Arbetslinjen och bidragspolitiken

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Såg debatten nyss mellan renen och sallan.

Vad menar Reinfeldt när han säger att många levde på bidrag och inte ville jobba när han tog över?

Jag är arbetslös sedan 2 månader tillbaka. När jag jobbade fick jag ut 17500 kr i månaden. Nu när jag är arbetslös för jag ut 9400 kr.

Vem FAN skulle medvetet välja att leva på över 8000 kr mindre i månaden?

Blir jävligt förbannad på vår statsminister:mad:

Jaha, har inte arbetsförmedlingen ringt upp och meddelat att dom hittat ett jobb till dig än?

Han menade kanske att deras linje, där du får så lite, gör dig mer benägen att söka jobb än vad tidigare S-regerings linje gjorde där du hade fått ut 75% av lönen och alltså hade kunnat levt rätt gott även om du bara kollat på Ricky Lake hela dagarna.

Väldigt många tror jag skulle nöja sig med 10 000 kr/mån för att ligga och pilla sig i naveln. Bara jag känner fyra stycken.

Levde du på bidrag när de tog över ?

Nähe, varför känner du dig träffad då?

Tack vare m har jag o andra kollegor i vården fått betydligt mer i plånboken idag (ökat lönen me 35% tack vare ökad konkurrens etc) o ja hoppas verkligen inte Mona blir statsminister.

(Vill man få mer i a-kassa, skaffa inkomstförsäkring!)

När jag började min yrkesbana skilde det 1000 kr på att få akassa o jobba, tro sjutton att folk utnyttjade systemet då o det är det som M har stoppat, det ska vara lönsamt att arbeta.

Last edited:
Tog min examen 2005 på dessa 5 år har jag jobbat 3 och varit arbetslös 2. Så jag har stämplat under båda regeringarna. Jag upplevede aldrig att jag hade mycket mer i ersättning under S än under M.

När jag däremot jobbade på Volvo i 1,5 år innan krisen slog till 2008, så märkte man att man fick mer i plånboken med skattesänkningarna. Nu var inte jag i behov av denna 1000 lapp eftersom jag tjänade bra o skulle hellre lägga den till de som behöver hjälp...

Tycker det är förjävligt att han säger som han gör.

Sen finns det ju alltid folk som utnyttjar system. Känner en plattsättare som stämpla och jobba heltid svart samtidigt, men som sagt idioter finns det alltid.

Men frågan är ju hur många som väljer taskig ekonomi och utanförskap istället för jobb? Det är ju det han säger: att det är så många som väljer bidrag istället för jobb så det riskerar välfärden. Enligt mig är det ren jävla lögn.

Skulle ni själva välja råkass ekonomi och socialt utanförskap framför jobb? Vi kan ha ett eget val här:banana

Araikaj skrev:
Vem FAN skulle medvetet välja att leva på över 8000 kr mindre i månaden?

Jag förstår inte frågan, du bekräftar ju bara regeringens linje - att ingen vill leva på bidrag om de blir för små jämfört med lön.
Är det förresten någon som förnekar det? :va

Jag förstår inte frågan, du bekräftar ju bara regeringens linje - att ingen vill leva på bidrag om de blir för små jämfört med lön.
Är det förresten någon som förnekar det? :va

Men det är ju marginella skillnader, som jag skrev, i ersättningsnivå mellan S o M eftersom, M´s nya politik till 80% är traditionell sossepolitik men förpackat på ett mycket snyggare och attraktivare sätt än tråksossarna.

Reinfeldt säger ju att en massa människor vill leva på bidrag, det är ju det jag inte fattar. Vilka är dessa människor? Bidragen ligger ju i stort sett på samma nivåer som de alltid gjort. Vem vill leva så?

Varför skaffar du inte ett jobb om du inte är nöjd med situationen?:confused:

Vet du inte att det är jävligt hög arbetslöshet i Arbetslinjens Sverige?

Jag har utbildning, jag söker jobb inom det jag är bra på och jag söker även andra jobb, men det är helt enkelt jävligt svårt att hitta ett jobb i Sverige idag. Söker jobb över hela landet men det är tvärstängt tyvärr.

Tyvärr är ju inte snygg nog för att köra en american giggalo och fnaska men man får kanske lägga arbetslinjens a-kasseersättning på gym och plastic istället för hyra:gnissla

Vet du något jobb inom logistik eller liknande så får du gärna komma med tips.

Last edited:
Men det är ju marginella skillnader, som jag skrev, i ersättningsnivå mellan S o M eftersom, M´s nya politik till 80% är traditionell sossepolitik men förpackat på ett mycket snyggare och attraktivare sätt än tråksossarna.

Reinfeldt säger ju att en massa människor vill leva på bidrag, det är ju det jag inte fattar. Vilka är dessa människor? Bidragen ligger ju i stort sett på samma nivåer som de alltid gjort. Vem vill leva så?

Vet du inte att det är jävligt hög arbetslöshet i Arbetslinjens Sverige?

Jag har utbildning, jag söker jobb inom det jag är bra på och jag söker även andra jobb, men det är helt enkelt jävligt svårt att hitta ett jobb i Sverige idag. Söker jobb över hela landet men det är tvärstängt tyvärr.

Tyvärr är ju inte snygg nog för att köra en american giggalo och fnaska men man får kanske lägga arbetslinjens a-kasseersättning på gym och plastic istället för hyra:gnissla

Snicksnack.

Det finns jobb.

Sluta sitt här och gnäll för att istället ge dig ut att hitta jobb.

Många som sitter hemma på bidrag tror ju att de ska få ett jobb som ett brev på posten tyvärr så funkar de inte riktigt så.

Var någon 20 årig vänster brud i batik overall som var med i någon debatt på tv och hon fick fråga respektive block vad de skulle göra för att ge henne jobb. Hon var minnsan högskole utbildad i design och form.
Tycker man ser detta rätt ofta hos yngre folk de hoppar på någon utbildning som verkar rolig men har inte en tanke på möjligheterna att få jobba efteråt. Tanke att lägga sin prestige åt sidan och ta ett annat jobb längre ner i statusskalan finns inte.
Då passar de bättre att stämpla och klaga på sittande regering!

Grejen är den att du liksom får ta vad du får i nuläget. Alliansens politik har ju den fördelen att man inte kan lyxa runt medan man väntar på drömjobbet.

Det flesta jobb ger dessutom mer betalt än din a-kassa.

Väldigt många tror jag skulle nöja sig med 10 000 kr/mån för att ligga och pilla sig i naveln. Bara jag känner fyra stycken.

Samma här, jag känner också några person som av rent bekvämlighetsskäl inte vill arbeta. Dom går hellre hemma och slappar än att arbeta. Att det är jag som bekostar deras bidrag gör mig ganska så upprörd. Dom är fullt friska också.

Ok det här är liite ironiskt och en aning elakt, men har du testat att söka?

Arbetsförmedlingens platsbank:
Din sökning på "Fritext: logistik" gav 447 träffar

Stepstone
Din sökning på "logistiker" gav 68 platsannonser.

Monster
7 träffar på logistiker

Sedär >500 potentiella jobb på fem minuter!
Lycka till med ansökningarna!

Jag har utbildning, jag söker jobb inom det jag är bra på och jag söker även andra jobb, men det är helt enkelt jävligt svårt att hitta ett jobb i Sverige idag. .

Civilingenjör?

(Jag förmodar iaf nån form av högre utbildning, är i så fall nyfiken på vilken)

Ok det här är liite ironiskt och en aning elakt, men har du testat att söka?
Arbetsförmedlingens platsbank:
Din sökning på "Fritext: logistik" gav 447 träffar
Stepstone.Din sökning på "logistiker" gav 68 platsannonser.
Monster 7 träffar på logistiker
Sedär >500 potentiella jobb på fem minuter!
Lycka till med ansökningarna!

Sedan kan man anmäla sig till AF email, då behöver man inte ens gå in på hemsidan o finna annonser utan de skickas till en. Jag har, trots att jag har jobb, den tjänsten o varje morgon kommer x antal intressanta jobb på emailen, har även samma tjänst på www.vakanser.se

Last edited:

V

Dom vill nog inte leva på bidrag egentligen, men har en övertro på att AF ska fixa jobb åt dom.
Och förr funkade det att lalla runt år ut o år in, i väntan på samtalet från AF att dom hade fixat jobb.
Det är nya tider nu!
För själv har dom så klart inget ansvar att ta tag i jobbsökandet, och med jobbsökandet menar jag inte att skriva in sig på arbetsförmedlingen, utan ringa runt eller besök ställen dom kan tänka sig att jobba på.
Funkar inte det får dom väl söka på sådana ställ dom inte vill jobba på, men som i alla fall ger en inkomst större än stämpling.
Eller starta eget.

Last edited:
Om det nu finns jobb till alla samtidigt som arbetslösheten har stigit till runt 10%,
är inte det då ett katastrofalt dåligt betyg på regeringens arbetslinje?

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back