Fy för katter!

En arbetskamrat till mig tipsade om att katter hatar lukten av Hjorthornssalt.
Det bästa sättet var tydligen att blanda det med matolja och sedan doppa små bitar av "oasis" (grön "cellplast" man kan ha i blomkrukor) i smeten. Bitarna sätts fast på grillpinnar som sedan placeras i marken där man inte vill ha katterna.

Jag lovar inte att det funkar, men kan ju vara värt ett försök eftersom det inte skadar katten på något sätt.

Vi köpte en sprayflaska med IR-sensor på djuraffären åt grannen. Har för mig att den kostade runt en femhundring. Testade det mesta när dom hade problem med nån (våran?) katt o det var det enda som gav nån riktig effekt.

Förklara för grannarna att ni har problem. Jag tror dom flesta känner såpass mycket ansvar att dom är beredda att hjälpa till.

Jag köpte sandlådesand som innehhöll nåt medel som skulle hålla katter borta. Företaget tror jag låg i Grödinge nånstan och är kända för att ha hög kvalite på matjord etc.

Hade ut det på hela tomten samt uppfarten där bilarna stod. Funkade i drygt tio år. Vill minnas att jag betalade 70 kr lr nåt sånt per ton sand, men det var för drygt 18 år sedan.

Hoppas det löser sig för dig.

Är också jäkligt trött på katter som går lös ute, kan inte kattägare hålla sina husdjur hemma som alla andra djurägare.

Du har inte hört talas om renägande samer?

Om deras jävla husdjur springer ut framför din bil, så är det inte nog med att du inte får ut på försäkringen för bilen, du ska betala för deras döda husdjur också...

Det är inte katternas fel att dom springer lösa vind för våg, det är ägarnas, så skaffa en paintballmarkör, men skjut för guds skull inte på katterna, fyll plastkulorna med surströmmingsspad och skjut på grannens altan varje gång deras katt har skitit på din gård.

/GuW Föredetta kattägare

Skaffa en katt!
Innan jag flyttade in hit jag bor nu, höll jag på och renoverade ett par veckor, och det var minst 5-6 olika katter som kom förbi dagligen och kolla läget. Efter att min katt anlände och "diskuterade" saken med de andra har det inte synts några obehöriga djur på min tomt. Katten i sin tur håller sig hemmavid.

Skaffa en hund eller kanin att ha på tomten så lär katterna hålla sig borta, de flesta av dom gillar varken eller.

Förstår egentligen inte problemet, djur har väl egentligen lika stor rätt att vandra omkring vart de vill som människan har. Va inte så egendomskåt över en trädgård, sålänge de inte kommer in i ditt hem och gör ifrån sig utan håller sig i naturen. Människan har blivit alldeles för bekväm och tror att de har rätt att bestämma över naturen och dess gång vilket är jävligt synd egentligen.

Jag säger inte att jag inte är likadan, jag gnäller också över småsaker men man borde kanske tänka till lite innan man gnäller dock.

undrar vad människor gjorde förr i tiden innan det fanns toalett:mad:
var väl senast på robinson att det låg skit överallt.
låt katterna vara,skönare djur finns inte....

ps:ingen kritik till dej pippi,håller fullständigt med vad du har skrivit:tummenupp

idiot..

Använd den på dig själv i stället!

instämmer till fullo,smörj in den,stoppa in den och tryck av för helvete:mad:

Last edited:
Kan alla ni som föreslår att skada djuren skippa "bamsementaliten" och växa upp eller åtminstånde få lite uppfostring hos mamma.

Dom enda i denna tråd som verkligen försöker hjälpa killen är ju kattägarna själva, det säger väl ändå lite om deras engagemang om att hjälpa till.

Skärpning!

Såja lugna sig :krama

Jag är djurvän av rang och skulle aldrig komma å tänka på att skada ett djur katt,hund,kanin eller liknande..

Edit: Stör mig endel på att katterna skiter i våra rabatter men inte mer en att jag knyter näven i fickan och plockar upp skiten :tummenupp

Svär åt dom på sin höjd :censored :hördu

Last edited:
Katter är ju av tradition ett husdjur som tillåts gå och komma som den vill. Lite halvtam sådär. Dessutom så är de svårare att dressera än hundar och att få alla kattägare att gå ut med sina katter i koppel, det lär aldrig hända.

Det var en igelkott som använde min altan som toalett för några år sedan och det var mycket skit som den krämade ur sig kan jag säga. Men vafan det var bara att finna sig i det. Djur ser inte på våra saker som vi gör. Duvan i trädet struntar i om det står en hoj under, den skiter ändå.

Katter kan du ju åtminstone försöka skrämma bort. Var konsekvent, så fort du ser en katt på din tomt så skall du skrämma iväg den, använd en vattenspruta med lång räckvidd :tummenupp Förhoppningsvis så lär de sig snart att inte gå över din tomt. Åtminstone på dagtid :hihi

Du kan ju även rigga en vattenspridare och sätta på vattnet när du ser en katt. Tillslut kanske det räcker att du har vattenspridaren synlig på gräsmattan.

Se det som en utmaning :yoparty

Last edited:
Det finns ju fågelskrämmor...kan man inte sätta upp en kattskrämma? typ en uppblåsbar hund eller så? :tummenupp

Bifogat

• dog_inflatable.jpg
    dog_inflatable.jpg
    13.3 KB · Visningar: 612
Last edited:
hur vet TS att det ens är en katt? fan det är inte så stor skillnad på alla olika djurs skit, kluttar, bollar eller korvar, du bör bara värsta killen från "mitt i naturen" som är bajsexpert för att se någon större skillnad. Det skulle väll vara om du sätt dem skita på din tomt, som jag kan garantera är jääävligt ovanligt att se då katter är skygga som fan när de ska skita.

Nä håller med som någon annan sa, skaffa en egen katt, då har du bara en katt som utreder sina behov på din tomt.. och för den delen så är jag också förvånad över att du tror att det är en katt som skiter på din tomt när en katt för det mesta skiter i en buske och gräver ner det sen. Det är ganska mycket större risk att det är någon korkad granne som inte fattar hur man tar hand om en hund som låter den springa löst och skita hos folk.

Nej, katter är allmänt korkade djur som bara står och glor när man försöker lära dem något. Det är detta hjärndöda beteende som du och andra kattägare kallar självständighet :lol

TS: Skräm skiten ur katten så kommer den aldrig att återkomma till din tomt. Smällare är en metod, tryckluftstuta en annan.

Det märks att du inte har katt :D
Att påstå att man inte kan lära katten något är ju bara ett tecken på att du är en dålig lärare.
Men det är betydligt lättare att lära en hund såklart, men det beror ju mest på att de vill vara sin ägare till lags. En katt måste vara i stor beroendeställning till sin ägare innan den börjar vara dig till lags och den låter sig inte hunsas hur som helst. Men det är knappast en fråga om intelligens hos djuret, det jag är övertygad om då jag har haft både hund och katt sen jag föddes.

Men du har rätt om att skrämma katten/katterna. Vattenslangen är det bästa, det finns ingen katt som gillar att få vatten på sig av en vattenslang.

Jag har själv 3 katter som jag går ut med när de vill gå ut. Dels för att jag är rädd om dem och vill inte att de ska bli överkörda men sen så tycker jag inte att man som kattägare kan låta sina katter springa runt hur som helst, lika lite som man kan låta hunden göra det även om det är en viss skillnad då en hund är farlig för sin omgivning och behöver kontrolleras.
Ute vid sommarstugan så är katterna lösa men jag har monterat ett nät runt hela tomten så att de inte kommer över till grannarna och jag har även bett grannarna att skicka hunden efter katten om den mot förmodan är där, det är bara den stora katten som lyckas smita ibland.

Plåtniklas idé ska jag använda mig av på kamphundar då jag fullkomligt avskyr dem :rolleyes:
Skämt åsido, att ens föreslå något sådant är ju ett tecken på att man inte är uppfostrad på ett korrekt sätt, men att skylla på det som vuxen människa är ju bara pinsamt. Kanske kan skylla på att du inte är fullt utvecklad?

Du har inte hört talas om renägande samer?

Om deras jävla husdjur springer ut framför din bil, så är det inte nog med att du inte får ut på försäkringen för bilen, du ska betala för deras döda husdjur också...

Skämtar du eller!? Så om jag kör på en flock med renar när jag är uppe i norrland så får jag inte ut på försäkringen på bilen OCH den inavlade samen ska ha betalt av mig!?
Om det är sant så blir jag riktigt förbannad :mad:

Last edited:
Angående att gå med katt i koppel. Min lill-misse är snart halvåret och jag har sen jag fick honom försökt lära honom koppel-grejen. Det går inte. Det slutar alltid i trassel och att han duckar för att komma ytterligare fem centimeter längre fram. Men han är för imbecill (eller avlad så) för att gå ut ensam så jag får stå ut med att ha honom hasandes i kopplet.

Mina föräldrar har två utekatter. Grannarna åt tre håll har också två var så det är åtta katter som samsas där. Jag har hittat katt-faeces på ett (1) ställe där och det är bakom huset, under altanen, i grusleran. Jag har verkligen krypit omkring överallt där (släpandes efter min egna imbecill hasande katt) utan att hitta nån annan plats dom använder som toa.

Katter är fräscha djur, dom vill inte sköta sina bestyr på synliga och fräscha ställen och väljer där det är undanskymt och grävvänligt. Antagligen ser din tomt ut som en toalett. Prova snygga upp den lite.

Angående att gå med katt i koppel. Min lill-misse är snart halvåret och jag har sen jag fick honom försökt lära honom koppel-grejen. Det går inte. Det slutar alltid i trassel och att han duckar för att komma ytterligare fem centimeter längre fram. Men han är för imbecill (eller avlad så) för att gå ut ensam så jag får stå ut med att ha honom hasandes i kopplet.

Mina föräldrar har två utekatter. Grannarna åt tre håll har också två var så det är åtta katter som samsas där. Jag har hittat katt-faeces på ett (1) ställe där och det är bakom huset, under altanen, i grusleran. Jag har verkligen krypit omkring överallt där (släpandes efter min egna imbecill hasande katt) utan att hitta nån annan plats dom använder som toa.

Katter är fräscha djur, dom vill inte sköta sina bestyr på synliga och fräscha ställen och väljer där det är undanskymt och grävvänligt. Antagligen ser din tomt ut som en toalett. Prova snygga upp den lite.

Tjurskit! :fakta

Jag skall hälsa ifrån dig att våra våra blomrabatter ser ut som toaletter :nicka

Har grannen en hund som skäller natt som dag, katt som skiter, fåglar som gapar inte fan har jag ihjäl den/plågar den. Man får gå till grannen och säga rent ut vad fan som stör en.. Annars anlägg en crossbana på tomten och se vad grannen tycker om 2t musiken klockan elva en söndagkväll. :gnissla

:GRANNFEJD

Bor man i lägenhet som inte ligger på nedre botten med egen ingång så har man innekatt. En katt som sitter utanför porten och vill in till husse och matte på tredje våningen funkar inte.

Bor man i villa eller radhus så har man katt som är både inne och ute. Självfallet kan dessa katter ställa till med olägenheter för andra människor. Uträtta behov i barnens sandlådor (katter gillar sådan "fin" sand). Sitta på varma motorhuvar med grusiga tassar är något de gillar också :gnissla etc.

Är man boende lite mer fristående (inte har grannen inom 200 meters avstånd) så uppstår inte dessa problem som det innebär med utekatt och allt är frid och fröjd.

Vad ska man göra åt problemen då? Jag vet inte faktiskt. Att spärra in ett djur inomhus när det egentligen även har möjlighet till att vara utomhus också, känns bara dumt och elakt.
Vad jag vet är att jag gillar katter (och hundar) ändå. Trots att de kan vara pain in my assholes. Allt är liksom förlåtet när de spinnande, kommer och möter dig och stryker sig mot benet.

Troligtvis så måste man gilla de små jävlarna för att kunna se genom fingrarna med de mindre bra sidorna som kan drabba andra (och dig själv) :)

Mycket jag tillförde debatten... :rolleyes:

Last edited:
Back