Varför skall Svenska handlare ha delar hemma när folk hellre köper på nätet - var glada att ni ens kan få ett par däck i Sverige när alla skall spara 300 spänn på en uppsättning.
Finns det inte en Svensk generalagent med lager i Sverige så är det bara att glömma att jag skulle handla produkten ifråga. Spelar ingen roll om det är en hoj eller en gräsklippare.
Fabriker är sällan problemet, det är importörerna och
framförallt återförsäljarna som inte har lager - eftersom det kostar pengar (att binda pengar, ren soliditetsfråga egentligen då delarna går åt i slutändan).
Fabriker tillverkar oftast efter prognoser - prognoser som sällan rapporteras in eller rapporteras in felaktigt. Inte fan tillverkar de 2000 XXX att ha i lager om de får prognoser på 130st XXX? Då tar det tid att få delarna när det väl kommer order utöver de där 130st.
Dilemmat är att INGEN vill ha lager. Och har någon ett lager, och även tar ut den kostnaden på delarna, blir det ett jävla liv på gratisgenerationen som hellre beställer på ebay och liknande.
Jag är tvungen att hålla ett lager på nästan 4000 olika reservdelar för en bit över 15 miljoner bara för att kunna garantera 24-timmars service. Då får vi ändå leveranser varje dag, jag håller ca en veckas lager (för hela Norden samt Baltikum) + extra buffert eftersom ingen kan lämna en vettig prognos så kommer det klumpvis i stötar om större volymer ibland.
Delarna kostar en slant i slutändan men å andra sidan så reparerar vi produkten och levererar den tillbaka inom 24 timmar från att den anlänt - detsamma gäller för leverans av delar.
Visserligen talar vi inte om fordonsbranschen, men den servicen vi ger finns inte på andra marknadssegment verkar det som.
Och ja, många av delarna och produkterna kommer från Italien, tar 4-5 dagar med lastbil - 2 dagar med flyg - och det från att ordern läggs. Men då lägger jag även hyfsade månadsmässiga prognoser.
Om en handfull av våra flera tusen kunder skulle vara med om att vi fått in en produkt, felsökt den och SEDAN beställt delar till den... Ja... Då hade jag förmodligen blivit skjuten 1 vecka efter min första arbetsdag.
Det är sjukt att detta fortfarande tillåts inom andra branscher - bojkotta dessa återförsäljare ,då de inte förtjänar att idka näringsverksamhet. Och du, är du nöjd med servicen - låt dem då veta det och slanta den där extra tusingen utan att gnälla som ett barn med ett skrapat knä.
Devicen är att "om kunden fått ett problem med produkten får snabb och bra service - då har kunden aldrig haft ett problem"
Lider dock med dig, ge fan i Aprilia - köp något med uppbackning eller svälj.