Färre dödsolyckor...

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Men sporthojar alltjämt mycket överrepresenterade. Sporthojar utgör ungefär 10% av MC-"trafikarbetet" på vägarna, men står fortfarande för nästan hälften av dödsolyckorna.

SMC har nu fått del av Trafikverkets statistik över dödsolyckor på MC hittills i år. Glädjande är att antalet omkomna i år sjunkit från 47 personer 2009 till 36 personer 2010.

Dock är Supersportcyklar alltjämt väldigt överrepresenterade, 17 av de 36 som omkommit i år har gjort det på en sporthoj. Hur gör vi för att minska detta (utan att samtidigt "döda" körglädjen)? Bättre skydd? Bättre utbildning? Högre åldersgräns för viss hk/vikt? Utbildning i flera steg, mao kort för viss kraft/vikt, nytt test, kort för nästa kraft/vikt osv? Säkrare vägar? Annat?

Skulle gärna vilja se era synpunkter och tankar kring detta, vore kul om nästa års statistik såg roligare ut, både ur synvinkel antalet omkomna, men även ur synvinkeln antalet omkomna på supersport-hoj.

Hör kan ni läsa trafikverkets statistik.

http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/statistik/DÖDADE MOTORCYKLISTER 2010.pdf

Mvh,

Richard
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Visst vore det nog ingen dum idé med en till körkortsklass, men med tanke på hur många som har begränsat kort och kör ostrypt idag så är det nog i praktiken en meningslös metod. Om inte polisen får med sig mobila bromsbänkar och straffet blir 10 papp i böter och körkortet indraget i ett år om man har för låg behörighet.

Däremot, om körkortsklassen började räknas på märke och modell istället för vad det står för effekt i regbeviset så skulle det nog få större verkan. Då tror jag en sporthojsklass på A-korten skulle kunna göra nytta om man lägger in bankörning och får upp folks ögon för att olyckor kan hända alla. Att bara försöka styra det med lagar och regler tror jag inte på. Ingen lag kan hindra mig från att vrida rullen i botten, det enda som i verkligheten kan hindra mig från det är att jag förstår att det är fel, eller i vart fall är medveten om vilka konsekvenser det kan få och kan göra ett mer moget val.

Men för att nå den insikten tror jag inte det bara går att ha utbildningar om hur farligt det är att köra fort, machoattityden och grupptrycket måste också bearbetas. Många har fått för sig att det är skitlöjligt å mesigt att köra försiktigt med en sporthoj, eller att slå av när man känner att gruppen kör fortare än vad som känns bra. Personligen tycker jag att det är modigare och större att göra just det, köra efter sina egna förutsättningar. Egentligen ska det inte behövas något mod för det, det ska vara en självklarhet, men så ser nog tyvärr inte verkligheten ut idag.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Statistik är ju lite missvisande ibland också.

De flesta nybörjarna (18-30åringar) kör sporthoj.

Hur många registrerade veteranhojar, glidare o annat bös är ute på vägarna mer än 5-10ggr per säsong?

När jag åker ser jag mest touringlok och sporthojar på vägarna, inte några 10%
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Statistik är ju lite missvisande ibland också.

De flesta nybörjarna (18-30åringar) kör sporthoj.

Hur många registrerade veteranhojar, glidare o annat bös är ute på vägarna mer än 5-10ggr per säsong?

När jag åker ser jag mest touringlok och sporthojar på vägarna, inte några 10%
Jag tycker tvärtom att jag mest bara ser glidare, touringhojar och adventurehojar. Om jag inte åker motorväg eller är runt bulten vill säga, där kryllar det av sporthojar :rolleyes: Men ute på krokvägarna mitt i ingenstans är dom rätt ovanliga.
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Visst vore det nog ingen dum idé med en till körkortsklass, men med tanke på hur många som har begränsat kort och kör ostrypt idag så är det nog i praktiken en meningslös metod. Om inte polisen får med sig mobila bromsbänkar och straffet blir 10 papp i böter och körkortet indraget i ett år om man har för låg behörighet.

Däremot, om körkortsklassen började räknas på märke och modell istället för vad det står för effekt i regbeviset så skulle det nog få större verkan. Då tror jag en sporthojsklass på A-korten skulle kunna göra nytta om man lägger in bankörning och får upp folks ögon för att olyckor kan hända alla. Att bara försöka styra det med lagar och regler tror jag inte på. Ingen lag kan hindra mig från att vrida rullen i botten, det enda som i verkligheten kan hindra mig från det är att jag förstår att det är fel, eller i vart fall är medveten om vilka konsekvenser det kan få och kan göra ett mer moget val.

Men för att nå den insikten tror jag inte det bara går att ha utbildningar om hur farligt det är att köra fort, machoattityden och grupptrycket måste också bearbetas. Många har fått för sig att det är skitlöjligt å mesigt att köra försiktigt med en sporthoj, eller att slå av när man känner att gruppen kör fortare än vad som känns bra. Personligen tycker jag att det är modigare och större att göra just det, köra efter sina egna förutsättningar. Egentligen ska det inte behövas något mod för det, det ska vara en självklarhet, men så ser nog tyvärr inte verkligheten ut idag.

Tror tyvärr att du har rätt i det du säger, lagar och regler hjälper inte så mycket, det handlar nog om en attitydförändring. En egen körkorts-klass för sporthoj är nog inte en så dum idé, men som du säger räcker det inte. Ingen lätt-löst fråga men jag blir nedslagen när jag ser statistiken, sporthojsförare dör i alldeles för stor utsträckning. Vet inte hur många gånger jag sett diskussionen att "man kan köra ihjäl sig på en moped också" och det är klart att man kan, men det är ändå tydligt att man inte gör det i lika stor utsträckning. Med andra ord handlar det mycket om inställning hos dem som kör, och så klart hur lätt det är att köra MYCKET fortare än vad omgivningen i övrigt egentligen är lämpad för (även om såväl cykel som förare kanske klarar det).
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Statistik är ju lite missvisande ibland också.

De flesta nybörjarna (18-30åringar) kör sporthoj.

Hur många registrerade veteranhojar, glidare o annat bös är ute på vägarna mer än 5-10ggr per säsong?

När jag åker ser jag mest touringlok och sporthojar på vägarna, inte några 10%

Tror tyvärr inte att statistiken vad avser trafik-arbetet är missvisande, alla undersökningar som gjorts (som jag sett) pekar på att sporthojarna utgör ca 10% av trafikarbetet, dvs inte att det finns 10% sporthojar, utan att 10% av milen på mc körs på sporthoj.

Med andra ord tror jag inte att det svaret stämmer, och i värsta fall är det bara ett försök att sopa problemet under mattan. Misstolka mig rätt, jag vill INTE ta bort sporthojar eller möjligheterna att köra sporthojar, jag vill bara (om möjligt) försöka finna sätt att undvika att sporthojsförare kör ihjäl sig mycket mer än andra mc-förare. Att säga att de inte gör det (när allt pekar på att de faktiskt gör det) löser inte alls det problemet.
 

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Solna
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
36 döda, hur många av dessa HADE Mc körkort? har läst om ett antal olyckor där hojen antingen vart stulen samt / eller att föraren saknat kk.
Med tanke på hur "få" mc olyckor det är i förhållande till olyckor med bil tycker jag detta är relevant.

Varför ska vi som "sköter" oss drabbas av restriktioner för att några få ställer till det.

En olycka enligt mig är när någon MED mc kort på sin egen eller en lånad hoj åker av vägen. När nån jävla pundare / småtjuv kör in i ett träd utan hjälm ser jag det mer som ödets sätt att städa upp.

Och om man ska översätta detta till bilvärden så får jag köra vilken bil jag vill från den dagen jag får lappen i handen, idag HAR vi olika ålderskrav för att köra tung / lätt / mellan mc det räcker tycker jag.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
36 döda, hur många av dessa HADE Mc körkort? har läst om ett antal olyckor där hojen antingen vart stulen samt / eller att föraren saknat kk.
Med tanke på hur "få" mc olyckor det är i förhållande till olyckor med bil tycker jag detta är relevant.

Varför ska vi som "sköter" oss drabbas av restriktioner för att några få ställer till det.

En olycka enligt mig är när någon MED mc kort på sin egen eller en lånad hoj åker av vägen. När nån jävla pundare / småtjuv kör in i ett träd utan hjälm ser jag det mer som ödets sätt att städa upp.

Och om man ska översätta detta till bilvärden så får jag köra vilken bil jag vill från den dagen jag får lappen i handen, idag HAR vi olika ålderskrav för att köra tung / lätt / mellan mc det räcker tycker jag.
Antalet dödsolyckor för bilister sjunker stadigt från år till år, ligger vi då kvar på ungefär samma så blir vi synligare och synligare i statistiken, mao är det nog inte så dumt om vi inom mc-kollektivet tar tag i det innan farbror staten lägger sig i för mycket när lobbyisterna har slagit till.

Jag kan tycka att det är lite konstigt att jag som finnig 18-åring med spretans kort får hoppa in i vilken bil jag vill också, men moderna bilar är hyggligt säkra, och även om du skulle kliva in i en 360 Modena, Diablo, GT3 eller så, så är det "svårare" att hamna i en dödlig situation med en sån jämfört med en hoj. Sen kan nästan vem som helst köpa en riktigt brutal hoj, tom spretans, 150papp kan dom flesta låna om det kniper. Att köpa en vass sportbil, i samma kaliber, kostar så pass mycket att nästan ingen har råd, så det löser problemet lite av sig själv.

Visst är det trist att pundare, hojtjuvar mm hamnar i statistiken, men jag tror inte det är några större mängder. Då är det antagligen fler med begränsat kort och ostrypta hojar och folk som kör sin egen hoj utan kort. Eftersom folk vet att det i princip är omöjligt att åka dit på det så tar ju majoriteten bort strypningen.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
36 döda, hur många av dessa HADE Mc körkort? har läst om ett antal olyckor där hojen antingen vart stulen samt / eller att föraren saknat kk.

+1

Ska vi ta debatten måste vi ta den på justa villkor.
Hur många av dom 36 hade KK? Hur många var nyktra?
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Det var ett evigt tjat om detta med plastraketer drar in i räcken och de.

När slutar det? :confused:

Färre dödsolyckor på vägen kan ju minskas rejält om folk ej åker fordon.
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Att just sporthojar är överrepresenterade är ju inte oväntat. Farten dödar, så enkelt är det. Ju extremare det är desto fler olyckor/dödsfall. Så är det med allt. Gränserna tänjs och marginalerna minskas.

\Masonit
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Visst är det trist att pundare, hojtjuvar mm hamnar i statistiken, men jag tror inte det är några större mängder.

Eftersom motorcyklisterna är så pass utsatta för hur statistiken framställs kan jag förstå den synpunkten att det gömmer sig omständigheter som inte riktigt förklaras i detalj. Dock är det troligtvis en förhållandevis liten grupp individer totalt sett som är pundare och/eller saknar körkort och blir inblandade i olyckor med skadlig eller dödlig utgång. Man tycker dock sig läsa om sådana situationer allt för ofta i media där det underförstått verkar varit någon halvkriminell i farten.

På bilsidan är det precis likadant. Tyvärr fick jag bevittna en alkohol/drog påverkad person som drog rakt in i en parkerad bil mitt över en t-korsning för att sedan fortsätta sin färd som om inget hänt. Tror nästan det är mer sådant på bilsidan än mc sidan. Ändå hör vi inte bilisterna klaga. Kan som sagt vara så att de inte känner sig lika utsatta för allmänhetens granskning.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Att säga att de inte gör det (när allt pekar på att de faktiskt gör det) löser inte alls det problemet.

Jag kan bara hålla med dig där.

Vi måste vara världsbäst på att stopppa huvudet i sanden när fakta presenteras.

