Aprilia-tråden.

Jaakko

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Skövde
Hoj
2003, Aprilia RSV 1000R mille.
Tjena har tänkt att fixa till ett nytt helsystem till min RSV1000 R -03 och jag vill ha med dubbla utblås, har tittat på akrasystemet för 20K men funderar på om någon vet hur det blir med benstödet osv, tackar för svar
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Hej på er, jag funderar på att köpa mig en RSV -02 till hösten eller nästa säsong. Hur är den jämfört med äldre och nyare modeller kvalitetsmässigt? Har den några kända svagheter? Och hur står den sig mot japanska fyrorna från samma årgång?
tacksam för svar :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jahapp, 200mil avklarat på nye tuonon. Dax för första bakdäcksbytet:brinnerup
Ehm, jag tror nog det blir nåt annat än Pirelli dragon supercorsa pro bla bla bla
Är förb.. nöjd med bridgestones 021:eek:r på mina andra håjjar, nån som har motsatt åsikt?
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Tjena har tänkt att fixa till ett nytt helsystem till min RSV1000 R -03 och jag vill ha med dubbla utblås, har tittat på akrasystemet för 20K men funderar på om någon vet hur det blir med benstödet osv, tackar för svar

Akrapovic har en liten inbuktning i mellanröret för att stödet inte ska gå i så det har någon smart alltså redan tänkt på. :)

Däremot är det som vanligt så att man måste skära/såga ut en bit av underkåpan på vänstra sidan för att det röret ska få plats. Köper man nytt får man med en liten mall att använda.

Jahapp, 200mil avklarat på nye tuonon. Dax för första bakdäcksbytet:brinnerup
Ehm, jag tror nog det blir nåt annat än Pirelli dragon supercorsa pro bla bla bla
Är förb.. nöjd med bridgestones 021:eek:r på mina andra håjjar, nån som har motsatt åsikt?

Jag har fått rekommenderat Metzeler tidigare och varit nöjd. Körde förut med M3 men eftersom jag kör som tant Hulda utan dubbar en dag med dagsmeja i Boden så blev det lite oekonomiskt. Mao platt på mitten. Numera kör jag Z6 och är fortfarande väldigt nöjd.

Öh, jag har alltså egentligen ingenting att säga om Bridgestone och börjar undra varför jag egentligen skrev det här? :va
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jahapp, 200mil avklarat på nye tuonon. Dax för första bakdäcksbytet:brinnerup
Ehm, jag tror nog det blir nåt annat än Pirelli dragon supercorsa pro bla bla bla
Är förb.. nöjd med bridgestones 021:eek:r på mina andra håjjar, nån som har motsatt åsikt?


200 mil? :brinnerup

Jag brukar i alla fall få ut 400 mil med det däcket. (Ja, inte just DET däcket då såklart...)

Gillar pirelli supercorsa pro. :)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Hej på er, jag funderar på att köpa mig en RSV -02 till hösten eller nästa säsong. Hur är den jämfört med äldre och nyare modeller kvalitetsmässigt? Har den några kända svagheter? Och hur står den sig mot japanska fyrorna från samma årgång?
tacksam för svar :)

Det är väl i stort sett samma hoj från -98 till 03, vad jag förstått. Efter det blev det väl en del förändringar rent design och effektmässigt. Men så vitt jag vet har det aldrig varit något problem med kvaliteten, vare sig på tidigare eller senare modeller.
Varför är det just -02:an du är intresserad av? Redan hittat hojen du ska köpa? Annars kan du ju köpa min, då får du ju med ett komplett Fighter-kit också. Har haft lite lösa funderingar på att byta hoj, men har inte lagt ut nån annons än.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Det är väl i stort sett samma hoj från -98 till 03, vad jag förstått. Efter det blev det väl en del förändringar rent design och effektmässigt. Men så vitt jag vet har det aldrig varit något problem med kvaliteten, vare sig på tidigare eller senare modeller.
Varför är det just -02:an du är intresserad av? Redan hittat hojen du ska köpa? Annars kan du ju köpa min, då får du ju med ett komplett Fighter-kit också. Har haft lite lösa funderingar på att byta hoj, men har inte lagt ut nån annons än.

