Motorcyklister dödat katt...

Status
Ej öppen för fler svar.
Visst kan man ringa och berätta fakta, men att ringa ägaren och be om ursäkt för att dennes katt är ute och vimsar i trafiken? Njae.

Jag körde ihjäl en kråka på Gotland i går. Vem står jag i skuld till? :confused:

Skulle du inte be om ursäkt om du körde på någons bil/mc heller? Riktigt arrogant isåfall.

Du kanske inte försår det affektionsvärde som ägaren har för sin katt men du borde ju iaf förstå att katten tillhör någon, tillskillnad från en kråka.

Visst kan man ringa och berätta fakta, men att ringa ägaren och be om ursäkt för att dennes katt är ute och vimsar i trafiken? Njae.

Jag körde ihjäl en kråka på Gotland i går. Vem står jag i skuld till? :confused:

Be om ursäkt skulle jag nog inte göra kanske.
Däremot skulle jag troligen kontakta ägaren och säga att tyvärr så har jag råkat köra över din katt.

Skulle du inte be om ursäkt om du körde på någons bil/mc heller? Riktigt arrogant isåfall.

Du kanske inte försår det affektionsvärde som ägaren har för sin katt men du borde ju iaf förstå att katten tillhör någon, tillskillnad från en kråka.

Det är väl en fråga om omständigheter. Om jag kört enligt gällande regler och en katt springer upp på vägen som jag inte hinner väja för så ber jag inte om ursäkt även om jag kanske kan beklaga sorgen. På samma sätt kommer jag inte att be om ursäkt för om jag kör på någon bil som kör ut framför mig och således vållar en olycka. Om jag däremot kör på en parkerad bil så skulle jag nog däremot be om ursäkt på samma sätt som jag skulle be om ursäkt om jag kört på en katt som satt stilla vid vägkanten.

Så det handlar ju helt och hållet om omständigheter huruvida det är på sin plats med en ursäkt. Har man inte gjort något fel så finns inget att be om ursäkt för men det är naturligtvis aldrig fel att beklaga sorgen. Det lär dessutom minska risken för att det ses som att en mc-förare på vansinnesfärd körde över katten.

Inte om den rullade ut framför mig på en 70 väg för att han glömt dra handbromsen och jag inte hann stanna, visst skulle jag tala med ägaren, men inte be om ursäkt.

Vår katt är märkt i örat så det går att hitta vem som äger honom genom att gå in på www.skk.se och så har han ett halsband med vårt telefonnummer på..

:tummenuppDu kom ihåg adressen som inte jag gjorde, så får man även rabatt på försäkringen både vid tatuering och chip . Nackdelen med tatuering är att den kan synas dåligt efter ett tag, är så på en av våra katter så vi funderar på att chipmärka honom också för att vara på den säkra sidan.:)

Last edited:
Vad ska jag visa respekt för? Att en djurägare inte kan hålla sitt ansvar under uppsikt utan låter det springa ut på en väg och bli överkörd?
Jag håller med.
Det är fördjävligt när ansvaret försvinner och, som lax på löken, blir överkört.

Last edited:
Vi kan ju utesluta att de körde på katten med meningen - stor risk för vurpa om man är ute efter något sånt och jag tror inte att någon motorcyklist vill vurpa direkt :)

Och hur kan du avgöra det när du inte ens vet hur olyckan gått till? :pangihuve
Jag menade mer fenomenet att folk släpper ut sin husdjur så det riskerar att bli överkörda. Att köra över ett djur med flit är en sak, att råka göra det är något helt annat.

Den som ska ha dåligt samvete när en utekatt blir överkörd är ägaren, inte den som kör över katten.

Vår katt är märkt i örat så det går att hitta vem som äger honom genom att gå in på www.skk.se och så har han ett halsband med vårt telefonnummer på..

Klokt. Sunt förnuft ger då:

Inget nummer - lägg undan katten på lämpligt ställe.

Nummer - ring och informera (och be om eventuell ersättning vid vurpa).

Med lite medmänsklighet så får man väl skicka någon form av förlåt också. Kanske från båda hållen.

Jag vet inget om hur det ser ut där händelsen inträffade så jag säger inget om den, men artikeln är skriven med stor komik i mina ögon, och tråden är ännu bättre, jag skrattar så jag skakar!!!:D

Fredrik:tummenupp

Förstår heller inte det roliga, förklara gärna innan jag kallar dig för en jävla idiot!

tidigare post i denna tråd

Det var även en annan artikel där en mc kört 141!! ja ni läste rätt, vansinniga 141km/h på en 110 väg:Bugar Att dom orkar överdriva allt så inni h.e.

mmm vk verkar försöka konkurera ut aftonbladet/expressen med sätt att bli chockade på för strunt saker.
länken till den vk artikeln:
vk länk

Diskussionen har spårat ur fullständigt (och japp, jag var delvis orsak till det). Vad det handlade om var en specifik händelse enl. den artikel trådskaparen länkade till och där fanns betydligt fler och tyngre vägande parametrar än katten som fick sätta livet till!

Kattens för tidiga frånfälle var i denna händelse av mindre vikt även om artikelförfattaren ville skapa uppsendeväckande rubriker!

// Niklas

Hade journalisten viklat det så att dessa hojar först o främst nästan körde på en tjej och som bisats informerat om att de istället körde ihjäl en katt.
Då kanske jag skapat en tråd om varför polisen satsar såndana resurser (flera polispatruller) på en "nästan" dödolycka (nej katten räknas inte i detta fall).

Hade då nog inte heller tyckt att arktikeln var rolig.
Som det blev nu så är det nästan halva artikeln som det i en bistats kommer fram att det kunde ha gått betydligt värre än en stackas katt fick sätta livet till.

Sen är det iofs alltid bra att försöka bena ut udda händelser i trafiken (som tex vem har ansvaret vid husdjurs olycka) då de flesta inte har koll.

Katter är väl inget som riktiga motorcyklister med hår på bröstet har....................eller?

katter har hår på bröstet.

Vad ska jag visa respekt för? Att en djurägare inte kan hålla sitt ansvar under uppsikt utan låter det springa ut på en väg och bli överkörd?

För det är vad djurhållning handlar om, ansvar! Kattägare är den enda grupp som av massan fråntas detta ansvar, why?

nu är det blint raseri :P

Last edited:
Jag ser det roliga..

Jag har svårt att tro att den artikeln innehåller mindre än 50% fantasi. Dotter som "nästan" blev på körd stod förmodligen 25 meter från vägen, men att säga 25 cm istället ger polisen mer energi att jaga kattmördare.

"Hög fart" kan lika gärna vara 62 på 50-väg och de motorcyklarna kan sannolikt vara krompråmar på söndagstur som hade oturen att få en ouppfostrad katt under hjulet.

Ja hur mycket stämde i tidningen när Niclas Jannesson(stavning) förolyckades, synd om katten men hur det ligger till egentligen är svårt att veta, är nog första gången en katt som hamnat i tidningen av alla de miljoner som blivit överkörda.

De e därför jag har innerkatter :tummenupp

Samma här, visst kan det tyckas att innekatter inte riktigt har det roligaste livet jämfört med en utekatt men bor man nära vägar får man faktiskt förstå att det kan hända och det är knappast att folk kör på djur med flit så det är ju inte speciellt mycket att va arg över. Ledsen kan man va för sig själv senare.

Jag visar hellre min kärlek till mina katter (och numera, i storstaden, till mina medmänniskor) med att ha dom säkra inne än släpper ut dem vind för våg, speciellt när det handlar om dyra raskatter som inte bara har ett affektionsvärde utan även ett visst pengavärde. Jag köper knappast en katt för flera tusen för att någon annan ska köra ihjäl den.

Samma här, visst kan det tyckas att innekatter inte riktigt har det roligaste livet jämfört med en utekatt men bor man nära vägar får man faktiskt förstå att det kan hända och det är knappast att folk kör på djur med flit så det är ju inte speciellt mycket att va arg över. Ledsen kan man va för sig själv senare.

Jag visar hellre min kärlek till mina katter (och numera, i storstaden, till mina medmänniskor) med att ha dom säkra inne än släpper ut dem vind för våg, speciellt när det handlar om dyra raskatter som inte bara har ett affektionsvärde utan även ett visst pengavärde. Jag köper knappast en katt för flera tusen för att någon annan ska köra ihjäl den.

JA precis. :) Fast jag har inte dyra raskatter, köpte 2 för 400. 200/katt e ju bra :) Skulle aldrig släppa ut dom i mitt område då det finns många småbarn som gillar att skrämma/misshandla katter...

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back