Arbetslinjen och bidragspolitiken

Jajemän, väldigt sant.

Jag är en av dom (få?) som bara tar bidraget, så när hyran är betald har jag inte ens pengar kvar till en enda pizza (blir omkring 30 kr kvar) :brinnerup

Det är värt att utbilda sig, så de e smart att fortsätta, trots att det suger ap-pung att inte har råd med annat än hyra och billig mat i 5 år.

Men efter det så får man oftast ett kvalificerat jobb. Det är roligare att jobba när man kan inbilla sig att man har nåt att säga till om, samt att man har en hyfsad lön efter nåra år.

(Fast jag hade inte råd att ha nån KTM 640 Prestige. Hur fixar du det? :D )

Ps. En kompis gjorde lyckan via arbetsförmedlingen. Han var arbetslös men sökte en sexmånaders utbildning inom IT som AF tillhandahöll. Efter det jobbade han ett par år, sedan blev han egen konsult i heltidsuppdrag med en lax per timme.

Undrade mest hur personen visste detta, det är nog ingen som tror att han anställt någon direkt. :lol

Jag tror definitivt det. Däremot har DU ingen aning, för du vet definitivt inte hur det är att som arbetsgivare ta emot tvåhundra ansökningar till ett jobb.

Max tre blir kallade till intervju iallafall på det serviceföretag jag pratar om. I högen brukar det finnas ett tiotal bra ansökningar, med någorlunda rätt kvalifikationer.

Så om man vill få ett jobb och inte har i närheten rätt kvalifikationer, då gäller det att uppsöka arbetsplatsen, ring och fråga först, var uppriktigt intresserad, prata med chefen och gör ett riktigt bra intryck.

Är ni fullkomligt dumma eller spelar ni bara? :va :gnissla

Det är inte så att det är bara att skaffa sig ett jobb, på samma sätt som man skaffar sig tex en flaska vatten. Det krävs att _någon annan_ faktiskt skall anställa en med...

Det är ju iaf förbannat tydligt att ni alldrig suttit i samma sits själva. (pappa är chef kanske, eller något annat räkmacke-scenario när ni skulle ut i arbetslivet?)

Har sökt i princip alla utannonserade jobb som funnits nu, i över ett år, allt från deltids allt-i-allo till chefspositioner (varför inte dom med, kan ju bara få nej?), varesig jag har haft kompetensen för dem eller ej. Undantagen är då vård jobb (fan inte rättvist att riskera andras liv & hälsa för att jag ska ha ett jobb) och sjöjobb (skulle fått jobb på rederi annars då jag har tidigare anställning (sommarjobb) där, får dock inte läkarintyg för sjötjänstgöring av anledningar jag inte vill diskutera här). Samt även tagit kontakt med både företag och kommuner osv och frågat efter både jobb och praktikplatser (värdelöst, jag vet, men det bekräftar iaf att jag inte ens får jobba gratis).

Har på det lyckats få komma på en(1)(!) arbetsintervju hittills på 14månader. Det var då ett sommarjobb, där man skulle köra ut glass till kiosker, men inte heller det gick någon vart.

Cv:t är självklart tommt och värdelöst, har ju fortfarande inte fått något jobb att skriva dit, då jag inte har någon erfarenhet ditskriven (taskig spiral). Eller skall jag skriva i lite fiktivt kanske?!

BLIR SÅ FÖRBANNAT FÖRBANNAD PÅ FOLK SOM Ser det som en självklarhet att vem som hellst bara kan SKAFFA sig ett jobb bara sådär, och attt arbetslösa på nått sätt är sämmre som människor, eller vad fan det nu låter som. :mad:

Jag tycker inte att arbetslösa är sämre människor. Men du verkar så arg, prova en valplydnadskurs på närmaste hunddressyrskola. :tummenupp

Last edited:
Jag tror definitivt det. Däremot har DU ingen aning, för du vet definitivt inte hur det är att som arbetsgivare ta emot tvåhundra ansökningar till ett jobb.

