Otur med biltemas belägg.

Har dina bromsbelägg släppt från klossen?


  • Antal röstningar
    0
"Orginal....?

Men jag kör inte på budget belägg och har aldrig sagt att man ska göra det heller. Det är nog du som läst fel nånstans.... :ajjabajja
Jag föredrar original belägg! PUNKT SLUT

VEM tror du tillverkar de sk. "Orginal" bromsklossarna då...?

En sak kan vi vara helt SÄKRA på....varken Suzuki, Honda, Kawazaki, Yamaha, BMW, Ktm eller nån annan Mc-leverantör TILLVERKAR bromsklossar, dom kåper in dom i sina egendesignade förpackningar.
Kanske tillverkade och förpackade av någon i en fabrik med "stampat jordgolv" i KINA, TAIWAN, BULGARIEN eller nått annan LÅGLÖNELAND.

/KentW
 
VEM tror du tillverkar de sk. "Orginal" bromsklossarna då...?

En sak kan vi vara helt SÄKRA på....varken Suzuki, Honda, Kawazaki, Yamaha, BMW, Ktm eller nån annan Mc-leverantör TILLVERKAR bromsklossar, dom kåper in dom i sina egendesignade förpackningar.
Kanske tillverkade och förpackade av någon i en fabrik med "stampat jordgolv" i KINA, TAIWAN, BULGARIEN eller nått annan LÅGLÖNELAND.

/KentW

Ja troligen samma märke på bromsbelägg som det är på oken?
 
Jag monterade sats nummer 2 av biltemabelägg förra veckan.
Jag har ett tips mot gnissel på biltemas belägg: fasa av kanterna på beläggen innan montering (sneslipa) samt kopparpasta på alla ytor emellan, sen är det bara ut å bromsa och vänta på att det sliter in sig, så tystnar de.
OBS! på Hayabusa 99-07 funkar detta bra iaf.
 
VEM tror du tillverkar de sk. "Orginal" bromsklossarna då...?

En sak kan vi vara helt SÄKRA på....varken Suzuki, Honda, Kawazaki, Yamaha, BMW, Ktm eller nån annan Mc-leverantör TILLVERKAR bromsklossar, dom kåper in dom i sina egendesignade förpackningar.
Kanske tillverkade och förpackade av någon i en fabrik med "stampat jordgolv" i KINA, TAIWAN, BULGARIEN eller nått annan LÅGLÖNELAND.

/KentW

Men nu är det så att för att dom (Honda, yamaha mfl) ska vilja sälja don under sitt varumärke så måste dom gå igenom en rad olika tester innan dom blir godkända! Dom ställer högre krav på produkten för att den skall förknippas med deras varumärke = dom säljer inget skit! Sen vart dom är tillverkade spelar väl ingen roll?! Bara dom är tillverkade på ett bra sätt!

Original = Produkter som är lika bra eller bättre än den som monterades när den var ny!:fakta Det kan alltså vara flera olika märken som alla kan vara original.

Ja troligen samma märke på bromsbelägg som det är på oken?

I många fall så får en leverantör fria händer att anpassa hela systemet efter tillverkarens önskemål och krav! Så det är ofta så ja!

Jag monterade sats nummer 2 av biltemabelägg förra veckan.
Jag har ett tips mot gnissel på biltemas belägg: fasa av kanterna på beläggen innan montering (sneslipa) samt kopparpasta på alla ytor emellan, sen är det bara ut å bromsa och vänta på att det sliter in sig, så tystnar de.
OBS! på Hayabusa 99-07 funkar detta bra iaf.

Det är ett bra sätt att få tyst på belägg, även till bilar! Sen gör ju det inte beläggen bättre på att bromsa eller att beläggningsytan sitter kvar bättre...
 
Last edited:
Har 2 paket BT-belägg liggande hemma, återkommer med recension :tummenupp

Tänkte byta bromsvätska och eventuellt slang samtidigt så dröjer något.

Sköt på bromsvätskebytet och slang.

Men beläggen verkar stabila än sålänge iaf.

Reagera på en grej dock, vet inte vad det satt för belägg på innan, sketslitna var dom, men de hade 4 fästpunkter på baksidan (svetsningar?) & biltema hade bara 2 :va

Jaja, ska fan till att 2 belägg exploderar samtidigt.

Annars nöp dom bra och bara lite gnissel vid första bromsningen :tummenupp
 
Sköt på bromsvätskebytet och slang.

Men beläggen verkar stabila än sålänge iaf.

Reagera på en grej dock, vet inte vad det satt för belägg på innan, sketslitna var dom, men de hade 4 fästpunkter på baksidan (svetsningar?) & biltema hade bara 2 :va

Jaja, ska fan till att 2 belägg exploderar samtidigt.

Annars nöp dom bra och bara lite gnissel vid första bromsningen :tummenupp

Åfan, du lever än...vad är det man säger. Ta en dag i taget :)
 
är ju inte direkt ovanligt att det händer på bilar heller, oftast på bilar som stått mycket men då är det nog vatten som kommit emellan materialet o plåtskivan så att det börjat rosta o spränger bort friktionsmaterialet.

Fick en bunta belägg från biltema med motarden när jag köpte den men det ska nog på nåt annat för känslans skull för jag tycker inte det bettar så bra.
Biltema har aldrig haft några vettiga belägg till bilar så att dom inte skulle ha det till hojar förvånar inte.
Men om man nu ska köra bana så kanske det är vettigt att investera i nåt bättre, fabriksstallen far väl knappast runt med std belägg heller...


Angående att tumma på säkerheten så är det många som kör på kinesiska däck...
 
Att sätta biltema belägg på bilen gör jag så gärna, och använder deras olja med utan problem, ja det mesta funkar därifrån.

Men belägg till hojen vågar jag inte köpa där, eftersom vi krast talat bara har 1 broms som funkar i farter över 50.
Där får det allt bli original eller något välkänt märke
 
Att sätta biltema belägg på bilen gör jag så gärna, och använder deras olja med utan problem, ja det mesta funkar därifrån.

Men belägg till hojen vågar jag inte köpa där, eftersom vi krast talat bara har 1 broms som funkar i farter över 50.
Där får det allt bli original eller något välkänt märke

Jag köper ditt resonemang ang. att man på hojen i praktiken bara har en broms.. (förvisso 2 om man har dubbla skivor.. men ja "en" frambroms)...

Men om du inte litar på biltemabeläggen.. är det då så lämpligt att ha dem på bilen? Där ska du ju faktiskt bromsa ner farten på en betydligt större massa...
 
precis... har varit med om att beläggen på ena hjulet på bilen exploderade av överhettning på bana och all bromsverkan försvann ända tills abspumpen laddade upp nytt tryck o iaf tryckte metallen mot skivorna.
Men det var iofs inga biltemabelägg utan org.

Skivor däremot köper jag gärna på b-tema.
 
hört att på med lite kopparpasta på beläggen så gnisslar det inte ;)

EDIT: kör själv inte med biltemas belägg bara tänkte för er som det gnisslar för
 
Last edited:
Kört nu på original belägg och det är inte bättre bromsverkan, men en helt annat känsla. Mycket skönare och jämnare bromsverkan.
 
Jag köper ditt resonemang ang. att man på hojen i praktiken bara har en broms.. (förvisso 2 om man har dubbla skivor.. men ja "en" frambroms)...

Men om du inte litar på biltemabeläggen.. är det då så lämpligt att ha dem på bilen? Där ska du ju faktiskt bromsa ner farten på en betydligt större massa...

På bil så är beläggen så beprövade och jag har kört med dem i så många år utan problem så därför är jag inte orolig.
Bilen har även triangeldelat 2 krets system så fallerar en krets så bromsar fortfarande 2 framhjul men bara ett bakhjul, om man nu inte har axeldelat.
 
På bil så är beläggen så beprövade och jag har kört med dem i så många år utan problem så därför är jag inte orolig.
Bilen har även triangeldelat 2 krets system så fallerar en krets så bromsar fortfarande 2 framhjul men bara ett bakhjul, om man nu inte har axeldelat.

Även om det är fram det har krackelerat? :D
 
Och bilen kommer dra snett så du förmodligen kör av vägen och kraschar ändå....?!

Jag brukar iaf hålla en hand på ratten.

Men men, nu verkar ju Biltemas belägg hålla på bilen, men vissa har problem med hojbeläggen så min åsikt är densamma!
 
Jag menar det jag skrev, uttala dig inte som om du sitter på nån absolut sanning.
Du påstår att det högre priset endart grundar sig på bättre byggkvalitet i detaljerna vilket tydligen får och faktiskt kostar pengar att ta fram, ( och resten av det högre priset skulle bara vara pålagd vinst pga ett känt/inarbetat varumärke )
men att en högre skyddsnivån skulle få kosta pengar däremot, det är inte tänkbart i din värld.
En hjälm som klarar både ece55-05 och Snell2010 utan problem, och har ett eget internt testförfarande som överstiger både dessa testers värden ihop, testar hjälmar med tätare frekvens än något annat märke, använder märkesexklusivt expertutvecklade fibrer och plaster, handbygger sina hjälmar, driver att omfattande serviceprogram i racing, mm, det kostar pengar.

Att biltemahjälmen klarar ece22-05 styrker bara kritiken mot testet, kraven är för låga.
Om nu hjälmar från tillverkare med så vitt skilda erfarenhet och kunskap som det i stort sett går att hitta klarar ett test lika väl, så är det ju hög tid att höja kraven.

Sponsringen kostar en del pengar helt klart. Och den får du som kund betala för.

Anledningen till att hjälmarna klarar sig ungefär lika bra i testerna är väldigt enkel.
Att göra en hjälm som klarar dom krav som ställs enligt ECE R22/05 eller Snell är inte så svårt. Gör en hjälm. Kolla om den grejar det. Krossas skalet för lätt så gör nästa lite tjockare, räcker inte stötupptagningen så stoppa i mer material. Sen har du en hjälm som klarar kraven och det är bara att serietillverka den.

Det går med andra ord att tillverka en godkänd hjälm relativt biligt utan jättestora kostnader för utveckling och då kan man också sälja hjälmen relativt billigt.

Om man däremot vill spara 50 gram i vikt genom att ta bort material på ställen där det inte behövs i hjälmen eller genom att använda ett något starkare material som därigenom kan göras tunnare så kostar det en del pengar.

Och där har du en ganska stor skillnad. Den dyrare hjälmen är inte bättre än den billigare på att ta upp stötarna. Däremot är den fortfarande lika stark trots att man lyckats banta bort lite vikt. Och den utvecklingen kostar pengar i kundledet. Att få in stora ventilationskanaler utan att försämra säkerheten kostar också pengar.

Det är klart att man i totalkostnaden inte sparar så mycket på att använda billigare och kanske sämre detaljer för ventilation och visir men man måste inte heller ha en konstruktör som sitter i massor av timmar och funderar ut en jättefinurlig konstruktion för att enkelt kunna byta ut visiret exempelvis.

Så jag vidhåller att dom billigare hjälmarna är lika säkra som dom dyrare. Dock är dom oftast något tyngre och har sämre reglage mm.

Att dom får ungefär likvärdiga testresultat talar för det.

Att sedan testnormen ECE R22/05 skulle vara helt irrelevant får du nog stå för själv. Jag tror att den är ganska bra faktiskt.
Och jag tror inte att vi skulle tjäna något på om den stramades åt. För tyvärr så innebär mer stötupptagningsförmåga mer stötupptagande material och större hjälmar och det i sig kan vara negativt ur säkerhetsperspektivet. Det finns nämligen en fysikalisk begränsning i hur mycket kraft som kan bromsas bort åp en viss sträcka och dom material som används i hjälmarna idag är ganska nära den gränsen. Dessutom är jag övertygad om att en överväldigande majoritet av dom som krashat på hoj och fått dödliga skador i huvudet på grund av att hjälmen inte räckt till också har skador på resten av kroppen som ensamma hade varit direkt dödande.
Räcker inte hjälmen till så är inte huvudskador det enda som hotar din hälsa och ditt liv.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top