Miran får öppna upp ventilsäten

  • Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Dr. Bike: Har du någon litteratur (helst nerladdningsbar, men i värsta fall i bokformat) som tar upp modern 4t-trimning? Sitter och läser en bok från 1981 (4 stroke Performance Tuning in Theory & Practice ) just nu, och har svårt att ta deras löjligt låga effektsiffror på allvar, känns som att de missat några års motorutveckling där.

Grundprincipen är den samma i alla fall. Det är en bra bok att börja läsa. Man behöver inte glömma bort det man lärt sig från den.

Om boken är från 81, så lä den ju inte ha blivit uppdaterad när den stått i bokhyllan :)

Pipemax är ett dataprogram som man kan ladda hem till en rimlig peng. Man kan sitta och "leka" med. Också väldigt lärorikt. Används av många trimmare runt omkring i sverige.

Mats
 
Dr. Bike: Har du någon litteratur (helst nerladdningsbar, men i värsta fall i bokformat) som tar upp modern 4t-trimning? Sitter och läser en bok från 1981 (
4 stroke Performance Tuning in Theory & Practice
) just nu, och har svårt att ta deras löjligt låga effektsiffror på allvar, känns som att de missat några års motorutveckling där.
.

Jag har en bok du kan få , Gasväxling av Lennart zeander. Den handlar inte om tryckluftsväxling. He,he

När du förstått den till fullo, kan du få en tusing om du förklarar för mig.:va
 
Last edited:
Jag har en bok du kan få , Gasväxling av Lennart zeander. Den handlar inte om tryckluftsväxling. He,he

När du förstått den till fullo, kan du en tusing om du förklarar för mig.:va

Låter som studentlitteratur. Ger den en vettig översikt även för en glad amatör?
 
Grundprincipen är den samma i alla fall. Det är en bra bok att börja läsa. Man behöver inte glömma bort det man lärt sig från den.

Nja säger jag nog till det, tittar du på gamla portningar v.s moderna portningar så har teorierna ändrats.

På det glada 80talet var det väl "så stort som möjligt åt alla håll och spegelblank yta" som gällde, vilket man i dag vet är helt förkastligt.

Numera lägger man ju mycket mera vikt vid höjd/bredd förhållandet och har insett att en spegelblank yta orsakar oönskad virvelbildning.
 
Låter som studentlitteratur. Ger den en vettig översikt även för en glad amatör?

Nope. Trodde du att du hade koll på BMEP? Lessen grabben, men han lägger upp ribban på XMEP,IMEP, PMEP, FMEP. tex. Och då är det fan inte lätt att hoppa.

Nja säger jag nog till det, tittar du på gamla portningar v.s moderna portningar så har teorierna ändrats.

På det glada 80talet var det väl "så stort som möjligt åt alla håll och spegelblank yta" som gällde, vilket man i dag vet är helt förkastligt.

Numera lägger man ju mycket mera vikt vid höjd/bredd förhållandet och har insett att en spegelblank yta orsakar oönskad virvelbildning.


Var inte en annan utbredd teori var väl att insugningskanalen skulle ha så stort "knä" som möjligt för hög effekt.
Kommer inte riktigt ihåg, man var ju knappt moppefucko på åttiotalet:va
 
Last edited:
Var inte en annan utbredd teori var väl att insugningskanalen skulle ha så stort "knä" som möjligt för hög effekt.
Kommer inte riktigt ihåg, man var ju knappt moppefucko på åttiotalet:va

Jag vet faktiskt inte, på 80 talet trimmade jag Saab V4 medans polarna trimmade Volvo B20.

Till min hjälp hade jag skolans vaktmästare, känd rallycross gubbe, och hans teorier var lag...

Redan han sa "He är int lönt å fjöller på å polera, he är ändå ingen som kom å se insidan på kanalerna, he jer bättre du lackera bakluckan snyggt"

Väldigt många såg hans baklucka på "Movac" PV'n....
 
