Otur med biltemas belägg.

Har dina bromsbelägg släppt från klossen?

• Antal röstningar
    0
Det är inte intressant om det är sanningssägande eller ej.

Tråden har fyllt sitt syfte. Biltemabelägg är av besynnerligt kass kvalité, men det finns andra fabrikat (surprise :rolleyes:) som är lika usla men som kostar flera gånger mer än biltemas, dock fortfarande i bottensegmentet rent prisbarometermässigt varför mer inte heller kan förväntas. Dock(!), kan man med gott samvete fortsätta rulla, utan att rucka på säkerheten, och spara kaffepengar till en tank eller två.

Det jag menar är att den inte är sanningssägande och om man inte vet bättre själv då kan tro att biltemas belägg är bra, vilket är FEL! Klart att det finns andra belägg som är dåliga med det nämns inte så mycket om det i tråden....
Så du tycker att man ska fortsätta att åka med biltema belägg utan risk för sin egen och andras säkerhet, för att spara in en tank eller två?!:confused::huvet

Läge för ny polltråd med en uppräkning av alla olika märken och prisklass på dessa.

Dyrt är inte alltid jättebra :D Likaså att billigt är skit :rolleyes:

Men det blir ju aldrig en rättvis bedömning i en polltråd hur vi än beter oss, många kommer aldrig upp i hög värme på bromsar så att klistret kan börja koka. Dvs, det är ju som att jämföra en banbil med en shoppingbil för Ture 95 bast och bedöma beläggen efter en viss tid.

Kan "hårdkörarna/bombarna" ge en hint om vilka belägg de kör på och berätta om de har pajat eller inte.

Konsumentverket får testa på Anderstorp med en referenshoj/förare :yoparty

Edit: Glömde, när man har haft belägg som koksat, smält, annat strul, så sätter man ju inte dit samma skit igen och hoppas på turen.
På bilen går det ju att förbättra kylningen, andra fälgar etc. På hojen kan det ju bli svårt med det pga den ytterst lämpliga placeringen på oken original. Märkes/materialbyte eller att lära sig bromsa på riktigt är nog alternativen :banana

Last edited:
Det måste ju vara jättesvårt att ha ett eget test som ger bättre resultat än standarderna :rofl

Hur tror du annars t.ex BMW tar fram säkra bilar, utvecklar dom i blindo och låter andra testa och ser hur det går?
Nej, ska t.ex en biltillverkare har nån möjlighet att dels placera sig i topp i t.ex EuroNcap så måste man testa sin produkt internt väldigt många gånger i tester som inte bara efterliknar Ncap utan också ställer högre krav.

Intressant att Biltemas belägg pajar lika många gånger (3-4%) som alla andra belägg tillsammans. 141 svar på pollen är kanske inte så superstatistiskt säkert men jag tycker att det finns en viss signifikans i detta. Jag kommer inte att köpa Biltemabelägg.

Det jag menar är att den inte är sanningssägande och om man inte vet bättre själv då kan tro att biltemas belägg är bra, vilket är FEL! Klart att det finns andra belägg som är dåliga med det nämns inte så mycket om det i tråden....
Så du tycker att man ska fortsätta att åka med biltema belägg utan risk för sin egen och andras säkerhet, för att spara in en tank eller två?!:confused::huvet

Du förstår nog inte vad du läser,om det är knepigt så kan jag förklara.

Snål som man är gamblar man gärna med säkerheten, iom att kvalitén är likvärdig för andra budgetbelägg som däremot kostar lite mer än biltemas.

Det är konstigt att en del litar blint på Biltema. Speciellt när man vägrar tala om vem som står för tillverkningen. Jag har testat några dagar eftersom jag inte fick tag i något annat. Så fort de nya beläggen dök upp hamnade biltema på nån hylla för nödgrejer.

Det är ju något så viktigt som ditt liv som hänger på några hundralappar så för min del får det kosta, och det är inget jag ligger sömnlös över.
Sen är det så att ska man bromsa ex vis 240-50 ligger det en viss psykologi i att kunna lita på grejerna. En viktig bit den dan man tar ut sin cykel på bana.

Pollen säger ju ingenting om huruvida Biltemas belägg bromsar bättre eller sämre än andra fabriket. För att utreda det behövs ju avancerad teknisk utrustning.

Det pollen möjligen kan belysa är om biltemas belägg lossnar oftare än på andra fabrikat.

Det är ju en rätt avgörande skillnad mellan ingen broms alls eller "bara" en skillnad (upp eller ner ). En skillnaden är ju mer subjectiv om man inte testar med någon apparat.

;)
Du har en produkt, P1 och gör 0 tester.

Du har en exakt kopia på produkt P1 dvs P2 och gör 1000 tester på den.

Vilken har bäst kvalitet, P1 eller P2? Är P2 bättre än P1?

Utvecklingsprocessen skapar kvalitén inte testerna.

/Fredde

Då kan man också skryta med att P1 minsann aldrig blivit underkänd i test

:nicka

Biltemainköparen i Kina:
- I want bike brakes. I don’t want them to break when I brake.

Billigaste kinesfabrikanten med det jordstampade golvet:
- Yes mister. They will break, I promise!

:brinnerup

:D

Fast Goldfren var ju tillverkade i Europa. Men det funkar nog på Bulgariska med.

Jag bytte från tysta biltema belägg till original på Firebladen och den började gnissla. :näsblod

Enda anledningen att ett belägg kan ligga hårt emot är om kolven i oket kärvar.
Annars skulle du inte få in belägget mellan oket och skivan.
Det här är ju inte särskilt komplicerat.
Men visst, belägget är naturligtvis det som ligger an så det är ju det som förstör skivan, dock är fabrikatet på belägget totalt utan betydelse.

Läs mina tidigare inlägg så ser du att jag redan svarat på det du skriver. Mina nya belägg ligger INTE an. Mina Biltemabelägg låg an. Kolvarna kärvar INTE i oken. Puhlease... :gnissla

Pollen säger ju ingenting om huruvida Biltemas belägg bromsar bättre eller sämre än andra fabriket. För att utreda det behövs ju avancerad teknisk utrustning.

Och det är inte en säkerhets fråga tycker du?!

Du förstår nog inte vad du läser,om det är knepigt så kan jag förklara.

Snål som man är gamblar man gärna med säkerheten, iom att kvalitén är likvärdig för andra budgetbelägg som däremot kostar lite mer än biltemas.

Men jag kör inte på budget belägg och har aldrig sagt att man ska göra det heller. Det är nog du som läst fel nånstans.... :ajjabajja
Jag föredrar original belägg! PUNKT SLUT

Läs mina tidigare inlägg så ser du att jag redan svarat på det du skriver. Mina nya belägg ligger INTE an. Mina Biltemabelägg låg an. Kolvarna kärvar INTE i oken. Puhlease... :gnissla

har hört det från flera.... Slutar med att skivorna slår sig och då blir det mycket dyrare.....:brinnerup

Last edited:
Har 2 paket BT-belägg liggande hemma, återkommer med recension :tummenupp

Tänkte byta bromsvätska och eventuellt slang samtidigt så dröjer något.

Allrajt, men vad är det som kärvar då?
Belägget som sådant ska ju ligga löst i oket.
Vad är det som gör att just biltemas belägg inte pressas tillbaka av skivan som de ska? Är det passformen? Tjockleken låter inte rimligt då skulle man ju inte få i belägget över huvud taget.

Edit: För övrigt gillade jag inte Biltemas belägg, alldeles för dålig känsla och slet för mycket på skivorna (men det var Goldfren som de hade tidigare, är något annat nu)

Men jag kör inte på budget belägg och har aldrig sagt att man ska göra det heller. Det är nog du som läst fel nånstans.... :ajjabajja
Jag föredrar original belägg! PUNKT SLUT

Svaret handlade varken om dig, dina svar eller dina val av belägg :) Snarare om syftet med tråden.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show