Motorcyklister dödat katt...

Status
Ej öppen för fler svar.
Min katt blev överkörd av troligtvis en mc för 2 veckor sedan att dömma av däckspåren och skadan.
Jag är medveten som djurägare att risk finns för att någon kör på mina katter, men man kan fan stanna och kolla med de närliggande husen vem som äger katten när man har kört på den!
Tråkigt med din katt.

Kör man dock på en katt så den dör och det finns 20 hus i närheten så skulle i alla fall inte jag knacka dörr och fråga vem som äger katten. Jag skulle mest blir förbannad och undra vem som man släppt ut katten så denna kunde springa ut på vägen och möjligen orsaka en dödlig olycka för tex. en mc.
Det man kan göra att att märka upp ett halsband på katten med ett telefonnummer, då kan den som i så fall kört på katten om denna person vill ringa nummret och säga vad som har hänt.

Last edited:
Massor med saker som gör att jag tycker det är roligt.

1) Att en tidning finner att det har ett nyhetsvärde öht (måste vara för att det var motorcyklar inblandade)
2) Att det är "tre motorcyklister som farit fram på vägarna i hög fart" - Doh! Nähä? Motorcyklister kör nästan alltid för fort och dessutom oavsett hastiget så är det nån som kommer att tycka att det är hög fart.
3) Att journalisten formulerat sig som så att det verkar som motorcyklisterna var ute efter att döda katten.
4) Att polisen verkligen skulle jaga nån för att ha kört på en katt
5) Att polisen skulle sätta in flera polisbilar för detta
6) Att polisen verkar tro att de skulle få tag i dess motorcyklister

Visst är det tråkigt iof att en katt blitt påkörd men vem här skulle öht riskera sitt liv med en undanmanöver i "hög hastighet" för en katt?

Sen att det inte är smart att köra i hög hastighet på alla ställen, det håller jag helt o hållet med om.
Men de som känner till var detta är, eller orkat kolla på eniro/hitta/google inser att vägen Sörmjöle-> Norrmjöle/stöcke är kurvigare än bulten nere i sthlm. Den hojåkare som säger att han inte nånsin kommer att köra förfort på en sån väg ljuger, speciellt om den personen håller till här på SH.

Det jag tycker är mest tragist med svaren i denna tråd är att det finns hojåkare här på SH som tycker att det är ok att döda andra över en katt.

AMEN igen!

Bra kört, ännu en mindre katt att oroa sig för :tummenupp

Kattjävlar, med sina äckliga ägare som tror de äger världen. Är man rädd om katten så lås in fanskapet då, låter du en katt springa runt på allmän väg får du räkna med att den blir överkörd.
Tro det eller ej men det finns bilar på vägarna, newsflash eller :D

Hatar för övrigt lösa katter, tassavtryck över hela jävla bilen är inte så roligt som det låter om man har en bil man bryr sig om. :mad:

Om man råkar köra på en katt, blir man straffad då? Undrar om man får böter eller om det är samma som med vilt.

Fundering:
Oavett hur fort man kört, vems är anvaret om man nu mot förmodan skulle köra på/över en katt(eller hund eller annat husdjur utom häst) o krasha?

tycker personligen att det borde vara djurägarens ansvar att se till att deras husdjur inte kan orsaka olyckor. Så om djuret har rymmt skulle det bli klassat som viltolycka, men om det bara är "utskäppt" så skulle det vara djurägarens ansvar.

Vet att det är ALLTID fordonsägarens (inte förarens) ansvar om det sker nått mellan fordon & häst. Även om hästen rymmer o springer på ditt helt korrekt parkerade fordon och bryter benet o måste avlias så är det fordonsägaren som är skylldig enl lag.
Detta vet jag sen jag bodde vid en travbana o en häst rymmde.
Den sprang på en parkerad bil på min parkering (som tur är inte min bil). Den stackaren som ägde bilen blev skylldig enl dom i tingsrätten (dit målet drev).
Tydligen nån gammal dj* lag sen motordrivna fordon uppfanns o bedömdes kunne skrämma hästar.

Så är det nånm som vet hur det ligger till med ansvar vid olycka med ett husdjur o motordrivet fordon?

Om man råkar köra på en katt, blir man straffad då? Undrar om man får böter eller om det är samma som med vilt.

Om jag nu inte vurpat, vilket nog är en stor risk om man kör över Garfield. Så skulle jag om man visste vems katten var vilja åka dit och kräva att de tvättade hojen från kattrester!

Varför måste man bära runt på den döda katten?? Man kan väl knacka på och säga att jag har kört över en tex. röd/vit katt, vet du vem som är ägaren?

Mina katter är raskatter och Chipmärkta samt har ibland halsband, men det är lätt att de ramlar av.
Men tar man katten till en veterinär så de kan scanna den så hittar man snabbt ägaren.

För mig ser många katter likadana ut men visst kan man försöka tills man inser att man fått 3 gråtandes ungar att tro att deras katt är död.

Chipgrejen verkar smart. Å andra sidan vill man ju inte slänga kadavret över tanken och köra dit.

Att lägga den på vid någons trapp eller gräsmatta kanske inte är så dumt i alla fall?

Så är det nån som vet hur det ligger till med ansvar vid olycka med ett husdjur o motordrivet fordon?

Samma som hästar om jag inte minns fel.
Eller cyklister.
Fast en parkerad bil fick väl knappast ersätta hästens skador? Utan bara sina egna.

Fattar inte hur de som är kattägare inte kan se problemet med det hela??

Om någon står vid sidan av vägen och slumpvis slänger ut skit på den blir de arga. Men om någon släppet ut tre fyra katter som också slumpvis springer fram och tillbaka på vägen är det inget fel :va

Om jag kör på en katt och det inte finns hus i omedelbar närhet kollar jag om den är död. Är den inte det och är rejält skadad finns det ju tyvärr ingenting bättre att göra än att avsluta det plågsamma.

Fundering:
Oavett hur fort man kört, vems är anvaret om man nu mot förmodan skulle köra på/över en katt(eller hund eller annat husdjur utom häst) o krasha?

tycker personligen att det borde vara djurägarens ansvar att se till att deras husdjur inte kan orsaka olyckor. Så om djuret har rymmt skulle det bli klassat som viltolycka, men om det bara är "utskäppt" så skulle det vara djurägarens ansvar.

Vet att det är ALLTID fordonsägarens (inte förarens) ansvar om det sker nått mellan fordon & häst. Även om hästen rymmer o springer på ditt helt korrekt parkerade fordon och bryter benet o måste avlias så är det fordonsägaren som är skylldig enl lag.
Detta vet jag sen jag bodde vid en travbana o en häst rymmde.
Den sprang på en parkerad bil på min parkering (som tur är inte min bil). Den stackaren som ägde bilen blev skylldig enl dom i tingsrätten (dit målet drev).
Tydligen nån gammal dj* lag sen motordrivna fordon uppfanns o bedömdes kunne skrämma hästar.

Så är det nånm som vet hur det ligger till med ansvar vid olycka med ett husdjur o motordrivet fordon?

lite off topic, men eftersom det tredan tagits upp får ni ursäkta:

Det här med hästar i trafiken måste ju vara ett undantag, då det oftast sitter någon på/bakom. Har själv 2 galopphästar som är trafiksäkra, men de blir rädda ändå när det swishar förbi en hoj i 150. Sen finns det ju jubelidioter som gasar eller tutar när de kör förbi en häst,ahr själv varit med om flertalet lastbilschafförer som finner detta förnöjsamt, för det är ju kul när hästen får panik! Dessa idioter borde avlivas. De förstår inte för det första att det är DE som bär ansvaret vid en olycka och för det andra att de utsätter personen på hästryggen, ofta en liten ponnytjej som inte ens börjat högstadiet, för livsfara. Det är inte så jävla svårt att visa lite respekt när man ser en häst i trafiken, frikoppla och rulla förbi på bra avstånd, man behöver inte snigelköra heller, bara visa lite respekt...

Själv saktar jag alltid ner när jag ser någon på vägen, oavsett om de har djur med sig eller inte. Och jag gillar att köra fort, och gör det oxå, absolut, men den lilla gesten betyder så jävla mycket för personen på vägen...

Vad jag ville komma till är att det behövs informeras mer på körskolorna om vad som gäller med hästar/husdjur/vilt i trafiken. Det enda de sa på min körskola var "hästar räknas som fordon och är berättigade till samma yta på körbanan som en bil, och kör du på något djur ring polisen"... Jättebra informerat... verkligen...

vad gäller folk som låter sina djur gå lösa med avsikt, dvs om de inte rymt, får faktiskt ta risken att de kan bli påkörda. Man kan inte riskera sitt eget liv för att där springer ut en katt i vägen, visst, man behöver ju inte sikta på kattfan, men man ska ju inte riskera att dö på kuppen heller...

ja...man tar ju ut sin 4årig på en 90väg första gången på cykel utan stödhjul

lite off topic, men eftersom det tredan tagits upp får ni ursäkta:

...som är trafiksäkra, men de blir rädda ändå när det swishar förbi en hoj i 150.

vad gäller folk som låter sina djur gå lösa med avsikt, dvs om de inte rymt, får faktiskt ta risken att de kan bli påkörda. Man kan inte riskera sitt eget liv för att där springer ut en katt i vägen, visst, man behöver ju inte sikta på kattfan, men man ska ju inte riskera att dö på kuppen heller...

Swishar förbi... "höhöhö".

Gällande artikeln är det hela störtlöjligt ju.
Och som någon skrev att man ska springa runt och knacka dörr för att se vems katten är? Det hade jag aldrig gjort. Givetvis har hojåkaren inte kört över kattskrället med vilje, och som redan nämnts flera ggr får man skylla sig själv litegrann om man tvunget ska ha katten ute när man bor vid en väg.

Hade ni som "står på kattens sida" tyckt likadant om hojåkaren hade väjt och gått omkull? :va

Samma som hästar om jag inte minns fel.
Eller cyklister.
Fast en parkerad bil fick väl knappast ersätta hästens skador? Utan bara sina egna.

Nä det var ju det som var det sjuka. Bilägaren var tvugen att ersätta hästägaren för hela hästens värde (travhäst värd några hundra tusen som rymmt) då den(hästen) var tuvngen att avlivas eftersom den brytit benet då den sprang på den parkerade bilen

Så jag tror inte att det är samma med vanliga husdjur som det är med hästar.

Sen måste jag hålla med RebeX att man tar det mycket lungt o försiktigt förbi hästekipage.
Jag vill då inte ha på mitt samvete att nån stackas liten hästtjej rammlar av o får livlånga skador pga att jag skrämmt hästen då jag kört förbi.

Har själv 2 galopphästar som är trafiksäkra, men de blir rädda ändå när det swishar förbi en hoj i 150. Sen finns det ju jubelidioter som gasar eller tutar när de kör förbi en häst,ahr själv varit med om flertalet lastbilschafförer som finner detta förnöjsamt, för det är ju kul när hästen får panik!

Ergo:
Du har ingen trafiksäker häst.

Klart att man tar det lugnare om man ser en häst på vägen :)

Vad jag därimot har varit med om var ettpar häst tjejer som tyckte att jag skulle stanna och vänta tills de hade ridit klart på vägen. De skulle "bara" 500 meter till sedan skulle de rida åt sidan. Och detta var på en 70 sträcka.

Om nu hästarna är så rädda att de inte fixar om man kör förbi får de nog ta och rida någon annan stans, eller??

Jag cyklar även MTB en hel del och har varit med om att de inte vill flytta sig när man kommer på stigar. Tycker tydligen att de har mer rätt att vara i skogen än en cykel.

Vet inte om det är någonting med att vissa häst tjejer blir lite väl sturska när de sitter på häst ryggen :confused:

Det man kan göra att att märka upp ett halsband på katten med ett telefonnummer, då kan den som i så fall kört på katten om denna person vill ringa nummret och säga vad som har hänt.

Ha även tatuering i örat på katten alterantivt chip i åtanke också.
Chip kan man inte se med blotta ögat, ta den till en veterinär (eller någon annan som kan utläsa)så är det mycket enkelt att ta reda på vem ägaren är.

Ang hästar är ryttaren aldrig ansvarig för eve skador som häst orsakar på fordon.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!