift att göra alla tusentals vägmil mc-säkra. MEN, ..fallet idag är ju att mc-förare uppenbart är exklusivt exluderade från samma verks nollvision & åtgärder därtill. Mc-kollektivet tillhör ett märkligt samhällsundantag när dom/vi hänvisas till en annars väldigt sällsynt använd skylldigsjälv-princip. Ungefär som att en sverigedemokrat får skylla sig själv om han misshandlas & förföljs.

Oavsett hur många bilistliv ett wireräcke sparar, så är det ju uppenbart att inte EN tanke har skänkts mc-kollektivet vid designandet av desamma. Kantstenar som kunde varit lägre & fasade, istället för höga & höftkrossande, ...exemplen kan göras många.

Sen skulle jag vilja hålla med några andra i tråden, ...att dessa siffror faktiskt är statistiskt sett ganska värdelösa ur "sporthojsutpekande" synvinkel, sålänge inte en studie kring antalet körda mil läggs till helheten. Man kunde t.ex. ganska enkelt tagit mätarställningen från dessa avlidnas hojar, & dividerat det med hur gamla hojarna var, och fått fram en ganska bra uppgift på användningsgrad per hojtyp.

Nog för att jag tror att det kan finnas en överrepresentation, men jag har ändå en känsla av att sporthojar, inte minst framförda av yngre, generellt rullar fler mil än genomsnittet.
Och varför ska sporthojar & dess framförare, återigen, vara ett undantag, när det gäller krav på förfarandet för "rättssäkra" & korrekt statistiskt säkerställda metoder, om dessa nu ska ligga till grund för hur denna grupp ska betraktas & hanteras trafikpolitiskt ?
 

Bifogat

  • wire.jpg
    wire.jpg
    96.5 KB · Visningar: 53

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Ja nästan hälften körde sporthoj, alltså måste dom vara farligast?

Men den andra hälften var glidare då eller vad? isåfall är ju dom farligare.

Vad är en sporthoj, max 5 år gammal med helkåpa? En z1000 var rätt sportig när den kom, för att inte tala om cbx.

Skall man ens bry sig om statistik skall man ha allt underlag framför sig, annars är den meningslös (fast som propaganda är den toppen).
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Och varför ska sporthojar & dess framförare, återigen, vara ett undantag, när det gäller krav på förfarandet för "rättssäkra" & korrekt statistiskt säkerställda metoder, om dessa nu ska ligga till grund för hur denna grupp ska betraktas & hanteras trafikpolitiskt ?

Då kan vi ju ta och vända på det och fråga oss varför vi som kör hoj, och framförallt sporthoj, skall vara undantagna från gällande trafikregler i allmänhet och hastighetsbestämmelser i synnerhet.

Tyvärr så spricker alla dina argument så länge vi skiter i reglerna.

Visst, just vajerräcken är ingen hit.
Men vi kan som hojåkare fortfarande minimera risken genom att ta det extra lugnt när vi ser såna. Istället väljer många av oss att gasa på som vanligt.

Likadant är det med olika typer av vägräfflor eller grusade vägar.
Det är YTTERST sällan dessa är ett problem i laglig hastighet.

Vilket tror du är den vanligaste olycks/dödsorsaken bland MC-förare?
Vajerräcken eller högra hastighet än vad man klarar av?

Att vi i mångas ögon befinner oss i "skylldigsjälv"-facket kan vi tacka oss själva för.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Om man fick bort sporthojar skulle debatten flyttas till de hojtyper som är näst högst i dödsolycksstatistiken. Då skulle antagligen de målas ut som livsfarliga, något måste göras. Till slut rullar det inga hojar alls på vägarna. Hurra, nollvisionen är verklighet!
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ändå så ska vi kämpa mot den ouppnåeliga nollvisionen.. och känna oss usla för hur det ser ut idag.

Vad tycker du att vi ska göra?
Tycka att det är okej att ~50 pers kör ihjäl sig/år?
Tycka att visst svinn är okej?

En vision är just en vision för att alla är medvetna om att man kanske aldrig når dit, men ett mål måste ändå sättas högt för att man ska ha en chans att åtminstone komma halvvägs.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ja nästan hälften körde sporthoj, alltså måste dom vara farligast?

