Aprilia-tråden

Tja! Har precis köpt en ETV 1000 Caponord och undrar lite om vilka som sysslar med Aprilia i Stockholmsområdet eller i närheten av det?
 
Ja just det ja. Jag kan tänka mig att det komplicerar det hela ytterliggare.
Är det samma oljetank på mille och falco? De har jag inte tänkt på.

För min del så blir det att borra upp hålet och gänga nytt och hoppas på att skallen på nya bulten passar i originalurfräsningen i tråget. Annars får jag väl fräsa upp lite i godset så bultskallen och eventuell bricka/packning får plats. Tur att oljetråget går att ta lös relativt enkelt och att jag inte pajade blocket.



Jag kan hjälpa dig med insats gänga från Helicoil!
Håller bättre än original! :yoparty

Jag har ett problem att det alltidkommer in luft i frambromsen. Det löser sig lätt genom att lufta uppe vid handtaget men det kommer tillbaka väldigt fort igen. Man tycker att om det skulle läcka in luft någonstans så borde den lämna ett spår av bromsvätska där den läcker men jag hittar inget. Är det någon som har varit med om något liknande?



Jakob min vän, Du behöver en ny pump!
Jag kan sälja en ny till dig för 2450:- ink moms
Hör av dig!! :tummenupp
 
Last edited:
Har undrat lite varför alla skriver att Tuono:n är så väldigt lätt fram, idag efter byte av luftfilter till K&N och byte av chip börjar jag nog förstå :D
 
Jag kan hjälpa dig med insats gänga från Helicoil!
Håller bättre än original! :yoparty

Japp!
Insatsgänga från biltema och lite anaeroblim är skiten.
Jag borrade upp hålet för att behålla M8 pluggen, gängade nytt och dit med insatsgängan.
Hade lite problem att få ut allt metallspån men jag tror det mesta är ute nu. Jag har ju en sil och ett filter oxå om det skulle blivit kvar nån flisa.
Tanken är monterad och fylld!

Nu ska bara drivpaketet dit sen är det bara att köra.

Jag måste nita kedjan bara. Hur gör ni?
Nitar ni själva på plats eller åker ni på firma och får hjälp?
 
Last edited:
Tjena!

Min throttle positions sensor har pajat antar jag då jag kollat alla kablar och kan köra bågen utan att ha den i kopplad (gör ingen skillnad om den sitter i eller inte). tänkt höra om någon har en sådan på hyllan eller om det är e-bay som gäller?

Går hojen dåligt på något sätt?
 
Har undrat lite varför alla skriver att Tuono:n är så väldigt lätt fram, idag efter byte av luftfilter till K&N och byte av chip börjar jag nog förstå :D

De är ondskefulla och lömska små djävlar de där Tuonosarna :D

Provat dreva om också? Typ till 15-42 eller liknande, då bör man inte ha några möjligheter att hålla nosen nere, alls...

Jag måste nita kedjan bara. Hur gör ni?
Nitar ni själva på plats eller åker ni på firma och får hjälp?

På plats. Kulhammare, ev en körnare och nåt stort, hårt och stadigt som mothåll. (Nä, ditt organ räcker icke :näsblod )
En 10kg slägga eller så är mer lämpad.
Detta är den så kallade "snikfixarmodellen".
Har man onödigt tungt läder kan man alltid införskaffa sig ett extra ordinärt nitningsverktyg.
 
Last edited:
På plats. Kulhammare, ev en körnare och nåt stort, hårt och stadigt som mothåll. (Nä, ditt organ räcker icke :näsblod )
En 10kg slägga eller så är mer lämpad.
Detta är den så kallade "snikfixarmodellen".
Har man onödigt tungt läder kan man alltid införskaffa sig ett extra ordinärt nitningsverktyg.

Precis som du skriver så kostar nitningssatser alldeles för mycket.
Kulhammare får det bli...slutar väl med att jag tappar kedjan på E4.
 
Nån som har falco här inne som kan ta en titt på framdrevet?

Hur många kugg är egentligen original?
Har ni "gummibrickor" på båda sidorna av framdrevet?

På mitt framdrev sitter det en gummiskiva fastsatt i stansade hål på varsin sida drevet. Det gjorde det inte på det nya jag köpte...antar att det är nåt påhitt för att kedjan ska få lite mys och stöd.
Dessutom fick jag 17kugg och det som satt där avr det 16 på...jag tänker iaf inte gå upp till 17.
 

Bifogat

  • Bild 004.jpg
    Bild 004.jpg
    227.3 KB · Visningar: 57
Aprilia-tråden!!!

Treble skrev:
Jakob min vän, Du behöver en ny pump!
Jag kan sälja en ny till dig för 2450:- ink moms
Hör av dig!! :tummenupp

Är det en riktigt vass pump kan kan jag tänka mig det, annars kan jag leva med att lufta en gång typ en gång i veckan! Om man snubblar över en begangnad riktigt bra pump kanske jag köper en. Tack iaf kamrat!
 
Aprilia-tråden!!!

Fudpucker skrev:
Precis som du skriver så kostar nitningssatser alldeles för mycket.
Kulhammare får det bli...slutar väl med att jag tappar kedjan på E4.

Jag har också gjort som tjocksnok skriver, bankat med en kulhammare och det tror iaf jag räcker mer än väl!
 
Nån som har falco här inne som kan ta en titt på framdrevet?

Hur många kugg är egentligen original?
Har ni "gummibrickor" på båda sidorna av framdrevet?

16/41 är originaldrevning på falcon, millen har 17 fram vill jag minnas. Har själv 15/41. Tappar lite i toppfart vilket är helt ointressant för min del, blir desto roligare i de lägre hastigheterna :tummenupp

Ang. framdrevet fanns det ingen gummitätning på mitt nya drev heller.
 
Aprilia-tråden!!!

Det är 17/42 om jag inte missminner mig orginal. Jag har 16/42 nu och det är nästan ett måste om man har den "lång stegade" läxellådan som det är på de innan 03. Gjorde stor skillnad och hojen är roligare nu!!
 
Det är 17/42 om jag inte missminner mig orginal. Jag har 16/42 nu och det är nästan ett måste om man har den "lång stegade" läxellådan som det är på de innan 03. Gjorde stor skillnad och hojen är roligare nu!!

Jag hade 16 innan så jag ska byta till ett sextons igen. Biscaya skickade ett sjuttons till mig och det bör alltså vara fel.


Fick ett paket från italien nyss.
Bruum bruum...!!
 

Bifogat

  • giannelli.jpg
    giannelli.jpg
    50.9 KB · Visningar: 67
Last edited:
Aprilia-tråden!!!

Fudpucker skrev:
Jag hade 16 innan så jag ska byta till ett sextons igen. Biscaya skickade ett sjuttons till mig och det bör alltså vara fel.


Fick ett paket från italien nyss.
Bruum bruum...!!

Najs!!
 
Är det en riktigt vass pump kan kan jag tänka mig det, annars kan jag leva med att lufta en gång typ en gång i veckan! Om man snubblar över en begangnad riktigt bra pump kanske jag köper en. Tack iaf kamrat!
Man kan ragga tag i en renoveringssats till pumpen för en spottstyver av nypriset. Klart smaklig början.

Annars införskaffar man en radialpump från en nyare modell för en bråkdel av priset på Fleabay :tummenupp
 
Någon som vet om det finns utrymme för att stroke:a millen?

Jag får nog backa lite på mitt tidigare svar och konstatera att det finns
erfaret folk som grottar i sånt trots allt.
Hittade detta hos Amann:
http://www.motorrad-amann.de/produkte/1200ccm-kurbelwelle.html

Som jag tolkar det; En stokervev som med deras 1100cc-kolvar skall
ge 1200cc i slutändan. Känns som en inte helt trivial uppgift att få ihop.

Slå dom en signal och bli först i Schweden med en 1200'a apa :banana:yoparty
 
Stämmer det att bakfjädern är 160 mm obelastad på Gen1 Tounon?

EDIT: Inte Öhlins utan standarddämparen från Sachs
 
Last edited:
Aprilia-tråden!!!

Jag får nog backa lite på mitt tidigare svar och konstatera att det finns
erfaret folk som grottar i sånt trots allt.
Hittade detta hos Amann:
http://www.motorrad-amann.de/produkte/1200ccm-kurbelwelle.html

Som jag tolkar det; En stokervev som med deras 1100cc-kolvar skall
ge 1200cc i slutändan. Känns som en inte helt trivial uppgift att få ihop.

Slå dom en signal och bli först i Schweden med en 1200'a apa :banana:yoparty

Ringer i morgon, STORT tack för länken!!
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top