:lol
Ursäkta mig, men du vet väl absolut ingenting om vad jag jobbat med i form av rekryteringar? Obs, frågan är retorisk.

Vad det nu har med saken att göra, vad du gjort eller vad jag gjort. Vad fan vill du egentligen? :va

Det är värt att utbilda sig, så de e smart att fortsätta, trots att det suger ap-pung att inte har råd med annat än hyra och billig mat i 5 år.

Men efter det så får man oftast ett kvalificerat jobb. Det är roligare att jobba när man kan inbilla sig att man har nåt att säga till om, samt att man har en hyfsad lön efter nåra år.

(Fast jag hade inte råd att ha nån KTM 640 Prestige. Hur fixar du det? :D )

Ps. En kompis gjorde lyckan via arbetsförmedlingen. Han var arbetslös men sökte en sexmånaders utbildning inom IT som AF tillhandahöll. Efter det jobbade han ett par år, sedan blev han egen konsult i heltidsuppdrag med en lax per timme.

Jo det är sant, men det är fasen X antal år som inte alltid är så roliga (ekonomiskt sett) - samtidigt så ser man ju en hel del "kids" a.k.a. bratz som verkar ha hur mycket cash som helst, så man fattar samtidigt att bidrag och lån är chill för en hel del (eller ja, deras märkeskläder, fester m.m. säger det iaf)

Hojen är betalt sedan den tiden jag hade jobb, service m.m. är inte allt för farligt, men böterna i sommar på 3600:- sved ordentligt, men samtidigt så minskade ju bensinkostnaderna radikalt :hihi
får även ha den ställd i en polares garage gratis, annars hade den nog fått stå hos farsan 25 mil, om det inte blivit att sälja den då
(har ingen bil, aldrig haft hehe)

Hoppas och kämpar på för det där goa jobbet som man ska lyckas kämpa sig in på, sen blir livet lite mer gött förhoppningsvis - men samtidigt så är det ju en jädra massa skoj och gött med studentlivet som "pengar inte kan köpa".

Gött för polaren!! har eget företag inom grafiskt design och webb, men aldrig lyckats få till tillräckligt med debiteringsbara timmar, samt att intresset sjönk lite efter något år... bara mig själv att skylla :tungan

Testa att söka jobb i Stockholm?

Mjo men 70mil är lite för långt för att det ska bära sig att veckopendla. Drar gränsen vid 50.

Är inte riktigt beredd att flytta ifrån familj, vänner, garage, chey etc. än. Men om jag inte hittar något snart måste jag nog överväga alternativet.

Faan USA börjar röra på sig nu: 5000 som köar för 150 jobb, det är ju nästan värre än den arbetslinje vi har här i Svedala.

Vad var det ni sa nu: söka på ams hemsida, vässa CV´n, skotta för cp-skadade grannen, ringa till företag, gå säljkurs, ringa Norge o Danmark eller kanske t.o.m Finland...för att ha råd att betala studeiskulderna.

Känns närmare att rycka en väska, rengöra en sommarstuga, eller sno en häst...

Kom igen nu för faan:

Framtiden närmar sig med snabba steg, se till att vara frisk, positiv och stark, skynda fynda för snart så stänger vi...:brinnerup

Rösta på 4 år till med skattesänkningar för de som jobbar, tuffare tag mot arbetslösa, sjuka och annat löst pack. Tillsammans är vi starka och bygger vår egen värld av biorum, snabba bilar/hojar, fritid och försäkringar.

Detta tjänar alla på, för om vi sänker skatterna kommer fler jobba och fler handla och fler låna och fler bli rika. Alernativet vad är det?

att höja skatterna (IDIOT!) och skapa en gemensam och stark laganda i Sverige, där det finns plats för alla...herregud grow up...kan man inte klara sig själv då är man ju råbög.