Men den andra hälften var glidare då eller vad? isåfall är ju dom farligare.

Vad är en sporthoj, max 5 år gammal med helkåpa? En z1000 var rätt sportig när den kom, för att inte tala om cbx.

Skall man ens bry sig om statistik skall man ha allt underlag framför sig, annars är den meningslös (fast som propaganda är den toppen).

Du har helt rätt i att delar av statistiskt underlag i princip kan bevisa vad som helst. Fast här var det ju ändå lite mer. Sporthojar står för 10% av "trafikarbetet" (vet inte riktigt vad detta står för) men en betydligt större andel av dödsolyckorna.

De flesta olyckor sker i hemmet så håll er hemifrån.:)
Här saknas väldigt mycket för att kunna dra någon bra slutsats.

Inte riktigt lika långt från verkligheten det som TS frågar om.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Då kan vi ju ta och vända på det och fråga oss varför vi som kör hoj, och framförallt sporthoj, skall vara undantagna från gällande trafikregler i allmänhet och hastighetsbestämmelser i synnerhet.

Tyvärr så spricker alla dina argument så länge vi skiter i reglerna.

Visst, just vajerräcken är ingen hit.
Men vi kan som hojåkare fortfarande minimera risken genom att ta det extra lugnt när vi ser såna. Istället väljer många av oss att gasa på som vanligt.

Likadant är det med olika typer av vägräfflor eller grusade vägar.
Det är YTTERST sällan dessa är ett problem i laglig hastighet.

Vilket tror du är den vanligaste olycks/dödsorsaken bland MC-förare?
Vajerräcken eller högra hastighet än vad man klarar av?

Att vi i mångas ögon befinner oss i "skylldigsjälv"-facket kan vi tacka oss själva för.

Varför spricker mina argument när jag inte har krävt att vansinneskörning skall vara en av parametrarna ?
Det minsta man kan begära om statistiken ska användas som relevant underlag, är att hänsyn tas till faktorn körda mil. Eller hur.

Först då kan man ju få en seriös uppfattning om en faktiskt överrisk beroende på just regelvidrigt framförande av fordonet. Varken jag eller någon annan påstår att den inte finns.

Sen får du skilja på "skylldigsjälv"-fack gällande självförvållade respektive omgivande faktorer. Du kan ju sätta 30.000V i räckena, och hävda att om en bilist inte kört 10km/t för fort hade han inte kört in i det & därmed blivit elektrifierad.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
räkna också in Körglädje, vilket i mitt fall är orsaken till fortkörning, risktagande och krasher.

Vad gör man åt det :va
Jag flyttade det mesta av sån körning till bana :)

Alla vet att hög hastighet ökar chansen för att en olycka sker.
Alla vet att hög hastighet ökar chansen att skadas svårt/avliva vid en olycka.
Jag skulle nog iofs se det som risk jag... :rolleyes:

Oavsett hur många bilistliv ett wireräcke sparar, så är det ju uppenbart att inte EN tanke har skänkts mc-kollektivet vid designandet av desamma. Kantstenar som kunde varit lägre & fasade, istället för höga & höftkrossande, ...exemplen kan göras många.
Hur många 70-vägar har du sett kantsten på? :va Trottoarer/refuger har man ju i princip inom tättbebyggt område där man iaf är ett nöt om man kör över skyltat, och under skyltat är det ju snudd på omöjligt att gå omkull.

Sen skulle jag vilja hålla med några andra i tråden, ...att dessa siffror faktiskt är statistiskt sett ganska värdelösa ur "sporthojsutpekande" synvinkel, sålänge inte en studie kring antalet körda mil läggs till helheten. Man kunde t.ex. ganska enkelt tagit mätarställningen från dessa avlidnas hojar, & dividerat det med hur gamla hojarna var, och fått fram en ganska bra uppgift på användningsgrad per hojtyp.

Nog för att jag tror att det kan finnas en överrepresentation, men jag har ändå en känsla av att sporthojar, inte minst framförda av yngre, generellt rullar fler mil än genomsnittet.
Och varför ska sporthojar & dess framförare, återigen, vara ett undantag, när det gäller krav på förfarandet för "rättssäkra" & korrekt statistiskt säkerställda metoder, om dessa nu ska ligga till grund för hur denna grupp ska betraktas & hanteras trafikpolitiskt ?
Det står ju tydligt att sporthojarna står för 10% av trafikarbetet! :confused: Att titta på hur långt en hoj som någon har dött på har gått är ju helt meningslöst. Om jag köper en hoj å har den i 3 år och kör 9000 mil, sen köper en kille den och dör på vägen hem från mig, vad säger det om hur mycket han har kört egentligen? Alla fordons trippmätare kollas ju på bilprovningen, alltså är det väldigt enkelt att kolla hur mycket olika fordon/typer av fordon rullar!

Jag tror tvärs om, att folk som har glidare/tourers/adventurehojar åker mer långturer och tillbringar mer tid i sadeln än unga killar med sporthoj. Dels har dom råd att både tanka och ha hojen påställd, dels är dom mindre intresserade av att stå utanför McDonalds och spänna sig... :rolleyes:
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Nu har jag bara skummat igenom tråden, men såg att det pratades om att många kör ostrypt och att det är svårt att sätta dit.
Om man anser att folk som kör ostrypt utan behörighet bidrar till ökade dödsolyckor kanske man ska införa en regel som inte bara säger 0,16kW effekt per kilo tjänstevikt utan även om som till viss del reglerar ursprungseffekten?
Kanske att hojen inte får ha över 0,3kw/kg ursprungligen
Skulle folk trots det köra med ostrypta litersportisar är det ju ganska mycket lättare att bevisa att det handlar om olovlig körning och då kanske färre med begränsat körkort kommer köra med ostrypta "dödsmaskiner".

Bara en tanke.

Men innan man inför något som försvårar för nyblivna hojköpare så bör man fundera på om det har en vettig inverkan på olycksstatistiken.

Nu har jag lyckats svamlat ihop ett lagom långt inlägg, hoppas det är läsbart :p
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Hur många 70-vägar har du sett kantsten på? :va Trottoarer/refuger har man ju i princip inom tättbebyggt område där man iaf är ett nöt om man kör över skyltat, och under skyltat är det ju snudd på omöjligt att gå omkull.
:
Kantsten var ett exempel på ignoransen mot motorcyklister, ...säg branta diken istället då.

Att titta på hur långt en hoj som någon har dött på har gått är ju helt meningslöst. Om jag köper en hoj å har den i 3 år och kör 9000 mil, sen köper en kille den och dör på vägen hem från mig, vad säger det om hur mycket han har kört egentligen?
Nu gällde ju överrepresentationen en viss typ av motorcykel, och inte typ av förare, därav intressant.

Men visst, hade jag litat på att statistiken utförts på opartiskt & objektivt vis så hade jag kunnat köpa begreppet "trafikarbete", ..men det gör jag inte. Trafikverket står inte på min lista över ojäviga informationsbärare.
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Vad tycker du att vi ska göra?
Tycka att det är okej att ~50 pers kör ihjäl sig/år?
Tycka att visst svinn är okej?

En vision är just en vision för att alla är medvetna om att man kanske aldrig når dit, men ett mål måste ändå sättas högt för att man ska ha en chans att åtminstone komma halvvägs.

Vafasen, precis vad jag tänkte skriva ju :tummenupp
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Inför spärrtid på att få köra hoj med viss effekt första 2 åren med nytt kort. Hindrar antagligen de värsta fuckona att köra hjäl andra och sig själva.
 

Frizk

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr
Varför ens diskutera specialkörkort för sporthoj och dylikt när det inte ens verkar vara på tapeten? Förslaget på det nya EU-direktivet om hojkort säger väl att de eventuellt ska höja gränsen för obegr. effekt till 24 år? Det tillsammans med obligatoriska abs-bromsar på sikt lär väl göra en hel del...

Det är väl jättebra att antalet omkomna på sporthoj minskat kraftigt i år?

Men det är klart, hade det vart förbjudet att köpa R6'a med nytagen lapp så hade jag inte vart en riskfaktor idag (pengarna hade slösats på lämplig Thailandsresa lr nåt annat roligt istället).
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top