Miran får öppna upp ventilsäten

  • Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Dr.Bike

Guest
Astmatiska ventilsätesringar som modifieras för bättre flöde.
notera skillnaden före och efter markerat med röda måttstreck.
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    139 KB · Visningar: 700
  • 2.jpg
    2.jpg
    196.6 KB · Visningar: 552
Den där modden har jag i mina toppar också, blir onekligen stor skillnad i tvärsnittsarea.

Men jag är förstås nyfiken på ngt annat. Dubbelstift, vad är det för toppar?
 
Den där modden har jag i mina toppar också, blir onekligen stor skillnad i tvärsnittsarea.

Men jag är förstås nyfiken på ngt annat. Dubbelstift, vad är det för toppar?

Ja, diametern gick upp närmare whooping 10%, och vad det ger i tvärsnittsarea vet alla mattesnillen ;)

Topparna kommer från en Aprilia RSV Mille.
 
Ja, diametern gick upp närmare whooping 10%, och vad det ger i tvärsnittsarea vet alla mattesnillen ;)

Topparna kommer från en Aprilia RSV Mille.

Ok! Jag visste inte att det satt dubbelstift på dom, trodde det bara var gamla HD-toppar som hade det :D
 
Ok! Jag visste inte att det satt dubbelstift på dom, trodde det bara var gamla HD-toppar som hade det :D

Nejdå :) Många storvolymiga fåcylinderhojar med cylinderdiametrar runt och över decimetern behöver detta mer som regel än undantag, då flamfronten trots allt bara rör sig med en hastighet av 25 m/s.

Mc-motorer jag jobbat med som har dubbelstift:

Moto-Guzzi
BMW
Aprilia
Triumph
 
Nejdå :) Många storvolymiga fåcylinderhojar med cylinderdiametrar runt och över decimetern behöver detta mer som regel än undantag, då flamfronten trots allt bara rör sig med en hastighet av 25 m/s.

Mc-motorer jag jobbat med som har dubbelstift:

Moto-Guzzi
BMW
Aprilia
Triumph

Ok! Jag har missat att det var så "vanligt" på hojar.

På HD är nu dubbelstift lite ute även på prestandamotorer. Men det tror jag beror på att man nu har bättre förbränningsrum med stor andel squish-yta jämfört med äldre HD-förbränningsrum. Tack vare att det är tvåventilare.

På fyrventilare som jag antar är fallet i alla dina exempel så är det ju säkert svårare att få till lika stor squish-yta eftersom man där kan maximera ventilarean mer.
Då kanske det är viktigare att tutta på på fler ställen.

Skickar med en bild på mina förbränningsrum, trots 51 mm insugare så är det ju en rätt stor squish-yta som ger bra turbulens och minskad knackrisk.
 

Bifogat

  • IMG_0713.JPG
    IMG_0713.JPG
    76.7 KB · Visningar: 366
Last edited:
Vilka effektsiffror ger det på millen? (deltaökning då)
 
Vilka effektsiffror ger det på millen? (deltaökning då)

Det får visa sig i bänken! :)

Men allt är ju som du vet en kedja... och skulle vi leka med enbart matematiska siffror, och göra ett antagande, att just dessa sätesringar är den enda, och oxå helt monumentala strypningen vi har i insugskedjan...
D.v.s att ALLA andra ingående delar mellan luftintag och förbränningssrum skulle kunna stå upp och leverera den teoretiska vinsten just denna åtgärd gör...utan att strypa...
Så skulle min GISSNING bli att det skulle gå att få ut ca 8,5-kanske i bästa fall 10% mer effekt. Vilket i sig är rätt mycket.
Men det är bara en teoretisk beräkning, som i verkligheten bromsas av andra ingående och hämmande delar i insugssystemet.
Så i verkligheten blir det mindre.
Men då ska man ju komma ihåg att det är gjort en mängd andra åtgärder oxå (såklart!) på dessa toppar, som heller inte är klara på bilderna, om nu någon trodde det.
Och så är det ju vridkurvans deltaökning, samt utseende efteråt som är intressant, inte toppeffekt.

Ok! Jag har missat att det var så "vanligt" på hojar.

På HD är nu dubbelstift lite ute även på prestandamotorer. Men det tror jag beror på att man nu har bättre förbränningsrum med stor andel squish-yta jämfört med äldre HD-förbränningsrum. Tack vare att det är tvåventilare.

På fyrventilare som jag antar är fallet i alla dina exempel så är det ju säkert svårare att få till lika stor squish-yta eftersom man där kan maximera ventilarean mer.
Då kanske det är viktigare att tutta på på fler ställen.

Skickar med en bild på mina förbränningsrum, trots 51 mm insugare så är det ju en rätt stor squish-yta som ger bra turbulens och minskad knackrisk.

Ok!

Glöm bara inte bort att maila "kanalbilder" till mig, om du har några.
 
Last edited:
Hur många % av ventilens diameter kör du under sätet? De senare Mille topparna har bara 1 stift / cylinder. Jag har tittat lite på såna toppar och det ser ut som om man kan tjäna en hel del på att fylla dom bakom styrningen. Erland.
 
Hur många % av ventilens diameter kör du under sätet? De senare Mille topparna har bara 1 stift / cylinder. Jag har tittat lite på såna toppar och det ser ut som om man kan tjäna en hel del på att fylla dom bakom styrningen. Erland.

Stämmer bra det Erland! Plastning kan nog göra underverk på dessa, då just "pottan" är rätt stor och ogynnsamt utformad.
Men mycket av den dåliga designen försvinner med denna mod, så diameterökningen är inte enbart för att göra sig av med strypningen utan oxå just för att forma om just pottan i dess slutskede mot sätesringen.
Som det blir nu kommer jag ut till i stort sett orörd kanal.
Kanten som syns i bild är bara en mikroskopiskt tunn skärkant som man i princip kan ta bort med en morakniv.

Har ej ännu bestämt vilken "chokediameter" jag ska ha, ej heller var jag lägger punkten. Men det ligger nånstans i trakten av 83%
 
Last edited:
Jag funderade närmast på diametern i sätesringen under ventilen. Strypningen lär hamna innan styrningen. Storleken under ventilen har med lyftet i förhållande till ventilens diameter att göra så att luften enklast kan runda ventilen. Mycket lyft ger max 91,5% men då på ventiler som lyfts mer än 40% av sin diameter. Jag kör 87% på gat och banhojar för att få bättre flöde med de lyft som de har och som oftast inte är så höga. En polare till mig som trimmar Supersport cyklar har sagt att han tappar effekt med högre %. Jag är bara nyfiken på dina erfarenheter av det. Erland.
 
Jag funderade närmast på diametern i sätesringen under ventilen. Strypningen lär hamna innan styrningen. Storleken under ventilen har med lyftet i förhållande till ventilens diameter att göra så att luften enklast kan runda ventilen. Mycket lyft ger max 91,5% men då på ventiler som lyfts mer än 40% av sin diameter. Jag kör 87% på gat och banhojar för att få bättre flöde med de lyft som de har och som oftast inte är så höga. En polare till mig som trimmar Supersport cyklar har sagt att han tappar effekt med högre %. Jag är bara nyfiken på dina erfarenheter av det. Erland.

Har inte hunnit experimentera med en och samma motor i detta ärende tyvärr.
Det hade varit önskvärt att modda, montera, testa, riva, modda, montera, testa osv.
Men helt klart är det ingen ide´att ta upp diametern så att den vida överstiger öppningsarean vid maxlyft.
Denna motors kammar lyfter 35% av ventildia, och jag öppnar sätesringen till 88% av ventildia.

Ja just: Den ska gå på bana mest, men är en gathoj.

M.v.h
 
Lite fler bilder.
Notera "hyllan" eller kanten som är i övergången mellan sätesring och kanal.
Nu har jag påbörjat arbetet med att jämna ut den övergången, men glömde fota det färdiga resultatet av det, så det kan bli nån bild till imorgon.
Sen får vi se hur vi gör med ambitionsnivån vad avser plastning eller inte.
Å så ett par bilder från kantarellskogen... de ofta bortglömda och försummade.
Här rengjorda samt slipade så att man får en perfekt 45-gradare för maximal tätning.
 

Bifogat

  • Img_2712 liten.jpg
    Img_2712 liten.jpg
    169.8 KB · Visningar: 182
  • Img_2713 liten.jpg
    Img_2713 liten.jpg
    168.5 KB · Visningar: 183
  • Img_2716 liten.jpg
    Img_2716 liten.jpg
    191.5 KB · Visningar: 219
Last edited:
Mums!

Vackert så att man blir tårögd för en som gillar mekanik!

En liten fråga från en oinvigd; Finns det mycket effekt att tjäna på att porta sin "moderna" rad-4, eller finns det annat man bör göra innan man ger sig på detta? Vad ligger ett portnings/optimeringsjobb på i pris på en rad-4?

Min motor är hittills trimmad med det man kan köpa på gatan (Yoshimura kamaxlar, helsystem, topplockspackning, CDI och KN luftfilter).
 
Nejdå :) Många storvolymiga fåcylinderhojar med cylinderdiametrar runt och över decimetern behöver detta mer som regel än undantag, då flamfronten trots allt bara rör sig med en hastighet av 25 m/s.

Mc-motorer jag jobbat med som har dubbelstift:

Moto-Guzzi
BMW
Aprilia
Triumph

Ducati :mattias
 
Mums!

Vackert så att man blir tårögd för en som gillar mekanik!

En liten fråga från en oinvigd; Finns det mycket effekt att tjäna på att porta sin "moderna" rad-4, eller finns det annat man bör göra innan man ger sig på detta? Vad ligger ett portnings/optimeringsjobb på i pris på en rad-4?

Min motor är hittills trimmad med det man kan köpa på gatan (Yoshimura kamaxlar, helsystem, topplockspackning, CDI och KN luftfilter).

Nu talar jag ju lite i egen sak, men säger som Boris Jr.
Du har ju plockat bort de flesta trånga sektorer nu i motorn och den bönar och ber lixom om en portning för att matcha upp ffa kammarna.

Och: Tack för omdömet! Vi är ff några få i det här landet som gillar mekanisk porr! ;)


Jadå, jodå, men nu räknade jag upp märken som JAG jobbat med!
Inga ducatis som runnit mellan mina fingrar har hittills haft dubbelstift.
Och förresten:Vilken modell har det som standard?
Alltså ej eftermonterat. (för isåfall kan jag göra listan betydligt längre, då detta är en relativt vanlig mod.)
Hm...undrar om inte jörgen skulle ha dubbla tändkulor på sin gamla spis i båten! ;)
 
Last edited:
Nu talar jag ju lite i egen sak, men säger som Boris Jr.
Du har ju plockat bort de flesta trånga sektorer nu i motorn och den bönar och ber lixom om en portning för att matcha upp ffa kammarna.

Och: Tack för omdömet! Vi är ff några få i det här landet som gillar mekanisk porr! ;)



Jadå, jodå, men nu räknade jag upp märken som JAG jobbat med!
Inga ducatis som runnit mellan mina fingrar har hittills haft dubbelstift.
Och förresten:Vilken modell har det som standard?
Alltså ej eftermonterat. (för isåfall kan jag göra listan betydligt längre, då detta är en relativt vanlig mod.)
Hm...undrar om inte jörgen skulle ha dubbla tändkulor på sin gamla spis i båten! ;)


En motor som min t:ex 1100 DS och 1000 DS där DS står för Dual Spark.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top