Arbetslinjen och bidragspolitiken

Jag förstår mycket väl att det är svårare i vissa delar av landet, och det jag också skrev var "think outside the box". Jag skrev inte att det var snorlätt för alla att skaffa jobb, jag skrev att det finns jobb om man kan tänka sig nåt annat än det man utbildat sig för.
Man kanske inte måste jobba med logistik bara för man utbildat sig till just det. Man kan ju faktiskt göra andra saker också. ta några utbildningar kanske, om det finns några just nu förstås. Dom startar ju inte varje dag precis, men se iaf till att få några. Kanske tänka sig att jobba ½årsvis på annan ort/land ( norge eller danmark exempelvis ).

think outside the box låter jättebra om man söker jobb, att vara ett företag som söker folk och få 20 intressanta att sortera ut från alla som är utanför fyrkanten blir hysteriskt drygt.

Det slutar ofta i att dom slänger MÅNGA i ett grabbatag bara för att kunna hantera volymen och där åker många med som faktiskt skulle passa för jobbet.

680 kr/dag är alltså taket för a-kassan.

Du får ju ha lite koll på vad du snackar om annars blir det ju väldigt patetiskt.

Ironi på högsta nivå när du inte ens i ditt öppningsanförande har koll på siffrorna. :D

Med högsta a-kassan får man ut ca 10500 i månaden efter skatt, inte 9400. Du vet om att det är mer än 4 veckor per månad eller hur?

Moderaternas arbetslinje fyller bara en funktion.
Nämligen att ge dem som stjäl resultatet av andras arbete mer att stjäla av.

Det självklara i ett demokratiskt samhälle är att alla strävar efter att arbeta så lite som
möjligt, men ändå tillräckligt för att producera precis det som behövs för att leva ett bra liv.

Arbetslinjen är bara ett sätt att låta girighet förstöra människor, deras kroppar, deras
själar, deras kreativitet, naturresurser och miljö.

Skulle du bli lokförare? SJ's största fiende? Söndra inifrån då eller? :)

Jag o sj har ngt slags hat/kärleksförhållande :hihi
Gillar tåg men inte hur man sköter informationen ut till resenärerna vid förseningar. Sedan e X2000 så överrreklamerat, klart det känns fortare när det lutar...det vet väl alla :hihi

Jag har som alltid stora planer så jag skulle självklart sikta på att köra snabbtåg ute i Europa alternativt godståg, shit så fräckt :banana
Det planeras för x2000 efterträdare, ska bli intressant att se hur det utvecklar sig.

Så skulle jag tröttna på mitt jobb så har jag en reservplan, jag skulle fixa min närsynthet/brytningsfel o bli lokförare :)

:( otäcka incidender den senaste tiden, den 24 kvinnan omkom o för mindre än en vecka sedan omkom två 18 åringar i Stenungsund.

Last edited:
Ta taxi leg och kör taxi, är man det minsta normalbegåvad så ska det inte vara fråga om nån konkurrens där.

Ta taxi leg och kör taxi, är man det minsta normalbegåvad så ska det inte vara fråga om nån konkurrens där.

Ingen konkurrens i taxibranchen? :confused:

Det slutar ofta i att dom slänger MÅNGA i ett grabbatag bara för att kunna hantera volymen och där åker många med som faktiskt skulle passa för jobbet.

Hur vet du det?

Last edited:
Tycker man ser detta rätt ofta hos yngre folk de hoppar på någon utbildning som verkar rolig men har inte en tanke på möjligheterna att få jobba efteråt. Tanke att lägga sin prestige åt sidan och ta ett annat jobb längre ner i statusskalan finns inte.

Så om man studerar/läser en utbildning i flera år och sen råkar bli arbetslös så ska man ta ett "sämre"/jobb inom annan bransch/sektor bara för att man inte kan hitta ett jobb direkt inom de man är utbildad på? :va
Det låter ju jävligt korkat!

Då försvinner ju hela meningen med att folk utbildar sig på nån speciell inriktning för dom flesta kommer någon gång att bli arbetslösa så länge man inte byter bransch hit och dit!

Ingen konkurrens i taxibranchen? :confused:

I branchen och mellan bolag är det konkurrens men ständigt brist på förare som är beredda att köra obekväma tider så vill man jobba så finns möjligheten för alla som kan framföra en bil. Svårt att hitta ett bättre jobb för någon som pluggar eller för någon vill söka andra jobb då det ofta kommer finnas tid och tillfälle för intervjuer o.s.v. mellan passen/körningarna.

Samtidigt intressant att när man utbildar sig, någon som tjänar både en själv och samhället, så får man ca 7000 kr i månaden att klara sig på... medan folk som inte gör något kan få 9000-11.000 i månaden :va

Sen att man dessutom inte får tjäna för mycket pengar under tiden man studerar... va fan!? Varför skulle man inte kunna få leva bra/bättre om man nu lyckas ha möjlighet till att slita ihop till mer pengar? :va

Så om man studerar/läser en utbildning i flera år och sen råkar bli arbetslös så ska man ta ett "sämre"/jobb inom annan bransch/sektor bara för att man inte kan hitta ett jobb direkt inom de man är utbildad på? :va

Nej, det vore däremot korkat om tusentals filmvetare, konstnärer, litteraturhistoriker, mediavetare, kommunikatörer, journalister och annat löst folk gick år ut och år in på bidrag för att de vägrar ta andra jobb än de hade planerat för när de hoppade på en utbildning.

Det är ett stort problem att högskolor och universitet kan hålla en massa utbildningar utan att det över huvud taget matchas mot arbetsmarknadens behov.

