Fuskar Rossi?

Är det ok att sticka ut foten såhär?

• Antal röstningar
    0
Tror bara Rossi blir jefla stel i kroppen utav att köra så där varv efter varv, därför behöver han att sträcka på sig då o då. Anledningen att han oftast gör det i slutet av en raka är, att det är då det går som fortast och kulorna kan fläktas svala. Vilket leder till att temperaturen åter igen sjunker till dom sköna och svala 36.6 celcius i kulpåsen. Vilket leder till att Rossi slipper tänka på hur varmt han har det mellan bena och kan istället koncentrera sig på racet.
Detta gott folk är vetenskapligt bevisat i Ilustrerad Vetenskap Nr 43 sid 7:mattias

finns det egentligen något behov av att stoppa ut en jävla karate spark sådär som han gör? de andra förarna tycks klara sig bra utan att vifta med armar eller ben efter kurvorna så jag tycker att han borde få någon slags varning!

Fan det är ju som att vända på målet 180 grader i fotboll!

Ska man hindra någon som redan beslutat sig för att passera så kommer inte att stoppa ut foten/benet att fungera :näsblod

Skulle det med tiden visa sig fungera så kommer alla förr eller senare åka med en stil som liknar Tony Rickardsson's men fusk är det då inte.

Hade det inte varit OK så hade ju givetvis Dorna förbjudit det. Om övriga förare hade stört sig så lär de ju ha lämnat in en protest.

Utmärkt poäng!

Rossi hade garanterat testat omkörningen i sista kurvan ändå, han hade bestämt sig att vinna racet. Lorenzo vinklar ut sitt knä så han måste ändå lämna den platsen fri och den är ungefär likvärdig som Rossis fot förutom de tillfällen på snabba rakor då luften tar tag och drar ut benet lite mer.

Är det bara jag som tycker att det ser helt livsfarligt ut att slänga ut foten på det sättet...
Jag har både svårt att se poängen med det och det uppenbart riskfria, som verkar så tydligt för många andra som skriver i tråden. Tror som Dr Bike att eftersom det är Rossi, så har många wannabe´s lätt för att stämma in i ett "han vet såklart vad han gör, saken är utredd...”.

Ingen journalist har lyckats få ett svar från Rossi som förklarar varför han gör det eller vad han tror sig vinna med det. Däremot finns Rossi citerad med miljarder tecken om allt annat, från brudar och bilar till konkurrenter och elektronik. Det tycker jag är ganska intressant och talande; det verkar inte finnas någon uppenbar poäng med benviftandet. Självklart kommer det inte diskuteras offentligt och tas upp av Dorna förrän det orsakar en sammanstötning/vurpa, vilket jag tror är en tidsfråga.

Last edited:
Idétorka + postk*t = trådar som denna

Det är min teori, visserligen i ett helt annat ämne men ändock relevant.

Angående ämnet: luftbroms, balans, kyla nötterna... behövs fler förklaringar/teorier?
Maila honom själv och fråga. Finns säkert någon länk på hans fansite.

Ser onekligen löjligt långt utanför hojen, och i ett för omkörningar svårare läge än att hänga ut med ett knä. Ska han bara sträcka ut behövde han väl knappast hålla foten en hel hojbredd ifrån sin egen. Fult gjort och även estistiskt - säg åt honom att sluta!

Ingen journalist har lyckats få ett svar från Rossi som förklarar varför han gör det eller vad han tror sig vinna med det.
Har de frågat då?
Brukar i för sig vara rätt sällan förare svarar på saker som kan ge dem en fördel i olika sammanhang såsom däckstryck, fjädringsinställningar, taktik mm

det verkar inte finnas någon uppenbar poäng med benviftandet. Självklart kommer det inte diskuteras offentligt och tas upp av Dorna förrän det orsakar en sammanstötning/vurpa, vilket jag tror är en tidsfråga.
Rossi m fl började lyfta bort foten från innerpinnen redan förra eller förförra året och tydligen ser de själva en uppenbar poäng med detta, om det verkligen hjälper eller bara är ett "sockerpiller" spelar nog ingen större roll. Nu har man tagit detta ett steg längre och som negliance skriver gör han detta även när han inte har någon bakom sig.

Och det är väl knappast så att motståndarna bryr sig ifall de knuffar bort hans ben vid en omkörning.

Hittar inte artiklarna nu men Rossi säger att det känns som om han akn bromsa hårdare/senare när han slänger ut benet. Det har ju blivit vanligare och vanligare från honom och andra så det är väl en grej som gör att det känns bättre men om det har ngn reell effekt är svårmätt.

Rossi m fl började lyfta bort foten från innerpinnen redan förra eller förförra året...
Rossi är en copy cat. Roberts Jr gjorde regelmässigt så när han blev 500-mästare 2000.

:fakta

Hittar inte artiklarna nu men Rossi säger att det känns som om han akn bromsa hårdare/senare när han slänger ut benet.
Jag vet, men det är långt ifrån de detaljerade beskrivningar av andra aspekter av sin körstil som han annars gärna delar med sig av. Mystiken tätnar.

Last edited:
Jag vet, men det är långt ifrån de detaljerade beskrivningar av andra aspekter av sin körstil som han annars gärna delar med sig av. Mystiken tätnar.
Tror inte det är så mystiskt. Han gör det för att det känns bättre precis som alal förare har lite olika körstil så kör de så som det känns bekvämast att köra fort. Om man vill att det ska verka mystiskt så kan man ju iofs få det till at verka mer mystiskt än det är...

luftbroms japp

Klart att det minskar farten något om han slänger ut ett ben så. Prova själv när du ligger i 200 km att sticka ut benet , gissningsvis får du ner farten ungefär ca 10 km och det är ju en del i motogp sammanhang.

Klart att det minskar farten något om han slänger ut ett ben så. Prova själv när du ligger i 200 km att sticka ut benet , gissningsvis får du ner farten ungefär ca 10 km och det är ju en del i motogp sammanhang.
Fast i MotoGP vill man ju köra så fort som möjligt hela tiden. ;)

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back