Såg repotaget om en kille på 19 som fick en flaska i bahuvudet när han försökte stoppa en fajt. Han fick en allvarlig hjärnskada och nekas vård för att vare sig landsting eller kommun har några pengar...hur kan det vara så jävligt undra jag och bytte till en snuff movie på femtileddarn:yoparty

Sälj din hoj och köp mat säger jag, din bortskämda snorvalp.
Ja jag såg den hjärnskadade pojken, sådana som du är anledningen till att de inte får vård - för ni tar alla resurser i anspråk, först till era värdelösa utbildningar och sen till livslångt bidragsberoende. har du dreadlocks också?

Sälj din hoj och köp mat säger jag, din bortskämda snorvalp.
Ja jag såg den hjärnskadade pojken, sådana som du är anledningen till att de inte får vård - för ni tar alla resurser i anspråk, först till era värdelösa utbildningar och sen till livslångt bidragsberoende. har du dreadlocks också?

Precis. Det är ju alla gnälliga halvsimulanter och afrikansk dansstudenter som gör att inte resurserna räcker till åt dem som verkligen behöver dem. Simulanter och bidragsfuskare har ju dessutom orken att jaga på myndigheter och annat och kan ofta knepen från modersmjölken. Något som inte en person som är sjuk på riktigt har.

Just fin solidaritet de har, de rödgröna. Fyfan säger jag. :zpy

:lol
Ursäkta mig, men du vet väl absolut ingenting om vad jag jobbat med i form av rekryteringar? Obs, frågan är retorisk.

Vad det nu har med saken att göra, vad du gjort eller vad jag gjort. Vad fan vill du egentligen? :va

Du var ju rätt snabb att kapa Bivius imorse angående hans förmåga att sköta rekryteringar. Har du vaknat på fel sida månne?

Såg repotaget om en kille på 19 som fick en flaska i bahuvudet när han försökte stoppa en fajt. Han fick en allvarlig hjärnskada och nekas vård för att vare sig landsting eller kommun har några pengar...hur kan det vara så jävligt undra jag och bytte till en snuff movie på femtileddarn:yoparty

Ohly har lösningen, släpp flaskknackarn efter halva tiden:yoparty

Har du sökt jobb i Stockholm eller Helsingfors? Ålands arbetsmarknad lär väl vara rätt begränsad.

Har trynat lite i stockholm/muppsala/norrtälje jao. Taskiga där är ju allt papperstjafs när det är ett annat land och att lösa det där med bostad. Men framförallt så vill det sig inte där heller, fortfarande kvarstår ju problemet att ingen anställer någon som inte har erfarenhet av samma jobb sen tidigare. :/
Finland går fetbort då jag inte snackar språket.

Är det olagligt att tvinga till sig arbetskontrakt medelst pistolhot? :va

När jag hör argument (inte bara här utan generellt ute bland människor) som "ja men det är ju inte det jag har utbildat mig till, det är för långt att åka, det är för dåligt betalt, jag vill inte flytta, jag vill inte pendla, jag vill inte ha ett låglönejobb i väntan på ett bra" etc...så blir jag lite putt faktiskt. Människan är överlag rädd för förändringar men alla förändringar är inte utav ondo! Våga ta tjuren i hornen ..vem vet det kanske blir det bästa du har gjort och om inte så kan man alltid lära sig något av det.

Jag har ett kraschat immunförsvar där FK vid 25 års ålder (när S regerade) "erbjöd" att förtidspensionera mig. De är för fan inte kloka och jag tackade självklart nej.

Idag jobbar jag heltid (har alltid gjort det när jag arbetat), har 16 mil enkel resa till jobbet och har i andras ögon dåligt betalt men har under de senaste åren arbetat mig uppåt och tjänar idag så jag klarar mig. Ibland "kraschar" immunförvaret men tack vare att jag inte har någon karensdag kan jag vara hemma och bygga upp det tidigare samt undviker situationer där det kan påverkas (sitter inte i kassa t ex).

my 2 cent.