Så fort sporthojar pekas ut som den typ av mc som orsakar mest dödsolyckor så börjar det genast gastas om att statistiken är fel, att de flesta som kört ihjäl sig gjort det på stulna hojar eller varit fulla osv. Varför inte bara inse att det faktiskt stämmer? Jag skulle snarare bli förvånad om sporthojar inte stod för flest allvarliga olyckor med tanke på hur de ofta körs. Är nästan förvånad att dödssiffrorna är såpass "låga".

Anledningen till att sporthojar är överrepresenterade tror jag dock inte har med hojen i sig att göra, utan snarare att de lockar en viss typ av personer med en viss körstil.

Därför så vore det intressant att ha mer fakta om de olyckor som förekommer. Olyckor kommer alltid att inträffa och folk, särskilt oskyddade trafikanter, kommer alltid att dö i trafiken.

Men jag skulle tro att en större andel av sporthojsolyckorna är "självförvållade" pg a av t ex hög fart och körstil.
Kanske blir en glidarförare i större utsträckning rammad av en svängande bil där sporthojsföraren i samma situation är den som rammar bilen.

Sen ska man väl vara medveten om att det årligen sker svåra mc-olyckor där föraren överlever på ren tur. Får man ut statistik på de olyckorna så tror jag att övervikten för sporthojar är ännu större.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Siffrorna säger som sagt inte vilka som va "äkta knuttar", men betänk att körkortslösa rattfyllon finns med i dödstalen för bilar också, tveksamt om mckollektivets siffror skulle se bättre ut kontra bilisternas om man räknade bort dessa "avvikelser."

SMC´s arbete har helt klart hjälp att sänka talen, fortsätt som ni gör, och ja, bättre skydd via momsbefriade skyddskläder och påtryckningar för att skrota ece22-05 skämtet kan kanske hjälpa lite.

50öre.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Var glad att de som dör i trafiken har fått slippa att sitta på ålderdomshemmet med blöja som borde bytts för länge sedan
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Siffrorna säger som sagt inte vilka som va "äkta knuttar", men betänk att körkortslösa rattfyllon finns med i dödstalen för bilar också, tveksamt om mckollektivets siffror skulle se bättre ut kontra bilisternas om man räknade bort dessa "avvikelser."

SMC´s arbete har helt klart hjälp att sänka talen, fortsätt som ni gör, och ja, bättre skydd via momsbefriade skyddskläder och påtryckningar för att skrota ece22-05 skämtet kan kanske hjälpa lite.

50öre.

50 öringarna har försvunnit så du får lägga en krona...
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Hastigheten är avgörande. Om antalet olyckor, och skadeutfallet per olycka, ska ned så är det hastigheterna som måste ned. Sporthojar körs ganska sällan i skyltad hastighet.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Siffrorna säger som sagt inte vilka som va "äkta knuttar", men betänk att körkortslösa rattfyllon finns med i dödstalen för bilar också, tveksamt om mckollektivets siffror skulle se bättre ut kontra bilisternas om man räknade bort dessa "avvikelser."

Tänk oxå på att "körkortslösa" kan vara någon med indraget körkort.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hastigheten är avgörande. Om antalet olyckor, och skadeutfallet per olycka, ska ned så är det hastigheterna som måste ned. Sporthojar körs ganska sällan i skyltad hastighet.
Ja, men nej... :)

Att köra fort är i sig inte farligt, men att köra för fort för gällande situation kan vara dödligt. Sen får man i situation räkna in väg, väglag, väder, ljus/mörker, erfarenhet hos föraren av hojen, trötthet, grupptryck, körkunskaper, typ av situation mm. Det som är en "säker" hastighet för en förare vid ett tillfälle kan vara total katastrof för en annan förare vid samma tillfälle, eller vid ett annat tillfälle för samma förare. Sen om det är halva skyltade eller skyltning + moms är inte så relevant egentligen, kör man fortare än vad situationer medger så hamnar man förr eller senare i terrängen :fakta
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top