Att sedan testnormen ECE R22/05 skulle vara helt irrelevant får du nog stå för själv. Jag tror att den är ganska bra faktiskt.
Och jag tror inte att vi skulle tjäna något på om den stramades åt. För tyvärr så innebär mer stötupptagningsförmåga mer stötupptagande material och större hjälmar och det i sig kan vara negativt ur säkerhetsperspektivet. Det finns nämligen en fysikalisk begränsning i hur mycket kraft som kan bromsas bort åp en viss sträcka och dom material som används i hjälmarna idag är ganska nära den gränsen. Dessutom är jag övertygad om att en överväldigande majoritet av dom som krashat på hoj och fått dödliga skador i huvudet på grund av att hjälmen inte räckt till också har skador på resten av kroppen som ensamma hade varit direkt dödande.
Räcker inte hjälmen till så är inte huvudskador det enda som hotar din hälsa och ditt liv.
ECE är en usel norm det är svårt att komma ifrån. Testförfarandet liknar inte verkligheten och kraven på absorption är lågt ställda. Spanar du vidare mot övriga ECE normer för Mc skydd så är de i ännu högre grad ett skämt, en glorifierad pappbit med liggunderlag på uppfyller kraven för ryggskydd.
Snell är bättre såtillvida att kraven är strängare men sen så tycker jag att man fokuserar fel då man inriktar sig på högre energier istället för skärpta krav med given energi.
När det kommer till skalstorlekar som behövs kan du ju kolla vilka som har flest storlekar på skalen. För det kan väl inte vara så att det är optimalt att storlek L och S har samma skalstorlek för att spara pengar med följden att L har mindre mängd stoppning....