Nu vill jag ju inte att nån annan ska knipa millen före mig före mig, men det ligger en fin "lågmilare" ute på blocket runt Örebro. Anledningen till att jag eventuellt tänker vänta till nästa år är att jag troligtvis kommer gå arbetslös från o med september. Och anledningen till att jag är sugen på just en RSV är att försäkringspremien är relativt låg, och så har jag inget emot jag V-twin karaktären.

Men om RSVn inte har några kända brister så får det nog bli en sån som nästa hoj iaf :tummenupp
 

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR 750 F -91
En -00 är ääännu billigare:fakta i försäkring:tungan

Nu har jag kanske missat det tidigare, men i vilket bolag är Millen "billig" och med hyfsade självrisker? Och vad betalar ni? :tummenupp

Jag är av okänd (?) anledning hemskt sugen på att byta upp mig. Har dock inget garage så min gamla häck får nog stanna i min ägo ett tag till, känns som att en Mille på gatan skulle vara aningen mer stöldbegärlig... :gnissla
 

Figge

BTG: 7min55sek
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
RSVR Factory -06, LeoVince, PCIII, extra kolfiber
Bromsskivor

Har precis plockat ut hojen från en firma efter en marksyning...Har märkt att man bytt ut en bromsskiva, dom ser nämligen inte likadana ut.

Innan jag reklamerar arbetet tänkte jag göra lite faktainsamling.

Den nya bromsskivan har 6 nitar mot original 9 nitar. Detta borde ju påverka hållfastheten eller?

Finns det någon Aprilia hoj med sexnitad bromsskiva som original?
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Nu har jag kanske missat det tidigare, men i vilket bolag är Millen "billig" och med hyfsade självrisker? Och vad betalar ni? :tummenupp

Jag är av okänd (?) anledning hemskt sugen på att byta upp mig. Har dock inget garage så min gamla häck får nog stanna i min ägo ett tag till, känns som att en Mille på gatan skulle vara aningen mer stöldbegärlig... :gnissla

Det gäller väl dom flesta bolag skulle jag gissa.
Min -99 är billigare än vad min gamla triumph Tt600 var. Och jag har folksam iaf.
< 4000:- halv / helår tycker jag e billigt för en 1lit-hoj.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Har precis plockat ut hojen från en firma efter en marksyning...Har märkt att man bytt ut en bromsskiva, dom ser nämligen inte likadana ut.

Innan jag reklamerar arbetet tänkte jag göra lite faktainsamling.

Den nya bromsskivan har 6 nitar mot original 9 nitar. Detta borde ju påverka hållfastheten eller?

Finns det någon Aprilia hoj med sexnitad bromsskiva som original?

Är det Brembos orginalskivor?

Enligt AF1 racing är det den 9-nitade skivan som är den som verkar vara Brembos orginal.
bremboRSVrtr.jpg


Aprilias OEM-skiva verkar däremot vara 6-nitad. :va
856774.jpg


Sen verkar det finnas någon Bremboskiva som är 10-nitad också.
30_aug_05.jpg



Personligen har jag Brembos skivor på båda mina Aprilior. Den lilla har 10-nitad och den stora har 9-nitad.



Bilderna kommer härifrån; http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodList.asp?idCategory=8
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nu har jag kanske missat det tidigare, men i vilket bolag är Millen "billig" och med hyfsade självrisker? Och vad betalar ni? :tummenupp

Jag är av okänd (?) anledning hemskt sugen på att byta upp mig. Har dock inget garage så min gamla häck får nog stanna i min ägo ett tag till, känns som att en Mille på gatan skulle vara aningen mer stöldbegärlig... :gnissla

På min Mille har jag SalusAnsvar. Den är lika billig som min gixxer, men gixxern är två år äldre och reggad med 30hk mindre än millen....
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Nu vill jag ju inte att nån annan ska knipa millen före mig före mig, men det ligger en fin "lågmilare" ute på blocket runt Örebro. Men om RSVn inte har några kända brister så får det nog bli en sån som nästa hoj iaf :tummenupp

Ålrajt. Har kollat Blocket och kan väl bara hålla med om att båda Millarna i Örebroområdet såg bra ut. Hinner någon knipa dem innan dig är det bara att höra av dig. Har jag hojen kvar kanske vi kan komma överens, även om den inte ligger ute på annons.
Eller så kan du ju köpa FettSnoks hoj, är helt övertygad om att den är välskött, han verkar ha mer koll på det mesta än de flesta.
Lycka till:tummenupp
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top