Tillverka egen korv

• Thread starter Thread starter s9d8as0vjk
  • Start date Start date

s9d8as0vjk

Guest
Är det någon mer än jag som är sugen på att tillverka egen korv? Vore kul om vi kunde samla alla korvälskare i samma tråd. Förmodligen behöver det finnas någon form av struktur på tråden så förslagsvis delar vi upp inläggen likt:

Utrustning:
- Vad behövs
- Vart köper man utrustningen

Teknik:
- Hur gör man

Recept:
- Egna recept
- Länkade recept
- Specifika ingredienser

Ingredienser:
- Vart får man tag på ex fjälster?
- Andra bra ingredienser

Efterbahandling:
- Rökning
- Torkning

Vad tror ni?

Tror att konceptet med köpekorv är enklare. Men. kul idé.

Det är inte enkelheten jag är ute efter, gillar att gör saker på egen hand och just med korv kan man ju faktiskt ha i precis det man själv vill ha. Högre kvalité på råvaror osv :)

Det är inte enkelheten jag är ute efter, gillar att gör saker på egen hand och just med korv kan man ju faktiskt ha i precis det man själv vill ha. Högre kvalité på råvaror osv :)

Hittar du en bra kvarn begagnad så är det att satsa på den.
Kvarn med inbyggd stoppare är det bästa. Du kan egentligen inte misslyckas med att göra korv. Min familj är sedan flera generationer bakåt styckare och har sysslat en del med korv.

Att göra smeten är nog det lättaste, du kan göra så lite som till bara en korv och prova dig fram med olika blandningar. Du skulle nog samtidigt ordna dig en liten rök, enrisrökt hemmagjord korv är ganska nice på grillbordet på sommarn..

Så det enda du behöver, kvarn med stoppningsaggregat

Svensk hemmatillverkning av korv har tyvärr nästan helt försvunnit och ersatts av annonym köpe-falu, visst, det finns skillnader på köpe-falu också, men på den tiden varje gård gjorde egen korv efter eget recept av vad som fanns hemma för dagen så måste variationerna ha varit oändliga (riktigt så gammal är jag inte att jag var med då)

Jag tänker Emil i Lönneberga-tiden ungefär.

Utänningar verkar i högre grad göra den typen av korv, Polacker i synnerhet tror jag (jag har IAF smakat massor med olika varianter därifrån), eller så beror det på att dom eldar röken med gamla bildäck och kreosotimpregnerade järnvägssyllar....

Dom smakar aldrig lika i alla fall och dom allra flesta är goda.

Ursäkta, men måste bara få länka till denna upplevelse.
Där lär ni er allt ni behöver veta:

http://www.greatdays.se/Upplevelse/7/314/Lar-dig-gora-korv.aspx

(självkostnadspris för alla sporthojare såklart)

Haha, där är ju du :D Är det du som håller kursen hemma i köket :gnissla

Ts; En bra köksassistent har ofta kraftuttag för köttfärsmal och "korvstoppningsaggregat" så kolla om du inte har det på din.
Den här tråden lägger jag till i prenumerationer, jag har aldrig testat att göra korv men det låter spännande.

Haha, där är ju du :D Är det du som håller kursen hemma i köket :gnissla

Jajjamensan! Där är jag ju, men det är inte jag som håller i kursen. Var däremot där och testade i vintras. Behövde lite bilder för vår hemsida.

En liten film från sessionen:

[YOUTUBE-ID]Qnqo1yIFJug[/YOUTUBE-ID]

Det ser ju skitlätt ut men jag misstänker att så inte är fallet :D Blev det gott då?
Jag brukar köpa korv direkt från korvfabriken utanför Örebro och det är ju så förbannat gott med Bratwurst, vitlökskorv, Hot Chorizo mfl. Det gör ju inte saken sämre att det kostar 25-30:-/kg jämfört med Scans halvtaskiga grejer för 70-90:-/kg.

Det ser ju skitlätt ut men jag misstänker att så inte är fallet :D Blev det gott då?
Jag brukar köpa korv direkt från korvfabriken utanför Örebro och det är ju så förbannat gott med Bratwurst, vitlökskorv, Hot Chorizo mfl. Det gör ju inte saken sämre att det kostar 25-30:-/kg jämfört med Scans halvtaskiga grejer för 70-90:-/kg.

Är det sekundakorv då eller? För prima råvara går ju på 70-100kr/kg. Jag har svårt att se att dom kan först bearbeta råvarorna en massa och samtidigt sänka priset med 60%?

Men är det fabriksförsäljning med sekundakorv har ni en redig guldgruva, vi har samma nere i vaggeryd..

/ Jens

Är det sekundakorv då eller? För prima råvara går ju på 70-100kr/kg. Jag har svårt att se att dom kan först bearbeta råvarorna en massa och samtidigt sänka priset med 60%?

Men är det fabriksförsäljning med sekundakorv har ni en redig guldgruva, vi har samma nere i vaggeryd..

/ Jens

Ja, någon form av andrahandssortering är det ju men innehåller är ju fortfarande detsamma rakt igenom. Samma sak med köttbullarna, brukar köpa 1kg köttbullar för 25:-/kg och 90g hamburgare för 30:-/kg om jag inte minns fel.
Köttbullarna smakar som vanligt men en del kanske inte är helt runda eller dylikt.
Och 70-100:-/kg är ju inte vad fabriken betalar för råvarorna när de köper in det hela men det visste du ju redan. Sjukt mycket pålägg för oss konsumenter ibland :(

Jag har testat göra korv hemma en gång. Kul, dyrt och blev riktigt dåligt.

Jag brukar ha bra känsla för matlagning men att utgå från korvrecept och försöka förbättra på känsla blev inte bra alls.

Dock vill jag definitivt lära mig, Någon annan som vill nappa på Starstrikers erbjudande?
Jag brukar köpa korv från stället i videon ibland och det finns nog ingen bättre att lära sig från.

Utrustning:
Jag slog nyligen till på en köksassistent från Krups med köttkvarn och korvtillsats men det följde inte med någon instruktion till köttkvarnen och korvhornet så jag är lite osäker på hur själva hornet ska monteras. I kvarnen finns en frammatare (skruvformad), en liten "propeller" och själva hålskivorna i olika dimensioner.

Funderar över den lilla "propellern"... ska den sitta i när man maler kött? Ska den sitta i när man har korvhornet monterat? Ska hålskivan vara monterad när korvhornet är monterat? Newbiefrågor men lika bra att fråga innan :)

KA950E45_main.jpg
XF602C01_main.jpg

När det gäller rökningen så har jag ett Harvia Strandkök som fungerar alldeles utmärkt att varmröka fisk med så den tänkte jag använda även till korven. Den ser ut så här:
flare_smoker.jpg

http://www.harvia.fi/products?lang=sv&gid=64

Men är även sugen på ett Bradley-skåp där man både kan varm- & kallröka både kött och fisk.

Har hittat en webbutik som säljer fjälster och andra nödvändiga saker till korvtillverkning. Länken är http://www.carnivor.se

Ryktas även att Ica i Vårby har fjälster och säkert även andra välsorterade butiker runt om. Ska höra på Ica Maxi i Alby imorgon när jag shoppar loss där.

Är grymt sugen att testa att göra nåt Kabanossliknande och även ölkorv med olika smaker. Får se när jag får tag i de nödvändiga sakerna bara :)

BostonGurka, filmsnutten du länkade till var lite smårolig men det andra skiten kanske du kan modda bort?

Last edited:
Utrustning:
Jag slog nyligen till på en köksassistent från Krups med köttkvarn och korvtillsats men det följde inte med någon instruktion till köttkvarnen och korvhornet så jag är lite osäker på hur själva hornet ska monteras. I kvarnen finns en frammatare (skruvformad), en liten "propeller" och själva hålskivorna i olika dimensioner.

Funderar över den lilla "propellern"... ska den sitta i när man maler kött? Ska den sitta i när man har korvhornet monterat? Ska hålskivan vara monterad när korvhornet är monterat? Newbiefrågor men lika bra att fråga innan :)

Den lilla propellern är kniven så den måste sitta där. Korvhornet använder jag inte alls, det är helt värdelöst. Det är skitsvårt att stoppa korv med det, vill man dessutom ha lite grövre konsistens blir det svårt då det mosas sönder med. Försök att få tag på en sån här istället: http://www.sausagemaking.org/acatalog/Hobby_Stuffers.html Den kostar en del men är värd varenda öre, bra sida att köpa fjälster, kryddmixar etc ifrån också då det är svårt att få tag på i Sverige.
Den sidan har också ett bra receptforum där du får all hjälp du
behöver.

www.salsus.se finns det en massa bra recept, http://www.weschenfelder.co.uk/ är aningens bättre på fjälster men dyrare på utrustning. Göra korv är kul!

Den lilla propellern är kniven så den måste sitta där. Korvhornet använder jag inte alls, det är helt värdelöst. Det är skitsvårt att stoppa korv med det, vill man dessutom ha lite grövre konsistens blir det svårt då det mosas sönder med. Försök att få tag på en sån här istället: http://www.sausagemaking.org/acatalog/Hobby_Stuffers.html Den kostar en del men är värd varenda öre, bra sida att köpa fjälster, kryddmixar etc ifrån också då det är svårt att få tag på i Sverige.
Den sidan har också ett bra receptforum där du får all hjälp du
behöver.

www.salsus.se finns det en massa bra recept, http://www.weschenfelder.co.uk/ är aningens bättre på fjälster men dyrare på utrustning. Göra korv är kul!

Har du också en Krups-assistent? Ok, propellern/kniven ska sitta där när man maler kött. Ska den även sitta där om man stoppar korv? Lär testa med det hornet som följde med maskinen men om det är kass lär jag köpa nåt annat. Förslagsvis det du länkade till ;)

Vad menar du med att det mosas sönder? Har inte mätt diametern på hornet men det ser ut att vara ca 15mm i diameter så jag har svårt att se att smeten mosas mer än den redan är innan. men om jag ska göra ölkorv så behöver jag ett mindre horn också. Runt 10mm verkar rekommenderas.

Tack för länkarna också! Ska botanisera lite :)

Har du också en Krups-assistent? Ok, propellern/kniven ska sitta där när man maler kött. Ska den även sitta där om man stoppar korv? Lär testa med det hornet som följde med maskinen men om det är kass lär jag köpa nåt annat. Förslagsvis det du länkade till ;)

Vad menar du med att det mosas sönder? Har inte mätt diametern på hornet men det ser ut att vara ca 15mm i diameter så jag har svårt att se att smeten mosas mer än den redan är innan. men om jag ska göra ölkorv så behöver jag ett mindre horn också. Runt 10mm verkar rekommenderas.

Tack för länkarna också! Ska botanisera lite :)

Nej, kniven ska inte sitta där när du stoppar, i alla fall inte på Bosch som jag har. Var lite oklar med vad jag menade med mosat, vill du ha grövre textur i tex salami eller chorizo slits köttet sönder mer i själva skruven. Jag föredrar korvsprutan för att det är mycket lättare att använda den, du får en helt annan kontroll på flödet. Men du har helt rätt, pröva och sen se om du tycker att det är värt att uppgradera.

Jag är ganska fast i den här hobbyn :) Tyvärr bor jag i lägenhet så det är begränsat utrymme att torka och röka korv, det blir bara några gånger per år när jag hälsar på farsan. Men det är helt klart värt det.

Vill du göra en kallrök behöver du ingen Bradley Smoker. Jag använder två gamla oljefat på varandra och en hemmagjord rökgenerator i botten liknande den här: http://forum.sausagemaking.org/viewtopic.php?t=5336

Morsan gjorde klisterband för ett par år sen, tror hon hade havre i! Kanske..

Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar