Vad är det för j-a fel på Aprilias organisation?

http://www.apriliagenuineparts.co.uk/

Dom är grymma på reservdelar, dom har allting till överkomliga priser. Tar ungefär 4 dagar att få hem allting. Beställde på måndag kväll hade allt hemma fredag förmiddag. :)

Jag har fått två beställningar från dem nu i sommar, 2-3 veckor tar mina delar i snitt, dock är det saker som inte ligger på hylla i england såsom ramlager, kolvringar osv jag har beställt. Håller på med en komplett motorrenovering, och förbrukar därför en mängd udda delar.

Beställ aldrig i Sverige = Dyrt och långsamt.

cmnsl.com och ebay köper jag mina prylar på men jag har ju bara hondor+suka.

Ta till dig dom tipsen om näthandel som andra delat med sig av ovan och din båge kommer snart på banan igen.

För mig har det ALLTID gått snabbare att låta en firma i England beställa delar från Aprilia för att sedan skicka till mig.
Jag har fått delarna samma vecka om jag har beställt på måndagen. Billigare än om man går genom firmorna här hemma också.
Lite knasigt då det är precis samma leverantörer att det både skiljer i tid och pris att gå en omväg genom England.
NTBracing har även mycket delar hemma, då går det ännu snabbare. :tummenupp

Jag har fått två beställningar från dem nu i sommar, 2-3 veckor tar mina delar i snitt, dock är det saker som inte ligger på hylla i england såsom ramlager, kolvringar osv jag har beställt. Håller på med en komplett motorrenovering, och förbrukar därför en mängd udda delar.

Det går ändå fortare att ta därifån än från Itago..

zilog: Mitt råd till dig är att undvik dansk jävlarna!(Itago).... de kan inte leverera grejer! i tid m.m om det alls kommer grejer!...Antingen går du genom rsvr.net....eller af1racing i usa eller kanske direkt genom italien! och säg att danskarna gör ett jävla dåligt jobb!

Jag hade förut en väldigt bra affär i holland som jag fick grejer lätt ifrån(cwalker på af1 forumet)... tyvär så gick den i konka föra hösten när allt annat gick åt skogen.

Last edited:
Tja, nu spelar det ingen roll om delarna kommer på 5 dagar eller 3 månader.. semestern är slut på söndag, och jag har inte mer tid att meka med hojen. Finito. Lika bra att vänta ut danskjävlarna då, eftersom jag inte är hjälpt av saker som kommer efter söndag em.

(jag mekar alltså jävligt långt bort ifrån där jag bor och jobbar)

Tja, nu spelar det ingen roll om delarna kommer på 5 dagar eller 3 månader.. semestern är slut på söndag, och jag har inte mer tid att meka med hojen. Finito. Lika bra att vänta ut danskjävlarna då, eftersom jag inte är hjälpt av saker som kommer efter söndag em.

(jag mekar alltså jävligt långt bort ifrån där jag bor och jobbar)

Föresten du bor ju i Landskrona... kan du inte åka ner o hällsa på hos dem då o fråga vart de har dina grejer?... det skulle jag lätt ha gjort... men jag har typ 110 mil+ längre än dig att åka tyvär.

RSV4 som släpps på marknaden lär stöta på motstånd om man inte skärper till sig. Under åren som gått har jag hört många som klagat på tillgång på reservdelar hos Aprilia. Vissa återförsäljare slutar helt enkelt sälja deras produkter på grund av att de inte kan avhjälpa garanti åtgärder för kundernas räkning.

Ser de inte över sin service organisation lär märket få stora problem framöver trots att de tar fram produkter som uppskattas och hyllas av många.

Varför skall Svenska handlare ha delar hemma när folk hellre köper på nätet - var glada att ni ens kan få ett par däck i Sverige när alla skall spara 300 spänn på en uppsättning.

Finns det inte en Svensk generalagent med lager i Sverige så är det bara att glömma att jag skulle handla produkten ifråga. Spelar ingen roll om det är en hoj eller en gräsklippare.

Fabriker är sällan problemet, det är importörerna och framförallt återförsäljarna som inte har lager - eftersom det kostar pengar (att binda pengar, ren soliditetsfråga egentligen då delarna går åt i slutändan).

Fabriker tillverkar oftast efter prognoser - prognoser som sällan rapporteras in eller rapporteras in felaktigt. Inte fan tillverkar de 2000 XXX att ha i lager om de får prognoser på 130st XXX? Då tar det tid att få delarna när det väl kommer order utöver de där 130st.

Dilemmat är att INGEN vill ha lager. Och har någon ett lager, och även tar ut den kostnaden på delarna, blir det ett jävla liv på gratisgenerationen som hellre beställer på ebay och liknande.

Jag är tvungen att hålla ett lager på nästan 4000 olika reservdelar för en bit över 15 miljoner bara för att kunna garantera 24-timmars service. Då får vi ändå leveranser varje dag, jag håller ca en veckas lager (för hela Norden samt Baltikum) + extra buffert eftersom ingen kan lämna en vettig prognos så kommer det klumpvis i stötar om större volymer ibland.

Delarna kostar en slant i slutändan men å andra sidan så reparerar vi produkten och levererar den tillbaka inom 24 timmar från att den anlänt - detsamma gäller för leverans av delar.

Visserligen talar vi inte om fordonsbranschen, men den servicen vi ger finns inte på andra marknadssegment verkar det som.

Och ja, många av delarna och produkterna kommer från Italien, tar 4-5 dagar med lastbil - 2 dagar med flyg - och det från att ordern läggs. Men då lägger jag även hyfsade månadsmässiga prognoser.

Om en handfull av våra flera tusen kunder skulle vara med om att vi fått in en produkt, felsökt den och SEDAN beställt delar till den... Ja... Då hade jag förmodligen blivit skjuten 1 vecka efter min första arbetsdag.

Det är sjukt att detta fortfarande tillåts inom andra branscher - bojkotta dessa återförsäljare ,då de inte förtjänar att idka näringsverksamhet. Och du, är du nöjd med servicen - låt dem då veta det och slanta den där extra tusingen utan att gnälla som ett barn med ett skrapat knä.

Devicen är att "om kunden fått ett problem med produkten får snabb och bra service - då har kunden aldrig haft ett problem"

Lider dock med dig, ge fan i Aprilia - köp något med uppbackning eller svälj. :tummenupp

Varför skall Svenska handlare ha delar hemma när folk hellre köper på nätet - var glada att ni ens kan få ett par däck i Sverige när alla skall spara 300 spänn på en uppsättning.

Finns det inte en Svensk generalagent med lager i Sverige så är det bara att glömma att jag skulle handla produkten ifråga. Spelar ingen roll om det är en hoj eller en gräsklippare.

Fabriker är sällan problemet, det är importörerna och framförallt återförsäljarna som inte har lager - eftersom det kostar pengar (att binda pengar, ren soliditetsfråga egentligen då delarna går åt i slutändan).

Fabriker tillverkar oftast efter prognoser - prognoser som sällan rapporteras in eller rapporteras in felaktigt. Inte fan tillverkar de 2000 XXX att ha i lager om de får prognoser på 130st XXX? Då tar det tid att få delarna när det väl kommer order utöver de där 130st.

Dilemmat är att INGEN vill ha lager. Och har någon ett lager, och även tar ut den kostnaden på delarna, blir det ett jävla liv på gratisgenerationen som hellre beställer på ebay och liknande.

Jag är tvungen att hålla ett lager på nästan 4000 olika reservdelar för en bit över 15 miljoner bara för att kunna garantera 24-timmars service. Då får vi ändå leveranser varje dag, jag håller ca en veckas lager (för hela Norden samt Baltikum) + extra buffert eftersom ingen kan lämna en vettig prognos så kommer det klumpvis i stötar om större volymer ibland.

Delarna kostar en slant i slutändan men å andra sidan så reparerar vi produkten och levererar den tillbaka inom 24 timmar från att den anlänt - detsamma gäller för leverans av delar.

Visserligen talar vi inte om fordonsbranschen, men den servicen vi ger finns inte på andra marknadssegment verkar det som.

