Nej, katter är allmänt korkade djur som bara står och glor när man försöker lära dem något. Det är detta hjärndöda beteende som du och andra kattägare kallar självständighet
TS: Skräm skiten ur katten så kommer den aldrig att återkomma till din tomt. Smällare är en metod, tryckluftstuta en annan.
Det märks att du inte har katt
Att påstå att man inte kan lära katten något är ju bara ett tecken på att du är en dålig lärare.
Men det är betydligt lättare att lära en hund såklart, men det beror ju mest på att de vill vara sin ägare till lags. En katt måste vara i stor beroendeställning till sin ägare innan den börjar vara dig till lags och den låter sig inte hunsas hur som helst. Men det är knappast en fråga om intelligens hos djuret, det jag är övertygad om då jag har haft både hund och katt sen jag föddes.
Men du har rätt om att skrämma katten/katterna. Vattenslangen är det bästa, det finns ingen katt som gillar att få vatten på sig av en vattenslang.
Jag har själv 3 katter som jag går ut med när de vill gå ut. Dels för att jag är rädd om dem och vill inte att de ska bli överkörda men sen så tycker jag inte att man som kattägare kan låta sina katter springa runt hur som helst, lika lite som man kan låta hunden göra det även om det är en viss skillnad då en hund är farlig för sin omgivning och behöver kontrolleras.
Ute vid sommarstugan så är katterna lösa men jag har monterat ett nät runt hela tomten så att de inte kommer över till grannarna och jag har även bett grannarna att skicka hunden efter katten om den mot förmodan är där, det är bara den stora katten som lyckas smita ibland.
Plåtniklas idé ska jag använda mig av på kamphundar då jag fullkomligt avskyr dem
Skämt åsido, att ens föreslå något sådant är ju ett tecken på att man inte är uppfostrad på ett korrekt sätt, men att skylla på det som vuxen människa är ju bara pinsamt. Kanske kan skylla på att du inte är fullt utvecklad?
Du har inte hört talas om renägande samer?
Om deras jävla husdjur springer ut framför din bil, så är det inte nog med att du inte får ut på försäkringen för bilen, du ska betala för deras döda husdjur också...
Skämtar du eller!? Så om jag kör på en flock med renar när jag är uppe i norrland så får jag inte ut på försäkringen på bilen OCH den inavlade samen ska ha betalt av mig!?
Om det är sant så blir jag riktigt förbannad