Miran får öppna upp ventilsäten

  • Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
PA! Ditt förgasade krökrör till borrsväng! Nu har du fått mig att bli sugen på att låta dig grotta med Wilden också. Fan. Varvstopp på 4400 (behöver Dyna 2000 eller liknande också) och dubbelstift btw.

Har gjort en såndäringa Wild Star redan, och den är "smoki'n rubber" kan jag säga! :D
Den killen gick iofs fullt ut med kammar och "hela tjiiiten".
 
Nja säger jag nog till det, tittar du på gamla portningar v.s moderna portningar så har teorierna ändrats.

På det glada 80talet var det väl "så stort som möjligt åt alla håll och spegelblank yta" som gällde, vilket man i dag vet är helt förkastligt.

Numera lägger man ju mycket mera vikt vid höjd/bredd förhållandet och har insett att en spegelblank yta orsakar oönskad virvelbildning.


JO, det ligger mycket i det du säger, även om det givetvis inte var absoluta grottor som eftersträvades under förra årtusendet... ;)
Alltnog har teorierna ändrats, och det någon sa om att man ville ha ett "knä" på insugskanalerna, eller som det hette på portarspråk: -svanhals, var ju för att lillradien skulle bli så stor som möjligt.

Detta gäller än i dag. Men numera har man redan gjort kanalerna i princip rättupstående och raka, varför vi inte längre behöver göra artificiella toalettkrökar av kanalerna.
Men principerna är fotfarande desamma, och det är därför ni ofta ser "höjda golv" i gamla toppar, där man forfarande hade en alldeles för liten och kort lillradie innan sätet.
Sen ser ni oxå ofta en fylld "potta" d.v.s utrymmet direkt under ventiltallriken i insugskanalen.
Även denna potta brukar vara alldeles för skarpt vinklad.

En "färdig" modell av svanhalsen (den sista i sitt slag?) innan man började räta upp kanaler, samt att 4-ventilstekniken gjorde sitt intåg, var Volvos klassiska B23 "531" topp.
Problemet (och oxå anledningen till behovet) av en "svanhals" var ju att insugskanalen kom in alldeles för horisontellt i toppen.
Har man dessutom stående ventiler så blir ju riktningsändringen gasen ska göra närmast exakt 90 grader.
Det förstår t.o.m min mamma att det aldrig kan bli bra med skarpa vinklar - utan att man måste vidta åtgärder.
 
Last edited:
Vad är anledningen till att en inte allför dåligt påkostad hoj som en aprilia mille har så mycket att hämta i toppen/insug/avgassystem från fabrik? Mina gamla toppar har obearbetad lillradie, dvs det är två borrade hål som möts med grader på övergången precis ovanför ventilen.. Ser horribelt ut helt enkelt. Är det enbart tillverkningskostnad, eller ligger mer bakom? Att fler tillverkningsmoment/verktygsbyten kostar pengar kan jag köpa, men varför gör man pottan bakom ventilen för stor från början, det kostar ju inget att gjuta den i rätt form direkt så att säga?
 
Vad är anledningen till att en inte allför dåligt påkostad hoj som en aprilia mille har så mycket att hämta i toppen/insug/avgassystem från fabrik? Mina gamla toppar har obearbetad lillradie, dvs det är två borrade hål som möts med grader på övergången precis ovanför ventilen.. Ser horribelt ut helt enkelt. Är det enbart tillverkningskostnad, eller ligger mer bakom? Att fler tillverkningsmoment/verktygsbyten kostar pengar kan jag köpa, men varför gör man pottan bakom ventilen för stor från början, det kostar ju inget att gjuta den i rätt form direkt så att säga?

Tjaa du, gode broder...
"det kostar ju inget att gjuta den i rätt form direkt" säger du...
Ja med det resonemanget blir livet enkelt att leva.
Men problemet är väl att veta vilken den rätta formen är... ;)
(självfallet vet fabrikerna bättre... men det "tillkommer ju lite" se nedan)

Det blir ju gissningslekar med mer eller mindre kvalificerade gissningar och antaganden, när vi talar om varför man inte "gör rätt från början" men det mesta du räknat upp är väl sant:

- Produktionsteknik (gjutmetod, materialval, tillgång till bra maskinpark osv)
- Produktionskostnad (ekonomer eller ingenjörer som styr?)
- Val av design (utformning av kanaler efter vad? Vilka desinbegrepp har konstruktören utgått ifrån? Om ens några. Eller är alltihopa bara "arv" efter tidigare produkter från nämnda firma)
- osv osv

Sen är en icke föraktlig del av missar oxå av arten: "man visste inte bättre".
Och det är ju därför man ser klara generationsskiften emellanåt, då nya rön ser dagens ljus.
Man döljer givetvis sina tillkortakommanden genom att säga att man redan använder "state of the art" (vilket man iofs kanske har/hade, men alla är fega copycats och nöjer sig med just det: kopiera en lyckad design. De förmår inte ta koncepten vidare på egen hand)
Men den som har hängt med ett tag vet att begreppet "state of the art" bara existerar ett ögonblick för varje given produkt... (ses tydligast i datorbranchen där en vara är "state of the art" i så korta cykler som veckor...)
Nya hetare designer med bättre prestanda kommer hela tiden.

Evolution kallas det visst... ;)
 
Last edited:
Dr.Bike:

Du råkar inte ha jämfört <-03 Aprilia topar mot de nyare 04-> toparna?... de nya ska va mycket bättre utformade enligt flera, vissa säger att de härstammar from SP toparna(00R i racing utförande som lämnade 145hk från fabrik som tillverkades i få ex)
 
Nu har jag inte hängt med på rakorna men vad menas med "Astmatiska ventilsätesringar"?
På biltopparna jag har knåpat ihop har jag alltid kört 45graders mira frästa ventilsäten med 30graders cutback.
Och såg på sidan 2 inloppen till delningen att du har en ganska vass kant, om du tar och rundar till den så får du ut några mer cfm i flöde eftersom det bildas turbulens vid vassa kanter.
Men flöde är inte allt när det kommer till att få ut hästar ur en maskin!

Kul att det finns hojåkare som portar och har sig oxå :D

//Tapper
 
Nu har jag inte hängt med på rakorna men vad menas med "Astmatiska ventilsätesringar"?
På biltopparna jag har knåpat ihop har jag alltid kört 45graders mira frästa ventilsäten med 30graders cutback.
Och såg på sidan 2 inloppen till delningen att du har en ganska vass kant, om du tar och rundar till den så får du ut några mer cfm i flöde eftersom det bildas turbulens vid vassa kanter.
Men flöde är inte allt när det kommer till att få ut hästar ur en maskin!

Kul att det finns hojåkare som portar och har sig oxå :D

//Tapper

Astmatiska ventilsätesringar: Svårt att andas. För trånga. Dåligt flöde.

Som jag skrev där: sätesringarna s minsta dia ver betydligt mycket mindre än ventilens tätningsytas minsta dia.
Dvs utrymme för klara förbättringar. :)


Angående kanten...;) Tack för tipset... men den finns inte mer.
(det är bilder i en annan tråd på det färdiga spjällhuset... kanske skulle lägga in en här oxå av pedagiska skäl...

Dr.Bike:

Du råkar inte ha jämfört <-03 Aprilia topar mot de nyare 04-> toparna?... de nya ska va mycket bättre utformade enligt flera, vissa säger att de härstammar from SP toparna(00R i racing utförande som lämnade 145hk från fabrik som tillverkades i få ex)

Jodå det har jag! Och nja. SÅ fasligt mycket bättre var de väl inte...
Men det stämmer det du säger om ungefärlig uteffekt.
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top