Lite halvOT, på tal om dubbla stift. Hade inte tidiga 70tals qvarnor dubbla stift, men inte båda i drift(en tändspole) ? Alltså att tanken var att ha ett reserv redan monterat..
hmmm,,här ska googlas vidare

edit:
http://hem.bredband.net/b158090/mc_n6009.htm
som jag hade för mig,,endast för reservbruk
 
Last edited:
Nope. Trodde du att du hade koll på BMEP? Lessen grabben, men han lägger upp ribban på XMEP,IMEP, PMEP, FMEP. tex. Och då är det fan inte lätt att hoppa.

Är ingenjör, men är det inom elektronik/mjukvara. Är dock intresserad av annt och vill lära mig, dock är sakerna du nämner på den senare listan.
 
:va ...jag tappade bort mig någonstans vid prestandamotorer. :hihi

/öppet mål - ber raskt om ursäkt för övertrampet. :hihi

Det är lugnt, jag är van vid okunskap här på SH.
Inte många bokstöds L-twinnar hänger med här :tuttar

[YOUTUBE-ID]WSaPzZcHmfs&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 
Det är lugnt, jag är van vid okunskap här på SH.
Inte många bokstöds L-twinnar hänger med här :tuttar

[YOUTUBE-ID]WSaPzZcHmfs&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Sjukt vad standardbetonade de är di där rattlåsraketerna, vad är original HD, tankemblemet? :hihi

Får du ihop räpplet så man får se det på åsen i september? :D

/J
 
Sjukt vad standardbetonade de är di där rattlåsraketerna, vad är original HD, tankemblemet? :hihi

Får du ihop räpplet så man får se det på åsen i september? :D

/J

Ja det hoppas jag. Hon gick 8st 402 repor på malmby i lördags, den står fulltankad i garaget, rullat varje säsong sedan 1993 ;)

Men nu spammar vi i teknikforumet. det brukar inte sluta bra :gnissla
 
Det är lugnt, jag är van vid okunskap här på SH.
Inte många bokstöds L-twinnar hänger med här :tuttar

[YOUTUBE-ID]WSaPzZcHmfs&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Jörgen du tappre försvarare av de proppmättas missil. Kan du tala om för mig vilka delar på den den där som har kommit från miluwajki? samt ge mig ett smaskigt recept på en filthatt så ska jag vara tyst sen.

Men hembygd v-twin i harleystil är väl da shit om man ska vara snabbast om jag förstått rätt.
 
Jörgen du tappre försvarare av de proppmättas missil. Kan du tala om för mig vilka delar på den den där som har kommit från miluwajki? samt ge mig ett smaskigt recept på en filthatt så ska jag vara tyst sen.

Men hembygd v-twin i harleystil är väl da shit om man ska vara snabbast om jag förstått rätt.

Helt klart är det säkert bara highperf-delar från tex S&S mfl rakt igenom, och därtill mycket hembygge.
Men i likhet med amerikanska stötsstångs V-8:or så är det ju onekligen lättare att att utgå ifrån HD-konceptet än en redan tunnväggig, optimerad och lätt ducatimotor, om man ska dubbla slagvolymen och tiodubbla effekten.
 
Ja det hoppas jag. Hon gick 8st 402 repor på malmby i lördags, den står fulltankad i garaget, rullat varje säsong sedan 1993 ;)

Men nu spammar vi i teknikforumet. det brukar inte sluta bra :gnissla

Ni får gärna spamma min tråd hur mycket ni vill - sålänge ni håller er inom relaterad teknikpornografi... ;)
 
PA! Ditt förgasade krökrör till borrsväng! Nu har du fått mig att bli sugen på att låta dig grotta med Wilden också. Fan. Varvstopp på 4400 (behöver Dyna 2000 eller liknande också) och dubbelstift btw.
 
Helt klart är det säkert bara highperf-delar från tex S&S mfl rakt igenom, och därtill mycket hembygge.
Men i likhet med amerikanska stötsstångs V-8:or så är det ju onekligen lättare att att utgå ifrån HD-konceptet än en redan tunnväggig, optimerad och lätt ducatimotor, om man ska dubbla slagvolymen och tiodubbla effekten.


Du förvånar mig. Jag trodde filthatt var på min frukostmeny.

Gravt verkstadsskadad som jag är tycker jag egen händigt frästa nitromotorer är bland det ballaste jag vet.
 
Helt klart är det säkert bara highperf-delar från tex S&S mfl rakt igenom, och därtill mycket hembygge.
Men i likhet med amerikanska stötsstångs V-8:or så är det ju onekligen lättare att att utgå ifrån HD-konceptet än en redan tunnväggig, optimerad och lätt ducatimotor, om man ska dubbla slagvolymen och tiodubbla effekten.

Skall man ändå byta allt så spelar det väl föga roll. ;) Italienarna har den goda smaken att avstå rattlåsracing bara. :D

Men att komma dragande med extrema dragracebyggen när jag pekade på motsägelsen "hd" och "prestandamotorer" fick mig att dra lite på smilbanden. :hihi

Med det inte sagt att effekt är ballt, för det är det.

Dr Bike - Hur mycket blir det i den rsvn, vågar han sig på en gissning? Det var det enda felet på den hojen, att den var lite astmatisk på toppen, annars älskade jag verkligen min mille (förutom att den INTE var en ducce då).

/J
 
Skall man ändå byta allt så spelar det väl föga roll. ;) Italienarna har den goda smaken att avstå rattlåsracing bara. :D

Men att komma dragande med extrema dragracebyggen när jag pekade på motsägelsen "hd" och "prestandamotorer" fick mig att dra lite på smilbanden. :hihi


/J
Jo men det är ju just det jag menade. Att det finns ett helt segment just HP-motorer i HD-världen . Och det var dessa jag avsåg. HD är ju konceptuellt. Det kanske du inte förstod att jag menade. Jag menar ju inte HD:s egna modeller. Där är det ju endast V-Rod Destroyer (världens accsnabbaste serieproducerade köpehoj, samt möjligtvis Buell som det är lite tryck i)

Bild http://www.totalmotorcycle.com/phot...avidson-VRXSEScreamin'EagleV-RODDESTROYER.jpg

Här nedan är två exempel på kataloger med vad jag menar med HD prestandamotorer och high perf parts.

http://www.sscycle.com/admin/uploads/catalog/Race.pdf
http://www.zippersperformance.com/catalogue/listproducts.asp?cat=851
http://www.zippersperformance.com/catalogue/listproducts.asp?cat=851

Pointen var iaf att man även där går ifrån dubbelstifttoppar i takt med att förbränningsrummen utvecklats. Dubbelstift används dock fortfarande på nitromotorerna, men då mest för att säkerställa tändning, att få redundans. Ett missat kolvslag kan ju göra att motorn "hydrar" och blir totalförstörd

Kanske många vanliga hojkonsumenter inte förstod vad jag menade men prestandaHD-motorer. Isf får jag be om ursäkt om jag var luddig.
 
Last edited:
Nja säger jag nog till det, tittar du på gamla portningar v.s moderna portningar så har teorierna ändrats.

På det glada 80talet var det väl "så stort som möjligt åt alla håll och spegelblank yta" som gällde, vilket man i dag vet är helt förkastligt.

Numera lägger man ju mycket mera vikt vid höjd/bredd förhållandet och har insett att en spegelblank yta orsakar oönskad virvelbildning.

Nja... nu var det väl i jämförelse mot G. Bell´s bok frågan riktade sig mot. Han är också väldigt försiktig med kanalstorlekar och ser till att man får "bra" gashastigheter. Sedan beror det förståss på HUR man tolkar teori.

Det står klart och tydligt att man ska inte fläska på "stort och polera"

Mats
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top