Däck

hannspree 600rr

Ogillar vintern !!!
Gick med
7 May 2010
Hoj
Sport !!
Kanske har lagt inlägget tokigt,,,, men är det nån som har koll på vad som gäller om man skall prova på bankörning ( linköping 15/7 ), bakdäcket som jag har på nu har ca 2 mm kvar i mitten, skall jag byta de innan eller godkänns detta ??

1 mm är det som är minimum på gatdäck. (kanske varierar mellan olika arrangörer).

Nu ska du ju köra bana så då känns däckens skick på sidorna viktigare än mönsterdjup på mitten.. (där kommer du ändå knappt åka) :)

Om jag får tycka, så tycker jag så här:
Om du vill få ut det bästa av en bandag så se till att du har fräscha däck, cykeln kommer att uppföra sig som du vill.
Byt båda!

SMC kurs antar jag , det slits inget på däcken på deras kurser:tungan
Du kan vara lugn, ska själv köra då. Beror hur du kör, kör du mellangrupp så så slits det ingetting på däcken av tidigare erfarenhet. Det går inte så fort på kurserna:)

:tummenupp de finns mer på sidorna :) , läste bara att de sliter mer att åka bana , surt att åka dit med ett taskigt däck

SMC kurs antar jag , det slits inget på däcken på deras kurser:tungan
Du kan vara lugn, ska själv köra då. Beror hur du kör, kör du mellangrupp så så slits det ingetting på däcken av tidigare erfarenhet. Det går inte så fort på kurserna:)

ja de e smc,,,, har aldrig kört bana tidigare, skall bli kul och se om man blir såld på de :)

Om jag får tycka, så tycker jag så här:
Om du vill få ut det bästa av en bandag så se till att du har fräscha däck, cykeln kommer att uppföra sig som du vill.
Byt båda!

mitt framdäck ser riktigt bra ut,,,, de e mest bakdäcket som jag är fundersam över,,, har ju en tendens att bli en platta i mitten när man "pendlar" till o från jobbet

Last edited:
ja de e smc,,,, har aldrig kört bana tidigare, skall bli kul och se om man blir såld på de :)

Du kommer med största sannolikhet att ha skitkul! (och dessutom lära dig grymt mkt).. Helt rätt att testa på :tummenupp

Håller med sportbike annars.. byt däcken om de är halvslitna.. om inte annat så är det skönt rent mentalt att inte behöva vara fundersam över däcken/greppet.. (och det är du ju uppenbarligen i om att du startat tråden) ;)

mitt framdäck ser riktigt bra ut,,,, de e mest bakdäcket som jag är fundersam över,,, har ju en tendens att bli en platta i mitten när man "pendlar" till o från jobbet

Om du drar handen över mönstret fram, känns det som "fiskfjäll" då.
Japp, byt ut!

Då ses vi då:) Som jag skrev tidigare så är det inte banrekordet som ska slås på deras kurser. Lugnt behagligt tempo och det sliter inte så mkt däck. Så dina däck kommer fungera utmärkt:tummenupp

Absolut kommer säkerligen vara en bit bakom dig :),,, lutar åt att de blir ett nytt däck innan

vad är ett rekomenderat däckstryck på en bandag ? eller kör man me de som står på svingen :)

Last edited:
Mina däck (Maxxis Supermaxx) har en liten bit kvar tills slitagevarnaren.
Jag tycker de blivit väldigt hala på sistone. De släpper (kontrollerat) ibland redan vid LÄTT gaspådrag på väg ut ur kurvan.

De är tillverkade 2008, inte purfärska, men de är ju inte så gamla att de borde blivit hala pga ålder ???

Blir däck hala när de börjar närma sig slitagevarnaren, eller vad:confused:?

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back