Dr800 bratstyle för grusåka

Ok, låter lovande!

Har en vacummätare liggande, man kan ju alltid se hur mycket den suger vid olika varvtal;)

Hade varit fräckt med en transparent slang med fjäder i som går till motorn,
det har dom på Bonneville!

Bra, annars hade jag tänkt tipsa om Biltemas vacuummätare, funkar rätt ok.

Kolla efter transparent högtemp soppaslang, jag har sett det på flera ställen. Brukar användas till powerjets på dragbike-harleys, så att man i bänken kan se när resp munstycket kickar in. HAr sett sån sklang i ganskla grov dim. Annars är det väl transparent siliconslang man får leta.

Fint ljud

[YOUTUBE-ID]tisZdCw7vd4[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
låter vass! Är det din?

bra tips med powerjet slangen, har nämligen 4st liggande (dock vikta för bilen), man kanske skulle investera i 2 till och sätta på cykeln:tummenupp

Går det att sätta bränsle pickupen till powerjeten i flottörhuset på rs gasare? Jäkligt trångt med flottören…har bara sett i bottenskruven, men det känns som att man skulle kunna sno soppa från huvudmunstycket om man sätter den där:confused:
 
Bra, annars hade jag tänkt tipsa om Biltemas vacuummätare, funkar rätt ok.

Kolla efter transparent högtemp soppaslang, jag har sett det på flera ställen. Brukar användas till powerjets på dragbike-harleys, så att man i bänken kan se när resp munstycket kickar in. HAr sett sån sklang i ganskla grov dim. Annars är det väl transparent siliconslang man får leta.

Fint ljud

[YOUTUBE-ID]tisZdCw7vd4[/YOUTUBE-ID]

Fan vad det pissar ut soppa på avslag. Ska det va så?
 
Kan nog bli en smäll om den baktänder…om man kör med luftburk då…

angående powerjeten, borde det inte gå att sätta "T" i bränsleslangarna mellan förgasarna?
 
fått på filter och avgas
img05371a.jpg

img05381z.jpg
 
fått på filter och avgas

Tjusigt! Gillar den funkionella stilen. Funktion är snyggt!:tummenupp

Ska du satsa på en flattrackkuts? Vore snyggt tror jag!

låter vass! Är det din?

bra tips med powerjet slangen, har nämligen 4st liggande (dock vikta för bilen), man kanske skulle investera i 2 till och sätta på cykeln:tummenupp

Går det att sätta bränsle pickupen till powerjeten i flottörhuset på rs gasare? Jäkligt trångt med flottören…har bara sett i bottenskruven, men det känns som att man skulle kunna sno soppa från huvudmunstycket om man sätter den där:confused:

Nej det är inte min hoj, jag använde Mikuni HSR45 på 1200:an och sedan HSR48 på 1640:n när jag körde med förgasare, de behöver inte powerjets.

Men sedan några år har jag sprut på min hoj.
 
Last edited:
jag ska lägga på den jag har och ta ett kort,
tror det är en "stortz/stork" eller något sånt, ha ha

man kan kanske köra med bägge, byta lite:confused:
 
jag ska lägga på den jag har och ta ett kort,
tror det är en "stortz/stork" eller något sånt, ha ha

man kan kanske köra med bägge, byta lite:confused:

Tvätta av bröstet på hojen innan du tar nästa kort framifrån också om du har lust. Smuts är ju ballt och så, men på bilder brukar det bara se trist ut, detaljerna försvinner tycker jag.

Ska bli kul att se hur ejektorn funkar!
 
Tvätta av bröstet på hojen innan du tar nästa kort framifrån också om du har lust. Smuts är ju ballt och så, men på bilder brukar det bara se trist ut, detaljerna försvinner tycker jag.

Ska bli kul att se hur ejektorn funkar!

vi får se hur det går med tvätten…väntar nog med det tills jag river den för lack:)

ja ska bli kul att testa ejektorn, kanske ger massor av häst:yoparty
 
...
ja ska bli kul att testa ejektorn, kanske ger massor av häst:yoparty

Tänkte fråga vad en ejektor är men fann följande via sökfunktionen: "Det du menar är det som inom dragracing med bilar (jänk) ofta kallas vacu-pan, dvs en ejektor monteras i headersena (grenrören på vårt språk) och den höga gashastigheten där används då för att suga ut luft ur vevhuset. Effektökningen består då främst i att vevparti och kolvar får mindre luftmotstånd.
"


Kan inte låta bli att undra hur mycket effekt kan detta ge? Låter som marginella effekter för en lekman... Eller?
 
Tänkte fråga vad en ejektor är men fann följande via sökfunktionen: "Det du menar är det som inom dragracing med bilar (jänk) ofta kallas vacu-pan, dvs en ejektor monteras i headersena (grenrören på vårt språk) och den höga gashastigheten där används då för att suga ut luft ur vevhuset. Effektökningen består då främst i att vevparti och kolvar får mindre luftmotstånd.
"


Kan inte låta bli att undra hur mycket effekt kan detta ge? Låter som marginella effekter för en lekman... Eller?

Frågan är dock vad det kan tänkas göra på en stånka när kolven vänder och går uppåt igen, vevhusventalationen borde balanseras efter ett varv - eventuellt blowby. Tror inte det blir någon effektvinst om det inte handlar om stora blowby mängder men det ser onekligen tufft ut :)

Exempelvis en vanlig rad4 har intern balancering av under/övertryck - blowby där gör det nog större skillnad.
 
Last edited:
vi får se hur det går med tvätten…väntar nog med det tills jag river den för lack:)

ja ska bli kul att testa ejektorn, kanske ger massor av häst:yoparty

Klart du ska göra som du vill, bara jag som gillar när det är rent :tungan

Traditionella sadel (som du har på dina bilder) kan ju vara rätt snyggt det med tycker jag. Men det beror ju (i mina ögon) väldigt mycket på vad man då väljer för bakstänka samt hur väl man matchar ihop sadeln med tanken

Här är exempel på två funktionella hojar som jag tycker ser kraftfulla ut trost att de har traditionell solosadel (inte har en flattrackliknande kuts och limpa).

Guzzi-racer, inte flattrack dock

amba-racer-1.jpg


HD:s flattrackinspirerade gathoj XR1000 (Streettracker)

Harley%20XR1000%2084.jpg


xr1000b.jpg
 
ejektorn ska ge bättre kolvringstätning, lägre vevhustryck och en jämnare kurva/varvar ur lättare – i teorin:tummenupp

Fina hojar Jörgen, men…jag skulle kapat bakskärmen på samtliga och satt på crossdäck:yoparty
 
ja den är jävligt najs, tycker att tanken inte riktigt passar i bakkant bara annars helt ok:tummenupp
 
En sån här hade inte gjort ont heller, kostar en del att bygga tyvärr…
30543164.jpg

Shot at 2010-02-11
95856135.jpg

Shot at 2010-02-11
tl3gallery.jpg

Shot at 2010-02-11
tl4gallery.jpg

tl5gallery.jpg

Shot at 2010-02-11
 
nu har jag fått dit framlampan, en HPD special. Bosch extraljus hus, biltema insats, dr800 parkeringslampa, hundkoja lyktnät, rattar från skrotlådan.
Tanklocket damp ner i lådan också, direkt från Hong Kong

Bifogar några bilder på flattrack kutsen också…får nog höja och byta fälgar om man ska köra med den på…(men funderar på att lacka den när vi ändå håller på och kluddar – ifall man skulle ändra sig :))

dsc00075w.jpg

dsc00077v.jpg

dsc00078ej.jpg

dsc00076jy.jpg

dsc00079s.jpg

dsc00080rb.jpg
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top