Batteriet exploderade

DowJones

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2009
Hoj
1997, Ducati Monster 900
Hade varit och kört en sväng på Bogarn och var på väg hem genom stan. När jag står vid ett rödljus utanför Wennergrens center hör jag :skrämd PANG :skrämd och känner att det smäller till mot låret och skrevet. Trots att jag hade headsettet på med ganska hög volym var det en rejäl smäll. Första tanken var att kamremmen gått och att det lagades ventilsallad i motorn. Motorn fortsatte dock att gå så jag stängde av den och rullade upp hojen på en refug, där jag såg jag att det läckte någonting och rann ut över motorn.

Rätt surt eftersom det blev rätt mkt märken på både ramen och motorblocket av svavelsyran som rann ut.:va

Man blir rätt skärrad också när man tänker på vad som hänt om detta inträffat 30 min tidigare under lite mer inspirerad körning. :näsblod

Någon som varit med om detta tidigare? Kan packningar eller dyl. tagit stryck av detta? Ungefär hälften av syran i cellen som exploderade rann ut.

aj fan vad surt!

kolla med ditt försäkrningsbolag om ersättning för skadorna.

aj fan vad surt!

kolla med ditt försäkrningsbolag om ersättning för skadorna.

Jo det kan det ju vara värt att kolla upp faktiskt. Ingen aning hur dom värderar kosmetiska skador på ram och motor.

Spola ordentligt med vatten nu med en gång för att minimera frätskadorna.

Jo, en polare ställde upp och kom förbi med några petflaskor med vatten och en tvättsvamp så vi tvättade bort syran mindre än en timme efter läckaget, men frätskadorna kom nog direkt.

Last edited:
Företaget som tillverka batteriet ska väl ha någon skyldighet till ersättning i detta fallet? Eller är jag ute på zatzy.com fullkomligt??

Är det nån som vet varför batteriet smal? :S låter rätt otäckt! Har ju hört skrekhistorier om mobilbatterier som överhettat och sprängts men kan det verkligen bero på det nu tror ni?

Det låter som att det är läge för dig att köpa en ny laddregulator ;)

Tror du att det var anledningen till att det small? Att spänningen var för hög?

Batteriet var iaf ett Euroglobe YB16AL-A2. Har ingen aning om detta är original eller inte. Dels small själva plasten, dessutom lättade locket på batteriet en aning. Ska försöka lägga upp lite bilder.

Borde kanske sparat batteriet för ev. ersättning. Nu lämnade jag in det till Statoil, men jag tog några bilder iaf.

Bifogat

• batteri1.jpg
    batteri1.jpg
    185.8 KB · Visningar: 188
  • batteri2.jpg
    batteri2.jpg
    102.9 KB · Visningar: 202
  • batteri3.jpg
    batteri3.jpg
    125 KB · Visningar: 180
Last edited:
Är det nån som vet varför batteriet smal? :S låter rätt otäckt! Har ju hört skrekhistorier om mobilbatterier som överhettat och sprängts men kan det verkligen bero på det nu tror ni?

Var ju en såndär ipod touch nånting som exploderade rejält! för ett tag sen. Och det small verkligen, började först pysa i den och sen boom.

Så jag är sugen på att kräla tillbaka till nokia 3310 :D

Blyaccar kan smälla i vissa lägen.

Om en brygga mellan plattorna brinner av ovanför vätskenivån kan den antända väte/syre gasblandningen ovanför i vissa lägen.

När blybryggan brinner av pga överbelastning,kontruktionsfel eller mekanisk åverkan blir det en gnista....knallgas+gnista= smäll

Var ju en såndär ipod touch nånting som exploderade rejält! för ett tag sen. Och det small verkligen, började först pysa i den och sen boom.

Va trevligt att di säger det när jag just nu sitter o skriver från skitan från storebrorsan till iPod Touchen, iPhone! :S

Att ha batterier, även gamla i garaget/verkstaden kan vara farligt, en gnista från vinkelslip eller liknande kan få det till att explotionera.

Slipper man risken för detta med ett gelbatteri istället, elelr bildas det knallgas i ett sådant också?

Jag har varit med om ett batteri som smält i en kontroll till en rc hkp. kontrollen låg bredvid mig på skrivbordet när det hände och lättade från bordet (!). Blev rejält skrämd och tog några sek innan jag fattade vad som hänt. Det var dock bara ett AA batteri, så ett mc batteri lär ju vara som en mindre TNT pjäs i jämförelse.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back