Hjälmar för sporthojar?

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Kom o tänka på en säkert för er onödig fråga men varför väsnas hjälmar knappt inget när man sitter rätt upp på en hoj :va
Och med huvudet lite lutat framåt låter det som en orkan!
Så vad är svaret, finns det inte hjälm till sporthojar???

Gäller väl också att man har rätt hjälm för sin skalle. Om det blir lite glapp eller liknande så lär det ju låta ganska mycket. Sen kan dyrare märken nog satsat på att få tystare hjälmar.
Eller så byter du ut rutan på hojen så du slipper turbulens vid just den höjden :D

Har med funderat på det:va. Tror det beror på glipan vid visiret som blir blottat när du bendar over så att såga:banana

Det är nog något som alla med minst halvkåpa får leva med. Anledningen är att rutan/fronten orsakar en massa turbulens som som sedan "slår" på hjälmen. Om du ställer dig upp så möter du relativt stillastående luft och den passerar mycket smidigare kring hjälmen som annars är aerodynamiskt utformad.

Det finns vissa skillnader på olika integralhjälmar, vissa låter mer än andra, men de enda jag känner till som ska låta väsentligt mindre än andra är Schubert. Det är väl åas inte någon sporthojshjälm utan mer en touringkruka.

Tips på lösningar:

1. Öronproppar. Billigt men lite drygt.
2. Tystare hjälm.
3. Justera sitthöjd.
4. Justera / byta ruta.
5. Byta till en Goldwing :D

Min låter då satan oavsett hur man gör, men den sitter som en gud. Öronplugg rekommenderas.:tummenupp

Själva sittställningen gör stor skillnad också, övergången mellan hjälm och rygg ska ju vara så rak som möjligt. Jag märker skillnad mellan olika ställ, beroende på hur mycket puckel dom har.

Turbulensen runt hjälmen låter väl ganska logiskt!
Gäller väl också att man har rätt hjälm för sin skalle. Om det blir lite glapp eller liknande så lär det ju låta ganska mycket. Sen kan dyrare märken nog satsat på att få tystare hjälmar.
Eller så byter du ut rutan på hojen så du slipper turbulens vid just den höjden :D

Ok den hade man inte hört förut, men hela sanningen tror jag inte!
Själva sittställningen gör stor skillnad också, övergången mellan hjälm och rygg ska ju vara så rak som möjligt. Jag märker skillnad mellan olika ställ, beroende på hur mycket puckel dom har.

Jepp Guldvinge att raca med, att man inte hade tänkt på detta :tuttar
Det är nog något som alla med minst halvkåpa får leva med. Anledningen är att rutan/fronten orsakar en massa turbulens som som sedan "slår" på hjälmen. Om du ställer dig upp så möter du relativt stillastående luft och den passerar mycket smidigare kring hjälmen som annars är aerodynamiskt utformad.

Det finns vissa skillnader på olika integralhjälmar, vissa låter mer än andra, men de enda jag känner till som ska låta väsentligt mindre än andra är Schubert. Det är väl åas inte någon sporthojshjälm utan mer en touringkruka.

Tips på lösningar:

1. Öronproppar. Billigt men lite drygt.
2. Tystare hjälm.
3. Justera sitthöjd.
4. Justera / byta ruta.
5. Byta till en Goldwing :D

Hmm kanske skulle ta en gammal hjälm o limma igen den bara fär att testa!
Har med funderat på det:va. Tror det beror på glipan vid visiret som blir blottat när du bendar over så att såga:banana

Last edited:
Turbulensen runt hjälmen låter väl ganska logiskt!

Ok den hade man inte hört förut, men hela sanningen tror jag inte!

Jepp Guldvinge att raca med, att man inte hade tänkt på detta :tuttar

Hmm kanske skulle ta en gammal hjälm o limma igen den bara fär att testa!

Det räcker ju med att tejpa, så ser du om det hjälper.

Jag skulle inte klara 5 minuter i en hjälm där det inte går att öppna visiret, alla hastigheter under 90 så öppnas det en glepa, under 70 så är den vidöppen.

Det räcker ju med att tejpa, så ser du om det hjälper.

Jag skulle inte klara 5 minuter i en hjälm där det inte går att öppna visiret, alla hastigheter under 90 så öppnas det en glepa, under 70 så är den vidöppen.

Det obligatoriska mörka visiret är alltid stängt!!!! oavsett imma eller värme.

Annars kan ju rynkor synas vid stopp....

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back