Last edited:
När jag hör argument (inte bara här utan generellt ute bland människor) som "ja men det är ju inte det jag har utbildat mig till, det är för långt att åka, det är för dåligt betalt, jag vill inte flytta, jag vill inte pendla, jag vill inte ha ett låglönejobb i väntan på ett bra" etc...så blir jag lite putt faktiskt. Människan är överlag rädd för förändringar men alla förändringar är inte utav ondo! Våga ta tjuren i hornen ..vem vet det kanske blir det bästa du har gjort och om inte så kan man alltid lära sig något av det.

Jag har ett kraschat immunförsvar där FK vid 25 års ålder (när S regerade) "erbjöd" att förtidspensionera mig. De är för fan inte kloka och jag tackade självklart nej.

Idag jobbar jag heltid (har alltid gjort det när jag arbetat), har 16 mil enkel resa till jobbet och har i andras ögon dåligt betalt men har under de senaste åren arbetat mig uppåt och tjänar idag så jag klarar mig. Ibland "kraschar" immunförvaret men tack vare att jag inte har någon karensdag kan jag vara hemma och bygga upp det tidigare samt undviker situationer där det kan påverkas (sitter inte i kassa t ex).

my 2 cent.
Fast det konstiga är att det alltid är personer som har jobb och liv som de trivs med, eftersom de själv har valt det som de gör, som tydligen anser det normalt att andra inte ska få välja. De som har jobb är konstigt nog alltid beredda att ta dåligt betalda jobb i Norrlands inland, cykla ditt med punktering på bägge däcken och vara nöjda med det.

Blir lite som att det i stort bara är personer som redan har barn som säger att det inte är en mänsklig rättighet att få barn, och att det är något man får acceptera om det händer.

Fast det konstiga är att det alltid är personer som har jobb och liv som de trivs med, eftersom de själv har valt det som de gör, som tydligen anser det normalt att andra inte ska få välja. De som har jobb är konstigt nog alltid beredda att ta dåligt betalda jobb i Norrlands inland, cykla ditt med punktering på bägge däcken och vara nöjda med det.

Intressant iakttagelse men det är väl inte så konstigt att de som bekostar kalaset har en åsikt om det och att de andra som inte bekostar några kalas alls tycker det är okej att löka 4-ever?

Det är väl ingen som tycker någon som skall tvingas ta jobb i tjotahejti så länge denne inte gör anspråk på skattebetalarnas pengar?

Intressant iakttagelse men det är väl inte så konstigt att de som bekostar kalaset har en åsikt om det och att de andra som inte bekostar några kalas alls tycker det är okej att löka 4-ever?

Det är väl ingen som tycker någon som skall tvingas ta jobb i tjotahejti så länge denne inte gör anspråk på skattebetalarnas pengar?
Men om jobbet i inlandet är offentligt kommer du väl att få betala mer för det än om han är hemma och stämplar?:confused:
Ett privat företag skulle väl knappast vilja anställa någon som egentligen inte vill ha jobbet eftersom det då riskerar att påverka arbetsmiljön och produktiviteten?

För övrigt är ju även jag skattebetalare och ogillar att man ska behöva flytta eller pendla långt för ett jobb. Jag skulle aldrig pendla 16 mil enkel resa på ett heltidsjobb eftersom det är tid som jag i så fall får ta från umgänget med min familj, som för mig är mycket viktigare än jobbet eller vad för mig okända personer anser om min moral. Om andra gör andra prioriteringar är det väl iofs bra, men jag har svårt att tro att jag kommer att ligga på dödsbädden och ångra att jag inte jobbade ännu mer.

jag har undrat när Alliansen och SH ska importera en av de gamla sovjetiska statyerna av några arbetare som står och kikar stoiskt mot horisonten och hyllas för sin arbetsinsats för staten och kollektivet. Borde vara hyfsat billiga nu och en eventuell skära kan man säkert skära bort...

Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar