Batteriet exploderade

Tråkigt som fan att det hände.

Kom ihåg om det händer igen att man inte ska hälla vatten på
batterisyra, det ser till så att det fräter ännu mer.
Basiskt tvättmedel, typ Ajax eller bakpulver fungerar bra för att
neutralisera syran med.

Edit: Om man nu inte har tillgång till att spruta på mängder med vatten.

Tror du att det var anledningen till att det small? Att spänningen var för hög?

Batteriet var iaf ett Euroglobe YB16AL-A2. Har ingen aning om detta är original eller inte. Dels small själva plasten, dessutom lättade locket på batteriet en aning. Ska försöka lägga upp lite bilder.

Borde kanske sparat batteriet för ev. ersättning. Nu lämnade jag in det till Statoil, men jag tog några bilder iaf.
Din hoj är 12 år gammal så detta är inte ett orginalbatteri, säkert inget fel på batteriet men laddningsregulatorn har nog klibbat fast som många redan konstaterat.

Byt regulator innan du provar ett nytt batteri.

Biltema har batterier till radfyror men till twinnar funkar dom dåligt.

Tror du att det var anledningen till att det small? Att spänningen var för hög?

Batteriet var iaf ett Euroglobe YB16AL-A2. Har ingen aning om detta är original eller inte. Dels small själva plasten, dessutom lättade locket på batteriet en aning. Ska försöka lägga upp lite bilder.

Borde kanske sparat batteriet för ev. ersättning. Nu lämnade jag in det till Statoil, men jag tog några bilder iaf.

På mina Monstrar har batteriet alltid legat horisontellt under tanken, då måste det vara ett gelbatteri. På bilderna ser det ut som ett konventionellt batteri med pluppar för att fylla på vätska.

Va trevligt att di säger det när jag just nu sitter o skriver från skitan från storebrorsan till iPod Touchen, iPhone! :S

Skit färdigt! fort som fan :4skrika Och släng iväg mobilen och ta skydd i badkaret!

På mina Monstrar har batteriet alltid legat horisontellt under tanken, då måste det vara ett gelbatteri. På bilderna ser det ut som ett konventionellt batteri med pluppar för att fylla på vätska.

Det var det jag reagerade på, de så kallade "underhållsfria" batterierna är mycket bättre på att hantera överladdning och vibrationer..

Glöm inte att tvätta av skinntället o stövlar ifall du har fått stänk på det.

Fick ingen syra på kläderna som tur var, så kul att nånting gick rätt idag iaf.

Kanske är så på de senare årsmodellerna? Min är en -97a och där står batteriet i en slags plastbalja under tanken bakom luftintaget.

Last edited:
Köp dig ett gelbatteri, även om risken finns att de smäller (dock mycket mindre risk än hos konvetionella batterier som du verkar ha haft) så finns det inget som kan rinna ut.

Nope.
jag köper via www.kimsmc.se och det är bra pris.

Tackar för tipset :tummenupp
Har dragit iväg ett mail till dom.

Köp dig ett gelbatteri, även om risken finns att de smäller (dock mycket mindre risk än hos konvetionella batterier som du verkar ha haft) så finns det inget som kan rinna ut.

Jo det kanske blir ett sådant, måste kolla upp hur det funkar med min hoj bara. Har hört andra, förutom de i denna tråd, som upplevt hojen som mer svårstartad med gelbatteri.

Last edited:
Är du lite haj på el så bygger du om och köper en laddregulator till en bil på biltema. 99:- Funkar kanon på min gamla Yamma.

Jo det kanske blir ett sådant, måste kolla upp hur det funkar med min hoj bara. Har hört andra, förutom de i denna tråd, som upplevt hojen som mer svårstartad med gelbatteri.
Kolla upp vilket CCA (Cold Crank Amp) som krävs, Biltemas ger ca 110 CCA i startström och det funkar dåligt, min twin kräver 230 CCA.

Tackar för tipset :tummenupp
Har dragit iväg ett mail till dom.

Jag har även fått hans rabatt, så det blir billigare än katalogen :tummenupp

Kolla upp vilket CCA (Cold Crank Amp) som krävs, Biltemas ger ca 110 CCA i startström och det funkar dåligt, min twin kräver 230 CCA.

Är det då biltemas GEL batteri du jämför med?

Jag har bytt till ett sånt på min och upplever att det har mera "umph" än något tidigare batteri.

Är du lite haj på el så bygger du om och köper en laddregulator till en bil på biltema. 99:- Funkar kanon på min gamla Yamma.

Det låter nog som den bästa lösningen. Kanske man till slut får nån nytta av civ. ing-utbildningen i elektroteknik i alla fall. Har faktiskt funderat på att dra om stora delar av elsystemet innan detta inträffade pga mycket annat strul med blinkers, bakljus, åtskilliga trasiga säkringar osv.

Vissa saker med Ducati är ju väldigt bra, andra saker är väl... charmiga kanske man kan säga. Elsystemet är väl inte direkt Ducatis paradnummer, iaf inte på lite äldre modeller.

Har lämnat hojen i stan nu, vågar man byta batteri och köra hem hojen med den trasiga regulatorn?

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back