Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Den där modden har jag i mina toppar också, blir onekligen stor skillnad i tvärsnittsarea.
Men jag är förstås nyfiken på ngt annat. Dubbelstift, vad är det för toppar?
Ja, diametern gick upp närmare whooping 10%, och vad det ger i tvärsnittsarea vet alla mattesnillen
Topparna kommer från en Aprilia RSV Mille.
Ok! Jag visste inte att det satt dubbelstift på dom, trodde det bara var gamla HD-toppar som hade det![]()
NejdåMånga storvolymiga fåcylinderhojar med cylinderdiametrar runt och över decimetern behöver detta mer som regel än undantag, då flamfronten trots allt bara rör sig med en hastighet av 25 m/s.
Mc-motorer jag jobbat med som har dubbelstift:
Moto-Guzzi
BMW
Aprilia
Triumph
Vilka effektsiffror ger det på millen? (deltaökning då)
Ok! Jag har missat att det var så "vanligt" på hojar.
På HD är nu dubbelstift lite ute även på prestandamotorer. Men det tror jag beror på att man nu har bättre förbränningsrum med stor andel squish-yta jämfört med äldre HD-förbränningsrum. Tack vare att det är tvåventilare.
På fyrventilare som jag antar är fallet i alla dina exempel så är det ju säkert svårare att få till lika stor squish-yta eftersom man där kan maximera ventilarean mer.
Då kanske det är viktigare att tutta på på fler ställen.
Skickar med en bild på mina förbränningsrum, trots 51 mm insugare så är det ju en rätt stor squish-yta som ger bra turbulens och minskad knackrisk.
Hur många % av ventilens diameter kör du under sätet? De senare Mille topparna har bara 1 stift / cylinder. Jag har tittat lite på såna toppar och det ser ut som om man kan tjäna en hel del på att fylla dom bakom styrningen. Erland.
Jag funderade närmast på diametern i sätesringen under ventilen. Strypningen lär hamna innan styrningen. Storleken under ventilen har med lyftet i förhållande till ventilens diameter att göra så att luften enklast kan runda ventilen. Mycket lyft ger max 91,5% men då på ventiler som lyfts mer än 40% av sin diameter. Jag kör 87% på gat och banhojar för att få bättre flöde med de lyft som de har och som oftast inte är så höga. En polare till mig som trimmar Supersport cyklar har sagt att han tappar effekt med högre %. Jag är bara nyfiken på dina erfarenheter av det. Erland.
Min motor är hittills trimmad med det man kan köpa på gatan (Yoshimura kamaxlar, helsystem, topplockspackning, CDI och KN luftfilter).
NejdåMånga storvolymiga fåcylinderhojar med cylinderdiametrar runt och över decimetern behöver detta mer som regel än undantag, då flamfronten trots allt bara rör sig med en hastighet av 25 m/s.
Mc-motorer jag jobbat med som har dubbelstift:
Moto-Guzzi
BMW
Aprilia
Triumph

Mums!
Vackert så att man blir tårögd för en som gillar mekanik!
En liten fråga från en oinvigd; Finns det mycket effekt att tjäna på att porta sin "moderna" rad-4, eller finns det annat man bör göra innan man ger sig på detta? Vad ligger ett portnings/optimeringsjobb på i pris på en rad-4?
Min motor är hittills trimmad med det man kan köpa på gatan (Yoshimura kamaxlar, helsystem, topplockspackning, CDI och KN luftfilter).
Ducati![]()
Nu talar jag ju lite i egen sak, men säger som Boris Jr.
Du har ju plockat bort de flesta trånga sektorer nu i motorn och den bönar och ber lixom om en portning för att matcha upp ffa kammarna.
Och: Tack för omdömet! Vi är ff några få i det här landet som gillar mekanisk porr!
Jadå, jodå, men nu räknade jag upp märken som JAG jobbat med!
Inga ducatis som runnit mellan mina fingrar har hittills haft dubbelstift.
Och förresten:Vilken modell har det som standard?
Alltså ej eftermonterat. (för isåfall kan jag göra listan betydligt längre, då detta är en relativt vanlig mod.)
Hm...undrar om inte jörgen skulle ha dubbla tändkulor på sin gamla spis i båten!![]()
En motor som min t:ex 1100 DS och 1000 DS där DS står för Dual Spark.
Jag trodde DS stod för Diesel...med tanke på tempot! 
Aha!Jag trodde DS stod för Diesel...med tanke på tempot!
![]()
![]()
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |