Husaberg-tråden


Varför då?!?! :va

Svindyrt ju! :tungan Gå in på närmaste OK/Q8 och be dom beställa hem en 20-litersdunk. Alla som jobbar på mackarna har inte koll på att dom kan göra det, men ALLA OK/Q8-mackar har den möjligheten. Och det blir inte nån dyr frakt heller. Drygt 1200:- kostar en dunk där. Har för mig att literpriset blev 62:- när jag köpte min.
 
Min hastighets mätare börjar pendla konstigt när jag kör över 130, den går ner till 80, sen 120, 50, alltså håller på så lite, sen går den helt ner till 0..
Är det "normalt" för husaberg?
 
Min hastighets mätare börjar pendla konstigt när jag kör över 130, den går ner till 80, sen 120, 50, alltså håller på så lite, sen går den helt ner till 0..
Är det "normalt" för husaberg?

Kolla så givaren inte sitter för långt ifrån magneten.
 
För er som haft turen att få köpa en 09a kommer här ett litet trimtips. Luftfilter av "K&N-typ" men som tillverkas av Grekiska DNA. Går garanterat hitta ÅF i Sverige och jag vet att touringbutiken sålde de gamla filtren. Orkar man inte forska själv säljer gamla hederliga Bergos filter på den här länken. Kostar endast €89.
Vill ni trimma mer så finns det coola bilder på racehojar där de tagit upp stort hål rakt ovanför filtret. Finns mycket mer att skriva om hojjarna på den sidan men ni får glo själva :D
 
Har en 04a som jag ska göra en ventilkoll på för första gången (för mig)!
Har följt guiden som någon har lagt up med bilder och allt, men är osäker på när jag ska mäta ventilspelet.
Vad jag har fått fram (genom hjälp) Så ska det mätas efter utloppstakten då avgasventilerna har stängts och innan insugsventilerna öppnas, alltså övre dödpunkten därimellan, stämmer detta?

Har försökt pilla mellan ett 0,10 bladmått, men får inte mellan det på någon av ventilerna.
Och spelet ska vara 0,12 på en 04a va?
mvh
Chrille :)
 
För er som haft turen att få köpa en 09a kommer här ett litet trimtips. Luftfilter av "K&N-typ" men som tillverkas av Grekiska DNA. Går garanterat hitta ÅF i Sverige och jag vet att touringbutiken sålde de gamla filtren. Orkar man inte forska själv säljer gamla hederliga Bergos filter på den här länken. Kostar endast €89.
Vill ni trimma mer så finns det coola bilder på racehojar där de tagit upp stort hål rakt ovanför filtret. Finns mycket mer att skriva om hojjarna på den sidan men ni får glo själva :D

Nu när 09:an har funnits ett tag så är det intressant att veta hur den går som motard. Har den effekten som behövs (utan att bygga om hela motorn)? Går den att toktrimma som dom gamla husorna?
 
Nu när 09:an har funnits ett tag så är det intressant att veta hur den går som motard. Har den effekten som behövs (utan att bygga om hela motorn)? Går den att toktrimma som dom gamla husorna?

Portning + slipon verkar ge lite över 60 så det ska nog räcka. Framförallt går de väldans snällt.

www.bergos.de finns både större spjäll, öppnare filter, portningshjälp och 605cc-kit för de som vill mer kraft. Dubbelsystem finns det oxå om man är lite händig med svetsen :tummenupp
70 borde inte vara alltför långt borta om man är villig att slanta lite :D


EDIT: Monte Frank slutade trea i första AMA i år med en standard 570, enda ändringen var slipon + gaffel/broms från en SMR :tummenupp
 
Last edited:
Portning + slipon verkar ge lite över 60 så det ska nog räcka. Framförallt går de väldans snällt.

www.bergos.de finns både större spjäll, öppnare filter, portningshjälp och 605cc-kit för de som vill mer kraft. Dubbelsystem finns det oxå om man är lite händig med svetsen :tummenupp
70 borde inte vara alltför långt borta om man är villig att slanta lite :D

portning verkar lite jobbigt. borde ju gå att sno ktm:s smr topp till 450 (husaberg använder väl samma topp som ktm).
cylinderkit = dyrt.

08-650 med dubbelsystem o luftfilter borde hosta upp närmare 70. relativt lätt att byta till 644 kitt också.

men 09 e snygg o smidig. o det handlar ju om att få ner effekten i backen.
 
Last edited:
Har ett akra helsystem som ligger i garaget som jag vill slänga på men är lite osäker med bestyckning osv någon som har någon rekommendationer?

Har 2 olika nålar hemma en OBDVT och en OBEKR eller behövs det någon annan?
 
Har slarvat bort min hastighetsmagnet någon som vet vart jag kan få tag i en sån?
 
Portning + slipon verkar ge lite över 60 så det ska nog räcka. Framförallt går de väldans snällt.

www.bergos.de finns både större spjäll, öppnare filter, portningshjälp och 605cc-kit för de som vill mer kraft. Dubbelsystem finns det oxå om man är lite händig med svetsen :tummenupp
70 borde inte vara alltför långt borta om man är villig att slanta lite :D


EDIT: Monte Frank slutade trea i första AMA i år med en standard 570, enda ändringen var slipon + gaffel/broms från en SMR :tummenupp



Jag har letat lite efter effekten i nya 570n. Ligger den runt 55 orig då? Av det jag har läst så ska den gå rätt fint.
 
Är det någon som har koll på motardfälgar/däck vad man max får in bak på -09:orna. Köpte en 425/17 fälg för hyfsade pengar. Så frågan är nog vad man ska kränga på för sula?
 
Är det någon som har koll på motardfälgar/däck vad man max får in bak på -09:orna. Köpte en 425/17 fälg för hyfsade pengar. Så frågan är nog vad man ska kränga på för sula?
160 går in iallafall,men har du en 4,25" fälg är det väl bäst med ett 150/60 så att det sitter bra på fälgen.
 
Om man vill ha bakre stötdämare hårdare är det byte av fjäder som gäller då eller? Tycker den är på tok för mjuk ibak och har justerat den så hårt det går. Nybliven husa ägare :)
 
portning verkar lite jobbigt. borde ju gå att sno ktm:s smr topp till 450 (husaberg använder väl samma topp som ktm).
cylinderkit = dyrt.

08-650 med dubbelsystem o luftfilter borde hosta upp närmare 70. relativt lätt att byta till 644 kitt också.

men 09 e snygg o smidig. o det handlar ju om att få ner effekten i backen.

SMR och SXF har väl samma topp f.ö.? Men hur som är väl inte dom några rena krutpaket standard heller och en portning lär vara billigare än byte av topp.

Bara dubbelpip och filter ger inte några 70 hästar. Men det är ju så mkt mer än effekt oxå. Fixar man lite med motorn få man ett helt annat register som ger längre och snällare register. DET är största fördelen anser jag, toppeffekt är bara bonus.

Om man vill ha bakre stötdämare hårdare är det byte av fjäder som gäller då eller? Tycker den är på tok för mjuk ibak och har justerat den så hårt det går. Nybliven husa ägare :)

Låter som det kanske är dax för renovering?
Antar att vi pratar FS?
 
Last edited:
Back
Top