Och ja, många av delarna och produkterna kommer från Italien, tar 4-5 dagar med lastbil - 2 dagar med flyg - och det från att ordern läggs. Men då lägger jag även hyfsade månadsmässiga prognoser.

Om en handfull av våra flera tusen kunder skulle vara med om att vi fått in en produkt, felsökt den och SEDAN beställt delar till den... Ja... Då hade jag förmodligen blivit skjuten 1 vecka efter min första arbetsdag.

Det är sjukt att detta fortfarande tillåts inom andra branscher - bojkotta dessa återförsäljare ,då de inte förtjänar att idka näringsverksamhet. Och du, är du nöjd med servicen - låt dem då veta det och slanta den där extra tusingen utan att gnälla som ett barn med ett skrapat knä.

Devicen är att "om kunden fått ett problem med produkten får snabb och bra service - då har kunden aldrig haft ett problem"

Lider dock med dig, ge fan i Aprilia - köp något med uppbackning eller svälj. :tummenupp

Problemet ligger TYVÄR inte i vad du skriver utan i hur Danskarna sköter sig med delarna!!!!Det ska fan inte ta ett år för att en del ska åka från Italien till Danmark och sen vidare till Sverige!...Går man en annan väg! t.ex usa som jag gjorde och de inte har grejerna i lager så tar det ändå inte mer än några veckor för att få delen till Sverige! MEN går man genom Itago(danmark) så tar det månader o åter månader!....Det här är inte Aprilias fel!... eller jo lite gran att de har lagt lagret i ett land som inte har någon service alls!..Det är Danskarnas FEL.

Visst går det att sluta köpa Aprilia!... Men då går man miste om en jävligt bra hoj också tyvär....så jag anser köp aprilia köp delar genom UK, USA, Italien om det värkligen behövs delar... oftast så går inget sönder på de här hojarna!

Så försvara inte Danskarna....jag har haft Aprilia i många många år...och jag har lärt mig hur det funkar.

Problemet ligger TYVÄR inte i vad du skriver utan i hur Danskarna sköter sig med delarna!!!!Det ska fan inte ta ett år för att en del ska åka från Italien till Danmark och sen vidare till Sverige!...Går man en annan väg! t.ex usa som jag gjorde och de inte har grejerna i lager så tar det ändå inte mer än några veckor för att få delen till Sverige! MEN går man genom Itago(danmark) så tar det månader o åter månader!....Det här är inte Aprilias fel!... eller jo lite gran att de har lagt lagret i ett land som inte har någon service alls!..Det är Danskarnas FEL.

Visst går det att sluta köpa Aprilia!... Men då går man miste om en jävligt bra hoj också tyvär....så jag anser köp aprilia köp delar genom UK, USA, Italien om det värkligen behövs delar... oftast så går inget sönder på de här hojarna!

Så försvara inte Danskarna....jag har haft Aprilia i många många år...och jag har lärt mig hur det funkar.

Då är det väl precis som jag skriver, inte fabrikens (tillverkarens) fel.

Det är importören/återförsäljaren.

Enda sättet att visa sitt missnöje är att undvika produkten - då brukar tillverkaren utvärdera situationen och antingen strunta i den lilla marknaden eller förbättra sitt nät av service och återförsäljare.

PS! Av egen erfarenhet: Danskar är det snålaste folket på jorden och kommer aldrig att ha lager om det kostar dem något... Det är ett handelsfolk som aldrig producerat något ensamma, de lägger på en marginal och säljer saker vidare... :krama

Jag har själv väntat på sidostöd till min hoj sedan i vintras. Är ju ingen särskilt nödvändig pryl, har givetvis kunnat köra hela sommaren ändå, men det är ju ändå lite irriterande att det ska ta flera månader att få hem den. Har hört både att den varit restad och att den varit skickad men kommit bort på vägen. Jag har under tiden fått hem andra delar som tydligen inte var lika krångliga att få fram. Vet inte om de beställdes via andra kanaler, men stödet beställdes aningen senare så det kanske var nån praktikant som tog emot beställningen.
Har hört att det ska gå fortare om man tar hem delar via finska agenten också. Vet inte riktigt hur det funkar med försäkringsärenden och auktoriserade verkstäder och all sånt, om de får ta prylar vilken väg de vill? Om de får det vore väl det bästa att bara skippa danskjävlarna då min uppfattning är att det oftast är de som strular till allt.

