500cc: Back to the future

Dommaren sabbade inte bara racet, han sabbade troligtvis hela världsmästerskapet. Det där racet är historiskt. Eftersom en av favoritdebatterna här på forumet är Biaggi-Är-Ingen-Världsmästare-Ha-Ha-Ha-Haaaaa kan det vara intressant för alla historielösa färjekaptener att veta att Biaggi i just det ögonblicket var på god väg att ta VM-titeln från regerande mästaren Doohan
Möjligen hade även debatten om "värdig" världsmästare(eller racevinnare)sett annorlunda ut då Biaggi fram till svartflaggen inte varit före Doohan i mål i något race där båda passerat målflaggen.
 
VM-titeln från regerande mästaren Doohan, att just det domslutet är mycket omdebatterat vilket fått konsekvensen att man sedan dess ser annorlunda på liknande situationer. Hade samma situation uppstått tidigare hade Biaggi inte blivit svartflaggad och historieböckerna hade troligtvis sett annorlunda ut. Svartflaggan var förvisso regelrätt men också orättvis och totalt meningslös, den betydde ingenting förutom att Biaggi förlorade 25 poäng, en helt rättvis seger och kanske ett helt världsmästerskap.

Det var ju samma sak när Rossi körde om på gulflagg (minns inte vilket race) och bara fick tidstillägg. Jag undrar om det inte hade blivit ett "stop ang eller drive thru" om det varit någon annan. På nåt sätt känns det som att man inte bråkar med stjärnan.

/J
 
Orkade inte läsa hela tråden.
Men:
Kommer ihåg när "Big bang motorerna" introducerades.
500kubikarna var då så vassa att 250kubikarna började köra snabbare varv på en hel del banor.
Då hade piloterna i flera år tjatat om körbarare register.
Tillverkarna lyssnade inte.
Siffror på pappret var viktigare.
Att trottlarna aldrig fick gå i taket var inte deras problem.

Det är den historien jag fått höra.
Sanningshalten vet jag inte.
 
Svartflaggan var förvisso regelrätt ]

Känns motsägelsefullt

. Biaggi förlorade 25 poäng, en helt rättvis seger och kanske ett helt världsmästerskap.

Med ovanstående

Man kan diskutera värdiga världsmästare i evighet och Biaggi hade sina chanser men lyckades aldrig förvalta dom. Han var grymt bra men hade oturen att tävla mot bättre förare som Doohan och Rossi.
99 och 00 borde han tagit chansen att vinna men inte ens då lyckades han.
Snacket att han körde på fel material tror jag inte ett skit på.
 
Last edited:
Tyvärr finns det en hel generation av MC-åkare som aldrig kört tunga 2taktare och dom kan nog inte förstå vad tjusningen är, vilket är synd. Jag önskar att jag aldrig hade sålt min TDR 250. Dom kanske inte gick snabbt men det kändes fan som att det gick undan. Som någon skrev så är illusionen av fart mer intressant än faktiska tider och det var gamla oljebrännare bra på att förmedla. Att köra en RD500, RG500 eller någon annan liten ettrig sak kan enklast beskrivas som uppskjutet på Liseberg. Inget, inget sedan allt på en gång:yoparty Att det sedan luktade gött med castrol helsyntet ur piporna gjorde inte saken sämre. Jepp, tvåtakt var/är roligt att köra och det var roligt att titta på GP när det var 2takt.
 
Tyvärr finns det en hel generation av MC-åkare som aldrig kört tunga 2taktare och dom kan nog inte förstå vad tjusningen är, vilket är synd. Jag önskar att jag aldrig hade sålt min TDR 250. Dom kanske inte gick snabbt men det kändes fan som att det gick undan. Som någon skrev så är illusionen av fart mer intressant än faktiska tider och det var gamla oljebrännare bra på att förmedla. Att köra en RD500, RG500 eller någon annan liten ettrig sak kan enklast beskrivas som uppskjutet på Liseberg. Inget, inget sedan allt på en gång:yoparty Att det sedan luktade gött med castrol helsyntet ur piporna gjorde inte saken sämre. Jepp, tvåtakt var/är roligt att köra och det var roligt att titta på GP när det var 2takt.

TDR är en favorit här också.
Huliganmoped.
 
Orkade inte läsa hela tråden.
Men:
Kommer ihåg när "Big bang motorerna" introducerades.
500kubikarna var då så vassa att 250kubikarna började köra snabbare varv på en hel del banor.
Då hade piloterna i flera år tjatat om körbarare register.
Tillverkarna lyssnade inte.
Siffror på pappret var viktigare.
Att trottlarna aldrig fick gå i taket var inte deras problem.

Det är den historien jag fått höra.
Sanningshalten vet jag inte.

Att 250 skulle varit snabbare på vissa banor 1991 kan jag säga direkt att det inte stämmer. 1991 skedde en dramatisk förändring på framförallt däckssidan som gjorde att 500:orna var apsnabba. Big bang gjorde inte så mycket för varvtiderna utan mer att man kunde spara däck och köra fortare över ett helt race, speciellt i regn. 1997 bytte ju Doohan tillbaka till screamern och var överlägsen, chassi/däck/fjädring hade hunnit ikapp.
 
Att 250 skulle varit snabbare på vissa banor 1991 kan jag säga direkt att det inte stämmer. 1991 skedde en dramatisk förändring på framförallt däckssidan som gjorde att 500:orna var apsnabba. Big bang gjorde inte så mycket för varvtiderna utan mer att man kunde spara däck och köra fortare över ett helt race, speciellt i regn. 1997 bytte ju Doohan tillbaka till screamern och var överlägsen, chassi/däck/fjädring hade hunnit ikapp.

Mycket möjligt.
Det brukar ta några år innan sanningen kommer fram.
 
Aldrig snabbare än snabbaste 500'a, men på många banor har ju de snabbaste i 250 vart snabbare än ett par 500'or. Så har det ju vart även på senare år.

Det handlar nog mer om föraren än om hojen. Om vi ser i vår lilla ankdamm här hemma är det tex inte ovanligt att de snabbaste 125:orna slår större delen av 250 fältet.
 
ni surrar om 91 lr...men det är 85 och assen som är collt (sabbar här en klokren frågesports bild :va:va)

kolla vad han kör för hoj:tummenupp
 

Bifogat

  • Parrish_85_01.jpg
    Parrish_85_01.jpg
    41.2 KB · Visningar: 88
ni surrar om 91 lr...men det är 85 och assen som är collt (sabbar här en klokren frågesports bild :va:va)

kolla vad han kör för hoj:tummenupp
Steve Parrish körde för Mitsui Yamaha i England på något slags RD/TZ-hybrid som tydligen gick sönder för att RD-vevaxeln (axlarna?) inte höll.

Fick man köra GP med modifierade gathojar då? :confused:
 
Last edited:
Steve Parrish körde för Mitsui Yamaha i England på något slags RD/TZ-hybrid som tydligen gick sönder för att RD-vevaxeln (axlarna?) inte höll.

Fick man köra GP med modifierade gathojar då? :confused:


och vet du varför dom var med ?? (kanske lite lånsökt med testa ett svar)


och vem var dom sur/arg/knäkt av :va
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top