Arbetslinjen och bidragspolitiken

Tja om det är lätt o hitta jobb eller ej är olika, för tre år sen när jag sökte jobb senaste skickade jag in 4 ansökningar, fick svar inom en veckan där jag fick intrevju på 3 och fick två av jobben, nu när jag söken igen har jag skickat runt 40-50 ansökningar utan någon framgång, så bara för att det var lätt när man själv sökte jobb betyder det inte att det är lätt nu.

Fick tex svar från ett lager där de hade haft 390 ansökanden för en tjänst så det tåls ju o tänka på.

Det är konstigt det dära. Ekonomin är på väg tillbax och jag har själv märket att de finns mera jobb nu ute på AMS en vad de fanns för ett år sedan. Och ja jag skickar i väg ansökning på ansökning men de verkar vara lika svårt att få jobb då som nu typ. Jag har bara blivit uppringd av bemaningsföretag som har jobb norr om stan av nån anledning :confused: Jag bor i Nynäshamn så att jobba i ett lager i Solna är lite off än så länge.

Innan någon börjar kasta bidrags-förolämpningar mot mig så ska jag bara berätta att jag har ett jobb fortfarande. Och förhoppningsvis så är jag påväg mot en 3 anställning det hära året.

Lite kuriosa, sen jag tog studenten 2007 så har jag byt arbetsplats 9 gånger totalt! Var av 5 gånger har varit ett nytt jobb. Jag har kommit tillbax som säsongsjobbare/vikarie på lite olika jobb beroende på årstid. Så det där med att få jobb kanske inte är så svårt. Det där med att få en tillsvidare anställnig där i mot verkar helt j#¤&a omöjligt!

//Ynglingen som alltid är mellan 2 jobb :död

Last edited:
Det är ju det han säger: att det är så många som väljer bidrag istället för jobb så det riskerar välfärden.

Enligt mig är det ren jävla lögn.

Skulle ni själva välja råkass ekonomi och socialt utanförskap framför jobb?
Håller med.

Men den som har hög trovärdighet och säger något tillräckligt många gånger kan göra en sanning av de mesta.

Kritiskt tänkande! :fakta

Men frågan är ju hur många som väljer taskig ekonomi och utanförskap istället för jobb? Det är ju det han säger: att det är så många som väljer bidrag istället för jobb så det riskerar välfärden. Enligt mig är det ren jävla lögn.

För mig räcker det om 1 väljer bidrag framför jobb för att motivera politiken och det han säger i sammanhanget. Bryr mig inte om det är 1, 10 eller 100´000, det är principen.

För mig räcker det om 1 väljer bidrag framför jobb för att motivera politiken och det han säger i sammanhanget. Bryr mig inte om det är 1, 10 eller 100´000, det är principen.

Beror väll på vad det är för jobb också, jag kan förstå folk som inte söket de så eftertraktade säljobben där man ringer runt till folk o får provisionslöner för det. Har man räkningar o betala så. Dessa "jobb" borde förbjudas i min mening.

Du får alltså pengar men är ändå inte nöjd. I vilken bananrepublik som helst kan du vara nöjd om du ens hittar mat i en sopcontainer & här får du ändå pengar utan att egentligen behöva göra något. Snacka om att svenska folket har blivit sossefierat tack vare Partiet! Alla ska ha och helst så mycket som möjligt med så liten insats som möjligt.

Och då är jag också sossefierad eftersom jag har fullvärdesförsäkrat mitt hus, eller?

Varför skaffar du inte ett jobb om du inte är nöjd med situationen?:confused:

Snicksnack.

Det finns jobb.

Sluta sitt här och gnäll för att istället ge dig ut att hitta jobb.

Är ni fullkomligt dumma eller spelar ni bara? :va :gnissla

Det är inte så att det är bara att skaffa sig ett jobb, på samma sätt som man skaffar sig tex en flaska vatten. Det krävs att _någon annan_ faktiskt skall anställa en med...

Det är ju iaf förbannat tydligt att ni alldrig suttit i samma sits själva. (pappa är chef kanske, eller något annat räkmacke-scenario när ni skulle ut i arbetslivet?)

Har sökt i princip alla utannonserade jobb som funnits nu, i över ett år, allt från deltids allt-i-allo till chefspositioner (varför inte dom med, kan ju bara få nej?), varesig jag har haft kompetensen för dem eller ej. Undantagen är då vård jobb (fan inte rättvist att riskera andras liv & hälsa för att jag ska ha ett jobb) och sjöjobb (skulle fått jobb på rederi annars då jag har tidigare anställning (sommarjobb) där, får dock inte läkarintyg för sjötjänstgöring av anledningar jag inte vill diskutera här). Samt även tagit kontakt med både företag och kommuner osv och frågat efter både jobb och praktikplatser (värdelöst, jag vet, men det bekräftar iaf att jag inte ens får jobba gratis).

Har på det lyckats få komma på en(1)(!) arbetsintervju hittills på 14månader. Det var då ett sommarjobb, där man skulle köra ut glass till kiosker, men inte heller det gick någon vart.

Cv:t är självklart tommt och värdelöst, har ju fortfarande inte fått något jobb att skriva dit, då jag inte har någon erfarenhet ditskriven (taskig spiral). Eller skall jag skriva i lite fiktivt kanske?!

BLIR SÅ FÖRBANNAT FÖRBANNAD PÅ FOLK SOM Ser det som en självklarhet att vem som hellst bara kan SKAFFA sig ett jobb bara sådär, och attt arbetslösa på nått sätt är sämmre som människor, eller vad fan det nu låter som. :mad:

Last edited:
Jag får varje dag erbjudande om jobb inom IT (det jag jobbar med ).
Det varierar i antal, men ~20 erbjudande/dag och det är endast i gbg-området. Så visst finns det jobb, men det är inte någon som kommer och knackar på dörren och erbjuder. Man får hjälpa till lite själv också, och framförallt, kan ske se över vilka krav man ställer på arbetet. Finns det inga logistikjobb, titta efter vad du kan göra istället.

Nu är ju inte alla inom IT även om det verkar lätt att göra en karriär där.

Finns massor av jobb där man INTE behöver C-kort.
Think outside the box

Som sagt, jag söker allt mellan himmel och jord. Men hade jag haft ett C-kort hade jag garanterat haft jobb, eftersom jag vet flera stycken som söker folk med C-kort. Vilket är lite irriterande när polarna som har C-kort har attityden "Amen palla veckopendla 20mil bara för att få jobb..."
:mad:

... Alltså: Jobbar du ska du ha mer pengar. Har du inte jobb så får du ringa Socialen.
Bra Rejne :va

Jag får varje dag erbjudande om jobb inom IT (det jag jobbar med )..

Det är svårt att rekrytera bra IT-folk. Efterfrågan är större än tillgången men det innebär inte att det är lätt att få IT-jobb om man saknar adekvat IT-utbildning alt. lång erfarenhet

Dagarna då man anställde folk för att de knackat ihop en hemsida hemma på kammaren är förbi. Att rekommendera okvalificerat folk att söka IT-jobb, bara för att du själv fick jobb utan utbildning 97 och får massa erbjudanden nu när du har nästan 15 års erfarenhet, är är inte helt verklighetsförankrat.

Det är svårt att rekrytera bra IT-folk. Efterfrågan är större än tillgången men det innebär inte att det är lätt att få IT-jobb om man saknar adekvat IT-utbildning alt. lång erfarenhet

Dagarna då man anställde folk för att de knackat ihop en hemsida hemma på kammaren är förbi. Att rekommendera okvalificerat folk att söka IT-jobb, bara för att du själv fick jobb utan utbildning 97 och får massa erbjudanden nu när du har nästan 15 års erfarenhet, är är inte helt verklighetsförankrat.

utan utbildning ?? Vad vet du om det ?
Och vadå inte verklighetsförankrat, jag lär ju inte vara ensam inom IT med lite erfarenhet & utbildning.
Sök jobb i en helpdesk, där behövs sällan vare sig utbildning eller erfarenhet, bara lite intresse.

Ja jag vet inte ens hur jag skall bemöta dina minst sagt varierande svar:va

varierande svar vardå nånstans ?

Last edited:
utan utbildning ?? Vad vet du om det ?
Och vadå inte verklighetsförankrat, jag lär ju inte vara ensam inom IT med lite erfarenhet & utbildning.
Sök jobb i en helpdesk, där behövs sällan vare sig utbildning eller erfarenhet, bara lite intresse.

Jodå du är med på banan:D

Ponera att en kardiolog, ortoped eller om vi skall spexa till det en rörmokare skulle skriva här att arbetslöshet är inget problem för dom kan minsann få ett jobb när som helst. Innebär då detta att att alla som inte har ett jobb är arbetsskygga?

Sen att ni inom IT glömt bort första halvan av 2000 talet när ni grät er till sömns med era A-Kassor gör det inte mer seriöst.

Ja ena sekunden får du 20 erbjudanden om jobb om dagen och i den andra hävdar du att det knappt finns några.

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...