Övertalning R1+nybörjare

Jag tycker man skall se första hojen som "utbildningshoj". Den bör inte vara extrem åt något håll. Supersport, Tung glidare eller "Goldwingtyp". Inga av dessa hojtyper har lämpliga egenskaper för att kunna öva in en bra körteknik med t.ex. kurvtagning o bromsning.
Det är även svårt för en nybörjare att körmässigt utnyttja dom mer extrema variantena oavsett vilken inriktning (supersport, tung custom).

Därmed inte sagt att första hojen skall vara någon tråkig hoj på 30- 40 hk. Många av dom hojarna som rekommenderats har t.ex motorer på runt 100 hk, så dom är inga "sömnpiller" precis. Alu-ramar, dubbla skivbromsar fram och up-side down gafflar är vanlig utrustng.

Last edited:
En kåtte LC4 SM av den typ man har råd med är det absolut bästa man kan ge sig på för att lära sig spaka båge, kostar gratis att lägga, går mer än tillräckligt fort, och ALLA kan ha skitkul på en sådan.

/J - själv sugen på en 690 SMR - saknar min gamla seKsförti'.

Tycker det finns gott om tyckande och tänkande i denna tråd.
Och gott om personangrepp på killen det gäller utan att någon har den minsta aning om vem han är.
Det finns inga belägg för vilken hoj som är bäst att börja med punkt!
Han ska köpa den hojen han tycker om, för att köra hoj är ROLIGT!
Hur långt han vill komma med sin åkning är upp till honom!

:tummenupp

Kloka ord från en gammal man! :D

Hej, jag har precis tagit körkort för bil och tänkte nu skaffa mig något att åka i.
Är lite inne på en golf gti eftersom jag tycker det är fina bilar. Roliga att köra också vad jag förstått :)

Är lite orolig att en sådan blir lite för mycket för mig dock... är kanske en trabant ett bättre nybörjarval?

Tacksam för tips och råd.
Nu blev jag sugen på en Trabant. Hur snygga som helst och man kommer verkligen att sticka ut!
trabant.jpg

Något för Jönsson ligan, Stig Helmer och Mig! :) Fordonshumor är den bästa humor!

Last edited:
En kåtte LC4 SM av den typ man har råd med är det absolut bästa man kan ge sig på för att lära sig spaka båge, kostar gratis att lägga, går mer än tillräckligt fort, och ALLA kan ha skitkul på en sådan.

/J - själv sugen på en 690 SMR - saknar min gamla seKsförti'.

Med en KTM 640 och en R1 i garaget/vardagsrummet borde man alltså vara safe?:va

Jag tycker att det är fel att dra alla över en kant vilket jag försökt att få fram:).
Jag brukar inte komentera mycke här på forumet men de här kunde jag inte låta bli, till alla här på SH sitt inte å gnäll på folk vi delar ett intresse och låt oss har roligt:yoparty.
( kika lite på olyckorna och kunde inte se det sambandet supersport och unga i 20 års åldern ).

Köra hoj fort är farligt ja! men vi alla gör de eller hur?? annars vad ska vi ha sporthojar till???

Det är väl inte frågan om att gnälla på någon eller hacka på någon.
Såvitt jag har sett så har det enda gnällande och hackande som förekommit i tråden varit från dom som hävdar att en R1 eller liknande är ett bra val som förstahoj.

Diskussionen handlar ju inte om huruida just kompisen till TS klarar av att hantera en R1. Den handlar ju om huruvida en R1 är ett bra val som förstahoj rent generellt.
Visst. Det finns dom som skaffar en R1 och grejar det galant då det ju i slutänden är föraren som avgör hur farligt det ska bli.
Men faktum kvarstår att körställningen på en supersport gör att det blir lite svårare att få överblick över trafiken.
Prestanda hos en supersport gör att om du missbedömer ingången till en kurva och bromsar för sent så går det rejält fort ut bland tallar och granar då du med lätthet kommer upp i 200 om det inte är en kort raka.

Rent generellt så är en nybörjare på inget sätt tillräckligt skicklig som MC-förare för att kunna använda mer än en ytterst liten bråkdel av den prestanda som en supersport erbjuder. Det kan vi väl alla vara överens om. Jag tror till och med att det är så att det är ganska många av dom som kört relativt många år som fortfarande inte är i näreten av att utnyttja den prestanda man har i en sådan hoj.

