Evel Knievels' H-D

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Funderade på om jag skulle lägga den här tråden i "Hojbyggen" eller "Streetfighters & Café...", men kunde inte riktigt bestämma var den hörde hemma.

Eh, jo, till saken. Jag snubblade på ett par bilder på Evel Knievel och blev lite nyfiken på vad hans hojar bygger (byggde) på för modeller. Vore lite kul att försöka bygga något liknande. Då givetvis inget som behöver hålla för stora hopp genom brinnande ringar och över skolbussar och allt sånt. Bara något som ser likadant ut, sen får man väl kränga dit ett lyse och några blinkare också, såklart.

Även om detta kanske inte är en "Sporthoj-fråga" så kanske Jörgen eller någon annan Harleyentusiast kan berätta lite mer om vad det är för modeller i grunden och vad det sitter för modifieringar på dem och så.

Ett par bilder.

Bifogat

• Evel_Knievel_1r.jpg
    Evel_Knievel_1r.jpg
    222.9 KB · Visningar: 221
  • Evel_KnievelScan.JPG
    Evel_KnievelScan.JPG
    231.2 KB · Visningar: 749
Mig veterligen använde han väl främst Harleys fabriksräcer xr750 i flattrackversionen.

Bubba Blackwell har tagit upp traditionen och hoppar ofta på en XR750.

Här är en sån hoj, HD.n verkar dock lite tyngre än crollarna, hamnar farligt nära kanten. :näsblod

[YOUTUBE-ID]b5yINZegEJg[/YOUTUBE-ID]

Min hoj är byggd för att vara en flirt med Harleys XR750 flattracker.

Last edited:
En vanlig sportster borde väl funka för att få till stuket på.
Helst en gammal 1000 cc eller är jag helt fel ute?

Bygg för tusan, en Evel hoj kan ALDRIG vara fel!

En vanlig sportster borde väl funka för att få till stuket på.
Helst en gammal 1000 cc eller är jag helt fel ute?

Bygg för tusan, en Evel hoj kan ALDRIG vara fel!

Ja en sportster är ju enklast att bygga på.

Till TS.
Det låter som att du vill bygga streetracker helt enkelt, dvs en gathoj med samma stuk som en flattrackhoj. Sök på "harley flattracker" eller Harley streettracker". För delar till sportsterombyggnad kolla in tex storz http://www.storzperf.com/ samt http://www.phillittleracing.com/

Mig veterligen använde han väl främst Harleys fabriksräcer xr750 i flattrackversionen.

Hojarna på bilderna i första posten ser väl inte riktigt ut som XR?
Utblåset sitter ju på höger sida, en XR har väl utblåset mitt emot förgasaren? Det finns kanske olika modeller på XR?

/Stefan

Tackar mycket för svar. Ska definitivt spåna vidare på det här, vore ju riktigt hårt att få till något liknande.

Tackar mycket för svar. Ska definitivt spåna vidare på det här, vore ju riktigt hårt att få till något liknande.

Absolut överjävligt grym.
Att bygga en "stunthoj" med chassie som en Dalahäst och vikt som en GSX1100 från tidigt 80 tal och attityd.
Sen ett ställ som skulle få kapten Zoom att rodna av avund.

Bygg bygg bygg....:Bugar:Bugar

Absolut överjävligt grym.
Att bygga en "stunthoj" med chassie som en Dalahäst och vikt som en GSX1100 från tidigt 80 tal och attityd.
Sen ett ställ som skulle få kapten Zoom att rodna av avund.

Bygg bygg bygg....:Bugar:Bugar

Jo, man måste ju definitivt köra hela kitet. Skulle kanske funka med en av tjock-Elvis gamla mantlar också, lite samma stuk. Vore ju en jävla känsla att komma farandes förbi uteserveringarna i sommar med manteln fladdrande i vinden.

"Diskret" och "smakfullt" finns inte i den amerikanska vokabulären.

Ska du ha USA stil på grejorna så får du fan förgylla ekrarna och minst en framtand!

Hojarna på bilderna i första posten ser väl inte riktigt ut som XR?
Utblåset sitter ju på höger sida, en XR har väl utblåset mitt emot förgasaren? Det finns kanske olika modeller på XR?

/Stefan

Före XR tävlade HD i Flattrack med KR-motorn, som var en 750cc sidventilare. När bla engelsmännen tågade in med sina toppventilare så blev det med tiden svårt att konkurrera med KR effektmässigt. Då bestämda HD att skapa en toppventils tävlingsmotor som fick heta XR.

I början bestod XR 750 av många modifierade delar från sportster 900, dvs den även kallade järnsportstern/ironhead. En sådan tidig XR750 syns på bilden nedan (1970). Likadan gjutjärns xr750 som Evil sitter på i de första bilderna. Denna motor gav mer effekt än KR men visade sig ha svårartade värmeproblem vid varv efter varv på fullgas på ovalbanorna, bla pga av den låga värmeledningsförmågan hos gjutjärnscylindrarna och -topparna. Den fick därför öknamnet "våffeljärnet" av förarna.

För att fixa detta så designade HD ganska omgående en ny generation, den modifierade XR750:n. Den fick bla toppar och cylindrar i alumiumlegering. Ingenjörerna vände även den bakre toppens avgasport framåt så att den heta delen av baktoppen fick bäst kylning, som på framtoppen. Det är denna modifierade XR750-generation som de flesta känner till och som idag är legendarisk och fortfarande tillverkas av HD.
1983 släpptes fö en gatcykel, sportster XR1000, med en uppförstorad XR-motor.

1970_XR_750.jpg

Last edited:
I början bestod XR 750 av många modifierade delar från sportster 900, dvs den även kallade järnsportstern/ironhead. En sådan tidig XR750 syns på bilden nedan (1970).

Vilka back-flashar man får av den bilden :)
Såg "On Any Sunday" ihop med Husqvarna:s ledningsgrupp, Bengt Åberg, lite roadracingkollegor och de som jobbade med mc-utveckling och produktion i Huskvarna. Det var 1971 och de hade plockat hem en kopia av filmen och hyrt en biosalong i stan.
Den bästa mc-filmen ever ...

[YOUTUBE-ID]rl8rH1Qa00A&feature=related[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]9ZE2ICQ_gRw[/YOUTUBE-ID]

Vilka back-flashar man får av den bilden :)
Såg "On Any Sunday" ihop med Husqvarna:s ledningsgrupp, Bengt Åberg, lite roadracingkollegor och de som jobbade med mc-utveckling och produktion i Huskvarna. Det var 1971 och de hade plockat hem en kopia av filmen och hyrt en biosalong i stan.
Den bästa mc-filmen ever ...

Jag tycker om den filmen lika mycket. Jag får nog röka fredspipa med dig ang vårt HD/Ducce-krig :)

Här är en bra sekvens ur den filmen, HD XR750-flattracker.

[YOUTUBE-ID]e92nOzQc7o8[/YOUTUBE-ID]

Här är en vass HD XR750-motor som får slita varg i en hillclimbhoj, en hel del nitro i tanken. Men det är en vacker dödsång, stötstångsmotorer kan varva med hårda ventilfjädrar. :D

[YOUTUBE-ID]erj9U64Uh3Q&feature=player_embedded[/YOUTUBE-ID]

jörgen in da house:

Jag har klättrat på ett par Evel-hojar och som jag förstod det använde man sig av en hel del XR bitar som ram, fjädring & gafflar medan däremot hjul och framförallt motorer var helt standard Sportster för att det inte skulle krångla (som om inte HD krånglar) det var ju viktigare med pålitlighet än performance. Jag har själv ägt både XR1000 gathojen och ett par olika XR750 Trackers, har även byggt en XR750 "lookalike" med Storz bitar på en järn Sportster och looken går inte att klå, en XR är bara bland det coolaste på 2-hjul, gillar även XR1200 och skulle gärna ha en sån som kompis till Dee-Dee Ducati....

DP says: I Garaget finns det ett ZY 490 Street Tracker project....

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back