njelger
Guest
Att såsom idag påtvingas kontakter med dessa obskyra djur utan nån som helst förståelse från kattallmänheten är fan skandal..
Jag ska starta ett cat-war!
Jag tror du redan börjat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Att såsom idag påtvingas kontakter med dessa obskyra djur utan nån som helst förståelse från kattallmänheten är fan skandal..
Jag ska starta ett cat-war!
Hade olyckan kunnat undvikas om katten haft reflexväst?![]()
Tråkigt med din katt.Min katt blev överkörd av troligtvis en mc för 2 veckor sedan att dömma av däckspåren och skadan.
Jag är medveten som djurägare att risk finns för att någon kör på mina katter, men man kan fan stanna och kolla med de närliggande husen vem som äger katten när man har kört på den!
Massor med saker som gör att jag tycker det är roligt.
1) Att en tidning finner att det har ett nyhetsvärde öht (måste vara för att det var motorcyklar inblandade)
2) Att det är "tre motorcyklister som farit fram på vägarna i hög fart" - Doh! Nähä? Motorcyklister kör nästan alltid för fort och dessutom oavsett hastiget så är det nån som kommer att tycka att det är hög fart.
3) Att journalisten formulerat sig som så att det verkar som motorcyklisterna var ute efter att döda katten.
4) Att polisen verkligen skulle jaga nån för att ha kört på en katt
5) Att polisen skulle sätta in flera polisbilar för detta
6) Att polisen verkar tro att de skulle få tag i dess motorcyklister
Visst är det tråkigt iof att en katt blitt påkörd men vem här skulle öht riskera sitt liv med en undanmanöver i "hög hastighet" för en katt?
Sen att det inte är smart att köra i hög hastighet på alla ställen, det håller jag helt o hållet med om.
Men de som känner till var detta är, eller orkat kolla på eniro/hitta/google inser att vägen Sörmjöle-> Norrmjöle/stöcke är kurvigare än bulten nere i sthlm. Den hojåkare som säger att han inte nånsin kommer att köra förfort på en sån väg ljuger, speciellt om den personen håller till här på SH.
Det jag tycker är mest tragist med svaren i denna tråd är att det finns hojåkare här på SH som tycker att det är ok att döda andra över en katt.
Om man råkar köra på en katt, blir man straffad då? Undrar om man får böter eller om det är samma som med vilt.
Varför måste man bära runt på den döda katten?? Man kan väl knacka på och säga att jag har kört över en tex. röd/vit katt, vet du vem som är ägaren?
Mina katter är raskatter och Chipmärkta samt har ibland halsband, men det är lätt att de ramlar av.
Men tar man katten till en veterinär så de kan scanna den så hittar man snabbt ägaren.
Så är det nån som vet hur det ligger till med ansvar vid olycka med ett husdjur o motordrivet fordon?
Fundering:
Oavett hur fort man kört, vems är anvaret om man nu mot förmodan skulle köra på/över en katt(eller hund eller annat husdjur utom häst) o krasha?
tycker personligen att det borde vara djurägarens ansvar att se till att deras husdjur inte kan orsaka olyckor. Så om djuret har rymmt skulle det bli klassat som viltolycka, men om det bara är "utskäppt" så skulle det vara djurägarens ansvar.
Vet att det är ALLTID fordonsägarens (inte förarens) ansvar om det sker nått mellan fordon & häst. Även om hästen rymmer o springer på ditt helt korrekt parkerade fordon och bryter benet o måste avlias så är det fordonsägaren som är skylldig enl lag.
Detta vet jag sen jag bodde vid en travbana o en häst rymmde.
Den sprang på en parkerad bil på min parkering (som tur är inte min bil). Den stackaren som ägde bilen blev skylldig enl dom i tingsrätten (dit målet drev).
Tydligen nån gammal dj* lag sen motordrivna fordon uppfanns o bedömdes kunne skrämma hästar.
Så är det nånm som vet hur det ligger till med ansvar vid olycka med ett husdjur o motordrivet fordon?
Har själv 2 galopphästar som är trafiksäkra
lite off topic, men eftersom det tredan tagits upp får ni ursäkta:
...som är trafiksäkra, men de blir rädda ändå när det swishar förbi en hoj i 150.
vad gäller folk som låter sina djur gå lösa med avsikt, dvs om de inte rymt, får faktiskt ta risken att de kan bli påkörda. Man kan inte riskera sitt eget liv för att där springer ut en katt i vägen, visst, man behöver ju inte sikta på kattfan, men man ska ju inte riskera att dö på kuppen heller...
Samma som hästar om jag inte minns fel.
Eller cyklister.
Fast en parkerad bil fick väl knappast ersätta hästens skador? Utan bara sina egna.
Har själv 2 galopphästar som är trafiksäkra, men de blir rädda ändå när det swishar förbi en hoj i 150. Sen finns det ju jubelidioter som gasar eller tutar när de kör förbi en häst,ahr själv varit med om flertalet lastbilschafförer som finner detta förnöjsamt, för det är ju kul när hästen får panik!
Det man kan göra att att märka upp ett halsband på katten med ett telefonnummer, då kan den som i så fall kört på katten om denna person vill ringa nummret och säga vad som har hänt.
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten