Menar du ett biltemahjälmarna inte uppfyller ECE R22/05? Det gör dom med lite marginal dessutom. Jämför man dom värdena som den hjälmen uppvisade med dom värden som många betydligt dyrare hjälmar ger så ser man att dom är likvärdiga vad gäller att skydda mot slag och smällar. Och då pratar jag inte om den Nolanhjälm som dom jämförde med i plus som fick lite höga värden på slag i pannan utan om hjälmar generellt.
En hjälm som ska skydda mot hårdare smällar blir tyngre pga att det krävs med stötupptagande material och en lätt hjälm innebär en viss konkurrensfördel. Så dom gör inte hjälmarna starkare än dom måste.
Dessutom är det så att i dom fall där du får så hårda smällar i huvudet att en godkänd hjälm inte räcker till så är sannolikheten stor att du fått så stora skador på resten av kroppen att man inte grejar det ändå.
Jag menar det jag skrev, uttala dig inte som om du sitter på nån absolut sanning.
Du påstår att det högre priset endart grundar sig på bättre byggkvalitet i detaljerna vilket tydligen får och faktiskt kostar pengar att ta fram, ( och resten av det högre priset skulle bara vara pålagd vinst pga ett känt/inarbetat varumärke )
men att en högre skyddsnivån skulle få kosta pengar däremot, det är inte tänkbart i din värld.
En hjälm som klarar både ece55-05 och Snell2010 utan problem, och har ett eget internt testförfarande som överstiger både dessa testers värden ihop, testar hjälmar med tätare frekvens än något annat märke, använder märkesexklusivt expertutvecklade fibrer och plaster, handbygger sina hjälmar, driver att omfattande serviceprogram i racing, mm, det kostar pengar.
Att biltemahjälmen klarar ece22-05 styrker bara kritiken mot testet, kraven är för låga.
Om nu hjälmar från tillverkare med så vitt skilda erfarenhet och kunskap som det i stort sett går att hitta klarar ett test lika väl, så är det ju hög tid att höja kraven.