Däremot skall alla givetvis ha en chans att först söka inom sin egen branch. Det vore orimligt att kräva att en ingenjör i Luleå måste börja köra taxi i Malmö efter en månads arbetslöshet. Däremot är det helt och hållet klokt att en långtidsarbetslös "journalist" utan arbetslivserfarenhet efter två år på bidrag tvingas stämpla biljetter i tuben i brist på sådana jobba som denne egentligen hade velat ha...

Samtidigt intressant att när man utbildar sig, någon som tjänar både en själv och samhället, så får man ca 7000 kr i månaden att klara sig på... medan folk som inte gör något kan få 9000-11.000 i månaden :va

Sen att man dessutom inte får tjäna för mycket pengar under tiden man studerar... va fan!? Varför skulle man inte kunna få leva bra/bättre om man nu lyckas ha möjlighet till att slita ihop till mer pengar? :va
Det är ju egentligen ännu sämre. Dom flesta månaderna får jag drygt 2 lökar i bidrag. Vill man ha upp till 7 får man ju Låna skiten. Blä.

Appropå att slänga grabbnävar med ansökningar

Hur vet du det?

Du det där kan jag bekräfta, har själv suttit och sorterat.

Några enkla regler vi höll oss till

Först snabbsortering genom att bara titta på formateringen på texten.

Sedan snabbgenomläsning till man hittade en kritisk punkt som t.ex
Man med örhänge eller synliga tatueringar= bort (om foto fanns med då)
Kvinna med i lottakåren = bort
Inget körkort = bort
Vapenvägrare = bort
Felstavning = bort

Efter detta åtestod ca 10% av ansökningarna
Då började man kolla efter kompetens och liknande, så sorteringen kan vara jäkligt random, andra har givetvis andra preferenser.

Vid intervju sållade vi undantagslöst bort typer som dök upp i gymnastikskor, t-shirt eller på annat sätt visade att de inte direkt ansträngde sig att för att framstå som seriösa.

Vårt tänk var att om man inte anstränger sig när man söker jobb, anstränger man sig nog inte ute hos kunderna heller.

Det är ju egentligen ännu sämre. Dom flesta månaderna får jag drygt 2 lökar i bidrag. Vill man ha upp till 7 får man ju Låna skiten. Blä.

Jajemän, väldigt sant.

Jag är en av dom (få?) som bara tar bidraget, så när hyran är betald har jag inte ens pengar kvar till en enda pizza (blir omkring 30 kr kvar) :brinnerup

Jajemän, väldigt sant.

Jag är en av dom (få?) som bara tar bidraget, så när hyran är betald har jag inte ens pengar kvar till en enda pizza (blir omkring 30 kr kvar) :brinnerup
Samma här. Betalar hyran och räkningarna, sen är pengarna slut. Och då har jag en jäkla tur att ha billig hyra med, många i klassen betalar nästan 2000 mer.. Illa är det..

Du det där kan jag bekräfta, har själv suttit och sorterat.

Några enkla regler vi höll oss till

Först snabbsortering genom att bara titta på formateringen på texten.

Sedan snabbgenomläsning till man hittade en kritisk punkt som t.ex
Man med örhänge eller synliga tatueringar= bort (om foto fanns med då)
Kvinna med i lottakåren = bort
Inget körkort = bort
Vapenvägrare = bort
Felstavning = bort

Efter detta åtestod ca 10% av ansökningarna
Då började man kolla efter kompetens och liknande, så sorteringen kan vara jäkligt random, andra har givetvis andra preferenser.

Vid intervju sållade vi undantagslöst bort typer som dök upp i gymnastikskor, t-shirt eller på annat sätt visade att de inte direkt ansträngde sig att för att framstå som seriösa.

Vårt tänk var att om man inte anstränger sig när man söker jobb, anstränger man sig nog inte ute hos kunderna heller.

Undrade mest hur personen visste detta, det är nog ingen som tror att han anställt någon direkt. :lol

Nej, det vore däremot korkat om tusentals filmvetare, konstnärer, litteraturhistoriker, mediavetare, kommunikatörer, journalister och annat löst folk gick år ut och år in på bidrag för att de vägrar ta andra jobb än de hade planerat för när de hoppade på en utbildning.
Som jag har uppfattat skolpolitiken är det fotbollsspelare och programledare Sverige behöver. Min son går på högstadiet och varenda dj-a skola har fotboll eller media som profil, vilket måste betyda att det är viktigt med fotbollsspelare!

Då försvinner ju hela meningen med att folk utbildar sig på nån speciell inriktning för dom flesta kommer någon gång att bli arbetslösa så länge man inte byter bransch hit och dit!

Du får väl vänta hur länge du vill på drömjobbet, frågan är hur länge jag skall försörja dig?

Som jag har uppfattat skolpolitiken är det fotbollsspelare och programledare Sverige behöver. Min son går på högstadiet och varenda dj-a skola har fotboll eller media som profil, vilket måste betyda att det är viktigt med fotbollsspelare!

Lars Ohly vill ju att utländska fotbollssspelare skall ha skattelättnader. Fotbollssspelare! :lol

Last edited:

Jo, det är rätt galet det med men då pratar vi åtminstone om gymnasieskolan. I dagsläget skall ju alla utbildningar ge högskolebehörighet och det är ju i de flesta fall där man skaffar nödvändig yrkesförberedande utbildning med undantag för en relativt liten skara som får det de behöver redan på gymnasiet.

Visst är det galet att det är så fint och accepterat att ha särskilda antagningsprov för att plocka ut de talangfulla fotbolls- och hockeyspelarna och sätta dem i "elitskolor" för resp. idrott medan det är ytterst motbjudande och fel att tillåta motsvarande elitskolor och gallring för de som faktiskt har huvudet i skaft i teoretiska ämnen.

Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar