Tillverka egen korv

• Thread starter Thread starter s9d8as0vjk
  • Start date Start date
Mera tjött!
[YOUTUBE-ID]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/IPjeQbiOrbs&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/IPjeQbiOrbs&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Den här tråden fick mig att köpa ölkorv igen, jag trodde mitt missbruk var botat, men efter 15 års uppehåll trillade jag dit igen :huvet

Dock hittade jag inga sorter som direkt fick mig att jubla, så det kanske bara var ett tillfälligt återfall.

Nej, kniven ska inte sitta där när du stoppar, i alla fall inte på Bosch som jag har. Var lite oklar med vad jag menade med mosat, vill du ha grövre textur i tex salami eller chorizo slits köttet sönder mer i själva skruven. Jag föredrar korvsprutan för att det är mycket lättare att använda den, du får en helt annan kontroll på flödet. Men du har helt rätt, pröva och sen se om du tycker att det är värt att uppgradera.

Jag är ganska fast i den här hobbyn :) Tyvärr bor jag i lägenhet så det är begränsat utrymme att torka och röka korv, det blir bara några gånger per år när jag hälsar på farsan. Men det är helt klart värt det.

Vill du göra en kallrök behöver du ingen Bradley Smoker. Jag använder två gamla oljefat på varandra och en hemmagjord rökgenerator i botten liknande den här: http://forum.sausagemaking.org/viewtopic.php?t=5336

Coolt med en person som verkar lite insatt! :)

Måste försöka få tag i fjälster till helgen så jag får en egen uppfattning om hur saker och ting ska gå till. Själva skruven i kvarnen verkar inte så himla brutal så det verkar skumt att den ska mosa sönder allt i molekyler men kanske ser annorlunda ut än vad det blir när man kör den i verkligheten.

Om du gör salami, gör du med nitritsalt och sådant där "startkit" för salami eller chansar du och kör utan specialare? Verkar inte så hälsosamt om man skulle få sådan toxintillväxt i korven... hua...

Såå... nu har jag köpt det som behövs för att göra ett första korvförsök. De hade faktiskt två olika typer av fjälster på Ica Maxi i Alby men dimensionerna stod tyvärr inte på förpackningen. Hoppas den jag köpte funkar på mitt korvhorn men det visar sig.

Får se om jag får ett ryck och testar redan idag.

En hemmastoppad Chorizo/Kabanoss på grillen måste ju vara the shajt alltså!

Om du gör salami, gör du med nitritsalt och sådant där "startkit" för salami eller chansar du och kör utan specialare? Verkar inte så hälsosamt om man skulle få sådan toxintillväxt i korven... hua...

Salami och andra luftorkade korvar har jag inte testat æn, men det ska jag gøra i høst nær temperaturen har gått ner och det ær svalare. Men då ska jag anvænda nitritsalt och salamikultur, jag har rånoja før botulism. Hitills har jag lufttorkat skinka (parma typ) och pancetta och det har blivit kanon! Håller på før fullt att botanisera bra ølkorvsrecept, ska posta dem hær nær/om jag finner dem.

Lycka till med stoppningen, blir det færskkorv eller ska du torka o ha dig?

(Ber om ursækt før jobbiga bokstæver men jag sitter på jobbdatorn nu)

Fasen vad spännande det låter att göra egen parmaliknande skinka, om jag hade haft plats hade jag lätt hakat på och gjort ett eget försök.

Håller på att göra iordning köttmassan till korven nu. Får se hur det blir, blir en egen variant med mycket vitlök och sambal så det lär bli fart i den. Tanken är att den ska in i varmröken senare ikväll om jag hinner bli klar.

Återkommer :)

Sisådär, nu är 26st korvar (ca 3kg) fixade. Rökte 20 st och sjöd resten för att se skillanden på smaken. Har tagit några kort också så kanske slänger upp ett par här lite senare.

Nu ska det stekas korv för att se hur de smakar :D

Korvfest, fjälster & kryddor

Bra ide. Men väntar till sommaren i år . Lite väl kallt just nu. Annars har jag hitta en site som säljer nästan allt man behöver för att göra korv. Fjälster, korvkryddor och nitritsalt. NU har dom också en kallrök som jag tror jag ska köpa. Kolla på www.carnivor.se

Glömde att det finns en video om kallröken. Se på

Smart Smoker

Last edited:
Hmm. Nu blev jag nästan sugen på att sno mors korvstoppningsapparat eftersom att hon slutat använda den.

En bra site

Kolla siten www.carnivor.se om du ska göra korv. Har allt ifrån fjälster, kryddningar till korvstoppare. Har själv köpt en del där och är helnöjd.

minnie-3-liter.html

Jag orkar inte läsa hela tråden, men vet en ruskigt bra hemsida där allt för korvstoppning finns; www.carnivor.se. Ska vara riktigt bra att ha att göra med!

/Fredrik som är sjukt sugen på att göra korv och firar med att ta en ölkorv:D

Då är det bokat kurs 2/10 hos Taylors&Jones. Det finns platser kvar om några fler vill haka på men boka fort, detta är en av de första lediga tiderna.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!