Motorcyklister dödat katt...

Status
Ej öppen för fler svar.
Vanligt sunt förnuft och lite medmänsklighet är vad som behövs i denna tråden!

Läser man artikeln framgår det tydligt att en människa (dessutom ett barn) var nära att bli påkörd. Inte svårt att lista ut att DET lär vara skäl nog att ringa polis! Nästa gång kanske det går riktigt illa!

Vad gäller trafik och djur existerar BÅDA och har också rätten till att röra sig fritt. Liv är liv och RÅKAR man skada eller döda ett djur med sitt fordon så är det inget annat än en olyckshändelse. Att man då stannar för att OM MÖJLIGT kontakta ägaren (husdjur har OFTA halsband, ID Nr. intatuerat i örat eller ibland chip (som veterinär kan läsa av). Nog hör det till vanlig vett och ettikett att göra ett seriöst försök att få tag i ägaren/ägarinnan.

Just i detta fallet (artikeln) torde det knappast ha krävt mer än ett samtal med flickan som uppenbarligen var på plats och nästan höll på att bli påkörd. Dvs. man hade inte behövt lägga speciellt många minuter av sin dyrbara tid!

I specialfall (sjuktransporter & liknande) kan man självklart återkomma för att FÖRSÖKA få tag i ägaren. Hur svårt kan det va?

Allt handlar om vett & ettikett och medmänsklighet. Sluta vara så svart-vita!

Gör man fel, vilket vi alla gör ibland, så får man väl dessutom ta konsekvenserna av det! För FÅ av oss har ju ingen aaaaning om att vi gjör/gjort fel!

För övrigt kan vi vara ganska säkra på att en viss form av prioritering av vilka ärenden polisen skall åka på gjörs i ledningscentralen. Ibland fattas naturligtvis mindre bra beslut (det är ju människor som jobbar där) men oftast är nog besluten ganska väl avvägda (enl. den erfarenheten jag har...har varit med om både bra och dåliga beslut skall tilläggas).

// Niklas

Last edited:
Det enda de sa på min körskola var "hästar räknas som fordon och är berättigade till samma yta på körbanan som en bil, och kör du på något djur ring polisen"... Jättebra informerat... verkligen...

Helt sjukt om det skulle vara att en häst har samma rätt till körbanan som ett fordon, jag har inte hittat någon information om detta. Det bör dom INTE få i alla fall.

Ett djur har en egen vilja och bör inte alls vistas bland fordon på allmän väg då uppförande kan ändras från ett ögonblick till ett annat utan att människan kan påverka detta.

Klart att man tar det lugnare om man ser en häst på vägen :)

Vad jag därimot har varit med om var ettpar häst tjejer som tyckte att jag skulle stanna och vänta tills de hade ridit klart på vägen. De skulle "bara" 500 meter till sedan skulle de rida åt sidan. Och detta var på en 70 sträcka.

Om nu hästarna är så rädda att de inte fixar om man kör förbi får de nog ta och rida någon annan stans, eller??

Jag cyklar även MTB en hel del och har varit med om att de inte vill flytta sig när man kommer på stigar. Tycker tydligen att de har mer rätt att vara i skogen än en cykel.

Vet inte om det är någonting med att vissa häst tjejer blir lite väl sturska när de sitter på häst ryggen :confused:

Det är rätt vanligt. Hästtjejer är överlag ett jävla mysko folk. Är hästen så rädd får de ta och rida nån annanstans, som du säger. De kan ju gå åt sidan precis när du passerar i så fall. 500 meter i skritt tar en evighet, även om jag själv har häst hade jag inte suttit på hojen och väntat på de.

Ang hästar är ryttaren aldrig ansvarig för eve skador som häst orsakar på fordon.

Är dåligt då det faktiskt kan uppstå situationer då hästen inte lyder ryttaren då den har en egen vilja.
Dock så ska då heller INTE ryttaren med häst få vistas på ALLÄN VÄG.

Dock så ska då heller INTE ryttaren med häst få vistas på ALLÄN VÄG.

Man kan tycka mycket och det är mycket som kanske inte skall/borde men som ändå finns!

Det BORDE tex. inte vistas små barn på allmäna vägar eller ens i närheten av dem men lik förbannat gör de det! Likväl som det finns hästar, älgar, rådjur, rävar, grävlingar mm. som OCKSÅ vistas på eller i direkt anslutning till våra allmäna vägar.

Om man nu som trafikant SER ett av dessa djuren på eller i direkt anslutning till vägen är det ju ingen stor grej att VISA HÄNSYN.

För övrigt är ju hästar lika stora/tunga som älgar och därmed farliga att få i framrutan eller på visiret så ren och skär självbevarelsedrift borde få de flesta av oss att tagga ner lite när vi är i närheten av dem!

// Niklas

Skulle jag se någon vansinnesköra på en 30-väg och döda min katt och bara dra och jag lyckades se regplåt skulle den personen få ett hembesök. Fy fan vad lack jag skulle bli.

Skulle jag se någon vansinnesköra på en 30-väg och döda min katt och bara dra och jag lyckades se regplåt skulle den personen få ett hembesök. Fy fan vad lack jag skulle bli.

Skulle en katt orsaka en situation som kunnat orsaka en krasch för mig (vilket en påkörning av katt gör) så skulle jag bli tokig. Skulle personen dessutom bjuda in till hembesök så skulle det kraftigt förenkla vedergöällningen för mig! :mad:

Vår katt är märkt i örat så det går att hitta vem som äger honom genom att gå in på www.skk.se och så har han ett halsband med vårt telefonnummer på..

Bra information. Det är bättre än chip iaf.

En katt utan halsband / man ser är märkt (ett chipp ser man ju inte) = vild/ägarlös katt.
Chip är enl mitt tyckte bra mot stöld o då man ska resa, inte för att identifiera vid ev trafikolyckor

Skulle en katt orsaka en situation som kunnat orsaka en krasch för mig (vilket en påkörning av katt gör) så skulle jag bli tokig. Skulle personen dessutom bjuda in till hembesök så skulle det kraftigt förenkla vedergöällningen för mig! :mad:

Du låter ju verkligen intelligent nu. Hur skulle du inte kunna undvika att köra på en katt om du kör i 30? Och sen börja prata om vedergällning för att du dödat katten och smitit?

Och om du kör på en grävling, räv eller annat djur som OCKSÅ existerar utmed våra vägar?

Om du/jag kör på en katt och vurpar är det inget annat än en olyckshändelse så länge du/jag håller oss till gällande trafikregler (vilket inte heller jag alltid gjör dvs. jag är som nästan alla andra). Tjänar ingen ting till från NÅGON av parterna i målet att bli irriterade ens och ännu mindre börja med hotelser åt ena/andra hållet.

Jag har varit i sitsen för båda två dvs. BÅDE kört på och dödat ett husdjur (katt) OCH fått katt ihjälkörd. Båda var olyckshändelser that´s life kort och gott. Tråkigt men inget att uppröras över i någon större omfattning kan jag tycka (mer än att man kan bli ledsen).

// Niklas

Och om du kör på en grävling, räv eller annat djur som OCKSÅ existerar utmed våra vägar?

Om du/jag kör på en katt och vurpar är det inget annat än en olyckshändelse så länge du/jag håller oss till gällande trafikregler (vilket inte heller jag alltid gjör dvs. jag är som nästan alla andra). Tjänar ingen ting till från NÅGON av parterna i målet att bli irriterade ens och ännu mindre börja med hotelser åt ena/andra hållet.

Jag har varit i sitsen för båda två dvs. BÅDE kört på och dödat ett husdjur (katt) OCH fått katt ihjälkörd. Båda var olyckshändelser that´s life kort och gott. Tråkigt men inget att uppröras över i någon större omfattning kan jag tycka (mer än att man kan bli ledsen).

// Niklas

menar du att kör jag på en 70väg o kör i 70 å råkar att köra på en katt så e det lugnt..(olycka)
men kör jag i 80 så ska jag dö??:tummenupp

Det verkar som du vurpat när du försökt köra på en katt? Är det därför du är så hatisk? Katter är helt ofarliga - tro mig. Andas nu. Jag tror inte ens du märker när du kör på en 4-kilos katt.

ps Andas nu ds

Kör på något djur så stannar man, oavsett om det är med mc eller bil!

Kan inte se det roliga i det.

Jag mosade en skata med mina kåpor för ett par veckor sedan men stannade inte. Vart går gränsen? Vid en kattkollision hade jag givetvis stannat och försökt ringa ägaren.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back