När jag själv tog kort för något år sedan så valde jag en TDM 850 på grundval att den är nästan lika snabb som en sport upp till 100 men betydligt billigare i försäkring och inte i närheten av samma toppfart samt att den enligt dom tester jag läste på var relativt lättsvängd och rolig på kurviga vägar.
Jag var inte i närheten av att använda prestandan full ut ens med den hojen och jag har mycket svårt för att tro att jag skulle ha haft roligare på en supersport. Det hade ju inte gått fortare i alla fall.
Fortfarande idag efter ganska många 1000 mil körning så är det inte hojen som begränsar mig i min körning annat om om det skulle bli frågan om toppfartskörning på raksträcka då. Men handen på hjärtat. Hur kul är det.

Det som är roligt och underbart med att köra hoj är ju att köra en kurvig väg i lite forcerat tempo och känna hur man bara får till den där underbara kurvtagningen där det bara flyter genom kurvorna med sköna nedlägg. Det behöver man inte så många hk för att greja.

Innan man tagit kortet vet man ju inte med säkerhet om man verkligen kommer att tycka att det är underbart att köra hoj. Dessutom är risken att man lägger hojen relativt stor även om det kanske bara är frågan om att lägga ner den på parkeringen för att man missbedömer en vändning.
Att då lägga 20000 om året på försäkring för en hoj och sedan få pynta 10000 för kåpor för att man lade den på parkeringsplatsen känns lite onödigt när man kan ha precis lika roligt och lära sig bli en bättre förare precis lika bra på en hoj som man försäkrar för 5000 och som ändå har mer prestanda än man klarar av att utnyttja.

Visst ska man köpa den hoj man vill ha och du valde kanske en supersport men frågan är om du ärligt kan säga att du skulle blivit en sämre förare av att börja med något med inte lika överdrivna prestanda.

Det är ett väldigt liv om hur olämplig en klass7hoj är som förstahoj, hur många av er som höjer era röster har egentligen börjat karriären på en sådan?
För min egen del, började realiseringen av en dröm (A-kort) med ett impulsköp av en zx9:a, visst inte liika häftig som en R1:a, men jag anser skillnaden vara akademisk. Jag hade då åkt cross i närmare 10 år och insåg snart att tung hoj inte riktigt var samma grej, alls. Jag kan dock inte påstå att jag tycker sporthojar är särskilt svårkörda, snarare tvärtom. I körkortstrådar gapas det högt om att lågfartsmanöverbanor inte har något med riktig körning att göra, varför hänga upp sig så på det, att hojarna skulle vara så svårkörda där?

För mig handlar motorcykelåkning om lust, hade jag köpt någon "körkortshoj" hade min hojkarriär blivit ganska kort. Sedan dess har jag sett stora delar av Sverige och halva Europa, varit på ett oräkneligt antal Bkk:er. Jag skulle tro att min förarutveckling har skett i snabbare takt än på en "körkortshoj", eftersom jag haft/har så jävla roligt på mina sportmotorcyklar. Hade jag segat runt på något jag egentligen inte tyckte var roligt att åka på, ja, go figure.

Någon håller motarder för att vara optimal nybörjarhoj, jag har ägt några stycken, och jag vet inte om jag håller med. De duger inget vidare för att ta sig några längre sträckor. Det blir gärna svina som en idiot runt stan och man är snart känd hos polisen.

Det man bör ha med sig, nybörjare som rutinerad, är att man möter sitt motorcykelåkande med ödmjukhet, varje dag.

Någon håller motarder för att vara optimal nybörjarhoj, jag har ägt några stycken, och jag vet inte om jag håller med. De duger inget vidare för att ta sig några längre sträckor. Det blir gärna svina som en idiot runt stan och man är snart känd hos polisen.

Icke, det är kurvsmiskare av rang, en LC4:a SM är det optimala 70-vägsredskapet, att många inte förstår det och cirklar runt korvkiosken är mer handhavandefel. :fakta

Icke, det är kurvsmiskare av rang, en LC4:a SM är det optimala 70-vägsredskapet, att många inte förstår det och cirklar runt korvkiosken är mer handhavandefel. :fakta

Jo jag vet, när jag tröttnade på att åka på ett hjul överallt gjorde jag två bansäsonger.

Men icke desto mindre, man slår sig lika mycket i 100 på en motard som på en sport 600 eller sport 1000.

Jo jag vet, när jag tröttnade på att åka på ett hjul överallt gjorde jag två bansäsonger.

Men icke desto mindre, man slår sig lika mycket i 100 på en motard som på en sport 600 eller sport 1000.

Absolut, men hur pass styggt det bär iväg, och hur illa en ovan sitter, kör och hanterar en literklubba gentemot en motard gör en väsentlig skillnad. :) Allt är mer oförlåtande på sporthojen, motarden är en förväxt moped som man faktiskt har sjukt kul på.

Motarden suckar ur vid 140, där har man precis börjat tänka på att klappa i 3:an på sporthojen, en del är fortfarande kvar på 2:an.

Men, visst, det gör lika ont att åka av i 100 på båda.

Fjantigt, han ska såklart börja me en hayabusa TURBO!

en sleten volvo har ju mer hästar än en R1 jue

edit: vill han bara ha poser-faktorn kan han ju köpa en YZF-R125, mycket billigare försäkring :D

Last edited:
Man kan se frågan från en annan synvinkel

Vad är det största problemet?

Jag har sett uppgifter på att en förare har väldigt hög sannolikhet att krasha första säsongen man har körkort. Särskilt efter en tid då man är varm i kläderna. Sannolikheten är mycket hög för just förarna som väljer sporthoj som första hoj, högre än för dem som väljer andra typer av hojar.

Vad är då grundproblemet, själva hojtypen som fysiskt väsen med de egenskaper de har?

Eller är det kanske de attityder och den livsstil dessa förare har?
(som i första hand vill köra sporthoj)

Problemet finns där oavsett, det blir bara förbaskat mycket dyrare att krasha med en R1'a än en billigare hoj. Jag vill påstå att det finns mer stöd för att förare som väljer sporthoj som förstahoj kan ha dåliga förutsättningar för korrekta riskbedömningar. Det är inte Yamaha R1-modellen som går fortare än deras hjärna. Så kanske problemet är inte att Yamaha R1 är en dålig nybörjarhoj, problemet är föraren som har drömmen om att börja med en sådan.

Men drömmar har vi alla, och vi har alla rätt att ha dem. Jag är ännu inte mogen för en R1'a, kanske jag aldrig blir det. Men jag drömmer, trots att jag fyller 40 nästa år.

Nybörjaren gör kanske inte fler misstag på r1: an än på t.ex ER 6 an eller Hornet 600. MEN misstagen "förstärks" av dom höga motorprestana o bromsprestanda. Misstaget korrigeras ofta lättare på en mindre extrem hoj än på supersport, så att en olycka kan undvikas.

Nybörjaren gör kanske inte fler misstag på r1: an än på t.ex ER 6 an eller Hornet 600. MEN misstagen "förstärks" av dom höga motorprestana o bromsprestanda. Misstaget korrigeras ofta lättare på en mindre extrem hoj än på supersport, så att en olycka kan undvikas.

Många har hävdat det i denna tråden, men jag är väldigt osäker på om detta skulle stämma i verkligheten. Efter första säsongen på sporthoj med nytt färskt körkort så dräller det av hojar i diken och virade runt träd oavsett kubiktal. Min uppfattning är att man klotar ner hojen i diket oavsett kubik. Dessutom är det stora mörkertal därför många har bara halvförsäkrat på sporthoj och anmäler aldrig avåkningar.

Finns det siffror som säger att kubiktalet på sporthojen avgör hur stor risk det är att krasha som nytagen körkortstagare?
Alla siffror jag har sett har jämfört hojarna oavsett körkortsåldern. Då är supersport överrepresenterade, men dessa jämförelser säger inget om föraren är erfaren eller nybakad. Det kan ju vara så att många förare som gillar supersport tar för höga risker snarast, inte att hojarna i sig skulle döda förarna pga. deras egenskaper.:confused:

Bara för att en sak upprepas nog många gånger behöver det i sig inte betyda att det är sant. Jag är mest tveksam till detta, tror varken eller.

Det är ett väldigt liv om hur olämplig en klass7hoj är som förstahoj, hur många av er som höjer era röster har egentligen börjat karriären på en sådan?
För min egen del, började realiseringen av en dröm (A-kort) med ett impulsköp av en zx9:a, visst inte liika häftig som en R1:a, men jag anser skillnaden vara akademisk. Jag hade då åkt cross i närmare 10 år och insåg snart att tung hoj inte riktigt var samma grej, alls. Jag kan dock inte påstå att jag tycker sporthojar är särskilt svårkörda, snarare tvärtom.

Ursäkta, jag trög...

Har jag förstått dig rätt? Försöker du argumentera för att sporthojar egentligen inte är så svåra att lära sig att köra på genom att använda dig själv som exempel? Du skriver ju att du hade 10 års (!) erfarenhet av cross innan du skaffade tung moppe.

Hade du då inte tränat kurvteknik, balans, broms, och körplanering i 10 år innan du satte dig på R-hojen? Eller åkte du som passagerare på crossen i 10 år? :confused:

Jag hävdar alltjämt att R-hojar ej är lämpliga för nybörjare. Man bör ha några års erfarenhet av hoj-körning innan man grenslar en sådan. Precis som jag tror att du hade!

I körkortstrådar gapas det högt om att lågfartsmanöverbanor inte har något med riktig körning att göra, varför hänga upp sig så på det, att hojarna skulle vara så svårkörda där?

Sant, det finns många som hänger upp sig på det. Och det finns folk som tror på tomten. Båda kategorierna lever i en illusion. Det finns ytterst få saker som säger mer om en motorcyklists kompetens som förare är dennes körförmåga i lågfartsövningar.

Last edited:
Många har hävdat det i denna tråden, men jag är väldigt osäker på om detta skulle stämma i verkligheten. Efter första säsongen på sporthoj med nytt färskt körkort så dräller det av hojar i diken och virade runt träd oavsett kubiktal. Min uppfattning är att man klotar ner hojen i diket oavsett kubik. Dessutom är det stora mörkertal därför många har bara halvförsäkrat på sporthoj och anmäler aldrig avåkningar.

Finns det siffror som säger att kubiktalet på sporthojen avgör hur stor risk det är att krasha som nytagen körkortstagare?
Alla siffror jag har sett har jämfört hojarna oavsett körkortsåldern. Då är supersport överrepresenterade, men dessa jämförelser säger inget om föraren är erfaren eller nybakad. Det kan ju vara så att många förare som gillar supersport tar för höga risker snarast, inte att hojarna i sig skulle döda förarna pga. deras egenskaper.:confused:

Bara för att en sak upprepas nog många gånger behöver det i sig inte betyda att det är sant. Jag är mest tveksam till detta, tror varken eller.

Det var säkert inte det du menade, men det finns gott om statistik i rapporter där döda resp skadade är uppstucka efter kön, ålder, motorcykelkategori, om de var ägare till hojen de dog på eller ej, social bakgrund osv.

Jag har själv länkat till såna rapporter många ggr, lätt att googla upp själv. De flesta rapporter visar att det är män i åldern under 28, på klass 7 hoj och från hem med föräldrar utan akademisk utbildning som företrädesvis kör ihjäl sig på hoj. Samma i trafikolyckor med bil.

Sedan tror jag förstås också att risktagare dras till 1000cc köpesporthoj.
Skulle man släppa in en klass bokstavsbarn på hojmässan skulle jag tro att iaf killarna strax skulle sitta och torrbryta på R1 och Gixxrar sas.

Last edited:
Det var säkert inte det du menade, men det finns gott om statistik i rapporter där döda resp skadade är uppstucka efter kön, ålder, motorcykelkategori, om de var ägare till hojen de dog på eller ej, social bakgrund osv.

Jag har själv länkat till såna rapporter många ggr, lätt att googla upp själv. De flesta rapporter visar att det är män i åldern under 28, på klass 7 hoj och från hem med föräldrar utan akademisk utbildning som företrädesvis kör ihjäl sig på hoj. Samma i trafikolyckor med bil.

Sedan tror jag förstås också att risktagare dras till 1000cc köpesporthoj.
Skulle man släppa in en klass bokstavsbarn på hojmässan skulle jag tro att iaf killarna strax skulle sitta och torrbryta på R1 och Gixxrar sas.

Jag håller med dig om det sista i synnerhet. Det är vissa individer som är problematiska att kombinera med en supersporthoj. Min lilla fräcka invändning till de som köper supersport som första hoj med avsikten att använda den som symboliskt kapital(imponera på omgivningen), kanske inte i första hand skall rådas att köpa en annan sporthoj i 600klassen. Det ligger närmare till hands att avråda från köp av motorcykel överhuvudtaget. Men jag har ju naturligtvis inte menat detta till trådskaparen, utan bara generellt.

Jag ser i nuläget iof ingen annan anledning till att köpa just en R1'a som första hoj, utom möjligen som symboliskt kapital. Men det beror nog snarast på att jag ser att många utvecklar sin hobby med MC just åt det hållet med märkeskläder och skor som ska matcha och det skall vara det finaste och dyraste.

Sen har vi en mycket stor grupp förare som kan hantera en R1'a och det syns på både kläderna och körstilen. Där får man min respekt på ett annat sätt. Det är ju en fröjd att se de som verkligen kan hantera sina hojar fullt ut.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025