Hur som helst är det jävligt tragiskt att det ska behöva vara på det här viset, lider med dig.

Det mest grisiga är hur dom chock höjer priserna. Var med och jämförde vissa delar hos min Aprilia handlare som faktiskt tillhandahåller lager och försöker för att göra oss kunder nöjda men organistationen bakom fungerar inte.

Jag håller med föregående skribent och tror också märket kommer dö ut om det fortsätter såhär. Dom verkar också ha barn som montörer i fabriken men dom nästan konsigt dumma saker dom kan lyckas med.

puh skönt att skriva av sig lite.... men annars gör dom ju så fantastiska hojar och snygga!... när dom fungerar.

När jag hade mina prillor så var det genom firmor från US och UK som jag fick delar och det funkade perfekt

Kanske en uppmaning till våra MC-Journalister som då och då borde träffa representanter för Aprilia Italien.
Ställ frågan rakt ut: Är ni medvetna om att reservdelsförsörjningen funkar urkasst för Sverige?

Fast då kanske de inte blir inbjudna till nästa lansering :(

Sen hur kan det komma sig att Danskarna har agenturen? Säljs det mer prillor i Danmark än Sverige?

/BW

Beställde genom Genuine i UK till min RS. Det som inte de hade hemma tog från Maj till början av Augusti för att få hem från Italien.

Tyvärr så har jag samma erfarenheter av Aprilia som du:mad: Detta var 5 år sedan och dom är f-n i mig omöjliga. Jag ringde dessutom själv ner till fabriken i Italien när den Danska agenten aldrig fick svar. Men dom är som ålar, hala som tusan. Samma bortförklaring under 2 år om att dom hade öppnat ett nytt Europa lager.

Jag säger bara det ALDRIG en Aprilia i mitt garage igen:mad:

Trist för dig att hela säsongen gått åt pipan:krama

Maila Aprilia sverige, bifoga en länk till den här tråden, be dom inkomma med svar/förklaring direkt i tråden!

Sporthoj.com måste ju ändå vara snabbaste vägen att nå ut till kunderna.

Maila Aprilia sverige, bifoga en länk till den här tråden, be dom inkomma med svar/förklaring direkt i tråden!

Sporthoj.com måste ju ändå vara snabbaste vägen att nå ut till kunderna.

Aprilia Sverige består av en stackars säljare som åker runt bland Åf och avlönad av den Danska agenten. Om det är samma som för ett par år sedan?

Aprilia Sverige består av en stackars säljare som åker runt bland Åf och avlönad av den Danska agenten. Om det är samma som för ett par år sedan?

Å fan är det så illa?
(det förklarar ju IOFS att reservdelarna går genom danmark)

Då kan dom sparka den killen och lägga ner märket helt i sverige, då finns det inget hopp om bättring.

Å fan är det så illa?
(det förklarar ju IOFS att reservdelarna går genom danmark)

Då kan dom sparka den killen och lägga ner märket helt i sverige, då finns det inget hopp om bättring.

Ja tyvärr så är det nog så! Problemet för den danska agenten är den usla uppbackningen dom har ifrån Italien.
Riktigt synd för det är läckra hojar.

Under mina snart 10 år som prilla ägare så har danskarna TMP/ITAGO bara blivit sämre o sämre ,, under min tid så har det varit 3 eller 4 svenska försäljningschefer med gott hopp o glatt humör tills verkligheten visat sig för dom,, bara en sak som när ja köpte min 2:a nya -04a så var det reklamation på en mosad ljuddämpare,det lovade dåvarande säljchef(Björn) fixa bums ,, det tog över 1 år innan jag hade en ny dämpare,,, jag har flera exempel men orkar inte o skriva det bara,,
tyvärr så kan inte agenturen i danmark hålla oss med delar inom rimlig tid,, så jag har till 99,9% slutat handla av dom,, köper från alternativt EU land eller USA om dollarpriset är till fördel,och det fungerar hur bra som helst.

Danskar o logistik = katastrof,,,,,,,,,

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon