Väl rutet Barrow!
Detta med att katter per automatik lägger sig på motorhuvar & vässar klorna är ju bara fånigt....vår katt har aldrig lagt sig där, inte grannens heller..eller våra andra grannar som har två katter....

.
Däremot är ju hundar fenomenala på att demolera ytterdörrar & parkettgolv med sitt hasande. (det gnälls det inte lika mkt om)
Kattmänniskor & hundmänniskor är ett intressant fenomen, personligen litar jag inte på mäniskor som inte gillar katter.
Nu vet jag inte hur du tänker.
Jag har haft ett flertal hundar under hela min uppväxt men jag kan inte påminna mig att dom vässat klorna på grannarnas dörrar eller parkettgolv en endaste gång.
Hundägare har för det mesta sina hundar kopplade och dom kommer inte att repa några parkettgolv någon annanstans än hemma hos ägaren. Förutom om ägaren av bostaden frivilligt släppt in hunden då man är på besök då.
Men rent generellt är det så att hundar inte springer omkring och skiter i grannarnas rabatter i någon större omfattning.
Hundägare har vett att hålla sina djur under uppsikt då dom inte vill att dom ska ställa till förtret för grannarna och dom är dessutom rädda om sina djur.
Många kattägare har inte fattat att dom borde försöka förhindra att deras husdjur ställer till med förtret och dom verkar inte heller vara särskilt brydda över möjligheten att deras lilla älskling förirrar sig ut på någon bilväg och blir påkörd.
För min egen del så får det gärna springa hundar lösa under förutsättning att dom inte äter upp barn och andra hundar samt ger fan i att skita i trädgårdarna men jag får helt enkelt acceptera att alla inte har samma inställning och anpassa mig därefter.
Man har egentligen ett fåtal alternativ som djurägare eller presumtiv djurägare.
Antingen har man ett djur och en djurhållning som passar till ens bostadssituation eller så låter man bli att ha djur. Bor man i lägenhet eller i tätbebyggt område är alternativen ingen katt eller en kopplad katt på samma sätt som man får välja mellan ingen hund eller kopplad hund.
Vill man kunna ha katten springande lös så får man flytta ut på landet där det inte är så tätt mellan husen.
Nej, men jag tyckte dina kommentarer tydde på att du aldrig vistats nära katter, det är jäkligt intelligenta djur det är frågan om...
Vi väljer att ha våra katter som innekatter (de har ändå 140 kvadrat att remma runt på), av just den anledningen att det finns folk som stör sig.
Hur resonerar du över vilda djur som skiter i din trädgård, och skatan som skiter på din nytvättade bil?
/J
Nej. Katter är inte särskilt intelligenta.
Det verkar exempelvis inte gå att lära dom att låta bli att gå på köksbänkarna och köksborden.
Eller är det kattägarna som inte har vett att uppfostra sina älsklingar. Det vore i så fall helt i linje med resten av avsaknaden av uppfostran av katter.
För inte fan är det fräscht att katten bajsar i lådan, trampar runt lite i sanden och sedan går på diskbänken.