Vad är det för j-a fel på Aprilias organisation?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Måste bara skriva av mig, nära på att mörda av ilska nu..

Rasade motorn i April i år, beställde nya vevlagerskålar i början av Maj (ihop med en massiv hög andra delar via alternativa vägar inkl engelska och amerikanska Aprilia). Har blivit lovad i omgångar att mina lagerskålar ska komma om några dagar (via Danmark som distributionscentral till min svenska handlare), senast skulle delarna ha kommit till Danmark i fredags.. nu har jag igen fått besked om att delarna inte har kommit till Danmark, samt att de i Italien inte vet om delarna har skickats eller inte. De verkar dessutom ha gett upp att få fram delarna till mig då jag har erbjudits att avbeställa delarna då de själva hyser ringa hopp om att klara att leverera delarna alls. Jag har rekommenderats att höra mig för 1-2 ggr/vecka för att se om Danmark fått in delarna eller inte ifall jag bestämmer mig för att stå kvar i kön..

Detta gäller alltså en del som är gemensam för alla 1000cc modeller av Aprilia, oavsett årsmodell till dags datum. Hur j-a kass får man vara om man är italienare utan att bli lämnad i skogen? Hela min säsong är borta, semestern är strax borta utan en mil kört, och folket jag ockuperar garage hos för att meka ihop motorn börjar surna betänkligt nu. Och fortfarande inge aning om vilken månad eller år delarna dyker upp.

Fan va illa.
Går i bytartankar till just en aprilia och man blir ju inte positivt inställd till det bytet när man hör sånt här.
Hoppas du får tag i grejerna
/Per

När jag körde RSV köpte jag allt via ebay, hade grejorna hemma på 3-4 dagar.

De få gånger jag försökte på tag i delar via handlare i Sverige tog det oftast lång tid.

Finns väl inte någon egentlig generalimportör av Aprilia i Sverige, eller?
Jag har iaf varit i kontakt med en tös (svenska) på Itago i Danmark och hon var mycket hjälpsam. Hade problem med att skaffa ett CoC när jag skulle regga in hojen.
Tror både hon och hennes man håller till här på SH...

Kan ju alltid få några bra tips kanske?

Mvh, Jens D.

Ussh fan va segt. Svärfars berättade samma sak om sin Aprilia samt om sin Ducati. Sjukt lång tid att vänta på reservdelar.Tråkigt om nått pajar i början av säsongen. Då e det ju bara å glömma resten av årets sköna mc åkning :(

Hur fan går det till om man ska lämna in hojen på service å dom kanske hittar nått dom måste byta? "Ehh vi gjorde service på din hoj men du måste vänta 6 mån på en del som vi inte hade hemma?"

Last edited:
Endera har jag haft flyt, eller så kan det bero på semestertider. Men alla delar som inte funnits hos Itago har jag haft i min hand på ca 7 dagar. De som funnits har varit i min hand på 2-3 arbetsdagar.

Om du nu ska ha tag på delar, så får man dem kvickt och billigt från www.ultimateparts.net Fördelarna med UK är; de har lägre moms på sina prylar samt att eftersom Itago är danskt är priserna på "danska" och den danska kronan gynnas man inte av när man har sina likvida medel i Svenska pesetas. Allt eftersom den danska kronan stiger, stiger reservdelspriset. Det brittiska pundet har alltjämt försvagats och, ja då gynnas man än mer.

Således. ultimateparts.net gäller.
(för övrigt fick man vänta 2 månader på växellådsdrev på Suzuki, så det är tyvärr inte bara de italienska som tar god tid på sig.. Hojar är väl en för liten marknad i Sverige kontra många andra europeiska länder..)

Det där är välkännt som det stora (och enda?) felet med att köpa en Aprilia-båge? Fina hojar, usel logistik på reservdelar.

När ja behövde delar till min RS125 så beställde jag de via en MC handlare här i staden och det tog skadligt lång tid innan delarna kom! 1-2 månader!

Det där är välkännt som det stora (och enda?) felet med att köpa en Aprilia-båge? Fina hojar, usel logistik på reservdelar.

plus en på den, polarns Pegaso tog eoner av tid att fixa ett startmotordrev till. Av en händelse råkade BMW:s 650-modell ha samma. Till en tredjedel av priset. Båda från Rotax.

BTW: Har du kollat med Biscaya Racing? De är väldigt stora på just italienskt.

Tog 7 månader att få min Mille fixad förra året. Blir inte att köpa italienskt igen!

Jag har pratat med flera som skulle ha varit Apriliagare för länge sen om det inte vore för det.

Jag har även pratat med folk som har varit apriliaägare, men inte längre är det just av den anledningen.

Handlaren här i stan är trevlig och hjälpsam, men när man vet hur logistiken bakom honom (inte)fungerar så hjälper ju tyvärr inte det.

Vems är felet?
Varför fungerar det inte?
Varför tar ingen tag i problemet?

Aprilia skulle kunna sälja bra om dom bara tvättade den skitstämpeln av märket.

Vems är felet?

Man kan ju undra. Jag har väldigt lätt att förklara det med rent rasistiska/nationalistiska begrepp just nu. Jag vet att det är fel, och jag tycker vanligtvis inte så.. men det är så jag känner just nu. Troligen är jag bara förbannad över att inte ha fått köra hoj på snart 4 månader.

Han blandade tankar kring Aprilia. Men de är ju inget sånt här "vi löser det här åt dig" och det blir gjort utan det är i morgon i morgon italian style.

Skulle tro det kan ha med lilla Itago att göra men vad vet jag.

Utländska firmor som tex ntbracing fixar fram saker snabbt och mycket billigare. Af1 är också snabba men dyrare pga tullavgifter.

Man kan ju undra. Jag har väldigt lätt att förklara det med rent rasistiska/nationalistiska begrepp just nu. Jag vet att det är fel, och jag tycker vanligtvis inte så.. men det är så jag känner just nu. Troligen är jag bara förbannad över att inte ha fått köra hoj på snart 4 månader.

Är det hos spagettibagarna det sitter fast, då är märket dödsdömt.

Jag vet inte hur det ser ut efter det men har förstått det som att danmark är mellanhand för delarna som ska till sverige sen?
Är det dom som är problemet?

Vad finns för organisation i sverige?

Jag har pratat med flera som skulle ha varit Apriliagare för länge sen om det inte vore för det.

Jag har även pratat med folk som har varit apriliaägare, men inte längre är det just av den anledningen.

Handlaren här i stan är trevlig och hjälpsam, men när man vet hur logistiken bakom honom (inte)fungerar så hjälper ju tyvärr inte det.

Vems är felet?

Enligt svärfar så ligger problemet i Danmark som e Skandinavisk importör av Aprilia. Dom skickar tydligen inte vidare delarna till exempel Sverige förens dom har fått ett x antal beställningar.

Enligt svärfar så ligger problemet i Danmark som e Skandinavisk importör av Aprilia. Dom skickar tydligen inte vidare delarna till exempel Sverige förens dom har fått ett x antal beställningar.

Då är det dags att Aprilia Sverige (eller vad dom nu heter) kapar den grenen och ser till att få handla direkt med spagettibagarna, innan det är för sent att rädda märket i sverige.

Det har gjorts förr, och kommer att göras igen när det finns en mellanhand som inte fungerar.

http://www.apriliagenuineparts.co.uk/

Dom är grymma på reservdelar, dom har allting till överkomliga priser. Tar ungefär 4 dagar att få hem allting. Beställde på måndag kväll hade allt hemma fredag förmiddag. :)

Ja, det kanske är räddningen för er som redan har Aprilia, att själva beställa från andra länder, men det är ju inget alternativ för dom som ska ha sina hojar garantilagade/försäkringslagade av auktoriserad handlare.

Så märket kommer att dö ändå om inget radikalt görs.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!