Diskutera Digital Fotografering här

  • Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Nån mer som ska plugga iår?

Jag lyckades komma in på BÅDE "12467 Fotografi - Visuell kommunikation 7,5hp" och "12389 Digital bildbehandling 7,5hp".

Kan nog bli svettigt sidan om heltidsjobb? Vad säger de som gått kursen/kurserna förut?
 
Hej Hej alla foto galningar.
Efter att jag fick lite tekniska problem senaste bandträffen och fick istället springa omkring och ta bilder. Så insåg jag att de var rätt kul och sitter nu och läser på för att få tag på en nice systemkamera.
Så jag kanske kommer med lite frågor här senare.:)
 
Blev lite smånöjd med denna. Inget macro utan tagen på 500mm. :)

Edit: Var nog lite bättre "original" än på SH...
http://www.mixpix.se/Slanda/index.html

En annan "insekt" =)

20080503190829_bug2_fk.jpg
 
En annan "insekt" =)

20080503190829_bug2_fk.jpg

supersnyggt.


jag ska foto bankörning på onsdag ( om man nu får det på actionpics dagar? )
och tänkte höra lite om grundläggande tips,
Tv runt 200, wb efter väder, bildstil=landskap, iso auto, manuellt vald fokuceringspunkt i mitten är vad jag tänkte köra med, hyffsat rätt?

men ai focus eller ai servo?

550d med ett EF 75-300 1:4-5,6
 
Fokuspunkt bör väljas efter var i bilden HJÄLMEN befinner sig. Är inte hjälm/förarutrymme skarpt upplevs bilden som suddig. AI Servo på bana men börja följa ekipaget en tid innan för att ge fokusmotorn en chans att hitta in.

Kör helt manuellt då kameran tenderar att underexponera för vit/ljus hoj och överexponera för svart/mörk hoj i Av och Tv-läge. Manuellt så tvingar du kameran att använda DINA inställningar. ISO på så lågt du kan ha utan att frångå dina önskade inställningar. Om du vill ha f5,6 @ 1/200 konstant så kan du behöva laborera lite med ISO upp och ner beroende på om solen tittar fram eller inte.

WB ställs efter ljusets temperatur allt eftersom. Bäst att ha det så rätt som möjligt i kameran. Använd RAW får att kunna justera lite i efterhand. (Vem har sagt att det ska vara enkelt att plåta?)
Skit i bildstil...med manuellt så ställer du kameran som du vill ha det. Då hjälper inte bildstilar dig ngt ändå.

Ljusmät mot asfalten (då det är en konstant) det första du gör och ställ slutar och bländarvärden efter det. för att få exponeringen rätt.

Goos Luck
 
Last edited:
supersnyggt.


jag ska foto bankörning på onsdag ( om man nu får det på actionpics dagar? )
och tänkte höra lite om grundläggande tips,
Tv runt 200, wb efter väder, bildstil=landskap, iso auto, manuellt vald fokuceringspunkt i mitten är vad jag tänkte köra med, hyffsat rätt?

men ai focus eller ai servo?

550d med ett EF 75-300 1:4-5,6

Nu kan JKAY det där bättre än mig, men personligen tycker jag 1/200 låter för lång. Har nog bara använt mkt snabbare tider än så själv.
 
Nu kan JKAY det där bättre än mig, men personligen tycker jag 1/200 låter för lång. Har nog bara använt mkt snabbare tider än så själv.

Beror väl på vad du vill ha för effekt? Brukar köra runt 1/160 om jag vill panorera. Man vill väl oftast ha lite fart i bilderna. Om inte i miljön så på däcken åtminstone.

NICE! :tummenupp

I brist på macro tog jag min fasta 50mm o en mellanring o letade kryp på stan... Denna fulingen blev bäst, gömde sig på ett broräcke (spindeln alltså, inte jag :) ).

Sjukt otrevlig =)
 
Last edited:
Beror väl på vad du vill ha för effekt? Brukar köra runt 1/160 om jag vill panorera. Man vill väl oftast ha lite fart i bilderna. Om inte i miljön så på däcken åtminstone.
Det beror lite på hastigheten på det man fotograferar också. En slutartid på kring 1/(fordonets hastighet) kan vara lämpligt om man vill ha en snygg och lagom rörelseoskärpa av en panorering.

Vill man frysa objektet så är det betydligt snabbare slutartider som gäller. 1/500s-1/1000s eller snabbare.

Sedan så beror det så klart lite på brännvidden också.
 
Beror väl på vad du vill ha för effekt? Brukar köra runt 1/160 om jag vill panorera. Man vill väl oftast ha lite fart i bilderna. Om inte i miljön så på däcken åtminstone.

Absolut! Men några 1/160 har jag aldrig lyckats få skarpa bilder med.
Får väl testa det nästa gång. Normalt ligger jag på 1/640 - 1/800 nånting och då har jag fortfarande "snurr" på hjulen.:va
 
tack för alla råd, fortsätt jämnföra era tekniker :-) så snappar jag upp efterhand.

ska se om jag få låna farsans EF500 också, fast då får det nog bli med stöd också, illa nog på kryckor, hehe
 
Jag brukar ligga mellan 1/100 och 1/250, lite beroende på avstånd, hur fort det går mm. Neråt 1/60 börjar det bli jobbigt att få skärpa på grejerna.

Edit:
Här är 1/100:
IMG_0638.jpg


och här är samma hoj i 1/200:
IMG_0626.jpg


Nu kan iofs bländaren ha bottnat på undre bilden så den blev lite för mörk, men visst ser det ut som att han kör betydligt mycket fortare på övre bilden. Så himla mycket oskarpare är den ju inte heller, ibland har tom jag tur :)
 
Last edited:
Absolut! Men några 1/160 har jag aldrig lyckats få skarpa bilder med.
Får väl testa det nästa gång. Normalt ligger jag på 1/640 - 1/800 nånting och då har jag fortfarande "snurr" på hjulen.:va

Hmm, beror väl på motivets hastighet som Esquire påpekade men med 1/160 på Tuvängen blir det mest tillräckligt skarpt.

sh3.jpg


Tyvärr så tror jag man måste ner på 1/100 för att det ska börja bli riktigt bra, typ som Hoztics exempel. Men jag tycker det är svårt att få bilder med hela hojen och föraren skarp när jag panorer runt 1/100. Åtminstone i kurvor. Mest rakt från sidan som de blir bra..

Se exemplet nedan från Bulten. Bara mitten som är skarp..

sh1.jpg
 
och tänkte höra lite om grundläggande tips,
Tv runt 200, wb efter väder, bildstil=landskap, iso auto, manuellt vald fokuceringspunkt i mitten är vad jag tänkte köra med, hyffsat rätt?

men ai focus eller ai servo?

550d med ett EF 75-300 1:4-5,6

Mina bästa tips:
Begränsningar för dina slutartider ligger i först å främst i brännvidd.
Kör du telet på 300mm så håll dig över 1/320 i slutartid i alla lägen.

Om du står så hojen kommer mot dig i högre farter, typ står längs rakan å fotar hojar som kommer emot dig: 1/800 eller snabbare.
Står du i innerkurva eller längs med en inbromsning och "KAN" panorera så kör aldrig under 1/160 (obs brännvid) om du inte är väldigt panoreringsvan.

Tips vid panorering: Använd AI servo, använd en fokuspunkt med korslagda sensorer.
Panorera mjukt och lägg fokuspunkten mitt på hojen...sikta på en hjälm ger dig jäkligt lite yta för fokuspunkten. Panorera MJUKT och följ med hojen lite innan och efter själva panoreringen. Tryck av MJUKT!

Övning ger färdighet...ställ dig i busken vid en motorväg och testa på passerande fordon i 30min med lite olika inställningar, sen kan du kolla av exif´n och se vad som funkar bäst för dig.
 
En kort rapport från mina övningar på kullen idag. jag hade skitkul och ser fram emot att göra detta många gånger till.
Men man har mycket kvar att lära det märks.

Jag visar bara en bild till att börja med och den är lite bättre än snittet för dagen, 4-5 bilder blev skarpare och många blev nästan skit.

Obeskuren bild och en i 100% med info, vad beror oskärpan på?
Ovana, felinställningar eller att objektivet inte har bildstabilisering?
 

Bifogat

  • Img_1366small.jpg
    Img_1366small.jpg
    69.8 KB · Visningar: 50
  • Img_1366full.jpg
    Img_1366full.jpg
    114.2 KB · Visningar: 50
Nu finner ni inga anledningar att tjöpa ny kamerautrustning. (möjligen mer fast ljus dock) FStoppers har genomfört en modellplåtning endast med hjälp av en......hör och häpna: iPhone!!

http://www.fotosidan.se/cldoc/50575.htm

En kort rapport från mina övningar på kullen idag. jag hade skitkul och ser fram emot att göra detta många gånger till.
Men man har mycket kvar att lära det märks.

Jag visar bara en bild till att börja med och den är lite bättre än snittet för dagen, 4-5 bilder blev skarpare och många blev nästan skit.

Obeskuren bild och en i 100% med info, vad beror oskärpan på?
Ovana, felinställningar eller att objektivet inte har bildstabilisering?

1. Du har inte gett AI Servo en chans att riktigt hitta in.
2. Kalibreringen mellan optik och hus inte är helt 100
3. Optiken inte är en helt skarp/Optiken inte är ett helt skarpt exemplar
4. kanske en aningen darr i panoreringen
5. för lång slutartid mot vad du klarar att hantera under panorering
6. etc, etc, etc

Svårt att säja men det något av ovanstående är en början....
 
Last edited:
1. Du har inte gett AI Servo en chans att riktigt hitta in.
2. Kalibreringen mellan optik och hus inte är helt 100
3. Optiken inte är en helt skarp/Optiken inte är ett helt skarpt exemplar
4. kanske en aningen darr i panoreringen
5. för lång slutartid mot vad du klarar att hantera under panorering
6. etc, etc, etc

Svårt att säja men det något av ovanstående är en början....

Tackar, vad jag tror utifrån det du skrev
1, japp
2, ingen aning, går sånt att ställa in?
3, kanske, är som det är.
4, japp, iom att jag hoppar kryckor så fick jag hitta på en del konstig lösningar, panoreringarna blev lite vingliga.
5, japp.
6, i suck :-)

utvalda bilder från kullen:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=229618
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top