Otur med biltemas belägg.

Har dina bromsbelägg släppt från klossen?

• Antal röstningar
    0
Kört med annat fabrikat och belägg har lossnat
Leder nu med 5 röster :gnissla

Edit:
Skulle köpt idag, men lokala biltema restar.
Får se om de får in till helgen.

Det blir ju knas i pollen med 5 alternativ :va

"Kör med Biltemas pads och belägg har inte lossnat ännu" borde inte finnas alternativt lägga till "Kört med annat fabrikat och belägg har inte lossnat ännu"

Kört med annat fabrikat och belägg har lossnat
Leder nu med 5 röster :gnissla

Jepp, nu får vi alla sluta köra hoj för nu är det bevisat enligt vissa tidigare inlägg :D

Last edited:
det som många säger att biltema gör många BRA grejjer kan jag absolut inte hålla med om ... mycket är iofs dugligt men väldigt långt ifrån bra. Biltema är billigt skit så är det bara .. sen kan de ju va så att billigt skit funkar ibland men kvalitets känslan är i botten

Hur fan vågar ni pröva billigt skit på en så viktig del på hojen.

Köper man billiga grejer e ju risken att kvallen är därefter.
Visst, du KAN bli positivt överraskad men om du INTE blir det...
Pang, bom, crash. :spenaten

Håller med Pucken.

Snarare mer överraskande om de skulle vara "skitbra" än "skit"...

Peace!

/Fredde

p.s En polare skulle lacka vitt så jag fick lite färg på delarna ändå! :)

Bytte belägg och gnisslandet försvann.

Jag bytte från tysta biltema belägg till original på Firebladen och den började gnissla. :näsblod

Om beläggen ligger emot hela tiden så blir ju skivan varmare än om man har "vanliga" belägg som inte ligger emot.

Enda anledningen att ett belägg kan ligga hårt emot är om kolven i oket kärvar.
Annars skulle du inte få in belägget mellan oket och skivan.
Det här är ju inte särskilt komplicerat.
Men visst, belägget är naturligtvis det som ligger an så det är ju det som förstör skivan, dock är fabrikatet på belägget totalt utan betydelse.

Last edited:
denna tråd påminner mycket om tråden som handlade om biltemas hjälmar...det kom ju den samlade kundskapen på sh fram till att dom var precis lika bra som toppklass märken..

Nej. Skyddseffekten är lika bra som dyrare hjälmar. Däremot är hjälmen kanske inte direkt snygg, ventilationsreglagen lämnar en del övrigt att önska och visirmekanismen känns inte lika stabil som på min Shoei.

Så visst får man i viss mån vad man betalar för även där men det är framför allt på design och funktioner på reglage och ventilation det skiljer. Man betalar för bekvämlighet.
Sen är det ju upp till var och en om man tycker att det är värt att betala 3000 pix mer för att få bättre visirmekanism, ventilationsreglage och bättre ventilation. Jag har själv lagt ut dom pengarna och tycker att det är värt det men jag inbillar mig inte att jag får något bättre skydd för dom pengarna.

2 ST har haft problem med annat märke så ? :va

Bevis på att högt pris bedrar visheten :mad:

Finns andra billiga skitbelägg än biltema.
Och det kan mycket väl vara dom som står för dom 2 övriga som har pajat.

Jag är nog helt inne på att man inte ska köpa billiga bromsbelägg, eller andra saker som har med säkerhet att göra. Så vida man inte är helt säker på vad man gör.

Annars kör jag med många verktyg mm från biltema. Jag vet att dom har taskig kvalitet och att dom kommer paja. Men är det verktyg som kan ställa till problem för mig om dom pajar så har jag ett extra i reserv. Det är ju så billigt där i alla fall.

Gällande bromsbelägg ställer jag mig i ledet på den skaran som gillar Carbone Lorraine C55.

Nej. Skyddseffekten är lika bra som dyrare hjälmar. Däremot är hjälmen kanske inte direkt snygg, ventilationsreglagen lämnar en del övrigt att önska och visirmekanismen känns inte lika stabil som på min Shoei.

Så visst får man i viss mån vad man betalar för även där men det är framför allt på design och funktioner på reglage och ventilation det skiljer. Man betalar för bekvämlighet.
Sen är det ju upp till var och en om man tycker att det är värt att betala 3000 pix mer för att få bättre visirmekanism, ventilationsreglage och bättre ventilation. Jag har själv lagt ut dom pengarna och tycker att det är värt det men jag inbillar mig inte att jag får något bättre skydd för dom pengarna.

tycker du ja, uttala dig inte som om du sitter på faktastyrkta bevis.

Enda anledningen att ett belägg kan ligga hårt emot är om kolven i oket kärvar.
Annars skulle du inte få in belägget mellan oket och skivan.
Det här är ju inte särskilt komplicerat.
Men visst, belägget är naturligtvis det som ligger an så det är ju det som förstör skivan, dock är fabrikatet på belägget totalt utan betydelse.

Är beläggen tjockare (än original, läs usel passform) och en oerfaren hobbymekaniker som skruvar så tryckar han dit det ändå och då ligger klossarna emot och skivan som blir för varm och slår sig..... :huvet

Sen tycker jag inte att pollen i denna tråd är speciellt sanningssägande, vad är det för andra belägg som lossnat? Vilka märken? Den delen som inte kör med biltemas belägg är ju bra mycket större än dom som gör det och 6 st (annat märke losnat) av typ fler tusen är mycket mindre än 5 st (biltema lossnat) av ca 50 som kör med biltema.....:fakta

men ni som inte vill förstå detta faktum att det är skit belägg med bristand kvalité och ojämn kvalité får ju självklart köra med dom, gnäll sen inte om det går sönder för ni har ju sparat in ca 200 kr då.....:klappar:fatta!

tycker du ja, uttala dig inte som om du sitter på faktastyrkta bevis.

Menar du ett biltemahjälmarna inte uppfyller ECE R22/05? Det gör dom med lite marginal dessutom. Jämför man dom värdena som den hjälmen uppvisade med dom värden som många betydligt dyrare hjälmar ger så ser man att dom är likvärdiga vad gäller att skydda mot slag och smällar. Och då pratar jag inte om den Nolanhjälm som dom jämförde med i plus som fick lite höga värden på slag i pannan utan om hjälmar generellt.

En hjälm som ska skydda mot hårdare smällar blir tyngre pga att det krävs med stötupptagande material och en lätt hjälm innebär en viss konkurrensfördel. Så dom gör inte hjälmarna starkare än dom måste.

Dessutom är det så att i dom fall där du får så hårda smällar i huvudet att en godkänd hjälm inte räcker till så är sannolikheten stor att du fått så stora skador på resten av kroppen att man inte grejar det ändå.

Jag har aldrig, någonsin bytt något bakbelägg på en hoj.
Men det är klart ...körstilarna skiftar :gnissla

Ja. Dom gör ju det. Dessutom är det ju skillnad på hojar också.
Jag sliter ut bakbromsarna ungefär lika fort som frambromsarna. Men då använder jag ju bakbromsen nästan alltid när jag bromsar. Jag upplever att det stabiliserar hojen lite.

Men det är klart. Mackar jag på full broms så använder jag inte någon bakbroms för det är ändå ingen vikt på bakhjulet. Men för det mesta bromsar man ju inte riktigt fullt.

Menar du ett biltemahjälmarna inte uppfyller ECE R22/05? Det gör dom med lite marginal dessutom. Jämför man dom värdena som den hjälmen uppvisade med dom värden som många betydligt dyrare hjälmar ger så ser man att dom är likvärdiga vad gäller att skydda mot slag och smällar. Och då pratar jag inte om den Nolanhjälm som dom jämförde med i plus som fick lite höga värden på slag i pannan utan om hjälmar generellt.

En hjälm som ska skydda mot hårdare smällar blir tyngre pga att det krävs med stötupptagande material och en lätt hjälm innebär en viss konkurrensfördel. Så dom gör inte hjälmarna starkare än dom måste.

Dessutom är det så att i dom fall där du får så hårda smällar i huvudet att en godkänd hjälm inte räcker till så är sannolikheten stor att du fått så stora skador på resten av kroppen att man inte grejar det ändå.

Jag menar det jag skrev, uttala dig inte som om du sitter på nån absolut sanning.
Du påstår att det högre priset endart grundar sig på bättre byggkvalitet i detaljerna vilket tydligen får och faktiskt kostar pengar att ta fram, ( och resten av det högre priset skulle bara vara pålagd vinst pga ett känt/inarbetat varumärke )
men att en högre skyddsnivån skulle få kosta pengar däremot, det är inte tänkbart i din värld.
En hjälm som klarar både ece55-05 och Snell2010 utan problem, och har ett eget internt testförfarande som överstiger både dessa testers värden ihop, testar hjälmar med tätare frekvens än något annat märke, använder märkesexklusivt expertutvecklade fibrer och plaster, handbygger sina hjälmar, driver att omfattande serviceprogram i racing, mm, det kostar pengar.

Att biltemahjälmen klarar ece22-05 styrker bara kritiken mot testet, kraven är för låga.
Om nu hjälmar från tillverkare med så vitt skilda erfarenhet och kunskap som det i stort sett går att hitta klarar ett test lika väl, så är det ju hög tid att höja kraven.

och har ett eget internt testförfarande som överstiger både dessa testers värden ihop, .

Det måste ju vara jättesvårt att ha ett eget test som ger bättre resultat än standarderna :rofl

Är beläggen tjockare (än original, läs usel passform) och en oerfaren hobbymekaniker som skruvar så tryckar han dit det ändå och då ligger klossarna emot och skivan som blir för varm och slår sig..... :huvet

Finns inte en chans att du får i belägget med annat än hammare i så fall.

Sen tycker jag inte att pollen i denna tråd är speciellt sanningssägande, vad är det för andra belägg som lossnat? Vilka märken?

Det är inte intressant om det är sanningssägande eller ej.

Tråden har fyllt sitt syfte. Biltemabelägg är av besynnerligt kass kvalité, men det finns andra fabrikat (surprise :rolleyes:) som är lika usla men som kostar flera gånger mer än biltemas, dock fortfarande i bottensegmentet rent prisbarometermässigt varför mer inte heller kan förväntas. Dock(!), kan man med gott samvete fortsätta rulla, utan att rucka på säkerheten, och spara kaffepengar till en tank eller två.

Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...